Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Spørgsmål vedr vibrationer..

Tags:
No tags yet.

124
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg kører 65 ghia, 16oo motor og pro street gearkasse med svingaksel
Det hele kører normalt perfekt. Men efter 150 km i dag på motorvejen, begynder det at vibrere i bilen, ikke meget, men nok til at jeg kunne mærke det, vibrationerne var der hele tiden fra 80 til 140 kmt, lidt som et skævt baghjul, eller en blæser der ryster i blæsehuset.. Hvis jeg koblede ud og lod bilen rulle, forsvandt det fuldstændigt, og hvis jeg koblede ud, og gassede motoren op i omd, var der ingen vibrationer, men så snart jeg koblede til, og kørte normalt 35oo omd, ja så var den galt igen.. Efter 10 km med disse symptomer, begyndte der at komme lyde fra gearkasse området bagfra, lidt som et meget slidt knokkelled på en alm bil... Dang Dang Dang hver gang jeg akselrerede lidt, jeg holdt ind i nødsporet, da det lød som om det hele var ved at falde fra hinanden.. Jeg var 100 procent sikker på at den skulle med Falck, eller jeg var ved at tabe et baghjul, det lød voldsomt. Jeg kiggede under bilen og sparkede lidt til begge bagdæk.. Alt normalt.. Efter 1 min prøvede jeg at køre igen, nu kørte den fuldstændig normalt, ingen vibrationer, og ikke en lyd.. Jeg har nu kørt 50 km og alt er normalt..
Er der nogen bud, på dette symptom?

Jeg har snakket med en af specialisterne, som dog var langt fra sikkert på, hvad det kunne være. Men at det kan være super diff, der af en eller anden grund, mister olien omkring sig, da der er mindre passage olien kan komme ind af, da der er 4 gear hjul i stedet for de std 2. og dette kan få side planet gearhjulne til at ryste.. Eller i den stil. Og når man så har holdt stille lidt, så kommer olien ind igen, og der kan så gå meget lang tid for man oplever det igen..

Jeg er meget interesseret i Evt bud på disse symptomer.. Alt er som nyt på bilen, gearkassen har kørt 1ooo km efter den blev monteret. Det er en 3,88. O, 89 pro street rancho.
Jeg har efterspændt det hele og alt er normalt..
Mvh Martin

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Michas garage Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Martin på gamle splitbus havde jeg også monteret pro Street 3.88 &0.89. Kørt uden problemer men da vi havde kørt1
45min på vej til mantorp begyndt der at komme mærkelige lyde fra bagtøj men intet at se og kunne køre videre efter få minutter helt normalt men så kim det igen efter 10-15min.... vi tappet olie af gearkasse og ganske rigtigt total aluminium farve :((((

-------------------------------------------
Vw type 1 hotrod og 1966 karmann ghia cab
(permalink) Michas garage Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Mener rasser havde lidt samme problemer til Hannover i sin type 1..

-------------------------------------------
Vw type 1 hotrod og 1966 karmann ghia cab
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja jeg frygter at det er noget alvorligt.. Men det er mig stadig mystisk, at efter 1 minut i rabatten, så kørte det normalt igen.. Jeg prøver at gi den lidt gas i aften, og så tapper jeg gear olie af, og ser hvordan den ser ud.

Vil gerne høre fra alle der har oplevet noget lignende..
Mvh Martin

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg ved ikke hvad det kunne være, men jeg ville tjekke om svinghjulet er gået løst? I min verden kunne det godt være i det område...
Men kun en ide..
Hilsen Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Michas garage Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tror der er super diff der driller

-------------------------------------------
Vw type 1 hotrod og 1966 karmann ghia cab
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Når jeg koblede ud, og gav den gas, så var der intet, og det var Heller ikke lyden af et svinghjul der rammer gearhuset.. Har prøvet det:-) det var mere Dang Dang Dang, som om trækaksler der kunne ramme ud i akselrør, men det burde ikke kunne lade sig gøre..
Og hvis svinghjul sad lyst, ville den ikke køre normalt 50 km bagefter. Min teori :-) men mange tak for ideen. Håber der kommer flere.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Lyder fuldstændig som om der ikke kommer olie ud i differentialet, så spaderne og aksler ikke bliver smurt ordentligt.

