Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Motor bliver for varm - tror jeg

Tags:
No tags yet.

(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Gode råd søges nok engang ;-) Jeg har sat et 1650 cylinder kit på min 1303 motor og har egentlig fået den til at køre. Jeg har kørt ca. 100 km med den og indtil i går gik det helt fint. Efter at have kørt 30-35 kilometer i går, begyndte den at "hoppe". Først et enkelt hop og derefter oftere og oftere og den begyndte at tabe omdrejninger. Jeg var kørt en tur for at få nogle stille og rolige kilometer på motoren her i opstartsfasen og jeg kørte det meste af turen på landevej - dvs. 80 kmt og bare stille og roligt derudaf. Jeg stoppede og kunne høre motorens metal arbejde, som det ville gøre ved høj varme. Nærmest en tikken i godset. Ingen utætheder og ingen problemer med at tørne motoren, så det så ikke ud til at der var noget alvorligt galt bortset fra varmen. Jeg ringede efter autohjælp og den kørte ved egen kraft på og af fejebladet uden problemer. I dag har jeg kørt korte ture på kold motor og oplevede ingen problemer. Turene var ikke lange nok til at køre nogen varme af betydning på motoren.

Nå - hvad gør nu en (mindre) klog? Det en 1303 med motorkode AR og der er som sagt netop monteret 1650 ccm kit. Jeg kører med en 31 pict 4, som er rengjort og ompakket og der er helt ny benzinpumpe. Der er ingen observerbare utætheder.

Jeg tænker selv i 3 retninger: Enten termostat, platiner eller forkert tændingsindstilling. Termostaten ser godt nok sund ud, så jeg hælder til en af de to andre muligheder og nok særligt tændingen. Den er indstillet efter topmærket på remskiven. Der er kun et mærke på den skive jeg har på. Med mærket drejet helt i top står rotor ud for mærket på fordeleren og ventilerne står korrekt. MEN - skal jeg stille den 7½ - 10 grader efter mærket? Et eller andet sted mener jeg at have læst, at mærket på denne motor skal stå i top og altså ikke på de 7½ eller 10 grader, men nu er jeg da godt nok blevet i tvivl..... Det er fordeleren med vacuumrøret der er på. Hvis denne indstilling ikke er korrekt, vil det så kunne gøre at motoren bliver så mærkbar varm?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja er termostaten indstillet rigtigt ?
Den skal stå 7,5 grader før top. Men du er nødt til at vide hvad dit mærke er. Det er vigtigt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TK Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Du skriver AR motorkode og kun et mærke på remskiven. Jeg tror, at du har en lidt vanskelig opgave.
Når jeg kigger i So wird es gemacht - så skulle den motor være udstyret med en dobbelt dåse vacuum. Altså en vacuumregulering med 2 tilgange og statisk tænding 5 grd efter top - DET KOMMER ALDRIG TIL AT KØRE.
AB 1300 motor med nr. fra 313.346 og frem har to hak i remskiven et rundt mærke til øverste top punkt og et hak ved 7,5 grd. før top - og så lige en vacuumdåse med en tilgang - så kører det bare. Jeg har selv en reservemotor med kode AR.og det var opskriften på at få den til at gå super godt.

dobbelt dse.jpg
tnding.jpg

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg er ærligt talt i tvivl, hvad termostaten angår. Hvordan tjekker jeg det?
Jeg går ud fra at mærket er TDC. Rotor står ud for mærket og ventilerne står korrekt, når mærket er ud for samlingen i blokken, men det er måske ikke "håndgribelige beviser" for det?

(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

TK - den kørte fint indtil det ene oprindelige topstykke blev utæt, så det burde vel kunne lade sig gøre at få den til at køre bare lidt længere end 30 km igen?

(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Vacuumdåsen på dit billede er ikke samme model som den jeg har på.

(permalink) TK Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Godt det samme - men som Frank skriver er du nødt til, at vide hvad mærket betyder.
Med hensyn til termostaten - så kan man se forskel på længden af den ved kold motor og ved varm motor.

