Gode råd søges nok engang ;-) Jeg har sat et 1650 cylinder kit på min 1303 motor og har egentlig fået den til at køre. Jeg har kørt ca. 100 km med den og indtil i går gik det helt fint. Efter at have kørt 30-35 kilometer i går, begyndte den at "hoppe". Først et enkelt hop og derefter oftere og oftere og den begyndte at tabe omdrejninger. Jeg var kørt en tur for at få nogle stille og rolige kilometer på motoren her i opstartsfasen og jeg kørte det meste af turen på landevej - dvs. 80 kmt og bare stille og roligt derudaf. Jeg stoppede og kunne høre motorens metal arbejde, som det ville gøre ved høj varme. Nærmest en tikken i godset. Ingen utætheder og ingen problemer med at tørne motoren, så det så ikke ud til at der var noget alvorligt galt bortset fra varmen. Jeg ringede efter autohjælp og den kørte ved egen kraft på og af fejebladet uden problemer. I dag har jeg kørt korte ture på kold motor og oplevede ingen problemer. Turene var ikke lange nok til at køre nogen varme af betydning på motoren.
Nå - hvad gør nu en (mindre) klog? Det en 1303 med motorkode AR og der er som sagt netop monteret 1650 ccm kit. Jeg kører med en 31 pict 4, som er rengjort og ompakket og der er helt ny benzinpumpe. Der er ingen observerbare utætheder.
Jeg tænker selv i 3 retninger: Enten termostat, platiner eller forkert tændingsindstilling. Termostaten ser godt nok sund ud, så jeg hælder til en af de to andre muligheder og nok særligt tændingen. Den er indstillet efter topmærket på remskiven. Der er kun et mærke på den skive jeg har på. Med mærket drejet helt i top står rotor ud for mærket på fordeleren og ventilerne står korrekt. MEN - skal jeg stille den 7½ - 10 grader efter mærket? Et eller andet sted mener jeg at have læst, at mærket på denne motor skal stå i top og altså ikke på de 7½ eller 10 grader, men nu er jeg da godt nok blevet i tvivl..... Det er fordeleren med vacuumrøret der er på. Hvis denne indstilling ikke er korrekt, vil det så kunne gøre at motoren bliver så mærkbar varm?