Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Projekt Baybus tandstang styring med el servo.

Tags:
No tags yet.

(permalink) Lars Lohse Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeps, har lige brugt ca. 50 timer på ombygning fra alm styrhus til tandstangsstyring med el servo.

Det spiller totalt, ved kørsel idag med lidt vind hvor jeg kan mærke når jeg kører forbi læ og ud i vinden, så har jeg nu kun en vandring på 1-1,5 cm for at korrigere, vel og mærke på et 18" træ rat.... før havde jeg nok x5 vandring.. så en kanon forbedring.

samtidig med elservo, nu kan jeg på grusplads holde stille og med håndflade sagtens dreje...

WIN WIN ;-)

Men det har ikke været uden problemer...

første forsøg var med venstrestyret tandstang, men den kan ikke være der for bremseforstærker, så jeg var nød til at endevende den, med det resultat at når jeg drejede til venstre, ja så drejede vognen til højre.. PIS..

så købte jeg en tandstang magen til, Ebay i england, fra en højre styret Citroen Saxo, og monterede den færdig idag, og nu spiller det.

Dermed har jeg købt:
Tandstang og elservo fra Citroen Saxo, ell peugeot 106.
nederste del af ratstamme fra samme, for at få krydset, og monteringen på tandstangen.
nederste kryds fra en Seat Ibiza, sidst 90'er model.
samt en vinkel styrhus fra en vw T3 transporter.
ja og lidt rør, fladjern, bolte, malingdåser x10 :-) osv..

smider lidt billeder på, så i kan se lidt montering.

Lars

2013-07-07 15.43.34.jpg
2013-07-07 15.44.10.jpg
2013-07-07 15.45.02.jpg
2013-07-07 15.45.17.jpg
2013-07-07 15.45.44.jpg
2013-07-07 15.46.16.jpg

-------------------------------------------
22. 30. 51. 16 ( tidligere bumle )
(permalink) Mr_Bubles Member
Skrev for 10 years siden | | | |

hmmm, skal du ikke øve dig på min osse???

-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
(permalink) Lars Lohse Member
Skrev for 10 years siden | | | |

din er jo early, det kan jeg slet ik finde ud af ;-)

men du må kigge nærmer til mib:-) så kan du spare nogle timer.

lars

-------------------------------------------
22. 30. 51. 16 ( tidligere bumle )
(permalink) Mr_Bubles Member
Skrev for 10 years siden | | | |

tjek

-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Fedt!

Det ville jo være løgn hvis jeg sagde at tanken ikke også havde strejet mig, men dejligt at du lige tog alle de hårde lærepenge for os andre der også gik i de tanker :-)
Jeg var egentlig nået dertil at jeg ville være tilfreds med bare en tandstang, men fordelen ved det her er jo som du også skriver at man kan få en meget skrappere "styrhus udveksling", nu hvor man har servoen til at hjælpe med kræfterne, og det giver jo en meget mere præcis og direkte styring.
Er forholdet ikke blevet strammet væsentligt op nu i forhold til det org.? altså du skal ikke dreje så mange omgange på rattet, for at få fuldt styrudslag nu, vel? Det var en af de ting jeg var mest nervøs ved, altså at forholdet simpelthen ville blive helt "skævt". Men det dur bare?

Hvordan med udgangene på selve tandstangen - er det bare alm gevind som passer i en vw styrestang, eller har du selv været igang med at smede noget sammen?
Jeg har 10-20 andre spørgsmål ang. ratstamme, hjælpestyrhus osv. osv. - men jeg kigger også over forbi i næste weekend :-)

Fin løsning med at køre styreforbindelsen på tværs henover det hele, så du går fri af bremsekraftforstærkeren. Det havde jeg selv luret på hvordan det kunne laves. Håber det også kan lade sig gøre på split.

Rasmus

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Lars Lohse Member
Skrev for 10 years siden | | | |

ja det er super lækkert rasmus, det styrer lækkert og kontant;-)

umiddelbart har jeg ik tænkt over ændring på omgange ved fuldt udslag, så det må nok være begrænset.

ja lad os tage en snak om det næste weekend, vist nemmest;-)

lars

-------------------------------------------
22. 30. 51. 16 ( tidligere bumle )
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det er nemmere at tage den næste weekend, helt sikkert. Glæder mig til at høre mere :-)

ses

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det ser sgu lækkert ud. Har selv leget med ideen, men ikke kommet videre. Øv jeg kan ikke komme til MIB da jeg skal køre døgnvagt i en uge. Lars kan jeg ringe med evt spørgsmål på et tidspunkt? Ligner et vinter projekt til dokaen, og kommer nok til at have den samme mængde spørgsmål som Rasser.

Hilsen Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Lars Lohse Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Peter, ja det er et lille godt projekt. Ring endelig hvis du har spørgsmål, vist nemmest :)

Lars

-------------------------------------------
22. 30. 51. 16 ( tidligere bumle )

Reply

You must log in to post.