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg er ret sikker på, at jeg tjekkede termostaten med en varmekilde, da jeg inden nytår skilte skidtet ad. Men, hvordan sikrer jeg, at den er indstillet korrekt? Jeg kan vel ikke se, om den åbner nok, når motoren er driftsvarm? Det eneste jeg kan stille på, er vel hvor langt "armen" er skruet ind i toppen af termostaten? På den måde kan jeg vel regulere, hvor meget der skal åbnes for luften, afhængigt af varmen. Er der noget jeg kan gå efter? Ligeledes med mærket - hvordan tjekker jeg, at mærket er TDC? Eller måske ikke er....

(permalink) TK Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Sender lige et billede hvor målene står på. Med hensyn til justering, så burde der være et aflangt hul i vinkelbeslaget - beregnet til justering. Jeg regner med, at du har kontrolleret om spjældene kunne arbejde inden du byggede motoren i. Hvis ikke så kan det vel lade sig gøre, at løsne vinkelbeslaget hvor termostaten er boltet på og bevæge stangen op og ned. Jeg regner med, at man så kan høre om spjældene åbner og lukker.

kling.jpg
termostat.jpg

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Okay. Testen er jeg med på. Mit tyske er lidt rustent, så lad mig vide, om jeg har forstået det korrekt:

Jeg skruer termostaten på stangen og løsner beslaget. Skubber termostaten opad til klapperne er helt åbne og rykker så beslaget, så termostaten rører den øverste kant af beslaget, som illustreret på billedet. (Hvad er det så lige jeg tester ved at bevæge termostaten herefter?). Fastspænding af beslag og termostat.

(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Og ja. Spjældene kunne frit bevæge sig. Slet ingen problemer der.

(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Her er billeder af remskiven. Som I kan se, så er der 1 hak i skiven ind mod blokken. Tændingen er justeret med hakket stående helt i top. Der er så faktisk også en fordybning på den yderste del af skiven lidt forskudt for hakket. Det kan forhåbentligt anes lidt til venstre for hakket på billederne. Jeg har svært ved at vurdere om det reelt set er et mærke, som kan bruges eller om det er ingenting. Nogen bud? Hvis der er ingenting, hvordan finder jeg så ud af, om hakket et TDC eller ej?

1.jpg
2.jpg

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det runde mærke er TDC. V-mærket er tændingsmærket. I dit tilfælde er V-mærket 7,5 grader før top.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Okay. Så burde den jo stå korrekt. Hmmmmm. Jeg må ud at rode med termostaten og tjekke om den er monteret korrekt.

(permalink) TK Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg fik en tanke.
Du skriver cylinder sæt 1650 ccm. Jeg kører selv med et 1679 ccm sæt altså et sæt hvor der er tynde cylindervægge og det kører noget varmere end et std. 1600 ccm sæt.
Jeg skal passe en del på når der køres lidt "hårdt", så kan olie temperaturen godt blive en anelse høj - 4 - 5 cm. åben bagklap hjælper

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja det er meget muligt, at den vil blive en smule varmere, men vel ikke i en grad, hvor den reelt set ikke kan køre? Jeg købte det 1649- kit ved Kit og Buggy og talte med Bent deroppe om det inden jeg besluttede mig for kittet og jeg valgte netop det kit, da han sagde, at det var det han selv ville vælge. Han sagde, at det var det største kit han havde, som kunne bruges ud af boksen uden andre modifikationer på en 1303 (forudsat at resten af motoren er sund selvfølgelig) og at det var det største kit, hvor man ikke umiddelbart går mærkbart på kompromis med netop tykkelsen af cylindervægge. Det var mit indtryk, at der ikke umiddelbart ville være brug for at ændre på andet og at køre med en åbning på bagklappen virker som lidt af en nødløsning i mine øjne. Hvad siger andre? Nogen erfaringer med det?

Indtil videre vil jeg få set på termostaten. Pille den af og tjekke udvidelsen ved varmepåvirkning og derefter sikre at den er monteret korrekt og eventuelt skifte platiner, bare for at sikre, at det også er i orden. Det er trods alt en lille investering.

