Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Motor olie 1303

Tags:
No tags yet.

(permalink) carfreak Member
Skrev for 11 years siden | | | |

hej Vw folk.

Nu har jeg siddet og læst en masse forums om olie til vores biler, men finder det lidt svært at bestemmer mig for hvilken olie jeg skal vælge. Måske i kan hjælpe mig

Min bil
vw 1303¨
motorens stand ukendt men intet slør i krumtap og ved ikke hvilken olie der er på nu da jeg kun har haft den siden 7 månede sidste år. motoren kører godt.

jeg har haft kikkede på denne
http://www.thansen.dk/product.asp?c=8342528207&n=1706609938&pn=1717913724

kan i hlælpe

990000001098.jpg

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Carfreak skrev:

Nu har jeg siddet og læst en masse forums om olie til vores biler..

prøv at læse inde i dette forum i stedet for alle de andre - så finder du ud af det
er nok bedst at vælge noget andet olie. En luftkølet boxer er lidt speciel.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Michael Munk Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hey
Jeg ved ikke hvad det er for noget andet olie som Bornholmer mener du skal vælge. Men jeg hælder også bare noget mineralsk 15W40 på min 1303'er. Og det virker fint.

-------------------------------------------
Venlig hilsen
Michael Munk
Tlf 29724866
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Du skal ikke vælge en olie der er API: SL/
"S" betyder til benzinmotorer. Bogstavet efter S er noget med hvilke krav der stilles til olien. Jo længere op i alfabetet man kommer, desto "bedre" er olien. Ikke nødvendigvis god til en motor med gammeldags knastaksel og løftere. En SL olie har sikkert for lidt antislid-midler til din gamle motortype. Du skal nok vælge en SH eller "lavere". Omvendt opfylder den nogle krav til diesel der er lave (CF). Så din motor brænder ikke lige sammen på den Castrol.
http://www.morrislubricants.co.uk/scripts/prodList.asp?idCategory=114

Læg mærke til at Morrisoil skelner mellem om en motor har oliefilter eller blot en si, som VW, hvor man så forventer at skidtet kan nedfældes.
F.eks. er deres 15/50 racing olie beregnet til motorer der har filter eller har fået det eftermonteret.
Farmer har haft lejlighed til at prøve Morrisoil og kunne ikke få olietemp. til at stige, i rullefelt, som motorer plejede at gøre.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) carfreak Member
Skrev for 11 years siden | | | |

denne hjemmeside som frank andersen henviser til http://www.morrislubricants.co.uk/scripts/prodview.asp?idcat=114&idProduct=166

sender de ikke til dk kan ikke lige se det hvis man skulle bestille.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

De Morris olier jeg har haft mulighed for at prøve i ACVW er SAE 30 og Classic 15w/40 mineralsk. De opførte sig eksemplarisk begge to.
En måske mere tilgængelig løsning, som også fungerer rigtig godt på std til medium tune motorer er Shell Rimula 15w/40 med et skud ZDDPlus additiv.

Ellers er der jo altid Brad Penn olie, som jeg jo forhandler ;-) Men det er måske lidt overkill på en gammel std motor.

Har osse Rimulaén, godt nok til aftapning, og Zddplus på lager.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har prøvet denne i min type 4 motor med hyd ventilløftere, når den har stået en uge uden at være startet, plejer der at være meget ventilstøj i 10 15 min, det er totalt væk nu.
prøv at læs spec. Giver op til 4 gange mindre end tilsvarende olie.
hvad siger i så.
Mvh Kenneth
http://www.billigbilpleje.dk/product/castrol-magnatec-5w40-c3-5-liter-510/

(permalink) Hagen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Castrol Vantage V67SL som er en 10W-40 olie... Den ville jeg da vælge...

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) vwanders Member
Skrev for 11 years siden | | | |

På en standardmotor har jeg altid brugt det billigste og dårligste man kan opdrive. Det svarer nemlig til det dyreste og bedste man kunne få da bilen blev konstrueret.

Der er Bilkas rally collection, og jeg har i flere år også brugt Metros nordpol olie.

Jeg har den tilgang til det, at vi trods alt ikke skal flyve til månen i bilerne.

15w40 vil være mit valg.

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Anders. Du har sådan set fuldstændig ret. Det jeg refererer til er det bedste jeg kan finde, ikke nødvendigvis det billigste.

Hansen, held og lykke med din knast. Den olie kan selvfølgelig komme ind i løfterne, men den har ikke meget at gøre godt med når vi taler slidbeskyttelse af knast og løftere.

Personligt tror jeg aldrig jeg går tilbage til Castrol motorolie. Men miraklernes tid er selvfølgelig ikke forbi endnu.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har prøvet Brad Penn 20 50 og 15 40 det hjalp ikke på ventilstøj, så gav jeg motoren en beladd 3 motorrens og castrol Magnatec.

Det kan godt være at beladden har renset løfterne så det også er medvirkende til at ventilstøjen er totalt væk nu.

Castrol er da et verdensomspændende ælgammelt firma så man skulle da tro at de kunne lave olie til sådan et gammel hakkebrædt.
Det med at kvalitet koster penge gælder vel også for olie ?
mvh Kenneth

(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 11 years siden | | | |

en motorcylkelmekanikker jeg kender siger at Castrol bruger flest penge på oliedunke og ikke på olien.

