Frank, kan ikke være mere enig :-)
Jan; det er ikke dig jeg skyder efter i forbindelse med denne dårlige reservedel (korrekt - jeg har ikke har købt den af dig), men det er faktisk branchen som helhed. Det er da helt rigtigt at der skete et skred i kvaliteten engang for mange, mange år siden, fordi køberne vendte sig mod uoriginale reservedele og samtidig accepterede en ringere kvalitet. Men den gamle traver om at det der skete dengang dermed gør at det derfor er vores egen skyld at tingene er sådan i dag - den bliver ikke ved med at holde vand!
Vi er jo mange der er trætte af den nuværende situation. Selvom du står med hånden fuld af dejlige kontanter, er der bare ikke noget godt at få. Har efterhånden prøvet meget forskelligt uden videre held:
- Pakdåsesæt til bagakslen med 6-kantet O-ring (JP Group) der lækkede olie inden hjulene ramte gulvet. Hér kan vi nok blive enige om at det ikke er prisen for O-ringen der gør nogen forskel, eftersom der er producenter nok af den slags standardvarer.
- Originalt Bosch tændkabelsæt (ikke billigt), der viste sig at være produceret i Brasilien af gammelt kobber skrot.Brugte en aften på at forsøge at rette kablerne ud, men opgav til sidst... Skal jeg have stive tændledninger foretrækker jeg at hælde diesel på tanken ;-)
- Varmekanalbunde (igen fra JP Group), der ALDRIG ville komme til at passe på en folkevogn. De var bestemt heller ikke billige sammenlignet med dem Hooky's håndfremstiller i prima kvalitet!
- Et nyt 12v horn der ikke kunne tude, ligegyldigt hvad man gjorde ved det. Det endte med at det var mig der tudede i stedet for, over de par timer jeg dimsede med skidtet :-(
- Udstødning hvor flangerne var piv skæve (meget synligt med det blotte øje) og 5-8 mm forsat i forhold til støtteboltene på motoren. Her kan man jo så undre sig over hvordan sådan én kan slippe forbi både udgangskontrollen hos producenten og indgangskontrollen hos forhandleren, inden den blev ekspederet videre...
- Nye gummi dele med synlige revner allerede inden det bliver taget i brug. Karossen blev skruet sammen med bunden for at par år siden, men pakningen imellem er helt færdig og dét endda inden bilen blev det ;-)
...tja, fortsæt selv listen for der uendeligt nok at tage fat på!
Ingen tvivl om at vi som kunder har et ansvar. Som Peterwings så rigtigt skriver, nemlig AT SENDE SKIDTET RETUR OG KRÆVE VORES PENGE TILBAGE, men jeg mener samtidig at forhandlerne tilsvarende har et kæmpe ansvar for at stille producenter og grossister stolen for døren indtil de vågner op. Der er stadig så mange luftkølede biler på vejene rundt om i verden, at det fortsat er et lukrativt marked, der let kan retfærdiggøre varer af en anstændig kvalitet.
Du har da helt ret i at prisen ved producenten skal tillægges omkostninger med at få varene hjem: For fjernøsten ~30-40% på prisen ab fabrik (hvilket så ville gøre mit priseksempel til ca. 10 kroner i stedet for, men stadig uendelig langt op til salgsprisen. Typisk er sydøsteuropa dog bedst og billigst med vulkaniserede gummivarer og der kan du nøjes med at kalkulere 10-15% på prisen!
Til orientering kan jeg oplyse at tværvangen er kontrolleret og rettet for skævheder, men problemet er stadig i ophænget: Hvis du ser på den flade der ligger an mod gearkassen, så er den ikke plan og radius på den del af ophænget der ligger an mod tværvangen er for lille. Så det vil ikke hjælpe meget med en bytter, der skal et andet fabrikat OG en bedre kvalitet til. Så hvis du har noget på hylderne du kan stå inde for køber jeg hjertens gerne af dig!
Iøvrigt sjovt at man kan købe en forholdsvis kompliceret DVD afspiller produceret i Kina for 199,- i Bilka, som stadig virker upåklageligt på 5. år, men skal finde sig i ukomplicerede reservedele der bryder sammen i emballagen inden de tages i brug ;-) Det er altså ikke alt der produceres derude der er skod, men måske mere et spørgsmål om at distributionsleddet har lært at stille krav til producenterne?