Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  VW Gearkasse i Porsche 912

Tags:
No tags yet.

(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Efter at have prøvet en dejligt højgearet bus blev jeg enig med mig selv om at det skulle der også i Porsche'n, altså et en højgearet gearkasse. Det vil også passe perfekt til en turbobil.

Men delene til 901 gearkassen er ved at være sjældne og især dyre, et kron/spidshjul sæt i 3,44:1 ser ud til at ligge i omegnen af 2-3500 dollars.... Og så kunne 1st. og andet gear nok også trænge til en ny synchromesh, så det!

Derfor ville det vel egentligt være et oplagt valg med en VW gearkasse da jeg har set at de fås i diverse forstærkede udførsler til menneskepenge.
En af forskellene, eller en af dem jeg tror vil give problemer er skifteakslen foran som sidder ret højt på VW'en men lavt på Porsche.

Et sted nævnte de et bus skiftehus hvor det skulle sidde lavere, men jeg syntes ikke jeg har kunnet finde noget hvor det sidder lavere, i hvert fald ikke ud fra hvad jeg kan se! Er der nogle der kunne give noget input her?

Det problem ER til at arbejde sig ud af, men det ville være nemmere hvis der vitterligt var en kasse med et lavere skiftehus.

Nå, men af samme grund leder jeg også efter en billig IRS gearkasse til at prøvemontere, den må selvfølgelig godt virke så det hele kan afprøves.

(permalink) Thomas Jrgensen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Du kan jo sagtens få renoveret din porsche gearkasse.
syncro ring kan fås på ebay.de til fornuftige penge. Der er osse tit løse gear og krone spids til salg.

thomas

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Med de kræfter du har skal du nok satse på noget nyere Porsche-gearkasse. Hedder de ikke G50? Dem bruger tyskerne vist til bla. Subaru turbo.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg syntes Porsche gearkassen er for dyr at opgradere og renovere når nu jeg vil lægge en kraftigere motor i.
Det giver ikke mening syntes jeg, at bruge 30.000 eller mere på at få den renoveret og ændret kronspidshjul og så pine den med en turbomotor.
Jeg er iøvrigt ikke stødt på et originalt kronspidshjul i 3,4:1 eller blot 3,8:1. Jeg ved at der er mange forskellige gearkombinationer, nogle af dem sjældne og meget dyre.

Nej den kan istedet blive lagt til siden hvis man nu skulle få lyst til at lave det originalt en dag.
Og så kunne jeg måske på sigt købe en VW type1 gearkasse der var lavet til 2-300hk og skulle kunne holde og hvor delene ikke kostede en formue hvis de skulle dø.

(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Frank: Det er rigtigt men de er heller ikke billige

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

g 50 kræver STORT ombygning af bilen bla skal der skæres meget i karossen, for at den kan være der i længden,
med den gearkasse der hedder 915 laves med oliekøler, den ville nok passe i bilen, men en go en af slagsen koster 30-40000kr
du skal være opmærksom på at mange porsche gearkasser er lavet sådan, at de trækker i koblingen for at koble ud, hvor vwer trykker på koblingen for at koble ud.
jeg har bygget gearkasser frem og tilbage, og lavet costum kobling og svinghjul, og alle de andre triks der skal til, for at blande de dele sammen
hvis du køber en prostreet så kan det nemt laves ,så skiftet kan monteres, selv om der sidder lavere.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Martin: Hvordan laves det? Er det noget du har prøvet?

Jeg syntes heller ikke at der er grund til at skifte en dyr gearkasse ud med en anden, og som du også selv siger kræver massiv ombygning, og en stor tegnebog hvis den skulle smide et hjul.

Ifølge hvad jeg har kunnet læse mig frem til skulle VW kassen også være lidt kortere, det er jo bare et plus!