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvis det altid har været så stort et problem med at knasten bliver slidt på en type 4 motor, kan det så skyldes at olien i gamle dage simpelthen har været for dårlig ??
Mvh Kenneth

Se de små film og læs om olien
http://www.castrol.com/castrol/sectionbodycopy.do?categoryId=9041162&contentId=7074534

(permalink) liebhaveren Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej.
hvad er prisen så for en liter brad peen olie til f.eks. 1600 motor?
VH. Den nysgerrige.

-------------------------------------------
oval 56.
(permalink) Leo Kvistgaard Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Denne her er et rigtig godt bud til klassik og veteran og så passer den til 2 skift, jeg har selv fået det anbefalet af en Volvo B20 tuner og som han siger den falder ikke af så knast og nik er også klistret til næste gang man starter

-------------------------------------------
Ejer af 11/72 VW1303 der er swot
Mob 42135323
leokvistgaard@gmail.com
(permalink) Leo Kvistgaard Member
Skrev for 11 years siden | | | |

sorry

http://www.krogslund.dk/olie-og-kemi/olie/motorolie/motorolie%2ccheyenne%2c20w-50-classic%2c-5l/c-25/c-373907/p-285325

-------------------------------------------
Ejer af 11/72 VW1303 der er swot
Mob 42135323
leokvistgaard@gmail.com
(permalink) vw 1303 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej

Jeg bruger altid Castrol classic 20/50. Har altid kørt som smurt :-)

-------------------------------------------
http://www.vwclubfyn.dk
73 VW 1303, 74 VW M181. 75 VW t2. 68 Admiral A
(permalink) carfreak Member
Skrev for 11 years siden | | | |

hej alle

Kan jeg kører med denne olie på en standart 1303 motor

http://www.autobixen.dk/shop/diesel-turbo-5l-46697p.html

skal der tilsættes andet???

(permalink) momme Member
Skrev for 11 years siden | | | |

@ carfreak.
Mht. At skaffe Morris produkter, har jeg benyttet vores sponser ude til venstre ' classicvwparts.dk' ved thomas.
Han har fået produkter hjem til mig.

/ Morten

-------------------------------------------
morten soerensen,7080 boerkop,26214674...
1959 type1. Rat-Bug
1951 Chevy 3100
(permalink) carfreak Member
Skrev for 11 years siden | | | |

ja har kikkede på det, men nu ville jeg bare skifte olie imorgen og sidder og leder efter noget olie her hjemme så derfor ville jeg hører om den olie om den kan bruges.

http://www.autobixen.dk/shop/diesel-turbo-5l-46697p.html

(permalink) VagHenrik Ringsted. Member
Skrev for 11 years siden | | | |

De er nu meget sjove de her "olie tråde"

Jeg har intet forstand på tunet motore, men med standard motore har jeg trods alt kørt og pint dem siden jeg fik kørerkort ( 15 år siden )
Er godt klar over at jeg nok er grøn på alder modsat nogle af de store drenge.

Men jeg har altid kørt på det billigeste olie jeg kunne få der hvor jeg købte dele.
10w40 vinter 15w40 sommer og den ene gang en motor er gået død var det ikke på grund af olien.

Når det går højt for sig har min arbejdsluftkølet Pickup kørt 50000-60000 km om året med læs og trailer på på billig junk olie.

Så sent som i går har jeg presset motor og olie til det yderste 300 km med storm lige i hovedet i 3 gear med bundgas i min 1200 fra 1959 med en hænger på
4 timer konstant fuld gas med undtagelse af på broens betalingsanlæg.

Og jeg mener FULD GAS pedalen var helt i bund...

Ikke en eneste gang sagde den dekdak eller klik eller slog en forkert skid overhovedet

Regnede faktisk med at olien ville blive for varm og for tynd så jeg hold panisk øje med olie lampen, men ikke en gang da jeg koblede ud på ringsted afkørslen blinkede den.
Og motoren for øvrigt da jeg koblede ud efter de tæsk med det samme gik i perfekt tomgang lidt som om den tænkte, var det virkelig det sværeste du komme komme op med ?

I bund og grund bør du nok mere bekymre dig mere om at du får stillet din tændning og ventiler, renset din olie si og ellers vedligeholdt din motor end du skal bekymre dig om oliens kvalitet.

img_2790.jpg
img_2791.jpg

-------------------------------------------
pladearbejde udføres.
http://www.pladewerket.dk
info@pladewerket.dk 40426069
(permalink) Allan 2000 Frb Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har altid kørt 15w40 lige nu Valvoline som jeg syntes er god til sommer Q8 15w40 for jeg har lige (købt 60l) men i bund og grund der ingen grund til at hælde guld på en org vw motor det hjælper ikke en skid lige som Henrik skriver jeg har kørt vw siden 81 og har Kun ødelagt en motor tror ikke det var olien nok mere den var færdig
Allan

-------------------------------------------
allangottsche@gmail.com
+4520401518

Reply

You must log in to post.