Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Dynamo - kan den "løbe over sig" ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Christian H Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hejsa

Endnu et af mine underlige indlæg ;)

Kan en dynamo løbe over sig ? altså køre for hurtigt ? :)

Tænker om man kan lave custom remhjul, så den rent faktisk ville lade i tomgang også, eller om det så ville bide en i røven når man kørte, netop fordi den kørte for hurtigt ? :)

Mvh

(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvis det er en original std. motor du snakker om? Så ville jeg slet slet ikke bekymre mig om det overhovedet. Hvis ellers alt er som det skal være i motor og el-system på bilen, så er der ingen problemer.

Volkswagens ingeniører har gjort udviklings og test arbejdet for os, vi skal bare sørge for efterfølgende at holde det vedligeholdt.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg var inde på samme ide med at få den til at snurre hurtigere. men det var for at få mere køling på cylinderne, det var der flere der sagde at var en dårlig ide pga blæseren ikke ville kunne tåle så mange omdrejninger.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Blæseren skal såmænd nok holde. Men den kan ikke tåle ret meget mere end std. omdr. Så giver den ikke mere luft.
Men holder man så meget i tomgang at ladningen er for lille, skal man vist cykle.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Christian H Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Frank : hehe ja det burde man jo nok, men tænker mere på en god cruise dag gennem indre KBH, med lidt lyd i bilen, så er det ikke meget over tomgang, samt det batteri der sidder på, ikke holder sååå voldsomt længe ;)

Det var nu mere for at undgå start vanskeligheder :D

(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg tror jeg ville vælge en generator istedet, hvis jeg skulle trække et stort dunkedunke anlæg. Den giver noget mere strøm.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvis du kan tappe et batteri skal der sku noget generator/ledningsnet til at følge med. Hvor stort forbrug har du ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Christian H Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Rasser : Dunkedunke er det bestemt ikke, da det bliver bygget i pickuppen uden det kan ses ;)

Frank_Andersen : Pas.. aner ikke hvordan man regner på alt det.. ved bare fra de alm biler jeg har haft, at den godt kan ha tendenser til at tage en masse strøm hvis man ikke har bilen tændt :) (og i det tilfælde her, det samme da bilen ikke lader i tomgang)

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så mål da på det kabel der leverer strøm til anlæget.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Blander mig lige her. Jeg køre med Dynamo (del lille på 25A) og jeg kan ikke lade batteriet op når jeg kun køre i Kbh. Jeg skal ud på længere ture. Hvis jeg køre med lys på både når det er lyst og selvfølgelig når det er mørkt og kun korte ture og meget kø kørsel kan den simpelthen ikke fylde det den bruger på batteriet igen (min Dynamo er stor set ny). Den er godt nok en lille 25 A som levere max 300 W, og det er næsten den effekt som bobbelen bruger på lys mm, og det levere den kun når motoren kommer op i omd. I tomgang bruger den kun fra batteriet. Selv med en 30 A Dynamo vil det ikke give meget mere til batteriet og stadig kun når den kommer lidt op i omd.
Jeg kan godt lide at dynamoen ikke er så stor som generatoren, og jeg køre uden lys om dagen. Jeg har overvejet at skifte mine pære (glødelamper) ud med LED da de har et meget mindre forbrug og længere levetid.... Har også kigger på forlygtepære med LED da disse kan fås med H4 og lygten kan ændres med lidt snilde, men de er ikke lovlige at køre med....

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Er det ikke bare et nyt batteri eller laderelæ i skal ha fat på? Jeg kører selv med 12v dynamo (og elektronisk laderelæ) på mine biler, og jeg kan ikke nikke genkendende til problemet.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Med alle forbrugere tændte, visker, lys, evt.elbagrude, evt. Tændte. Skal man kunne se at den stadig leverer 10amp. til akkumulatoren. Ellers kan man ikke holde strøm på akkumulatoren.
http://vwnettet.dk/topic/188138

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Den bruger vel også max 10-15A ved normal standbyforbrug?

Jeg tænker bare at hvis nu ladespændingen kun er 12v og ikke eks. 13,7, så vil den også have meget svært ved at holde noget krudt på batteriet. Så ladespændigen er også vigtig at få checket efter.

Selv med motor slukket skulle man vel kunne holde med lyset tændt en times tid, og så stadig have krudt tilbage til at starte bilen med!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har ladespændning på 13,9 så det er ikke det der er problemet. Hvis jeg køre hvor jeg bor i Kbh og har måske 2-4 stop/starter på 2-3 km og mit fyr også køre kan jeg se på lyset i instrumentbordet at det bliver meget svagt, og hun kan næsten ikke trække sig igang (har måtte skubbe hende et par gange nu). Jeg skal dog ikke køre langt uden lys før det ikke er et problem. Jeg har endnu ikke monteret el bagrude og el forrude, men de bruge også strøm (forruden bruger vist 10-15 A alene så det løber hurtigt op hvis man regner på det).

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Bosch forskriver at man kan trække 50% mere ud af deres dynamoer uden skade! end hvad VW har påtrykt den. Det kan være at det er det dit elektroniske laderelæ gør Rasser.
Frank jeg har tangamp og jeg bruger sådan et i min dagligdag. Er uddannet elektriker, men laver elevatore til dagligt hvor jeg måler og beregner forbrug på elevatore fra vores frekevnsomformere til vores busforbindelser på printkort mm. I firmaregi er jeg uddannet som "trouble shooter" som skal finde og løse problemer som mine kollegaer opgiver eller ikke kan finde. Så strømmåling mm er ikke uvandt for mig...

