hvem andre, foruden Bumle, kører med rear sway bar?
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
hvem andre, foruden Bumle, kører med rear sway bar?
Nemlig, og det duer bare, gjorde en kæmpe forskel på stabilitet..
Skru løs mik ;-)
Lars
ja men hop lige under vognen og knips nogle billeder af monteringen
@Bumle: hvad rækkefølge monterede du i?
Monterede du en kraftigere foran først, og prøvekørte - og så bagefter monterede den bagerste?
Jeg søger lidt feedback fra en der har prøvet at køre med kraftig i front, og så udvidet med den bagerste bagefter.
Hvad forskel gjorde det præcis?
Jeg har kun en kraftig i fronten, og synes det umiddelbart virker rimelig godt afstemt på min.
vores busser eer noget tungere, derfor springer vi på den bagerste med det samme
L
Enig.
Campingbusser har stor fordel af den bageste "med det samme" (Sammen med et sæt bedre end std dæmpere)
Busser der ikke vejer helt så meget på bagakslen - kan - opleve at bussen bliver en smule understyret. Især på den type bus anbefales Whiteline sættet, da man der kan "justere" hvor kraftig den skal være. Men hvis bussen har feks 6,5 - 7 x 15 eller mere fælge på med 195-215/60-65 x 15 forsvinder tendensen igen.
T
Hvor kan den købes henne?
både csp og heritage har dem morten, Lars O og jeg fik lige vores med posten idag fra heritage
Som skrevet ovenfor sprang jeg på direkte at sætte en på i bag, kører med std foran, og har egentlig ingen planer om at ændre dette..
blot den bagerst har en kæmpe effekt, eks rundt i rundkørsel mærkes det markant, den kæntring man føler karroseriet gør lidt forsinket forsvinder total, skønt..
skal prøve at tage et par billeder Mik, en af dagene, men det gir nu sig selv;-)
Lars
Jeg ka´nu ikke li´at du kører rundt og kæntrer (!) ;-)
T
Mik se her: http://www.ratwell.com/technical/SwayBars.html
I er ikke bange for at den letter bagben når i krænger hårdt rundt i et sving?. Jeg tænker bare det lyder lidt "forkert" med en kraftig stabilisator bagi og en alm. foran. Tænker at det kan give nogle spændende køreegenskaber hvis man en dag fik den presset lidt.
Ved ikke om i kan følge mig?
Jo din bus bliver måske så stiv at den letter ben, men mit camperhus letter med 100% sikkerheds ikke ben overhovedet..
Jeg håber at opnå lidt mere retnings stabilitet og mindre "kæntring"
L
@Rasser: Lars og jeg har osse indkøbt den forreste, Bumle kører med org. foran
@Lars: fine billeder men den monteres åbenbart lidt anderledes end vist på medfølgende vildledning, der sidder vinkelbeslaget i nederste støddæmper bolt!!!!
Tror sgu i overanalyserer,
foran er der jo en std, bag ingen. Når den bagerst sættes på mærkes en markant forbedring, om den kan lette ben aner jeg ik, kører totalt med over 2t i vægt og med familien , så ingen ræs her, den føles bare møj møj bedre;-)
Fandt lige et par billeder;-)
Lars
Ja, rooolig nu. Tænk på en moderne karet. Der har de fleste osse stabi´s for OG bag. fra ny a´ "Vi" har så derudover hesten hængende bag ved bagkslen. Så set ud fra mit synspunkt er det faktisk en konstruktionsfejl, at der ikke er monteret en stabilisator fra ny.
Tænk osse på de senere type 1ére med Z bar. De er sat NÅED løse op ab fabrik. Men hvis man lige strammer dem lidt op og tilpasser den ift ridehøjden, så forbedrer den jo osse bilens svingegenskaber markant.
Teoretisk set er eftermarkeds stabilisatorer for store/stramme på boblerne. men på en bus, type 3 eller 412 passer det faktisk fint, at størrelsen er ens for/bag. feks 412éren er en dallerrøv med std opsæt. - med en 19 mm foran og en 19 mm bagi (og nogle gode dæk) følger den på det nærmeste en 80ér 911 i svingene. No shit.
T
You must log in to post.