Hvilke dele (skruer,lejer,søler,drev osv) SKAL skiftes når man har adskildt motorblokken..?
Er ved at splitte det hele ad for at bygge noget op over vinteren.
Hvilke dele (skruer,lejer,søler,drev osv) SKAL skiftes når man har adskildt motorblokken..?
Er ved at splitte det hele ad for at bygge noget op over vinteren.
Du skal skifte det der er slidt. Der er ingen bolte der nødvendigvis skal skiftes. F.eks. strækbolte.
Hva med søler hvis der kommer anden knast i ,og evt andre cylindre og toppe på... Er ved at "opgradere" en 1300 til en 1600 med lidt spræl på..
Det lyder ikke til at du ved hvad søler er. Lejerne, fladerne, på en krumtap hedder søler. Hoved-og plejlleje-søler. Men de er jo en del af krumtappen og ikke nogen man skifter som sådan.
kan jo ik vide hvad alt hedder præcist... Men fair nok ... Slidte dele selvfølgelig... Men kunne jo godt være der var andre dele man skiftede når nu der alligevel var åbnet op..
Når du skal ud at købe dele, kan det jo heller ikke nytte at du ikke ved hvad tingene hedder. Så får du jo bare noget forkert :-)
Det var ikke for at spille bedrevidende.
Man skal jo passe på med at købe at og bruge dele der er dårligere end de gamle, hvis de gamle ikke er slidte.
Normalt er motorblokkens boringer til hovedlejerne det største problem. Så før du går i gang med at købe ind skal du få en VW-kyndig til at kigge på blokken.
Hvis du vælger at skifte knasten, til formodentligt en med noget mere duration og løft, skal du være forberedt på at "gå hele vejen" Ventilfjedre, stødstænger, osv. egner sig ikke til mere end 5000 omdr. Bare to karburatorer og en 4:1 udstødning kan være grænsen for de dele. Laver du en motor til over 5000 omdr. skal du købe en krumtap med kontravægte. Ellers ødelægger du blokkens hovedlejeboringer på rekordtid.
"Jamen jeg skal nok køre pænt og lade være med at køre over 5000 omdr." Så lad være med at skifte knasten og lav en 1776cc (90,5mm boring) i stedet for og nyd hvor godt den kører sådan en forstørret std. motor. - Med to karburatorer og en 4:1 udstødning. Kedeligt, måske, men det kører godt.
Jep selvfølgelig.. Point taken.. :-)
Du var lige hurtig nok - eller jeg var for langsom.
hej der .tænk dig god om inden du flækker blokken.hvis du gør det er der ingen vej tilbage.frank har beskrevet det i andre inlæg .brug søgefæltet.har selv adskilt en fin abmotor med endeslup på 0,08 alt så fint ud men blokken er kasseret.se link.mvh poul
You must log in to post.