Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Spørgsmål vedr vibrationer..

Tags:
No tags yet.

(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Her var lige lidt læsestof omkring olie,, dens virkning og opbygning. .. Godt og forståeligt skrevet.
http://www.ducati.dk/teknik/oliegenerelt.html

Jeg tror ikke irs oplever problemer, da de ikke har glidesten og spadeaksler, men alm udvendig trækakselled, den smøres seperat med special fedt.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg var lige nede og se på en anden gearkasse jeg har stående,, jeg forstår ikke hvorfor den glidesten ikke bliver smurt, lige meget hvilket diff man har i.. De 2 store side lejer er vel rimelig åbne, og oliebadet står til Ca midt gennem spider gearne/glidesten, så der burde stå konstant olie på bagsiden, og derved give nok smøring, selv om diff'et ikke smører så meget i enderne af spider gearne.

Ved ikke om jeg forklare mig godt nok, men olien står på begge sider af de små gear hjul, man sætter ind i diff'et. Og de er mindst halvt under olie..

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) samba Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg glæder mig meget til at høre om din næste test-tur, håber det virker med den castrol olie. på early 911 diskuterede de også på et tidspunkt hvad der smør dif bedst mulig. (de er meget begejsret for redlines produkter) Jeg håber du har fat i noget med din olie da jeg jo selvsagt også er lidt bekymret for mine axler.

Som jeg skrev har min ingen problemer givet endnu - Jeg kørte med penzoil 80/90 men da jeg på et senere tidspunkt efterfyldte 1l alm. 75/90 syntetisk mærkede jeg meget bedre gear skifte. Jeg tror tror ikke den 80/90 olie er ret god til vores boxe.. Mit ryger ihvertfald af!!!

Min personlige mening.

-------------------------------------------
65" 21w deluxe. 2276ccm
83" porsche 911 3.0 sc
54 type 1 (projekt)
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Da jeg oplevede problemet forleden dag, kørte jeg med pensoil 80/90+en abcon tilsætning.. Da jeg om aftenen skiftede til 75/140 castrol kunne jeg ikke fremprovokere problemet, selv om jeg pressede bilen 270 km.. Dertil skal dog siges, at da jeg havde problemer, havde jeg 8 rammer sodavand og min lille datter på bagsædet, og det sænker selvfølgelig bilen noget, og giver lidt mere bevægelse ved glidesten..
Hvis alt går vel, fylder jeg bilen i aften, med 100 kg i kukkassen , og kører en 2oo km syd på.

Om den 75/140 kan løse problemet, ved jeg ikke i nu.. Men ud fra de tekniske beskriver, burde det virkelig være en go olie til vores transaksler..

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Samba: Hvis du kører med en 75/90 vil du næsten helt sikkert få et bedre gearskifte. Især ved koldkørsel. En 75´er er meget tyndere end en 80´er.
Jeg havde engang en 1200. Der kørte jeg med en ren 75´er (Quaker-state) for at spare friktion.
I min vinter-Polo kører jeg med 10/40 motorolie. Men den har jo heller ikke kron/spidshjul i gammeldags forstand. Det må du ikke på en type1 gearkasse.
En Volvo 142 kan have problemer med at koble ud. Den bliver hængende i gearkassen hvis den kører med gearkasseolie. Her siger Volvo at man skal hælde motorolie på gearkassen. Nå det var vist sidespring nok for i dag.
Hvis jeg skulle køre med en std.motor ville jeg finde noget mere 75´er. bare den er GL4 eller 5

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) samba Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nu siger du std motor...Hvad med større motor - skal gearolien så værre tykkere.?

Jeg kører på min 911 med swepco 80/90 mineralsk. Det skulle være godt på en 915 kasse. Den går også noget stramt i gear. Tror også den skal prøve noget tyndere. Jeg kører ikke track days med den - så belastningen er jo ikke så voldsom!!

-------------------------------------------
65" 21w deluxe. 2276ccm
83" porsche 911 3.0 sc
54 type 1 (projekt)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvis jeg skal køre med flere HK en std. vil jeg vælge 75w/90. Jeg har lige surfet for at finde Quaker-state. De anbefaler deres rene 75´er til 81-type2
Den ville jeg bestemt prøve.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har ligget Og kørt en del i går og i dag, og mit gearskifte er blevet markant blødere med den 75/140 end med den 80/90..Jeg har ofte brugt den på 911 gearkasse, med samme resultat..

