Jeg kører altså med lys på hele tiden.
Men når nu den forbruger mere fra batteriet end den lader på det (som du siger), så vil den jo begynde at bruge af batteriets kapacitet. Men det tager da lang tid at bruge det så meget i bund, at der bliver tale om et reelt problem hvor man ikke kan drive starteren rundt i de få sekunder det tager at starte bilen.
Hvis alt er 100% som det skal være, og i har et meget specielt kørselsmønster. Så er løsningen vel bare at montere en kraftigere dynamo/generator, så i kan nå at få noget mere saft puttet i batteriet. Eller simpelthen sætte 230v/12vdc laderen til batteriet en gang om ugen.
Jeg ville klart opgradere tværsnittet på leningen fra dynamo/generator til batteri, hvis man vælger at sætte en kraftigere dynamo/generator på end bilen er født med. Batteriet forsøger vel bare at æde alt det strøm som dets indre modstand samt dynamo/generator kapacitet tillader det at æde fra dynamo/generator - og så er det jo ærgerligt/farligt kun at bruge en 4kvadrat ledning (eller hvad der nu end er blevet monteret).
Better safe than sorry!
Jeg vil sige at man som minimum skal sikre sig at der er en 6kvadrat monteret, og hvis man går amok med en kraftig generator, så ville det nok ikke skade med en 10kvadrat (for en sikkerheds skyld). Men der skal vi nok have en batteriekspert på banen, for jeg ved ikke hvor meget strøm batteriets indre modstand tillader det at suge. Men er man ude i en situation med et batteri der er suget helt tomt, og en bil med ALT elektrisk materiel tændt, så vil der jo for alvor blive suget noget gennem ladeledningen fra dynamo/generator til batteri.
Det laderelæ jeg bruger er bare det som alle stumpepushere sælger. Jeg har for længst opgivet at køre med platiner, og erstattet tændingen med elektronisk tænding. Det er på alle måder en bedre løsning.
Det samme gør sig så gældende med laderelæer, de gammeldags typer med mekanik/kontaktsæt i, der kan blive slidt og holde op med at fungere korrekt. Dem har jeg også opgivet, og erstattet med den nyere elektroniske model.
Det er de to bedste forbedringer man kan gøre på sin gamle bil - og det er som regel altid laderelæ, eller platiner der giver op når man mindst venter det. Så der gider jeg ikke tage chancen.