Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".
23:22 Rotaxmeincke: cles1

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Privat Lastbil 4 til 12 Tons. Regler, skat afgifter, brug og udgifter?

Tags:

(permalink) Azzaco Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har en stc. + autotrailer jeg igennem årene har brugt til lidt af hvert. Har også det helt store kørekort med hænger.

Så var jeg ude i skoven og hente mig "lidt" træ til brændeovnen og blev på hjemvejen stoppet af peter B. med 2 Tons på krogen.

Han mente at min ellers udmærkede fletning af bagvognen var mangelfuld i henhold til div. regler. Stort blæst op. Jeg mente nu at jeg var på sikker grund og argumenterede mig ud af det. Jeg fik en advarsel.

Har sidenhen givet mig til at opdatere på lovgivningen omkring dette. Men det var da en overordentlig stor byld at tage hul på. Synshallen mente et, skat noget andet og menigmand på google noget tredje.

Så røg tænkehatten på og jeg konkluderede jeg manglede en PRIVAT lastbil på omkring 4 -7- 12 tons med kran.
Fordele: Kan læsse alt, sidder ikke fast i skovbunden igen og igen. Kan fragte min elskede VW rustbobler rundt i landet til og fra land-ejendommen. Og ordne grus til vejen, så VW'erne har noget at køre på.. med mere..

Men hvad er reglerne herfor og udgifterne?

Hvis jeg nu køber en afgiftsfri Unimog på militærets auktion, hvad forventer staten så at kunne kradse ind på den regning i det lange løb og er der andre i det kor?
Som det tidligere er skrevet i anden tråd, så 2K til vej og 2K til forsikring. Meeen er det ikke for godt til at være sandt, til mit brug?
Er godt klar over den ikke kan gå alverden på literen, men jeg skal så også kun køre en gang.
Skal ikke køre gods for fremmed regning, så spring bare det over.

evt. http://www.retrade.dk/aitem?aitem_id=115124# eller http://www.retrade.dk/aitem?aitem_id=115202#

Hvad med de nye regler omkring kørekort etc. ?

Og ingen gæt og grimasser tak. Har Googlet..

-------------------------------------------
http://www.karrosseriteknik.dk
(permalink) MOPAR_FREAK Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Han mente at min ellers udmærkede fletning af bagvognen var mangelfuld i henhold til div. regler og jeg fik en advarsel.

hvordan skal den forståes ?

-------------------------------------------
Mobil:21260097
Location:Odin´s Town
cerebyjo(a)yahoo.dk
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 10 years siden | | | |

som hovedregel kan man ikke køre privat i lastbiler over 4 tons. der kan sikkert dispenseres for veterankøretøjer men de må jo så kun bruges lejlighedsvis

Lennart

(permalink) Azzaco Member
Skrev for 10 years siden | | | |

@MOPAR_FREAK
Han mente at min ellers udmærkede fletning af bagvognen var mangelfuld i henhold til div. regler og jeg fik en advarsel.

hvordan skal den forståes ?
-------------------------------
Tovets bæreevne og mangel fulde dækning. Han mente bestemt jeg skulle have både godkendte bånd og godkendt net omkring læsset. Så hvis jeg besluttede mig for at vende traileren på hovedet, så skulle mine sager blive, hvor de var..

-------------------------------------------
http://www.karrosseriteknik.dk
(permalink) Azzaco Member
Skrev for 10 years siden | | | |

http://vwnettet.dk/topic/129124/page/2#post-801542

Citat:

thogaa Member
Skrev for 7 years siden | | | |
Man kan sagtens ha en lastbil som privat. Det er bare billigere som veteran. Forsikringen lå på ca 6000.-/år og vægtafgift på 2000.- for en 404 Unimog. Forsikring er under 1000.- som veteran.

-------------------------------------------
http://www.karrosseriteknik.dk
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja, men så vidt jeg ved er der kommet nye regler siden. Over 4 tons så er det kun erhverv som kræver vognmandstilladelse. Men dog kun noget jeg er blevet fortalt af en lastbil chauffør og ikke selv læst reglen

(permalink) Azzaco Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Her er mere inspiration: http://vafaenerdet.blogspot.dk/2012_04_01_archive.html
Her er den side der satte mig i gang:
http://www.bolius.dk/hent-dit-braende-i-udlandet-og-spar-braendeafgiften-1167/
Der er tilsynelade ingen problemer i det. Har læst der er omkring 400 indregistrerede private lastbiler i Danmark.

Er der ikke en der kan hjælpe mig nærmere en løsning? Der må da være nogen som ved noget eller kender en af disse 400..

