Jeg kan ikke finde nogen opgivelser på KPI på VW. Hvad tænker du på/roder du med?
Nej, har også selv ledt - uden held..
Årsagen er, at jeg synes min går for stramt i rattet..! Troede at det var bærekuglerne, men når jeg hæver forhjulene, føles rattet forholdsvis let. Så umiddelbart leder jeg så efter forklaringen et andet sted..?
Meget caster ?
Ja, den har jeg også haft tænkt på - men kører dog kun med alm. shims under det nederste forakselrør. Men måske er det nok..?
Derudover har jeg også droppede spindler, samt lavprofil dæk.
Selvopretter den fint?
Tja.. Det er egentlig ok.
Meget caster gør den tung.
Ja, det er jeg med på. Har "kun" et sæt almindelige shims monteret - bevirker det meget caster..?
Angående KPI-værdien. Der må jo være et nominelt mål som fabrikken har anvendt.!
Og i hvilken grad betyder det noget, at afvige fra denne værdi.? Noget må det jo sige, både hvis den bliver størrere eller mindre...
Har overvejet at prøve at få den målt på min. Men når jeg dels ikke kender fabrikkens nominelle værdi, samt konsekvensen ved at afvige fra denne værdi, så ved jeg ikke helt hvad jeg skal bruge resultatet til..?
Hvis bilen er lav bagi, mere caster, bliver den tung. Det oplevede jeg på speedsteren under mine eksperimenter med at finde den rigtige højde.
Ahhrr, det er ikke helt korrekt. Det har lige så meget at gøre med hjulenes Camber, om den er tung eller ej. Om den har 4 gr., eller 6 gr. caster betyder meget lidt på den konto. Selvfølgelig skal resten af styretøjet være iorden.
Jeg kan ikke kpi tallet i hovedet. Men det er på sporingsapparatet, som vi bruger. Men det kan du ikke bruge til meget andet end at konstatere om bilen er "lige"
Hvis den føles tung og har under middel opretning, så vil jeg næsten vædde på, at den kun har 2 - 2,2 gr. caster. Der er for lidt IMHO. Giv den 1 gerne 2 grader mere. Så skal du bare se.
T
Hej Torben.
Er lidt i tvivl om hvorvidt jeg forstår dig korrekt:
"Om hjulene har 4 eller 6 gr. caster, betyder lidt mht om den er tung i rattet".
Og så skriver du at jeg skal prøve med mere caster, eller hvad..? Umiddelbart vil jeg mene (som Frank) at øget caster, vil gør rattet tungere.!
Kan man måle "KPI-afstanden" på et alm sporingsapperat..? Og selvfølgelig kan man ændre KPI-afstanden ved at ændre på camber vinklen. Men det vil jo også se lidt usmart ud, hvis forhjulene skal have alt for meget positiv camber. Særligt på en pendulaksel bil, som har negativ camber på baghjulene.
Og hvilken KPI-afstand skal man tilstræbe..
PS: hvad betyder IMHO..?
In My Honest Opinon = IMHO
Tak for det. Jeg kunne ikke få mig til at spørge.
Ha ha - du plejer da ellers ikke at være tilbageholdende med den slags..
Anyway, fabrikken foreskriver at forhjulene skal indstilles med (hvis jeg husker rigtigt) 2 gr. positiv camber.
Og det er der vel kun en årsag til: "at man dermed opnår den korrekte afstand mellem KPI linien og dækkets center trædeflade"! For hvad skulle argumentet ellers være for denne foreskrevne indstilling.? Men det er selvfølgelig ud fra den betragtning at bilen er original.
Min pointe er: Jeg har også indstillet mine forhjul med den foreskrevne camber vinkel. Men her på et fortøj med droppede spindler; ET45 fælge samt lavprofil dæk. Og det, kombineret med den foreskrevne camber indstilling, så ender jeg sikkert ikke med den samme "KPI-afstand", som på en 100% original bil..
Det jeg så havde tænkt mig at prøve, var at ignorere den foreskrevne camber vinkel og i stedet indstille hjulene med den camber vinkel som giver den samme afstand mellem KPI linien og dækkets center. Også selvom hjulet så - måske - kommer til at stå forholdsvis skråt. For efterfølgende at konstatere hvorvidt det giver en mærkbar forskel..?
Derfor spurgte jeg på afstandens nominelle mål. Men ingen (ligesom jeg selv) synes umiddelbart at kende til denne.. Tror dog at den skal ligge omkring 25 mm.
Og ej heller hvad den præcise konsekvens er ved at afvige fra den. Men her er jeg ret sikker på, at, såfremt afvigelsen bliver forholdvis stor, kan det bevirke at den bliver tung i rattet..
Jeg ved ikke om det samme står i den værkstedshåndbog som du har billeder fra, men der stod lidt i min bog:
Der står faktisk at KPIvinkel er 4gr20min - og at camber bør være 0gr40min.
Det giver tilsammen en 5gr vinkel.
Det er jo så på styr/bundbolt forbro, men mon ikke det er meget tæt på værdierne (hvis ikke det samme) for en bærekugle forbro? altså at man ved at stille camber til 40min (0,66gr??), rammer den samme "styrbolt"/kpi vinkel?
