Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Pedal i bund, når varm motor skal startes. Hvorfor.?

Tags:
No tags yet.

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg oplever tit, at når min 16oo er godt varm, og har stået mere en Ca 15 minutter, så skal speederen i bund, før den vil starte.
Hvis jeg starter den inden de 15 minutter, så springer den igang.
Når den er afkølet igen efter Ca 2 til 3 timer, så starter den perfekt igen.. Så jeg har lige ulvetimen, og det passer altid med at man står til et træf, og nogen vil lige høre motoren, og så starten den dårligt.. Pisse irriterende.
Jeg fik at vide fra flere forskellige at det er et helt almindeligt vw bobbel problem, og det må man bare leve med..

Jeg vil vide hvad der sker.. Min teori er at når motoren er varm, og man slukker den, så står varmen og stiger op, og varmer karburatoren kraftigt op. Det får den opvarmet benzin til at stige i svømmerhuset, og derved står den og drypper lidt over, og drukner sig selv.. Når der er gået 3 timer er benzinen , der er rendt ned i motoren, fordampet, og derved er alt tilbage til normal.
Karburatoren bliver MEGET varm, da den sidder lige midt i..
Lyder dette rigtigt?
Jeg prøver at montere en kraftig lydsvag blæser, der blæser direkte ind på karburatoren, den bliver termostat styret, så den først starter når motoren er slukket, og varmen begynder at stige op, derved vil jeg kunne holde temperaturen nede på karburatoren, og hvis min teori holder, så springer den igang lige meget hvad.
Glæder mig til at høre hvad i oplever.
Mvh martin

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jo men du har ret og det er helt almindeligt på Vw. Også vandkølede.
Hvis du ser efter på sene modeller af type1 så har bagklappen en firkant presset under nummerpladelygten og et par runde buler under nummerpladen.
På den originale microfilm kan man de i reservedelskataloget se at der kan sidde en plastikramme med 3-4 spjæld, trækstang ned og så en termostat med skruer i de to buler. Den må jo så åbne når der bliver for varmt.
Det må være på samme tid som nummerpladelygten bliver i plastik for at spare vægt så bagklappens fjeder stadig kan bære det hele.
Samme system sidder i motorrummet på en Mercedes 124 i begge sider ved forvangerne.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Har du prøvet med en fiber afstandsklods/pakning imellem?

image.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nej det har jeg ikke prøvet.. Men da jeg har kompressor på, kan jeg ikke ændre på højden, da karburatoren hænger sammen med kompressor.. Jeg er ved at lave en blæser nu. Så i morgen kommer der en opdatering

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) vwoderwat Administrator
Skrev for 10 years siden | | | |

I Afrika har jeg oplevet, at man tilsætter lidt gnuurin til benzinen ved hver tankning for at forbygge dette fænomen, nok pga dens høje indhold af monoethylenglycol. Det sænker ikke kun benzinens frysepunkt, men øger samtideligt kogepunktet med 30-40 grader. Resultatet er langt mindre fordampning eller varmerelateret ekspansion, og dermed mindre til ingen problemer med varmstarts.
Forstår ærlig talt ikke, hvorfor vi ikke også gør noget lignende her hos os. Man kunne f.eks. bruge rød kølervæske i stedet for. Det bør sq også virke.

-------------------------------------------
Helsinki77 ØrleDeLaks69 Variant63
mikka_dahunga(ät)hotmailcom tlf 5o11o667 Hedehusene
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Gnuurin er møjsvært at opdrive herhjemme..

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) vwoderwat Administrator
Skrev for 10 years siden | | | |

Det er rigtigt, men rød kølervæske har en lignende høj indhold af monoethylenglycol. Så møske virker det, måske ikke.

-------------------------------------------
Helsinki77 ØrleDeLaks69 Variant63
mikka_dahunga(ät)hotmailcom tlf 5o11o667 Hedehusene
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nogen der har prøvet blot at pisse i tanken -?
Selv om der er gnuer i Afrika. Hvor let er det så at få fat i gnuurin.
Vil det ikke være lettere at få fat i kowpis i Kjøvenhavn ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwoderwat Administrator
Skrev for 10 years siden | | | |

Den menneskelige urin indeholder kun spor af glykol, så jeg tvivler på at det er løsningen... Undskyld, det gnupis ;)

-------------------------------------------
Helsinki77 ØrleDeLaks69 Variant63
mikka_dahunga(ät)hotmailcom tlf 5o11o667 Hedehusene
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Der var en herinde der i ramme alvor eksperimenterede med at blande diesel i benzinen og han troede så åbenbart at nogen af vi andre syntes der var interessant. Det kan være vi skal starte en slags "blandingstråd" :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) jakob356 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det står også i VW instruktionsbogen, at man skal holde speederen nede ved varmstart. Desuden gælder samme regel for næsten alle andre gamle biler med karburator, så nogen fejl er det vel ikke ligefrem?

