Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Spørgsmål vedr vibrationer..

Tags:
No tags yet.

(permalink) Henrik W Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja Rasser jeg har osse oplevet det. dog ikke så slemt som Martin beskriver det.

-------------------------------------------
Sydfyn
Modil 20676928
Type 1 1500 69 type 4 motor
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg er måske sluppet gennem ilden denne gang.. Jeg pressede gearkassen en tankfuld i går, efter jeg havde skiftet til en tynd race olie. Jeg havde dog ikke oppakning med, men der var ingen problemer . Jeg hæver min bagende 1,5 cm, så står mine aksler næsten vandret, og derved er der ikke meget belastning på glidesten. Og hvis jeg smider lidt oppakning bagi, så kommer den ikke længere ned, end hvor den står nu..
Det må også gøre en forskel at man skifter fra en fed olie, til en tynd olie, der har bedre smøre evne under belastning , når hele problemet er at olien ikke når helt ud og smøre i siderne.. Men det er mig stadig ufatteligt, at et STORT firma som rancho, laver noget der er så lidt gennemtænkt.. Idioter..

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) samba Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg køre også med prostreet 3,88 - 0,89 jeg har endnu ikke oplevet problemstillingen som nævnt - har dog heller ikk hørt om fanomenet før nu.. Jeg ved ikke om det er noget andet på en bus - superdiffen er skiftet en gang pga. Glidesten ikke var monteret korrekt , bussen kom hjem med boxen på så opdagede det først da skaden var sket!!!!

Er der andre der køre med superdiff. I bus som har oplevet problemet. - står Akselrørende ikke også mere vandret på sænket bus, som en sænket type 1? .. Eller det kan skyldes vi sjældent køre over 130 km/t.

-------------------------------------------
65" 21w deluxe. 2276ccm
83" porsche 911 3.0 sc
54 type 1 (projekt)
(permalink) Griebel Member
Skrev for 11 years siden | | | |

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nu fik jeg hævet bilen 2,2 cm i bag og 1,5 i for,, det pyntede faktisk, og den kører mindst lige så retning stabil som før.. Nu står mine aksler tæt på vandret, så der er minimal bevægelse ved glidesten, og hvis jeg skal på ferie med oppakning, så sætter den sig ca de 2 cm, jeg har hævet den, og der har jeg prøvet i går at Max belaste bilen 270 km kørsel uden problemer og ved 150 kmt .. Så jeg tror det spiller nu.. Hvis der er en af jer andre der har samme problem, kunne det være interesseret at i/du prøvede den 75/140 race olie jeg har på nu.. Jeg tror at den kan løse problemet, og samtidig har den gjort mit gearskifte bedre, til at gå i 1 når det er meget koldt..
Mange tak for hjælpen ind til nu.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) vwanders Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg kan godt forstå at du ikke gider pille gearkassen af igen, men...

Jeg synes det er rystende at læse hvordan andre har modificeret, ombygget og tilføjet ting til de diffs.
Og din idé med pumpen.

De skal sendes TILBAGE!
Hvis ikke delene bliver reklameret, så ender det jo samme sted som med pladedele mv. De er så pisseelendige fordi ingen brokkede sig i 80'erne. De skulle jo bare lige rettes lidt til...

Noget så dyrt som et differentiale skal da i særdeleshed fungere.

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Vi er fuldstændig enig.. Men når man har sat 3 gearkasser i samme bil på 1 måned, så kommer man til et punkt, hvor man ikke orker mere.. Jeg vil sige at 50 procent af de vw dele jeg køber, de skal tilpasses, eller jeg konstatere at de ikke dur efter 1 måned.. Det er plastik. Gummi. Pakninger. Plade dele. Trim. Lygter. Crome, bremse dele osv osv.. Det er kvalitet under alt kritik, og når man reklamere over det, så får jeg hver gang samme svar.. Det har de aldrig hørt om før!!
Jeg er vant til at lave porsche, der findes næsten kun org og kvalitets dele, og der skal man ikke lave tingene 3 eller 4 gange før det virker.. Prisen er dyrere, men alle pengene værd..

Jeg kan finde frem til, at stort set alle pro street gearkasser har samme type super diff .. Og enkelte af dem, mangler evnen til at få nok olie ud til de glide sten, det vides ikke hvorfor, det kun er enkelte af dem de har dette problem, måske er tolerancen en kussehår for lille, eller de skal bare have en lidt tyndere olie, men jeg tror at det er meget lidt der skal, fra at det virker, og til at man har et problem... Jeg er 99 procent sikker på at mit problem er løst, da jeg ikke kører med en meget sænket bil..
Jeg vil meget gerne have testet den olie jeg bruger, hvis der er nogen af jer der oplever et problem..

En ting ville også være at tage gearkassen ud og sende den retur, men hvad skulle jeg så montere i den i stedet for:-\ .. Nu har jeg i det mindste en gearkasse der ikke støjer, og den skifter super godt... Og begynde at skille den ad, for at sætte et std diff i, er Heller ikke fedt, jeg valgte denne gearkasse for at få et stærkt diff Bla..

