Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  problem med at holde olie tryk

(permalink) Meinertz Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg søger lidt hjælp på følgende problem.

motor 1300F helt "standard"

har opstart motoren et par gang for justering af kab. men nu er olielampen begyndt blinker/lyst efter ca. 5 min tomgang.
min første tanke var at der kom benzin i olien. men nej.. så går min næste tanke på olien. er en 10/40 for tynd?
kan der være noget der er stoppet (hvor evt)
er det olie pumpen der er kaput. (målte den til lidt under 0.10mm)
har skiftet olie kontakten.

Jakob

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Slidte/forkerte/defekte lejer?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er helt sikkert IKKE olie der er for tynd.
Tilstoppet oliesi.
Uoriginal/forkert olietrykskontakt
Stemplet i olietrykreduktionsventilen har sat sig fast

Er det en motor du lige har samlet eller hvad ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 11 years siden | | | |

motoren skulle været blevet renoveret, for en 10-15000km siden, men ved ik præsist hvad der er blevet gjort, men den er lavet af en maskinmester. for nogle år siden.

men den er ingen endeslør, så jeg tror ik lejer fejler noget.

jeg tjekker op på oliesi og reduktionsventilen i morgen.

Har læst nogen hælde diesel i og lige tørne den 30 sekunder! for at rense blokken
er det noget i vil anbefale?

Mvh

Jakob

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Lejerne gør jo andet end at styre krumtappen aksialt.
Grunden til at man mærker efter aksialt slør på en VW er at blokken tager skade over tid så meget slør tyder på at det forreste hovedleje sidder løst.
Hvad skulle det hjælpe at rense blokken med dieselolie ? Lad være med det. Diesel er på mange måder noget ækelt stads. For eksempel kan mange gummi/silikonepakninger ikke tåle diesel.
Hvis ikke du finder noget udvendigt, reduktionsventil, eller andet, er du nødt til at skille den ad. Men mål nu olietrykket først.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 11 years siden | | | |

ok. synes også det lød lidt mystisk med diesel..
jeg er pt overbevist om det er oliesien. der er stoppet. men nu må vi se.

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det forekommer normalt kun på motorer der har været dårligt vedligeholdte og ikke fået renset sien ved olieskift.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Leif Bjørn Lønborg Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej.
1. Rens nu oliesien som det allerførste - fordi så ved du at problemet ikke ligger der.
2. Få så målt motorens olietryk i tomgang.
3. Er motorens olietryk OK i forhold til hvad det skal være ?
4. Montere en ny olietryksindikator.
Leif

-------------------------------------------
VWenlig Hilsen
Leif mob: 22 91 44 16
email: spybuggy@gmail.com
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej

så fik jeg renset oliesien, nyt olie, en olietryksmåler på..

nu spiller det, 2,5 bare ved ca.1800 omdrejninger.

nu er det så bare benzin pumpen der driller, men det jo en anden historie..

mange tak for jeres hjælp..

jeg havde lige sovet i timen med den oliesi..

Mvh

Jakob

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Der er noget galt... en motor stopper altså ikke oliesien til på 10-15000km

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) VagHenrik Ringsted. Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Skulle lige til at skrive det samme.

-------------------------------------------
pladearbejde udføres.
http://www.pladewerket.dk
info@pladewerket.dk 40426069
(permalink) Mr. Gaffa Member
Skrev for 11 years siden | | | |

de har sikker renoveret alt, men glemt oliesien ;)

-------------------------------------------
http://www.vw-mplate.com/mplate-19263.htm / 30783064 / themuh snabela gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Du må sku fortælle hvad du fandt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 11 years siden | | | |

jeg er helt overbevidst om den har fået nye stempelringe, men om blokken har været adskildt ved jeg ikke. der var rigtig mange snask i olien, og nok 3-4mm tjære tyk substans mod nettet inde i sien... jeg ved heller ikke - hvor længe den har stået.

jeg kan heller ikke udelukke kontakterne endnu! men at 2 kontakter ligepludseligt skulle gå til..

løb tør for benzin, så nåede ikke at prøve kontakterne af idag.

snasket oliesi.jpg

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er ærgerligt hvis motoren og lejerne har taget skade bare fordi den har været misvedligeholdt. Øv :-(

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 11 years siden | | | |

sur gammel olie liner det .hva med metalpartikler fandt du noget af det.mvh poul

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 11 years siden | | | |

metalpartikler... det kræver vidst en lidt nærmere undersøgelse. imorgen

men det lignede bestemt ik frisk olie, det der kom ud, selv om den max har kørt 25 minutter med det.

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Maskinmester eller ej. Jeg tvivler sku lidt på, at den har været skilt ad, og slet ikke på midten. Det der ligner noget man ser i en motor der har stået i mange år, eller har været totalt uden for service i længe. Det - kan - osse være fordi den har fået noget olie som ikke hører til i sådan en motor. Men det er lidt langt ude, hvis første del af historien er rigtig.

Som jeg ser det, har du en mulighed for at få motoren renset ud. Der er 50% chance for at det virker.
Kør ned til THansen og køb en dåse Abccon oil system cleaner. Hæld en frisk billig olie på, kør motoren godt driftvarm, (gennemvarm) hæld så cleaneren på, og kør igen. Udvid de "10 min" til mindst 15 gerne 20 min gerne med frisk kørsel, så motorolien holdes driftvarm. Kør så hjem og LAD VÆRE med at standse motoren før du er klar til at tage bundproppen igen. (Det er jo selvf. bedst at forbedrede det inden man kører ud, så det kan gå lidt tjept når man kommer hjem) Stands motoren og tap olien med det samme, så urenhederne ikke når at bundfældes, og lad den dryppe godt af. Ja, motoren altså. Hæld så en ordentlig olie på, og kør som normalt. Så vil det hurtigt vise sig om motoren er frisk eller om der er en der har taget r**** på dig.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Mr. Gaffa Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Farmer har du forresten testet det her på gearkasser? http://www.thansen.dk/product.asp?c=8489647259&n=910382411&pn=910383996

-------------------------------------------
http://www.vw-mplate.com/mplate-19263.htm / 30783064 / themuh snabela gmail.com
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 11 years siden | | | |

hej igen .er du sikker på at din olietrykskontakt er den rigtige .der er flere forskellige og jeg mener at den du skal bruge først skal lyse ved tryk under 0,3 bar.så hvis du har en på 1,8bar vil den jo lyse når olien blir varm i tomgang .hvis oliesi aldrig har været renset efter at motor har været ordnet vil der jo være lidt skidt i.det kan jo være at man har tappet olie af i olieproppen.m,vh poul

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

"Farmer har du forresten testet det her på gearkasser? http://www.thansen.dk/product.asp?c=8489647259&n=910382411&pn=910383996 "

JADA!

Poul, mener det er 0,45 bar. Men skal nok lige have fat i en kontakt for at være helt sikker.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg husker det også som 0.3

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Står der ikke 0,15-0,25 på en gammel org.? Ja få styr på de kontakter. Der findes nogen på markedet der er forkerte, ikke virker eller tænder når trykket er højt nok. Gad vide om det er derfor jeg gemmer de gamle når jeg finder en.? :-)
Gør nu som Farmer siger og få noget frisk olie på og kom ud at køre.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Frank har ret, igen..

Det er lavt tryk den har originalt i tomgang.

K

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har lige tjekket de Bosch olietrykskontakter jeg fik her sidste gang. Der står altså 0,45 på. Men om VW´s egne var anderledes tør jeg ikke sige.
Og hvem ved om der er ændret på specifikationer gennem tiden (?) Det aner jeg ikke noget om.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply »

You must log in to post.