Jeg endte med at sætte et std. differentiale i af den nyere type med 10/15 tandhjulssæt (stærkere end det normale 11/17). Alternativet er at det superdifferentiale skal have åbnet oliehullerne noget mere op, så der kan komme nok olie ind og smøre.

Du vil helt sikkert kunne se den har slidt i aksler og spader når du adskiller det.

Jeg kunne køre ca 50-100km konstant motorvejskørsel, så kom problemet, præcis som du beskriver det! Så holdt jeg ind, og tog en pause på nogle minutter, og kørte så videre uden problemer - indtil det hele så gentog sig igen. Det var til at blive idiot af! Endelig havde man fået skruet en motor sammen der bare kunne tæske derudaf uden nogen som helst begrænsninger, og så var det gearkassen der skabte problemer. Efter jeg skiftede differentialet, så kørte det bare derudaf, uden nogen som helst problemer - Herligt!

Sådan som du beskriver det så er jeg 100% sikker på det er differentialet der driller dig. Som Thomas også skriver.

Tænk på at når du kobler ud, så render aksler osv. "frit". Men så snart du træder på pedalen, så ligger du konstant belastning på delene.
Det er simpelthen de halvmåner der ligger på hver side af akslen, som ender med at "bide" sig fast i akslen fordi det er kørt helt tør for olie, og blevet meget varm!
Problemet er mere udpræget hvis du har sænket bilen i bag, så arbejder halvmåner og aksler mere ud i yderpositioner hver gang. Hvis nu du bagakslen havde stået helt vandret, så havde du nok ikke oplevet problemet. Så med lidt mennesler i bilen, så den rigtig bliver trykket ned, og så afsted med fast hastighed på motorvejen i længere tid.... så får du problemet at se.

Og NEJ, det hjælper ikke at fylde ekstra olie på gearkassen, hælde gearkasseadditiver i, og hvad der ellers bliver foreslået af cowboy tricks. Der er kun en vej, og det er at adskille lortet, og få skiftet til et andet differentiale.
Tro mig - jeg taler af bitter bitter erfaring (efter mange gearkasseadskillelser og opsætning/udmåling af kron-spidshjul)

Her holder jeg i Norge, og forsøger at klemme en ekstra halv liter gearkasseolie på, ved at forsøge at hæve hele bilen godt op i fronten.... det løste heller ikke problemet :-(

p8161154.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) B_H Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har prøver 100% det samme på vej hjem fra spa sidste år, det lød fuldstendig som om baghjulet sad løs. 5min pause så var det væk.

-------------------------------------------
Brian Hansen http://www.AIRRACERS.dk
20627996 brian.hansen@oncable.dk
54 oval, 911T/E 72, 411L 69
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg kører også med en 3,88. 0,89 Pro Street Rancho og har oplevet helt nøjagtig det samme ved motorvejskørsel. Da den gjorde sådan sagde jeg til min makker, der sad ved siden af og kiggede underligt på mig "Tror sku ikke vi kommer hjem lige foreløbig". Vi kørte oppe ved Århus og skulle til Sønderborg. Ind på rastepladsen og holde 10 min og det kørte fint igen. Tog den stille og rolig hjem uden problemer.
Har så senere oplevet det igen nede i Tyskland, men har dog ikke åbnet gearbox'en endnu..
FWM.

-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Måske man skulle finde et andet navn end "superdiff"...

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) B_H Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Måske NOT FOR HIGHWAY USE

-------------------------------------------
Brian Hansen http://www.AIRRACERS.dk
20627996 brian.hansen@oncable.dk
54 oval, 911T/E 72, 411L 69
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvad med noget tyndere olie?? Mener at have læst noget på et tidspunkt med nogen der eksperimenterede med at hælde fed motorolie på gearkassen

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Er testet af.... tror jeg har prøvet 3-4 forskellige mærker og viskositeter, samt TEC2000 additiv. Ingen effekt.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg er sikker på at Rasmus har fundet problemet..
Jeg havde en fed olie på gearkassen 80/90 pensoil med en abcon tilsætning.. Jeg skiftede olien til en castrol jeg har brugt på porsche 911 racere.. 75/140 den er rimelig tynd, men med en super smøre evne når den er varm.. Den bruges også til limited slip diff..
Jeg tankede v pover til randen kl 19, og kørte så næsten en hel tank 270 km, med 150 kmt Ca på motorvejen, og den har ikke lavet narrestreger overhovedet, den er blevet prylet Op af alle bakker, for at få så meget belastning på de glidesten Som muligt. Jeg har måske været heldig, det er selvfølgelig koldt i vejret lige nu, men jeg havde en fed olie på, så måske den tynde racer olie, trænger ud og samtidig smør bedre under belastning..