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ulrich har både 3.44 og 3.88 til godt 500€ samt flere dele til type1 gearkasser. De bliver noget langgearet med 3.44.
Hilsen Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) sjukke Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej

Det er korrekt at en 915 gearkasse kan klare flere heste og moment end 901 eller 02 gearkassen kan, men den er fysisk større. Den er længere og breder (du kan dog få et alternativ endestykke, så den bliver lidt korter), så du bliver nok nød til at modificer flere ting. Mener ikke det er nødvendigt at lave øliekøling aff 915 gearkassen medmindre du satser på længere baneløb / gade race. Et interessant sted at få dele fra er fra følgende http://www.bugat5speed.de/en/beetle-co/transmissions/conversion-parts-porsche-transmission-915

Mvh. Lars

(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Peter: Hvem er Ulrich? Er det komplette gearkasser?

Lars: Jeg har ikke planer om at bruge 915 gearkassen, tilsvarende dele er væsentligt dyrere end VW.
Jeg ville nok vælge at forstærke 901'eren hvis det skulle være Porsche gearkasse, men for 1000$ kan jeg købe en komplet Pro street gearkasse.

Nu kender jeg dog intet til Pro street gearkassen men regner med at den kan holde til mit brug!

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nej det er ikke komplette gearkasser men dele til dem. Jeg har handlet lidt med han. Han har et firma i Tyskland og sender inden for et par dage.

Ang pro street gearkassen så prøv at søge lidt om det Martin har oplevet men dem.

Link til Ulrichs dele: http://stores.ebay.de/Ulrich-Eckstein/Getriebe-Teile-fur-VW-Typ-1-/_i.html?_fsub=1743111018&_sid=22645618&_trksid=p4634.c0.m322

Håber at det kan bruges.

Hilsen Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg kan ikke lige umiddelbart finde det Martin skriver, men kan så regne ud det ikke er positivt.

Er der andre alternativer indenfor VW kasser?

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Lidt læsestof

Link: http://vwnettet.dk/topic/185874

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) fvee Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Har en 915 Gearkasse hvis nogen skal bruge.

20758607 eller SMS

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Du kan ringe en dag, så skal fortælle dig hvad jeg ved... Jeg har selv fremstillet de dele der skal bruges, for at sætte en porsche gearkasse på en vw motor, og bygget det i.. Og kan fortælle dig forskellen mellem 915-g5o-Pro street.. Mm
40314060
Mvh M. Du må ikke ringe fra hemmelig Nr. :-)

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nå okey, så 915. G50 er den visse kitcar fabrikanter bruger. Jeg ville henvise til bugat5speed, men jeg kunne ikke huske hvad de hed. Jeg har endda selv købt mit bundkar til min Subarumotor der. Derefter har jeg så selv lavet et der virker (hvor skvulpepladerne vender rigtigt)
Jeg tror vi glemmer at trådstarter tilsyneladende har en Porsche 912. Det kan da ikke være særligt let at bygge en type1 gearkasse i den. Og det ville da også være et tilbageskridt. Jeg tror jeg ville bruge lidt tid på at opsøge viden om 901 gearkassen og finde de rigtige dele. Hvis min turbomotor så malede den til mel ville jeg se på 915-alternativet.
En type1 gearkasse er da ikke et alternativ. Og da slet ikke en der er samlet i USA. Dem jeg har set, 2-3 stykker, er samlet af hvad man lige har haft liggende. Jeg kører selv med en, jeg har kigget i den! Uha-uha!!

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det er bare skidt at smide 30.000kr i gearkassen og så male den til mel :-)

Jeg havde bare en ide om at der faktisk kørte nogle VW'ere rundt derude med 150hk og gearkasser der faktisk virkede ok!
Den bus jeg kørte i skiftede ok gear. Nu ved jeg ikke hvad den havde af heste, men det var da et stykke over 100! Og som nævnt tidligere, med en rigtig lækker "freeway flyer" gearing.

Hvis ikke man kan få en VW gearkasse der er noget værd er jeg selvfølgelig nødt til at kigge på en Porsche kasse.

