Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Veteran posten kan ikke li sænkede vwer

Tags:
No tags yet.

(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Blot for forståelsens skyld.. Jeg ejer ikke en smallet forbro. Har aldrig selv været helt vild med voldsom negativ camber og smallet forbro.

Men Jørgen Kjær siger at de fortjener bedre og det er det der pisser mig af. Og en bil du kan få op under neglene på the thesamba på en halv time er altså ikke rigtig sjælden.

Jeg synes veteranklubformandens indlæg er rigtig gode toner - kunne da finde på at liste til et veterantræf hvis de lover der ingen fartbump er på campingpladsen.

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) runesten Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg elsker argumentet om at man bør bruge tiden på værkstedet og ikke på at debattere på VW-nettet. Stik mig fluks adressen på dit værksted og jeg skal komme forbi og hamre, banke og skrue i stedet for at sidde her.

-------------------------------------------
Det hedder standard og ikke standart. Det sidste er en militær fane.
(permalink) kew Member
Skrev for 12 years siden | | | |

en lille teaser.. http://youtu.be/gTtOpKQWUjo
men vi skal nok bringe prosche ind..

-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er lige min stil den Porsche der!

(Men det er da vist "48´s" og ikke "40´s" som han siger i videoen)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Griebel Member
Skrev for 12 years siden | | | |

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

:-) polomotor.... ? :-)
takker

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) HNC Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Vel talt Hendrixx... (!) Det er lige nøjagtigt det jeg mener, når jeg spørger om vi selv er fri for fordomme; "Hvis han kørte rundt i en sjælløs Fiesta så et det en anden snak...."
Du er lige hoppet ned i selvsamme grøft, som føromtalte skribent. Ford Fiesta blev lanceret i 1976, og er derfor i alle henseender godt på vej til at blive lige så meget veteran eller klassisk bil, som efterhånden alle luftkølede folkevogne. Den er bare IKKE vores kop te, og derfor et legitimt mål for hån og nedladenden kommentarer. Du skal huske at høre efter hvad din mor har sagt :-))

Den nedladende holdning til hvad andre gør eller synes er fedt, vil gå i arv fra os til kommende generationer, hvis ikke vi selv er med til at stoppe den nu og her. Træk nu bare på smilebåndet i overbærenhed over denne skribents gøren og laden, staklen har vel aldrig følt suset ved at se på sin egen vogn og tænke "Vauw, nu er den sgu lige som den skal være..." - for den ligner nok bare alle de andre brune middelklasse biler fra den forlængst hensygnede Brittish Leyland koncern. Det er til at blive trist over, på hans vegne, men det er vel os der har det sjovt, ikk'?

Henrik H: Dejligt forfriskende med dit indlæg, for du har jo om nogen været vidne til et cross-over på nærmeste hold. Der var vist nok én der på et tidspunkt så lyset i Skagen og blev omvendt (læs: lagde intolerancen på hylden...), og det havde jeg sgu godt nok aldrig troet ville ske ;-)

Jeg har gennem alle årene, og det er blevet til snart 24 af slagsen, mødt utroligt mange fordomme inden for både VW- og veterankredse. Hvorfor jeg blev hængende ved jeg faktisk ikke - men én ting er sikkert: Jeg har lært så ufatteligt meget af både stramtsiddende blå kasketter og die-hard ombygger fanatikere, at det har været det hele værd! Om den så er tyk eller tynd, smuk eller grim, tysk eller engelsk er mig fuldstændig ligegyldigt nu om dage. Men de fordomme jeg blev mødt af engang, praktiserede jeg selv mod nytilkommere og mindre vidende - indtil det en dag gik op for mig, at hvis vores fælles bilkultur skal have en fremtid, må man nok starte med selv at stoppe denne praksis...

Til youngtimer træffet på Roskilde havn for et par uger siden, roste jeg ejeren af en ganske nydelig 1303 og det slog mig faktisk at manden straks selv begyndte at påpege alle bilens småfejl og mindre skavanker - STOP NU! Det er p.... ligegyldigt, bilen er skøn som den er og han burde kunne ha' lov til at nyde den fuldt ud. Men vores egen interne jantelov stod i vejen for ham, for han er også blevet opdraget til at bøje nakken og lade kritikken regne ned over sig... og undskyld mig, det er satme lige så trist som føromtalte engelske middelklassebalje i brune nuancer!

