Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hjælp, jeg har startproblemer

(permalink) Peter Randers Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej alle

Hjælp !

Jeg har problemer med at starte min 61 èr 6 V.

Symptom: Starter fint, kan køre en tur, kan stoppe motor og starte igen uden noget.
efterfølgende måske samme dag, måske dagen efter kan den ikke starte. Den "klikker" ved et relæ eller noget, men starteren kører ikke.

Kort: Nyt batteri med 6.4 v. opladet!
Ingen forbrug fra div. steder. (Sikringer pillet ud, og ingen målt forbrug)

Nogen der ved hvad det er/ skyldes?

Hilsen Peter

-------------------------------------------
Se: http://vwnettet.dk/topic/142656
(permalink) slumf Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er vel startrelæet der hænger, når den ikke vil starte, så prøv at gi starteren et dask med en stang

-------------------------------------------
Silkeborg -- 53602571
73'r 1303 # Sælges
Turnkey motor sælges
(permalink) Peter Randers Member
Skrev for 11 years siden | | | |

hej slumf

Afprøves med det samme. Er der et "specielt" sted jeg skal slå?

-------------------------------------------
Se: http://vwnettet.dk/topic/142656
(permalink) Peter Randers Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nix ingen ændring. Klikker stadig men ingen liv :-(

-------------------------------------------
Se: http://vwnettet.dk/topic/142656
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

6,4 volt på et nyopladet batteri. Burde være lige over 7 volt.
Du skal sætte bilen op på to bukke under bagenden. Bilen må ikke stå i gear.
Så skal du tage en mellemstor skruetrækker og holde den op på starterens batteripol (8mm. møtrik 13 mm. hovede) og over på startrelæets kabelsko. Nu skal den trække starteren i indgreb og trække motoren rundt. Lad være med at bliver forskrækket for det giver et ordentligt skrald og det larmer når man ligger der på ryggen så tæt på mekanikken. Hvis den kan det skal du indbygge et lygterelæ til at hjælpe.
Kan den ikke skal du nok igang med starteren.
Kom tilbage -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Peter Randers Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Frank

Lygterelæ, hmmmm hvor og hvordan?

prøver imorgen og vender tilbage. Forløbelig tak.
Peter

-------------------------------------------
Se: http://vwnettet.dk/topic/142656
(permalink) berner100 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej.
Jeg havde samme problem på et tidspunkt, dog på et 12v system. Se her:
http://vwnettet.dk/topic/173032
Anders

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Lygterelæ, hjælperelæ, slaverelæ. Kald det hvad du vil. Man sætter et relæ oppe under grisekassen, lige ved siden af starteren.
Så kan man lade relæet gøre det hårde arbejde med at levere strøm til starterens relæ. Så undgår man strømtabet fra den lange vej fra batteriet, op til tændingskontakten og tilbage til starteren. Den ledning vil så kun blive brugt til at trække hjælperelæet.
Det sværeste vil være at finde et 6 volts relæ.
Det er helt almindeligt at lave på en VW også på 12 volts biler.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hva´så ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Peter Randers Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej igen.
Har prøvet det med skruetrækkeren og det virker. Motoren turner. Nogen der har ideer om hvor man kan få sådan et relæ?

Hilsen Peter

-------------------------------------------
Se: http://vwnettet.dk/topic/142656
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Har du tjekket at den tynde ledning, som går til starterrelæet og sidder fast med et spadestik, har ordentlig forbindelse?
Jeg løste engang et tilsvarende problem, ved at skifte spadestikket og skrabe gammel ir af relæets tilslutningspind...
Det sidder jo lidt udsat under bilen. Rigtig god fejlsøgningsfornøjelse!

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Du køre sikkert for korte ture? De gamle dynamoer er ikke fantastiske til at oplade på korte ture (ned og handle ind mm). Det gjorde man ikke i gl dage. Der tog man cyklen eller gik. Bobbelen (med 6V dynamo) bruger næsten det den lader med når den køre med lys på, og det har du sikkert ikke også?
Jeg køre uden lys når det er lyst og tænder først når det bliver mørkt. Hvis du har et tangamperemeter kan du måle om du er et tab når du ikke køre (husk at lukke døren så kabinelyset er slukket). Du kan også måle hvor meget den lader når den køre). Den bruger meget strøm når den skal starte skal du huske. Derfor er der også mange der køre med gererator og 12V. Ledningsnettet i en 6 V er tykkere end i 12 V da spøndningstabet er mindre på 12V end 6V. 6V kan sagtens fungere hvis man tænker sig om, men 12V er at fortrække. Jeg skal selv have min lavet om.
Hvis det er starterens relæ der hænge ville jeg skifte det.

Hilsen Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) vw_arne Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har 6V relæer,hvis du mangler.
Mvh Arne

21.jpg

-------------------------------------------
vw.arne@tdcadsl.dk
(permalink) Peter Randers Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Alle

UPDATE!!

vedr. kørsel er det oftest ture på job ( ca. 25 km hver vej)og UDEN Lys.

Følgende er ændret siden: Stelkabel skiftet, spadestik rengjort og skiftet, batteri opladet,
Stadig det samme!!

Arne jeg har et 6 v. relæ der ligner det der er på billedet (det runde med 2 "vingebeslag") Mrk. Hella 91/6-22-6v, men der er 4 poler til at tilslutte (nr.85, 86, 87 og 30/51. Tror du det er sådan 1.? Og hvid ja, er der nogen der ved hvordan det skal forbindes?

Foreløbelig tak for input fra jer alle.
Hilen Peter

-------------------------------------------
Se: http://vwnettet.dk/topic/142656
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja det er sådan et relæ
30 forsyning fra batteri. Den tager du bare på starteren, det er jo batterikablet.
87 til starterens relæ.
85 eller 86 til stel.
85 eller 86 ledningen som sad på starterens relæ.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Måske dette kan hjælpe dig?:

El-diagram: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/1961USA-T1.jpg

Og "nøglen": http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/1961USA-T1-Key.jpg

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback

Reply

You must log in to post.