(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 10 years siden | | | |

For det første, så giver sættet vel 1641 ccm ikke..

Spøg til side, det burde der overhovdet ikke være problemer med.

Prøv lige at skære ud i pap, hvilket mærke bruger du som tændingsmærke og hvor tænder den?
Du er med på at hvis den skal tænde før, så skal den tænde til venstre for "samlingen" af motoren, når du står bag ved bilen

(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

:-) det kan meget vel være 1641. Det er jeg ikke gået så meget op i :-)

Det jeg helt præcist har gjort er, at dreje V-mærket i top, så det stod lige ud for samlingen i blokken. Jeg tjekkede selvfølgelig, at ventilerne stod korrekt på cylinder 1 og jeg havde en prøvelampe på. Jeg troede at mærket var TDC og at den skulle indstilles sådan. Spørg mig ikke lige, hvor jeg har læst eller set at det skulle være korrekt, men det var altså tilfældet. Nu viser det sig så, at mærket indikerer de 7,5 grader og det er jo så heldigt nok, eftersom det er der den skal være, men har jeg gjort noget forkert alligevel? Skær ligeledes også meget gerne ud i pap, for jeg vil meget gerne have styr på den efter hånden :-)

(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

For lige at skære yderligere ud, så stod mærket lige ud for samlingen og så drejede jeg fordeleren til hvor prøvelampen netop tændte.

(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ahhhh for helvede - så har jeg jo justeret ventilerne efter 7,5 mærket...... Kan det spille ind? De lod at stå korrekt, vil jeg godt nok sige.

(permalink) dRjENSEN74 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Den skal vel tænde ud for samlingen, 7,5 grad til højre for TDC.. Som sbe så også har gjort.

Ventilerne skal justeres udfra TDC.

-------------------------------------------
Notchback 1500 S '64
(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja det troede jeg jo jeg gjorde, men det slog mig lige, at det i realiteten ikke er det der er sket. Altså ventilerne. Skønt.......

(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Okay, så jeg skal ned under bilen og rode med ventiler igen. Det er da heldigvis til at overskue og så kan jeg passende tjekke termostaten nu jeg er dernede. Vil den forkerte justering af ventilerne kunne være skyld i den varme motor, eller ville det manifestere sig på en anden måde? Forkert justering vil jo nok under alle omstændigheder føre til, at den aldrig ville komme til at køre optimalt. Bent ved Kit & Buggy anbefalede i øvrigt at justere til 0,15 her i starten og så ændre det til 0,1 når motoren er kørt til. Er der sådan nogenlunde enighed om dette?

(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 10 years siden | | | |

når du stiller ventiler, så glem i første omgang tænding

brug ventiloverlap til at stille. altså når ind/ud ventiler vipper på cyl 3', kan du stille den overfor, altså cyl 1. Samtidig skulle rotor på fordeler jo så gerne pege på cyl 1.

det kan du bruge på alle 4 cyl altså ventiloverlap, det er en sikker metode

spillerum afhænger af dine stødstænger. hvis det er org er 0,15 fint. normalt sætter tingene sig efter første opstart, men det skader ikke at være sikker.
når du så har stillet ventiler, så stil tænding. det er hakket i remskiven du skal bruge, v mærket. det skal være ud for samling i blokken, når den tænder. det er 7,5 grader før top.

hvis du vil have den til at tænde før, så skal fordeler drejes med uret, og tænding flytter sig til venstre på remskiven

(permalink) Bankmanden Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Skal det være tændingen der ikke er ok?
Er alt køleblik monteret?
Suges pappet i motorrummet ind til blæsehuset så motor ikke kan køle?
Sidder køleblikket ordentligt sammen, også bag på blæsehuset?
Bare et par fejl der har kostet mig tid og penge:)

/Flemming

-------------------------------------------
Tlf 31264677
Mail: flemmingsteensloth@gmail.com

Reply »

You must log in to post.