-------------------------------------------
http://www.karrosseriteknik.dk
(permalink) Allan 2000 Frb Member
Skrev for 10 years siden | | | |

@Azzaco torvets fletning tja manden har sikkert ret men det er jo heller ikke dig der får en træstump i ruden prøv at se på div skralde biler de har også net på

-------------------------------------------
allangottsche@gmail.com
+4520401518
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Er sikker på man godt må køre privat i lastbiler, stort set alle større Cross,heste,gokart og roadrace kørere/førere har en lastbil til deres ting..:)

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) Lars Lohse Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så skal du bare også ha med i regnskabet at sådan en "lastbil" koster pænt meget ved syn, og skal jo synes hvert år
køb nu bare det net og korrekt mærkede last sikring, koster jo max 1000 kr

Lars

-------------------------------------------
22. 30. 51. 16 ( tidligere bumle )
(permalink) MOPAR_FREAK Member
Skrev for 10 years siden | | | |

jeg har været på kursus i last.

som loven og regler er i dag står der ikk dit gods skal være spændt fast på nogen måde.

det skal bare ikk kunne falde af. eller være til fare til for trafikken.

næste gang han stopper dig så be ham pænt om at vise dig hvor det står i loven ?

-------------------------------------------
Mobil:21260097
Location:Odin´s Town
cerebyjo(a)yahoo.dk
(permalink) Azzaco Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det var også hvad jeg gjorde :)
Og lad mig lige pointere at læsset var spændt sammen som et edderkoppenet.
Samtalen gik helt fra:
Du får en bøde og du skal vejes -->

Nåe mjae hvis du får et net til næste gang, så slipper du..

Men jeg skulle virkelig også trække på hukommelsen for regler af surring og last. Og der var jeg skarpere :)
Har I forresten nogensinde prøvet at trække en gren ud af et bundet læs?.. For det kunne han heller ikke.
:)

Nå, men som I kan se i mit link og tekst ovenfor, så kan i også se grunden til at jeg må have en lastbil. Kan for øvrigt tilføje at der er kommet meget mere lempelige regler, da Henning Dyremose's datter fik ørerne og hænderne i maskinen.

-------------------------------------------
http://www.karrosseriteknik.dk
(permalink) B.Jensen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

jeg fik synet en MAN 8,136 militær lastbil sidste år. der er ingen afgift på lastbiler ,hvis totalvægten er under 7500 kg. fik min vejet ned, skal der ikke være fart skriver i.det støreste problem var at få fat i en type godkendenelse der er ferselstyrelsen ikke til meget hjælp. og den fra militæret dur ikke til civil brug.

(permalink) Buddha_Uffe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

http://www.guloggratis.dk/biler/personbiler/veteranbiler/anden-model/annonce/21918342-veteranlastbil

-------------------------------------------
Kolding - 30384167 / 52390913
VW 1300 ´67
(permalink) Azzaco Member
Skrev for 10 years siden | | | |

@Buddha_Uffe

Se så den kunne man godt blive fan af. Er vild med håndværket bag sådan en..
Og den vil helt sikkert give noget opmærksomhed. Desværre er gearkassen defekt..

Man skulle tage at købe denne http://www.guloggratis.dk/biler/personbiler/veteranbiler/anden-model/annonce/21709123-russisk-militaer-lastbil-zil russiske ditto. Det kunne nok give anledning til lidt snak at have dem begge stående. Der er desværre ikke papirer på den russiske :(

@B.Jensen

Så er der nogen downsize med en sådan MAN 8,136? http://www.mascus.dk/transport/brugt-lastbil-med-lad-flatbed/man-11-136-4x4/images/5ffn4o8e.html
Reservedelspriser, afgifter, regler m.m. man skal være opmærksom på.

For mig lyder det som om man skal køre ud og købe en 7.5K med trækkrog og så endda slippe forholdsvilligt fri af urimelige omkostninger bortset fra brændstof. (Hvad jeg regner med den større lasteevne vil kunne betale, med færre ture)
http://www.mascus.dk/+/categorypath%3dcargo-transport%252ftrucks%252fflatbedtrucks%26isauction%3d0%26grossweight_range%3d0-7500/+/1,20,priceeuro_asc,search.html
Kunne du hjælpe mig med lidt oplysninger om dette?

@B.Jensen

-------------------------------------------
http://www.karrosseriteknik.dk
(permalink) Azzaco Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Her er en VW LT jeg har kig på: http://www.guloggratis.dk/biler/lastbiler/annonce/21724579-vw-lt-46-25-5-cyl#image-95655398
Der kan nemt stå en buggy eller lign. på ladet og kranen må tage den.