Jeg synes forøvrigt at 2gr. + camber på forhjulet lyder voldsomt. Jeg ville gå efter 0-1gr. + camber.
Men spændende med alt det snak om styretøjsgeometri.
Du ændrer ikke kpi. Kpi er en linie ned gennem styrebolten og så betragter man den vinkel i forhold til lodret. Du kan ændre det der hedder styre/rulleradius ved at flytte hjulets midte i forhold styreboltens lodrette linie og så betragte hvor de to mødes nede på vejbanen. Eller over/under vejbanen.
Det er det der får selv en moderne bil til at køre ustabilt og blive følsom overfor vejstriber. Når fælge bliver for brede og man så er nødt til at ændre ET.
Du har ret, jeg har lige læst det igennem en gang til, og nu har jeg fanget den tror jeg. Har slettet det jeg skrev ang. at ændre KPi værdi, for ikke at det skulle blive helt forvirrende!
Men hvis man tager udgangspunkt i det tekst vw har skrevet i værkstedsmanualen, er det så ikke at camber og KPI vinklen tilsammen skal være 5gr.? altså 4gr20min + 0gr40min som i ovenstående styr/bundbolte eksempel?
Men igen, så er det jo med std. hjul+spindler osv.....
og så er vi tilbage hvor Henriksen står nu - hvor meget bør man gøre ud af at ramme rigtigt når man ændrer spindler, fælge osv. For forholdet eller rettere afstanden mellem KPI og fælgcenter flyttes jo uundgåeligt
Uha. Jeg trænger vist til at sove.
ja det får du lige på sms
Kan godt se at der er nogle flere muligheder med bærekugleforbro. Men hvad siger manualen at camber vinklen skal være?
Hvis man så stiller den på den rigtige cambervinkel, så må man jo uundgåeligt have ramt den rigtige KPI vinkel(som man vel ikke bør forsøge at ændre på?), og så er det vel bare et spørgsmål om hvor hjulets center og KPI er i forhold til hinanden på vejbanen?
Men det er da en sjov størrelse at rode med, for selv valget af dækhøjde ændrer jo på det....
Hvis man i forvejen monterer dropspindler på, så bliver afstanden mellem de to jo større. Men hvis man så også sætter mindre dækhøjde på end et std. dæk, så bliver afstanden også større!? Så må man jo bare håbe at man kan finde nogle (forholdsvis smalle) fælge med stor ET mål, så man får fælgens center flyttet lidt ind ad igen - og dermed KPI vinkel og hjulets center tættere på de org. mål/værdier.
Hjælp mig lige lidt i min læringskurve her.... er jeg med, eller er jeg faldet af?
Beklager dit udemærkede indlæg halter lidt, fordi jeg lige skal med op i tempo Henrik ;-)
Dit tempo er helt i top.
Sætter man (som jeg) droppede spindler på, øges afstanden.
Sætter man (som jeg) lavprofil dæk på, øges afstanden.
Tilsammen kan det så modvirkes af fælgens ET tal, og her har jeg anvendt ET45 (mod normalt ET25). Altså 20 mm tilbage igen.
Men jeg ved ikke præcis hvor jeg er endt, og ej heller præcis hvor jeg bør ende.? Jeg ved heller ikke om det er samme afstand på et bærekugle vs styre/bundbolt fortøj (men det er det nu nok).
PS. kan ikke huske om det var 1 el. 2 gr. den blev indstillet. Kun at jeg dengang fandt indstillingen og gav den til værkstedet.
Bevares, så er mit problem heller ikke størrere. Kunne dog godt tænke mig at finde frem til den optimale indstilling osv. Og inden jeg evt går igang, gider jeg bare ikke at "arbejde i blinde"..
Fandt dette billede af "scrub radius" - eller styre/rulle radius (som Frank var inde på), og det er præcis dette vi diskuterer her!
Du har dit ET45 mål, din fælgbredde og din sporvidde forøgelse for spindlerne.... kunne man så ikke med lidt matematik regne baglæns i forhold til en std. opsætning, og se hvor hjulets center ender i forhold til det?
Så kan man igen regne sig nogenlunde frem til det sidste ved at korrigere lidt for den mindre dækhøjde.
Eller?
Ha ha, det har jeg faktisk været ved at prøve. Men det er lidt usikkert, og derfor tænkte jeg i stedet at prøve at få den målt.
Her står iøvrigt lidt om begrebet:
http://www.cdxetextbook.com/steersusp/wheelsTires/alignFund/scrubradius.html
Og hvor det bl.a. fremgår at det er som følge af en "positiv scrub radius" at hjulene så også skal have toe-in (altså spidse), idet de som følge af denne vil forsøge at køre væk fra hinanden. Og omvendt ved "negativ scrub radius". På en baghjulstrukken bil - og så igen omvendt på en forhjulstrukken..
Og vil det så sige at med en neutral scrub radius, så skal hjulene så også have en neutral toe in/out..? - nå, nu trænger jeg vist også til at sove...