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Rasser har du til billed at dit/dine laderelæer og evt data og hvor du har købt dem?

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

OK. Så tier jeg bare stille.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Christian H Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hold da op :P

Men det er lidt ala Peters problem jeg ville undgå da vi kører de samme steder :)

Og spørgsmålet var jo så om man ikke kunne lave et par custom remhjul så man fik lidt mere fut i den ? men okey.. timerne kontra prisen på en generator kan nok ikke betale sig jo..

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nej Frank det skal du ikke. Du har sgu meget glud at give af. Jeg læser stort set alt du skriver.
Men taget de små ture i betragtning og den effekt man bruger til at starte mm så er dynamoerne lige i underkanten til bykørsel, køkørsel mm. Skal også lige sige at jeg køre med forlygtepære fra biltema. Dem der svare til h4 men med gammel sokkel. De bruger også mere. Ikke meget men alt tæller når dynamoen kun levere 300 W.

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Når ja. Jeg har selv leget med tanket om at ændre remhjulet i starten, men er gået væk fra det da den måde møllen er konstrueret på bliver ineffektiv ved motorvejskørsel istedet for. Det vil sikkert virke i byen ved bykørsel hvor den aldrig kommer ud og arbejde, men det vil blive noget lort på motorvejen..

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 10 years siden | | | |

VW havde nogle specielle laderelæer på bla Taxaer mm før i tiden. De kan både regulere spændningen og strømmen så man kan få mere ud af dynamoen. Det ændre dog ikke på at den er mere omdrejningsafhængning end en generator, og generatoren vil stadig levere mere og stort set fra tomgang.

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Den gemte kapacitet i batteriet burde da hjælpe jer gennem de svage perioder i beskriver. Hvis i har de problemer, og laderelæet lader den spænding i beskriver , så ville jeg da købe et godt nyt batteri. Så vil jeg da tro problemerne er slut.

Er ledningen fra dynamo til batteri kraftig nok?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Min bobbel er født 6V og er konverteret til 12V, så ledningerne er lidt kraftigere da tabet er større ved 6V end 12V. Mit batteri er ca 1 år gammelt og er ikke af Thansen kvalitet. Det ændre ikke på at forbruget er tæt på de 300W som er det dynamoen max levere.
Min firmabiler lider under samme problem. Korte ture og mange stater. Den dræber batteriet på 1 1/2 år da den ikke kan nå at "fylde" det på som den bruger.
Jeg køre bare uden lys om dagen og med lys når det bliver mere mærkt. Derved har jeg ingen problemer og det er også sådan den i sin tid er designet. Jeg overvejer som skrevet i et det indlæg om min vinterbobbelen at skifte til generator, men kan som sagt godt lide udsenet af dynamoen..

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg kører altså med lys på hele tiden.

Men når nu den forbruger mere fra batteriet end den lader på det (som du siger), så vil den jo begynde at bruge af batteriets kapacitet. Men det tager da lang tid at bruge det så meget i bund, at der bliver tale om et reelt problem hvor man ikke kan drive starteren rundt i de få sekunder det tager at starte bilen.
Hvis alt er 100% som det skal være, og i har et meget specielt kørselsmønster. Så er løsningen vel bare at montere en kraftigere dynamo/generator, så i kan nå at få noget mere saft puttet i batteriet. Eller simpelthen sætte 230v/12vdc laderen til batteriet en gang om ugen.

Jeg ville klart opgradere tværsnittet på leningen fra dynamo/generator til batteri, hvis man vælger at sætte en kraftigere dynamo/generator på end bilen er født med. Batteriet forsøger vel bare at æde alt det strøm som dets indre modstand samt dynamo/generator kapacitet tillader det at æde fra dynamo/generator - og så er det jo ærgerligt/farligt kun at bruge en 4kvadrat ledning (eller hvad der nu end er blevet monteret).
Better safe than sorry!
Jeg vil sige at man som minimum skal sikre sig at der er en 6kvadrat monteret, og hvis man går amok med en kraftig generator, så ville det nok ikke skade med en 10kvadrat (for en sikkerheds skyld). Men der skal vi nok have en batteriekspert på banen, for jeg ved ikke hvor meget strøm batteriets indre modstand tillader det at suge. Men er man ude i en situation med et batteri der er suget helt tomt, og en bil med ALT elektrisk materiel tændt, så vil der jo for alvor blive suget noget gennem ladeledningen fra dynamo/generator til batteri.

Det laderelæ jeg bruger er bare det som alle stumpepushere sælger. Jeg har for længst opgivet at køre med platiner, og erstattet tændingen med elektronisk tænding. Det er på alle måder en bedre løsning.
Det samme gør sig så gældende med laderelæer, de gammeldags typer med mekanik/kontaktsæt i, der kan blive slidt og holde op med at fungere korrekt. Dem har jeg også opgivet, og erstattet med den nyere elektroniske model.
Det er de to bedste forbedringer man kan gøre på sin gamle bil - og det er som regel altid laderelæ, eller platiner der giver op når man mindst venter det. Så der gider jeg ikke tage chancen.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Men hvis man ved at forbruget er akkurat så stort som det dynamoen kan levere, så har man vel næsten selv svaret på løsningen? kraftigere grej....

Var det egentlig ikke den du solgte til mig (12v 38A dynamo?)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply »

You must log in to post.