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Brian Kold Member
Skrev for 11 years siden | | | |

-------------------------------------------
da jeg var ung ville jeg også være en evo-bobbel = Porsche

bugmonkeys..
(permalink) special Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej.
Jeg tror i hvert fald helt sikkert det er smørring / varme problem der skabes ved en form for længere tids belastning af tingene, og jeg tror du har gjort det rigtige ved at fylde en anden olie på og dermed en tyndere og mere letflydende og smørende olie. Specielt når du beskriver at problemet forsvinder ved at holde pause og derefter er lyden væk.
Jeg har selv lavet mange gearkasser og bagtøj tidligere og der var olien en meget stor faktor , specielt hvor der kræves stor smørring.

(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

200 km kørsel ved 130 til 14o kmt.. Og meget af vejen var der hylende modvind.. Og hver gang der var bakker, akselrerede jeg op af.. Bilen var proppet med alt jeg kunne finde, kukkassen og bagsæde var fyldt. Røven hang meget, og med std støddæmper, var den tæt på at gå i bund, når jeg mødte humbler i vejen.

Den kører upåklageligt, ikke en eneste gang, noget der vibrerende eller rystede, som den gjorde da den Ingen smøring fik..

Konklusion må være, at efter at have hævet oliestanden 2 til 3 cm, og skiftet til den omtalte race olie, er problemet væk.
Jeg håber at nogen kan få glæde af mine affaringer..

20121231_151515.jpg

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) samba Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tillykke med test turen... Jeg er meget glad på dine vegne - og indtil videre også en helt del lettet selv!!!

Det lader da til, den kompresser motor køre ret godt.?

Go nytårs aften ( med endnu en ting at fejre)

:-)

-------------------------------------------
65" 21w deluxe. 2276ccm
83" porsche 911 3.0 sc
54 type 1 (projekt)
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Kompressor snorer Som en drøm, jeg vil dog have finjusteret Kaburatoren, den kan komme til at gå mere økonomisk, på de lange test ture jeg har haft, hvor den får noget pedal Ca 130 til 140 kmt, går den 8,7 på literen, den burde kunne komme op på 10.. Men ellers er jeg super glad for det setup..

Hvis du kører med det super diff, så få da skiftet til den olie jeg har testet her, den kan købes de fleste steder.. Som skrevet tidligere har jeg brugt den på porsche gearkasser med samme resultat..

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) samba Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Den vil jeg også hælde på.. Skal jo alligevel have det andet oldnordiske sirup af alligevel..

-------------------------------------------
65" 21w deluxe. 2276ccm
83" porsche 911 3.0 sc
54 type 1 (projekt)
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg tænker meget på om mine glidesten og aksler er ødelagt.. Men jeg kørte Max 10 minutter hvor den vibrerende lidt, og med det samme jeg hørte at det sagde Dang Dang fra akslerne, stoppede jeg..
Der kan selvfølgelig ske meget på de minutter, men når jeg drejer rundt på hjulene, hvor den er løftet op, går det helt uden modstand og hakker, og der var ikke noget at se på olien eller magneten i bundproppen.. så selv om den har nappet og gnavet i overfladen på metallet, burde der vel ikke ske noget ved det.. :-\
Aksler og sten var i topform da jeg samlede det for 1500 km siden.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Henrik W Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Så vil jeg osse prøve og hælde den olie på, før jeg begynder på nået andet. Det jo nemmere end at skille gearkassen ad, og bor huller op.

-------------------------------------------
Sydfyn
Modil 20676928
Type 1 1500 69 type 4 motor
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nå nu fandt jeg ud af hvorfor der er disse omtalte problemer med smøring..
De 2 små smørehuller der er i selve diff'et ,ville måske være store nok, hvis ikke at de sad FORKERT.. Det højre spider/planetgear dækker 90 procent af hullerne , når man skubber det ind på plads, sammen med trækakslen. Så fordi de ikke har boret hullet tættere ind mod midten, ja så kan der stor set ikke komme noget olie igennem de 2 smørehuller.. Jeg er ved at få en blodprop over dårlige håndværkere, hvad fanden ligner det at sælge sådan noget lort..

Jeg har taget lidt billeder op gennem olieprop hullet, der kan i se selve diff'et og det ene smørehul, og hvordan spider gearet spærer for indgangen..