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Problemet med dårlige dele er ikke nyt. For 10 år siden gav jeg selv op og var væk fra VW nogle år. Nu er jeg på den igen og jeg syntes der er en tendens til at man kan finde flere dele i god kvalitet. Hvis man handler hos KB-service kan man ihvertfald spørge om bedre dele og han har dem tit i flere kvaliteter. Det samme hos CIP1 i USA.
Vi er nogle stykker her i Aalborg-området der har rodet med luftkølet siden vi var i lære hos VW sidst i 70´erne. Jeg er den eneste der sidder og dummer mig her på Vwnettet. De andre blander sig ikke. Vi kan ikke genkende mange af de problemer folk har med deres luftkølede. Et problem der f.eks. også dukker op er "slør i baghjulslejer" Vi skiftede aldrig baghjulslejer på en bobbel. Jo hvis bilen havde været skadet og bøjet en aksel. Vi kørte da også med sænkede biler. Men okey ikke så sænkede at bilerne ikke kunne fjedre, osv-osv.
Nu havde jeg ikke set hvor små hullerne var i et superdiff. Og det kan man da sige sig selv at det ikke virker. De glidesten skal have masser af olie og hvis fabrikken har lavet så store huller, så er det nok det der skal til.
Rasser har forsøgt med opfræsning af hullerne og forskellige olietyper og mere olie. Han fik ikke fred før han satte et originalt diff. i.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Men der kører bare RIGTIG mange gearkasser rundt med super diff, og der er ikke ret mange historier omkring problemet, så nogle af dem virker .. Men det er en meget anderledes opbygning, i forhold til org diff.. Hullerne er meget små, men har dog de små (skovle) der hjælper olien ind i diff'et.. Men den må på en eller anden måde slynge olien ud igen, for olienstenden er Ca midt igennem diff og glidesten, endda lidt højere, så det i sig selv, burde være nok..
Men hvorfor tage chancen når de designer sådan et diff, som Frank siger.. Det siger sig selv at det ikke virker...

screenshot_2012-12-28-21-06-45.png

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er lidt træls læse stof, når man kører med (super) diff

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=496281

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg fandt tråden i går aftes. Men jeg nænnede ikke at linke til den.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Er der nogen der har affaring med at fylde for meget gear olie på en vw gearkasse.. Jeg tænker på hvis man hæver oliestanen 2 til 3 cm, så ville man være ret sikker på at diff'et ikke kan slynge olien væk, om man ville få den nødvendige smøring i siderne.. Jeg vil tro en 1 til 1,2 liter for meget, så olien et til overkant olieprop hul, i stedet for underkant hul.
Spytter den bare den extra olie ud af åndehul, eller er den ligeglad.?
Mvh martin

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg brugte aksler der var poleret i spadeenden.... Ser lige om ikke jeg stadig har dem ude i skuret - de så nemlig også lidt tarvelige ud!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Rasser.. Kan du huske lidt mere omkring hvilke olie typer du prøvede, da du havde problemet? Var de alle sammen 75/90 eller tykkere?
Og prøvede du mere vedr olie mængde, end at Fylde en halv liter extra på?

Jeg tænker stadig på, om den rigtige olie, og mængde, kan afhjælpe problemet, men jeg vil have hævet oliestanden med minimum 2 cm, og det ved jeg ikke om gearkassen kan li..

Jeg har som skrevet, hævet og testet min gearkasse, så den burde virke nu.. Men der må være rigtig mange sænkede super diff (derude) der kunne bruge lidt hjælp, hvis vi finder en løsning.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Lidt teori eller tænke over. Når der fyldes olie på gearkassen "falder" hjulene ned hos de fleste af os, da vi sikkert bruger donkraft og bukke eller sakse eller 2 søjler lifte (sker ikke ved 4 søjlet lifte). Når vi så fylder gearolie på så det lige begynder at løbe ud af hullet, så burde der være løbet olie ud i skselrørene. Når den så kommer på jorden igen, på sænkede biler, vil olien løbe tilbage i gearkassen. Det er jo derfor at hjullejet bliver slidt 10 gange hurtigere da det ikke får smøring som de gør ved original højde. Burde oliestanden så ikke også være højere i gearkassen? Bare min teori. Det kan jo være anderledes i virkeligheden men har ikke tjekket det.....

Hilsen Peter

Ps: Martin tak for snakken i Tlf forleden dag. Jeg tror at der under min gamle tråd med min samba ligger et billed eller to af mine trækaksler. Prøver lige om jeg kan findeden

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvor er det egentlig fedt med en konstruktiv tråd uden brok og ballade..... Endelig noget interessant læsestof på vwnettet

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

En std. 1300 fra 68- med kompensationfjeder kører med negativ camber fra fabrikken. Sænker man den lidt eller som jeg kører i 15-20 år med en type4 motor, som er lidt tungere end den originale. Så holder lejerne stadig i 30+ år.
Hold kæft hvor jeg savner den bil-

frank14.jpg

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwanders Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Så må dit næste projekt være en replika af den, Frank. :-)

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har altid fået at vide, at det eneste man ikke kan lære, er andres affaring :-)