Henrik

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) fvee Member
Skrev for 12 years siden | | | |

MHS holdning er/og arbejder på at vi kan få lov til at køre i de gl. biler.
Det er også deres fortjeneste der er 1/4 vægtafgift,8 års syn,emalje no. plader.
Det kræver at bilerne er lovlige og kan synes.De udfører et stort lobby arb. i EU.
FIVA er også indover og arb.bl.a. med indførsel af FIVAPAS.(org. biler)(blå kasket)
som så kræves hvis man vil køre uden for Danmark. I dag SKAL du have et FIVAPAS
hvis du vil deltage i specielle veteran løb/træf i udlandet.

(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hnc- med sjælløs Fiesta mener jeg en midt 90'er model med to- farvet lakering hvor den ene er obligatorisk rustrød. En "bil nr 2" som bare har fået lov at forfalde det tjener et praktisk formål og ikke andet. De biler er det mange af, og havde jeg en og du sagde den var grim, så ville je mé sikkerhed give dig ret. Men hvis du siger min vw er grim, så kritiserer du noget meget personligt hos mig.... Det er jo lidt ligesom at fortælle nybagte forældre at deres unge er grim.... Muligt den er fæl, men det siger man jo ikke. At så skrive en hel artikel om hvor grim en andens unge er og vælge at blæse et stort billede op, så ejer man vitterligt ingen situationsfornemmelse

Tag ikke mit indlæg for nedladende... Jeg mener der skal være plads til alle typer biler herinde og næsten alle personligheder.

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tja jeg ved ikke havd jeg helt skal sige. Nu har jeg læst alle siderne (ikke let når man er lidt ordblind). Jeg har ikke læst den artikkel i veteranposten da jeg ikke har den helt store interesse for orginale veteranbiler. Tilgengæld er jeg her på vwnettet og boxerville flere gange om dagen, og kan nærmest få "rysteture" hvis der går et par dage hvor jeg ikke er på........
Min egen personlige mening er at man skal IKKE kritisere andres biler og da slet ikke i et blad. Om man så småsnakker om de biler man ser i det små er en anden snak. Jeg bygger mine biler som jeg kan lide dem, og de skal være lave med store bremser. For andre tæller det at de er orginale, og andre kan lide dem høje. Vi bliver NØD til at acceptere dem alle, og især hvis vi skal blive ved med at være dem mængde, og forhåbelig flere, som køre luftkølet. Hvis vi ikke kan bevære en sober tone over fra andre, ny som gammel, er jeg bange for at vi til sidst sidder 20 tosser og ser på hinanden et par gange om året. Prøv at se engang hvor mange nye og især unge som kommer hertil vwnettet????? Det er sateme ikke mange. Jeg har skruet luftkølet VW i godt 23 år og det er groet på mig, og har sku svært ved tanken om kun at skulle køre vandkølet. Istedet for syntes jeg at vi alle skulle deltage i et træf i veteranklubben alle sammen, og i det samme træf for at vise mangfoldigheden vi alle rummer. Der er dog den risiko at den pågældende får et hjertestop men så må vi også klare hvis det skulle ske.

Hilsen Peter

PS: Dette er mine biler

foto1.jpg
min doka sommer 2012.jpg

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Genau Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Kom nu 136 er for lidt op op op

(permalink) HNC Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hendrixx: Ok, så må du undskylde mht. Fiestaen ;-) - men det var nu alligevel et meget godt eksempel på at nogle hverdagsgryder meget snart får veteranstatus, og så gælder det jo også om at vi tager mod dem i med åbent sind.
Så vidt jeg kan forstå på Filip-S, står der ikke mere om bilen i selve artiklen.

Det var måske en god ide Peter. Skal vi medbringe en hjertestarter for en sikkerheds skyld :-))

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Allan 2000 Frb Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Så lige Peters doka på motorvejen ved Køge fuck den lækker at se på når den køre
Allan

-------------------------------------------
allangottsche@gmail.com
+4520401518
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Helt ok Hnc....men fiestaen der overgår til veteranstatus, og bliver købt af en der gerne vil læge lidt penge, tid og sjæl i den....den er velkommen, og jeg skulle nok mene at de fleste kan se forskel på om det er en hobbybil eller et transportmiddel.