Der er 2 slidser/smøre revner, på hver side af spider tandhjulet, og når det er ud for hullet, vil der kunne komme lidt olie ind i det højre spidergear, og det skal så videre ud gennem enden, ind gennem de 4 planet tandhjul i midten af diff'et, og så er det ovre ved venstre side.. den højre er ok smurt, men den venstre får intet frisk olie, .

Den sorte cirkel der er tegnet på planet hjul.. Billede 1, der er der smøre hullerne er i diff'et... Smart..
Billede 3 er hullet spæret.. Billede 4 er der en smøreslidse ud for hullet.

Hvis man tog diff'et ud, og fræste hullerne størere og 10mm længere ind mod midten, så kunne der komme
olie op mellem spider gearne, og det ville virke som det skal.

20130102_144652.jpg
20130102_144636.jpg
20130102_141728.jpg
20130102_141810.jpg

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) special Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja det er sku da utrolig at de ikke er opmærksomme på det når det bliver lavet, det er simpelthen for dårligt. Der er da slet ingen tvivl om at det er mangel på smørring der skaber dit problem, som jeg var inde på i tidligere indlæg. Det er nok også derfor du ikke har problemet så stort længere efter du har fyldt bedre olie på og hævet standen, men det er da bare rigtig røv at skal til og igennem den tur igen. Hvis jeg var dig ville jeg tage fat i dem og bede om en form for udbedring af dette, også se hvad de så vil gøre.

(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er som at snak til en våd spånplade , hver gang man ringer og fortæller sine leverandører, om problemer man har, med det bras de sælger en, og jeg gider ikke at bøvlet.. Hvis jeg oplever det mindste vibrationer fra gearkassen, så tager jeg selv diff'et ud, og borer xtra huller, og fræser de 2 nuværende huller ind mod midten, så der er fri passage..

Men det er vildt at tænke på, hvordan rancho bliver omtalt som kvalitets produkter, og så laver de en fejl der er så dumt som denne.. Der må køre MANGE 1000 gearkasser rund, der æder folks glidesten og aksler..

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) special Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja det er nok rigtigt det er aldrig den samme snak man har med dem som når de skal sælge noget , så kan de næsten det hele, og når man så har problemer har de aldrig hørt om det før.
Ja det er nok en go ide at bore dem op hvis du får problemer igen , så er du da helt sikker. Der skal nok køre rigtige mange runde med sådanne ting også men det koster nok også glidesten osv. på et tidspunkt.
Men de burde nu altså vide det og give en form for kompensation for deres skidt de laver.
Men det er rigtig øv at man selv skal finde fejlen og endda udbedre den for at være sikker på at det virker, og træls man skal bruge alt den tid på det når man nu giver mange penge for sådan noget.

(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg tappede gear olien af den i dag, for at se hvordan den så ud.
Der var intet at se på den.. Alt normalt, og ingen jernstøv på magnet bundproppen..
Jeg har kørt Ca 7oo-800 km på denne olie, og det har været med fuld pedal.. Hvis der stadig var varme/smøre problemer, ville olien lugte brændt, være farvet, og have jernspånder på magneten.
Så jeg tror stadig at den ny olie, og hævet oliestand, har gjort at det smører tilstrækkeligt..

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) special Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det har du helt ret i ,så ville der være små spåner på magneten

(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg glemte lige at fortælle om en mere, af de gode løsninger der er ved super diff'et.. Den store alu klump i midten af diff'et, der samler de 4 planet tandhjul, der er tykkere end den org aksel der sidder i et std diff, så når man har sat sine spider gears ind i hver side, så er de Max 1 mm fra at gå i bund og røre alu firkanten, og derved kan der ikke komme olie ind i spider gearet og smøre glidesten. Smart.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tror nu ikke det er noget problem for olien at finde vej her igennem?

skrmbillede 2013-01-02 kl. 19.41.54.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Men ellers er jeg helt enig med dig i at hullet sidder dumt. Lige hvor sidegearet også er!

Men hvis ikke man absolut skal ud og køre dragrace starter, så er et std. differentiale altså også alt alt rigeligt kraftigt. Jeg har en gang smadret tænderne i et std. differentiale, men der har jeg også kørt dragrace hvor bilen lavede rigtig meget (og kraftigt) hjulhop, så det hoppede og hakkede fuldstændig vildt. Kunne forøvrigt køre hele vejen hjem.
Mit bud er at 9 ud af 10 der vælger superdifferentiale i en svingaksel bil, slet ikke har brug for det.

Superdiff er til race.

img_3223.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply »

You must log in to post.