Jeg tror den er ren i udstødning nu:-)

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Henrik W Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hjælper det heller ikke og bore extra huller i diff klokkken, jeg mener på min super diff gearkasse er der kun 2 huller olien kan komme ind af. Men hvis man bore et par extra huller afhjælper det så ikke problemet.

-------------------------------------------
Sydfyn
Modil 20676928
Type 1 1500 69 type 4 motor
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jo det burde hjælpe.. Det gælder jo bare om at få olie ud til side gearhjulne.. Men jeg har en regning til at ligge på godt 1oooo kr.. Det virker forkert at betale for noget der ikke virker, men måske min olie virker.. I teorien skulle den tynde olie kunne komme bedre frem.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Men hvor svært kan det være. Hvorfor laver rancho et diff der ikke kommer olie nok igennem.. Spader

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Henrik W Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja helt enige. det kan ikke være rigtig vi skal betale for nået der ikke fungere.
Jeg har ikke boret huller i min, så det kunne være man skulle prøve det olie først

-------------------------------------------
Sydfyn
Modil 20676928
Type 1 1500 69 type 4 motor
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Rasser har du prøvet at lave størere huller i diff klokken, på et super diff,,?
Hvis nu min speciel olie ikke er nok.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg forsøgte at ændre lidt på vinklen af hullerne, så olien lettere kun blive "skovlet" ind. Måske jeg også borede dem en smule op i størrelse, det kan jeg faktisk ikke huske... Ingen (eller meget lidt) bedring på problemet. Har aldrig fortrudt at jeg skiftede tibage til std. diff. Det andet er bare bekymringer...
Jeg vil sige at hvis du oplever problemet alene i bilen, så vil det næsten med garanti komme igen når du får den pakket godt op med folk og bagage :-(

Som du kan se på billederne er der kæmpe forskel på et std. og et super diff.
Hullerne i et std. er så store at når det drejer rundt derinde får det automatisk skovlet lidt olie ind. På superdiff. har de så forsøgt at lave et par udv. hak i støbningen, som så skal hjælpe med at skovle olien bedre ind mod det lille hul. Af åbenlyse grunde er det umuligt at lave tilsvarende store huller i et superdiff

710890.jpg
img_3223.jpg
img_3224.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

@Henrik W: Har du også oplevet problemet?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Er det til at finde den type dif du snakker om?
Kan jeg sætte det 3,88 kronhjul lige over på?
Kan det gøres med alm værktøj. Hvad kræves der af grej og talent?

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

jeg vil gøre alt for at slippe for at skulle have gearkasse ud igen.. Kunne man lege med ideen, at man lavede et olie udtag i bundproppen, der gik over i en elektronisk oliepumpe jeg har liggende, og derfra videre i et t stykker, der deler sig ud i hvert akselrør, helt oppe ved koppen under Gummi manchetterne, . Der skulle så bores et lille hul Ca 5 mm i siden af koppen helt nede ved aksel rører, der kunne man så sætte et lille kobberrør ind, så man kunne sprøjte olie ind på ydersiden af gearhjulne.
Pumpen er rimelig kompakt, og skulle først tænde med 15 minuts forsinkelse, så olie. Er tynd. Man kunne Evt klemme enderne på kobberrør, så du sprøjter en tynd stråle.

Lyder det som spild af 3 timers arbejde?

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Man kan godt udskifte diff. med almindeligt værktøj og lidt håndværkerfornuft.
Du skal jo ikke ændre på spidshjulets dybde.
Hvis det var to originale "differ" kunne man måske bare bytte dem. Men nu er det ene fra Kina så jeg ville, som du er inde på, flytte kronhjulet og lejerne over og kontrollere forspændingen på lejerne. Få styr på det med de dertil hørende shims og derefter indstille tandspillerummet. Der er anvisninger i rep.håndbogen om hvordan man krymper kronhjulet på og laver et par styretapper som hjælpeværktøjer.
Det er ikke tandhjulene der mangler olie. Det er glidestenene.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

124

Reply »

You must log in to post.