Genau...skal man være snæversynet og irriterende som blåkasket, eller vælger du bare at være sær fordi du synes det er irriterende at blåkasketter ikke kan få lov til at skabe sig offentligt....DU og alle andre blåkasketter er ikke mere værd end alle andre, og hvis du er så selvfed at tro det, så skulle du fanme have vokset røven!!!

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Manden er også redaktør på "Vintage Nyt". Et blad hvor 9 ud af 10 biler har hvide nummerplader på. Også her er han flittig med pennen når det gælder hot rods osv.

Jeg udlover altså ikke voksning til nogen. Hverken af deres bil eller ...
Så den må du selv stå for Hendrixxx

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 12 years siden | | | |

ØV Gustav! Min ryg tænger eller til en grundig omgang.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 12 years siden | | | |

FVEE. Tak for tilbagemeldingen, som beskriver det fint. Dog vil jeg sige at der et par små detaljer omkring FIVA jeg synes bør præciseres.

FIVA arbejder med lobbyarbejde i EU da det ca. er 70% af motorlovgivningen starter i dag.

FIVA udsteder FIVA pas. For at få et FIVA pas skal en bil leve op til det der står i "Technical charter" som jeg linkede til tidligere - og det er ikke de samme som 100% original.

FIVA arbejder ikke for at alle biler skal have et FIVA pas for at være lovlige. Der er nogle landes regeringer som har arbejdet med at fomulere det som et krav, men dette er ikke en FIVA holdning. Det er korrekt at nogle "løb/rally/træf" som arrangeres i udlandet kræver FIVA pas, men dette må stå for arrangørernes egen regning om de kræver det. Motorsport kræver for eksempel også tilladelser. Der er ikke et krav om FIVA pas for at køre sin helt almindelige veteranbil til udlandet.

Ud over dette er der naturligvis også mange andre aktiviteter som FIVA beskæftiger sig med.

Og så en generel kommentar.

Når jeg går blive ved med at vende tilbage til at sprøge om hvem der kender fakta om MhS og FIVA, skyldes det at jeg ofte møder rigtige mange der har "hørt om nye krav" eller "ved hvad MhS vil/ikke kan lide", men utroligt få der sætter sig ind i hvad der i virkeligheden sker eller har dokumentation for det. Bare på de 6 sider der er skrevet ind til nu, er der eksempler på dette.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Genau Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hendrixxx.

Ikke forstået,der blev spurgt om MHS & FIVA og jeg svarede.

Egil.

(permalink) SorenJ Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Genau. Beklager at jeg har overset din kommentar angående MhS/FIVA. Mit tidligere svar vil jeg mener også dækker det du skriver.

Når der har været årsmøde i FIVA i oktober (i München) kan vi jo tage emnet igen, og så se på hvad der har været drøftet på mødet.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Genau Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Sorenj.
Det du svarer og som jeg (på side 2 )og andre skriver vil jeg også sige er det samme
Er du i en klub der er medlem af MHS? eller har du forb. til FIVA.

(permalink) SorenJ Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Der er nogle væsentligt nuancer angående FIVA og hvad de arbejder for som jeg synes vi forstår forskelligt, men ellers er vi enige.

Angående mit medlemskab af en MhS klub er det således:
Jeg sidder er medlem af Dansk BSA klub (MhS klub), Veteranknallertforeningen Teufelskerle (MhS klub), næstformand i Copenhagen Wings (MhS klub) og valgt til bestyrelsen for Motorhistorisk Samråd (MhS).

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Potato potato... Hvis alle veteranbiler pludselig skal være original højde og på morfarhjul klipper jeg pladerne på mine og lader dem stå i mausoleet. Og så får ingen glæde af mine afgiftskroner, moms på reservedele, brændstofafgift, dæk, færgebilletter til træf osv. osv.

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Erik Bendix Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Der bliver brug for store områder til træf i fremtiden, når vi alle er tvunget til at køre til træf med trailer eller salatfad.

