Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Udstødningsgas i bilen

Tags:
No tags yet.

(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 11 years siden | | | |

1971 1302 - der er udstødningsgas i bilen.
Men varmekasserne ser intakte ud.

Jeg har på et tidspunkt læst et indlæg herinde om topstykker, der ved en defekt kunne blæse udstødningsgas op i blæsehuset og dermed rundt i varmesystemet.

Motoren står på filebænken så det ville være rart at afsøge alle muligheder, inden vi putter den i bilen igen.

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) jimmy Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Måske er j rør inden i varmekassen utæt kan jo ikke lige ses ude fra

(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Vi har kigget derned med lyset fra en lommelygte. De ser umiddelbart rigtig fine ud.

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) mccloud Member
Skrev for 11 years siden | | | |

...det kan godt være toppene, og en enkelt kompressionstest kan gi dig svar på dette

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvis du er sikker på at det ikke er olielugt/røg eller en defekt i krumtaphusudluftningen, så sæt to nye varmekasser på.
Det med utætheder ved topstykkerne gælder kun med det gamle varmesystem (30HK). Og det ville ikke kunne ses på en kompressionstest. Med mindre den er så utæt at den også kører dårligt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tre ud af fire tændrør er fedtede/sorte over gevindet.
Hvad tænker I om det?

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) mccloud Member
Skrev for 11 years siden | | | |

ellers kunne det være at motorblikket ikke slutter tæt og motoren suger udstødningsgas udfra ind i motorrummet og videre i systemet

(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Motorblikket ser rigtig fint ud. Gummipakning ligeså.
Det er ikke en bil jeg selv kører i til dagligt så jeg ved ikke nøjagtigt hvordan den har kørt.
Men den har lydt lidt syg på det seneste.

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 11 years siden | | | |

måske er toppene gået løse .prøv at spænd dem med momentnøgle.mvh poul

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Vi endte med at tage toppene af. Der var sort snask rundt om de samme tre tændrør som var flækket indvendigt (2 revner ved hvert tændrør).
Herudover viste det sig at et stempel havde kysset et eller andet mod topstykket. En stempelring var i atomer - tror det er et stykke af den der har været i klemme.

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) mccloud Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er da utroligt at den stadigvæk kunne køre...men har oplevet samme motorhistorie flere gange hvor motoren virklig kørte på det allersidste, næsten alt var i stykke,men den kørte alligevel

(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det ene stempel var i øvrigt flækket og ved nærmere inspektion var der også massivt endeslør.
Så nu leder vi efter en 1300 longblock

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Og to nye varmekasser :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 11 years siden | | | |

der er en F blok til salg her!

http://vwnettet.dk/topic/185221

jeg har selv en komplet F motor hvis det kunne have interesse..

Mvh

Jakob

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 11 years siden | | | |

@Frank - varmekasserne fejlede ikke noget der kunne ses med det blotte øje.
Så de får lov at overleve indtil videre.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er yderst sjældent at en motor med det nye varmesystem tager udstødning ind med varmesystemet. Det kommer kun fra varmekasserne. Med mindre det ikke er udstødning, men "kun" olielugt.
I teorien er der jo overtryk i blæserhuset, så der bør ikke kunne komme noget fra topstykker mv. I givet fald skal blæseren jo kunne få fat i det fra et utæt motorrum.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg troede også at mine varmekasser var blevet utætte da vi kørte på den tyske motorvej på vej fra Belgien her i august. Da det blev mørkt ville vi lige åbne op for varmen, men det lugtede underligt og det begyndte at irretere øjnene en smule, så vi skyndte os at få lukket igen. Vi endte med en ekstra trøje og lidt kolde ben. Da vi så var vel hjemme i DK fandt jeg ud af at det var fordi jeg havde lagt en sisal dørmåtte lige foran varmerøret bagi, så når det blev rigtig godt varmt, så lugtede det underliggende tæppegummi og sisaltæppe meget giftigt.... ud med måtten, og alt var godt igen :-)
Jeg var også ude i teorier om, at motoren sugede udstødningsluft med ind i blæserhuset igen pga. turbulens omkring bilen bagved, og mange andre tossede ideer :-)

Men nok om mig og mine dumheder ;-)
Jeg har et spørgsmål jeg lige vil lufte for jer - på den 356 motor jeg er ved at bygge til bussen, der var min plan at lave gammeldags varmesystem, lige som det er på 30hk motorerne og de tidlige 34hk. Jeg har allerede de nederste luftkamre og de bagerste udstødningsrør med hjemmelavede "varmekasser" på. Så det er til at overskue at bygge det system færdigt.
Men er det en dum idé at bruge den type varmesystem, og skal jeg istedet forsøge at lave et friskluftssystem med luft kun igennem varmekasser. Jeg skal alligevel have bygget et komplet 1-1/2" tarmslyng og lyddæmpningssystem op omkring motoren, så det hele passer i min bus.

Hvad gør jeg bedst?

Sorry for hi-jack af tråd Gustav :-/

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) jimmy Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Gustav hvordan kan du se at varme kasser er tæt inden i ? Man skal jo næsten tryk prøve dem for at være sikker de er jo 2 delt eller 3 hvis man regner varme ribber med rundt j - rør som sidder gemt inden i varme kasserne

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nej Rasser. Det er ikke dumt at bruge det gamle varmesystem. Det har jo vist at det ikke gav mange problemer, f.eks. med kulilte.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Så fortsætter jeg roligt ad samme vej ... :-)
Tak for input.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 11 years siden | | | |

@frank - for at sikre mig at det ikke blot var mig der havde fået en fiks idé slæbte Gulle og jeg motoren og topstykkerne ud til vwArne, der gav den samme diagnose. Tændrør og tændrørshætter var beskidte på de tre cylindre og topstykkerne havde to revner pr. Cylinder - både fra indsugning og udstødning op til tændrørsgevindet. Der kan selvfølgelig også være tale om et dårligt tætsluttende gevind på de tre tændrør.

Mht. Varmekasserne var der ingen tegn på sod på ydersiden af røret - ej heller inde i selve varmekassen.

Uanset hvad skal den vel have nye toppe når de er flækkede? Og nye cylindre, blok osv. Det giver da ikke mening at samle noget der er så slidt igen.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nej ikke med de priser man kan købe nyt til -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.