Så nu har jeg fyldt gearkassen godt op med olie, Ca 3 cm højere end normalt, Ca 4 liter Ialt, og er lige kommet tilbage fra en 7o km køretur.. Umiddelbart kører det fint, den spytter det ikke ud,, jeg opnår selvfølgelig ikke Max temp på gear olien efter 70 km... Men det lover godt.
Lov mig at sige til, hvis en af jer oplever problemer, nu når foråret starter, og i andre tøsedrenge starter jeres sommer biler op;-) så vil jeg gerne teste mit olie, og teorien om, at diff'et ikke kan slynge olien væk, når oliestanen er så meget højere.

http://www.castrol.com/castrol/genericarticle.do?categoryId=9038800&contentId=7071616

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Husk nu bare at det skal være Gl-4 eller Gl-5 olie inden i tester løs med alt mulig forskelligt! Kan godt se dit er Martin, men bare lige info til andre, inden der bliver testet med noget olie der ikke er lavet til "bagtøJ" (hypoid?... rigtigt Frank..?!)

Jeg kan huske at jeg prøvede med 75/90 fuldsyntetisk og 80/90 semi eller mineralsk Gl-5 olie fra Biltema, og så noget Elf olie som jeg ikke lige kan huske data på. Desuden prøvede jeg med TEC2000 additiv. Måske også nogle ander typer.. kan ikke huske det.

Dog skal det siges at min bils "stance" jo ikke ligefrem gjorde problemet bedre! Olien vil jo helt naturligt nivellere sig i gearkassen, og så er det jo ikke nemt når bilen står og peger med snuden i jorden, og røven i vejret (se billede).

Jeg kan huske at jeg hældte så meget olie i gearkassen, at da den kom ned og stå, så løb det ud af åndehullet... jeg lod det dryppe færdig og kørte en ordentlig laaang tur.
Højere niveau kunne jeg ikke få i gearkassen - det hjalp lige lidt :-(

Problemet kom ALDRIG på landevejen!! Men så snart den fik noget langvarig konstant belastning på motorvejen, så kom problemet. Typisk efter 80-100km, men nogle gange hurtigere. Fik den bare en lille pause, så kunne den holde et langt stykke igen før problemet var der. Min umiddelbare vurdering er at der næsten ingen smøring kommer ud til spaderne og fullcrum pladerne (glidestenene), og det er i grunden utrolig hvor langt den kan køre på næsten ingen olie det sted!
Jeg tror at uanset hvad olie man putter i den, så hjælper det lige lidt. Måske man ved at hæve olieniveauet kunne afhjælpe det... men det er rent gætteri. Jeg havde udtømt mine muligheder (ville ikke gå på kompromis med bilens højde for/bag, så min beslutning blev at skifte differentialet. Det er den bedste ting jeg nogensinde har gjort for den gearkasse :-)

Første år til Hannover nåede vi vist et stykke forbi Aarhus, så oplevede vi problemet for første gang, og så var vi ellers tvunget til pauser ned gennem DK og tyskland. Problemet var værst når vi lå og kørte alene, for så havde vi en noget højere hastighed. Når vi fulgtes med de andre og kørte de ca 90km/t, så husker jeg faktisk ikke problemet var der (eller også har jeg glemt det). Måske en af mine co-pilots kan hjælpe på hukommelsen?

Glemmer aldrig første sæson efter jeg endelig havde brugt vinteren på at sætte std. diff. i....
Første store tur var den årlige tur afsted til Hannover, og vi ræsede afsted og håbede problemet var løst (jeg har altid brugt Hannover turen til at teste grejet godt igennem, så er man sikker på at få evt. problemer at se tidligt på sæsonen, så man kan nå og rette op på evt. fejl).
Nå men vi var nået et godt stykke nedaf, og så pludselig tror jeg at jeg kan høre det "klonker" ovre fra bagtøjet igen, og jeg bliver pissesur og irreteret... der går dog ikke længe før det går op for mig at det er den midterste metalstiver i foldetaget der vibrerede og bankede lidt når vinden strøg hurtigt henover dugen. Jeg hørte aldrig mere til differentiale problemerne, og der har ellers været rig mulighed for at fremprovokere det på nogle af de længere ture.

Godt nytår, og glædeligt nyt differentialehus ;-)
Rasmus

on stage with dave rhoads.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Dine akselrør har da ellers næsten stået vandret, som den står på billedet, og så er der ikke meget belastning på glidesten.

Olien jeg har brugt, opfylder GL5 og er beregnet til både alm og race gearkasser og til bagtøj.. Og ud fra det det de skriver, burde den være med ret god smøre evne når den bliver presset..

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg sover ikke før jeg er sikker på at min virker 100 procent... Jeg pakker den op med 10 kasser sodavand i kukkassen,lidt blybare og andet godt. og så får den pedalen 200 km syd på, en af de kommende aftner.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nu hvor vi er ved det.. Gør det samme sig mon gældende med IRS og superdiff?

-------------------------------------------
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Der er ikke spader

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1

Reply »

You must log in to post.