-------------------------------------------
22143315 eb@soundforce.dk
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Til gengæld ville det blive rent slaraffenland for originalfreaks. Priserne på alle bilerne (også de lovlige) ville falde drastisk - taget i betragtning at store flokke af entusiasterne formentlig vil vende hobbyen ryggen. Endelig kunne det store arbejde med at hæve biler begynde. Er slet ikke sikker på at der er originalhjul nok derude. Har vist en 16" nittet fælg vandslangen hænger på...

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Filip-S Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Udate har fået svar fra veteran posten. Er der andre der har fået svar fra dem, det lader til at de har fået et par mails.

Hej Filip

Tak for din mail omkring det billede af din VW der er bragt i VeteranPostens
oktoberudgave på side 36.

Vi har modtaget flere henvendelser med ganske klare meninger både for og
imod den afbildede VW Bobbel.

I nogle af de mail vi har modtaget gives der udtryk for at vi er både
gammeldags og forstokket. Dette er måske korrekt nok, men jeg er af den
opfattelse at tingene her skal og bør holdes adskilt.
Man har ombygget biler lige siden den første bil så dagens lys, så det er
ikke noget nyt. Når det så er sagt har den primære grund i første omgang
været at forbedre et køretøjs køreegenskaber og næst at give den et, efter
konstruktørens opfattelse, anderledes og måske mere æstetisk eller
sportsligt udseende.

Det er ikke nogen hemmelighed at vi vægter originalitet ganske højt. Dette
må dog ikke forstås på den måde at vi foragter hverken ombyggede biler eller
deres ejere. Jeg har f.eks. selv en sænket VW Golf I der er sænket alt det
den kan. Jeg er selv dybt imponeret over stylede biler hvad enten det er nye
eller gamle og beundrer her det håndværksmæssige meget flotte arbejde man
ofte ser.

For lige at vende tilbage til det billede vi har bragt hvor en Folkevognen
er sænket. Det er muligt den er både fed og cool. Det er nok ikke så meget
det at den er sænket, men det der falder i øjnene er den enorme negative
camber på baghjulene. -En camber der i den grad gør, at bilen hverken er
retningsstabil og da slet ikke krængningsstabil. Jeg vil meget nødig være
modkørende og møde den i en undvigemanøvre. Jeg stiller mig derfor også
særdeles uforstående overfor at den overhovedet er blevet synet da dens
stabilitet strider mod alle naturkræfter.

I veteranverdenen nyder vi heldigvis stadig nogle privilegier mht. lavere
forsikring, lav vægtafgift, længere tid mellem syn, og kommer vi til
udlandet går vi fri af de ellers så restriktive miljøzoner. Det er alt
sammen noget vi nyder godt af, og skal nyde så længe det varer. De
privilegier har vi opnået bl.a. fordi man har fået det ind under det begreb
der hedder kulturbevarende. Det er nok ikke ukendt for dig at både EU og den
internationale organisation FIVA er ved at pille ved disse privilegier. Hvad
der kommer ud af dette pilleri er endnu uklart, men det skulle ikke undre
mig vi vil se nogle væsentlig mere restriktive krav hvilket helt klart vil
betyde en forringelse af opnåede privilegier.

Der har også været spørgsmål fremme om hvorfor vi ikke, som i Sverige, gør
noget mere ud af ombyggede - hot rod - i VeteranPosten. Vi har haft både hot
rod og ombyggede biler i VeteranPosten, men der er to grunde til at det
desværre ikke sker så ofte. Den ene er de utrolig restriktive lovkrav sammen
med de omkostninger der kommer fra SKAT's side mht. fornyet
registreringsafgift. Den anden grund er at det er næsten umuligt at få nogen
til at stille op til interview og foto. -Så kender du/I nogen så sig endelig
til, så skal garantere en fair artikel.

Med venlig hilsen
VeteranPosten
Steen Jørgensen
Chefredaktør

PS. Jørgen Kjær vil kontakte dig med henblik på en evt. artikel.

-------------------------------------------
VW type 1 62. VW type 1 72/54 Vrod
VW type 1 65. VW type 1 65.
VW type 181 74

Reply »

You must log in to post.