-------------------------------------------
http://www.karrosseriteknik.dk
(permalink) Azzaco Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Er der virkelig ikke nogen der kan give et svar på denne tråd?

-------------------------------------------
http://www.karrosseriteknik.dk
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Har ikke læst hele denne smørre, men måske der er noget der kan bruges

http://www.tax.dk/jv/ea/E_A_8_1_3_4.htm

(permalink) Azzaco Member
Skrev for 10 years siden | | | |

@Haardberg

http://www.tax.dk/jv/ea/E_A_8_1_3_4.htm

Tak skal du have. Så er bureaukratiet på plads.

Så mangler jeg kun den praktiske erfaring fra en der har en sådan lastbil. Hvad koster den at holde kørende til daglig brug og er der restriktioner i det?

-------------------------------------------
http://www.karrosseriteknik.dk
(permalink) Azzaco Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Er der da slet ingen der kan fortælle om man kan anskaffe sig en alm. lastbil og hvad det koster pr. år?
Og om den må hente fragt (privat eget gods) i Tyskland?

For en 4 T ?
For en 7,5T ?
For en 12 T ?

-------------------------------------------
http://www.karrosseriteknik.dk
(permalink) vwanders Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Der findes vel lastbilsfora, ligesom det her for VW'er?

Der er i hvertfald en del private der ejer gamle militærlastbiler. Hedder klubben ikke DMVK?

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Azzaco Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Lastbiler mellem 8000 - 12000 er omfattet af dette. Også over 12 T er de lempelige..

Afgiftsfri (hvad det kan ikke passe, men jo...intet)

Syn 1 gang om året (650,-)

Førerkabinen skal regnes med i det reelle boligareal. Ligegyldigt om der er adgang eller ej mellem kabine og sove/bodel.

Ud af varerummets areal skal min. 50% være varerum.(husk pkt 3).

Hvis lastbilens første registrerings dato er fra før 1998 er det ikke lovpligtig med sele...overhovedet.

Du må medføre 9 personer (inkl KØ). De, op til i alt, 9 personer må sidde bag fører/passagersædet. Dvs du må medbringe folk i bodelen. Hvis den er fra før 98 er der ingen krav om seler eller lign. De må endda sidde sideværs eller med ryggen til(find evt selv på andre). Synsmanden nævnte dog:

Såfremt man har værksted i varerummet kan man (man skal ikke), søge en ændring hvordan den bruges. En synsmand mente at det var vægtafgiften der kunne ændres. Han vidste dog ikke om det var til fordel eller ej.

Mange hestevogns ejer er "kørt" ind i god tro at deres 50/50 opdeling var lige i skabet, men de fandt ud af at førerhuset var inkl i bodelets areal. Dvs. de overskrider reglen om 50/50. Mange har åbenbart uden problemer fået løst det med en dispensation hos SKAT.

-------------------------------------------
http://www.karrosseriteknik.dk
(permalink) Devils Speedshop Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg har selv haft en volvo lastbil da jeg kørte race, den var vejet ned til under 12.000 Kg til 11.750 kg da der er vejafgift på 12 T lastbiler, den eneste grund man kan have en lastbil privat er hvis den er indreg. Til "særlig anvendelse" som motorsport, ridning hvor det kan være påkrævet at have et stort køretøj, og ja 50/50 gælder nemlig der så man har beboelse og værksted/transport rum.

Men det er faktisk ikke så dyrt at have mener jeg gav 3800kr i vægtafgift og 5500kr i forsikring, og brugte den kun i sommer perioden så tog bare pladeren af og synede den hvert år på ny da den skulle synes alligevel.

Christian Ulberg.

-------------------------------------------
Christian Ulberg
http://www.Teamangoraracing.dk
AngoraRacing@gmail.com Tlf: 21291280
(permalink) KimHH Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej Azzaco.

Søger du stadig lastbil?
Jeg har denne MAN 8.136 4x4:
http://www.dba.dk/annonce/1017023485/kvittering/?SyiState=ActivatedSyiState

Jeg har brugt den privat.

Mvh Kim

(permalink) Azzaco Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej Kim,

Så dit forslag for sent.

Hvad gav du i vægtafgift?

Havde du særlig anvendelse for at få lov til at køre på landevejen?

Grunden til jeg spørger er at jeg stadig ikke ved, hvad det koster at få en lastbil på nummerplade til privat brændehentning. Har ringet til både skat og politi. De ved det heller ikke???
http://www.bilbasen.dk/brugt/lastbil/mercedes/928/0/2896609
Så er der en ejer af en lastbil der vil skrive hvad han betaler og om der er særlige betingelser herfor?

-------------------------------------------
http://www.karrosseriteknik.dk

Reply

You must log in to post.