(permalink) Solmex Member
Skrev for 10 years siden | | | |

sjov tråd! Tror ikke Martin havde regnet med at gnutis var løsningen på hans problem :)
Vwnettet bliver aldrig kedeligt :)

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Frank, det der spjæld du taler om sidder på 1303 cabriolet som kompensation for manglende luftgæller under baggruden.

De andre klapper er forberedt for det, nok fordi værket ikke gad lave 2 forskellige versioner..

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så lærte man noget i dag igen -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så er der blæse system monteret. Den trækker kold luft op fra under bilen, og blæseren er styret af en justerbar termostat, den føler inde i blæsehuset, så når motoren kører, er den altid slukket, da den få koldt luft,, og når motoren er driftvarm , og bliver slukket, starter blæseren efter 3 minutter Ca, og kører så ind til motoren er kold 4o minutter Ca.
Det tager selvfølgelig lidt tid at teste det helt, men ind til nu, virker det perfekt.
Udseende kan man jo diskuterer, men nu er temaet at alt er rent og pænt, og alt har en funktion..
Dreje knappen til at styre termostaten, sidder i batteri låget.

Jeg havde alle dele til at ligge i værkstedet, så det har kostet gratis..

20130522_131019.jpg
20130522_131050.jpg
20130522_132054.jpg
20130522_131023.jpg

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Fedt at kunne lære Frank noget :O)

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Var det ikke meget at gøre ud af det Martin. Men det ser godt ud -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg elsker opgaver som denne, jeg tror at jeg er Lunderskov mester i finurlige løsninger:-)
Jeg har haft mulighed for at teste det nogle gange nu.. Motor godt varm, og sluk den 3o minutter, og nu springer den igang, hvor før skulle jeg have pedalen i bund, og motoren skulle tørne lige lovlig mange gange..
Meget stor forskel, i forhold til før , så umiddelbart var det løsningen på at få en varm motor til at starte perfekt..

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Frankes Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ser godt ud..
Men kunne man ikke ændre lidt på svømmerhøjden, og montere en magnet-ventil på benzintilførslen. Havde Alarm i min bobbel hvor der sad en magnet-ventil under tanken som stoppede for benzinen ved tyveri. Tænker den må kunne stoppe at den selv står og fylder svømmerhuset.. Havde aldrig problemer med at starte varm motor i den bil..

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

På min motor kan jeg ikke ændre på svømme højden, jeg har kompressor på, og karburatoren er nøjagtig indstillet til dette formål. Jeg har en roterende benzinpumpe,med retur system , det øjeblik motoren slukkes, er der intet tryk op i karburatoren.

Hvis vw skrev i instruktions bogen, at varm motor skal startes med pedalen i bund, så er det nok normalt, at de starter lidt anderledes, når varm.

på andre motorer ville det måske hjælpe at sænke svømmestanden i bund.

Jeg kommer lige fra træf.. Og motoren startede bare jeg kiggede på nøglen, hvor jeg plejer at skal trampe i pedalen.

Så på min motor, er dette lige hvad den manglende.

Hvad skal jeg nu gi mig til, ;-)

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) jakob356 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Fedt nok med en innovativ fornuftig løsning, uden pis.

mvh
JAKOB

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Lige en sidste opdatering..
Jeg har nu haft Ca 3o opstart, hvor motor er varm, hvor den så startes efter 2o til 4o minutter.. Alle gange har den startet perfekt,, så det er bare til at blive i godt humør af. :-)

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Jesper M Member
Skrev for 10 years siden | | | |

så var det jo næsten oplagt at bygge automatisk stop/start system i den, så kunne du også kalde den "Bluemotion" :-)
men så keder du dig vist også meget :-)

-------------------------------------------
Beach Buggy: http://vwnettet.dk/topic/133268
Bobbel 64'er: http://vwnettet.dk/topic/148902

Reply

You must log in to post.