Men kunne man købe en rigtig stærk "aftermarket" gearkasse med den rigtige gearing syntes jeg ikke det ville være et tilbageskridt. Og gerne kun med 4 gear!

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Der er da stadig større chance for at ødelægge en VW gearkasse end en Porsche.
Der kører ikke ret mange VWer rundt med 150HK. Men flere har købt 240-300HK motorer i USA der så yder 100-200 :-)
Som tidligere nævnt giver min egen 180HK og 235Nm. Og jeg har ingen betænkeligheder. Det skulle da lige være at gearkassen er samlet af en eller anden mexicaner.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så vidt jeg har kunne læse mig til er 901 gearkassen en god og solid gearkasse, men tæt ved 200hk kan den ikke holde til i længden. Iøvrigt er syncromesherne sårbare over for for tynd moderne olie, der er for lidt friktion og så dør de hurtigt.
En ændring af gearingen i den jeg har ville løbe op i 30.000kr + -

En 915 er også en god gearkasse og ville passe godt til kræfterne i det byggeri jeg har gang i. Men den er også dyr! Både i anskaffelse og især hvis den skal have ændret gearing og måske en let renovering, og de er ved at være lidt trætte de gode 915 gearkasser fra 70'erne.

Men nu skriver du at du ikke har nogle betænkeligheder, er det med den gearkasse du kører med?
Det kan da ikke være rigtigt at alle VW gearkasser er noget hø, eller at man ikke kan få noget der dur?

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har for 2 mdr siden, bygget en Pro street irs vw gearkasse, over i en bil hvor der sad en porsche 915 gearkasse.

Man kan lige som fornemme, at selv om du spørger pænt til råds, så har du besluttet dig for en vw gearkasse. :-)

Det kan fint lade sig gøre. Det tog mig Ca 2o timer.
Jeg syntes det lyder som en ok ide,, når du alligevel laver en uoriginal motor, så kan du fint bruge en vw gearkasse.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det kan være du skal høre ham her hvad han bruger :-) :
http://www.youtube.com/watch?v=3APsoYftE38
http://www.youtube.com/watch?v=8_RgFboRB88

bemærk det er type4 ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Martin, ja jeg har sådan set besluttet mig for en VW gearkasse, det prøver jeg ikke at skjule syntes jeg, fordi jeg syntes det er voldsomt dyrt at skulle skrue en speciel Porsche gearkasse sammen.
Det er helt sikkert at gearingen i 915'eren passer 1000 gange bedre end den jeg har i 901'eren, men som nævnt skal der ikke gå meget galt før det hele ramler.

Og så håbede jeg jo at der ville komme et par gode råd om hvilken gearkasse der var godt kram og nogle forskellige forslag jeg kunne arbejde videre på.
Og selvfølgelig håber jeg også at der vitterligt findes en god stærk VW kasse så jeg samlet set får en god, stærk velkørende bil.

Jeg ringer iøvrigt lige til dig en af dagene med et spørgsmål eller to.

Jeg syntes det er vigtigere at bilen kører godt og at man tør bruge den end at den er helt original.

Rasser, det ser sgu meget godt ud.... Men man kan godt se at der ikke er ret meget skub i sådan en type 4! :-)

(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja du har ret, det skal nok være en suge type4 hvis det skal kunne noget ;-) http://www.youtube.com/watch?v=_CUE5OM8GDI

Iøvrigt VW gearkasse, for lige at holde det lidt på sporet.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) las Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja så snakker vi, den gearkasse bliver jo belastet 1000x gange hårdere end ved normal kørsel. Så kan man altså få noget der kan holde til lidt.....

Hvad er anbefalingen så på en stærk VW gearkasse til 150-175 turboheste?

Gerne nogle link!

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Du må jo hellere spørge en af dem der har prøvet: http://www.youtube.com/watch?v=K5LvrdsmTEw
2,6L type4.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.