Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Motor bliver for varm - tror jeg

Tags:
No tags yet.

(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det vil jeg gøre Henrik. Tak for beskrivelsen.

Jeps. Alt køleblikket er monteret. Det der var i god stand er genbrugt og noget er nyt. Alt er spændt efter inden motoren røg i bilen. Pappet lader også til at sidde godt fast. Det vil nok være forkert at sige, at jeg er 100 % sikker på, at det ikke er der problemet ligger, men det er meget tæt på.

(permalink) TK Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Med hensyn til indstilling af tænding - undskyld men har du kontrolleret tidspunktet i tomgang ved 850 +- 50 o/min. med en stroboskoplampe - driftvarm motor og vaucuumreguleringen afbrudt?

Statisk fortænding ved stoppet motor er fint nok, men det kan jo godt flytte lidt på punktet i tomgang på en ældre maskine.

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nej det har jeg ikke. Jeg har desværre ikke adgang til en lampe. Jeg har meldt mig ind i klubben her på Fyn, så det er meget muligt at jeg der støder på en der kan låne mig en, men jeg tænker jeg burde kunne få den til at køre bare nogenlunde uden. Det burde da være muligt, eller?

(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja, du kan sagtens få den til at køre med en prøvelampe bare

(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nå, jeg har fået justeret ventiler og testet termostaten. Der var nu ikke stor forskel på ventilindstillingen synes jeg, så hvor meget det har gjort i forhold til, hvordan motoren kørte, kan jeg da godt blive i tvivl om. Nu er det gjort, så en ting er i hvert fald krydset af listen.

Hvad termostaten angår, så testede jeg den efter den metode TK har postet her i tråden. Ved 70g varmt vand udvidede den sig 5 mm for lidt, hvilket er knap 50% for lidt, så det ser ud til, at jeg skal have skaffet en ny. Er det korrekt, at man ikke længere kan få den originale termostat, men kun den med fjederen? Kan jeg i så fald bruge samme guide til montering, som den TK har postet?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja men du skal ombygge holderen ellers virker termostaten ikke. Prøv i første omgang lige at køre uden termostat.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så kører den med fuld køling, korrekt?

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jep. Så den køre med fuld køling.
Jeg har læst tråden igennem, og tænkte på om du har lavet samme begynderfejl jeg lavede for over 20 år siden?
Den kaburator køre du med er til 1300 ccm og har du dysset den til motoren? Tænker både dysser og blandningen. En 1600 køre med 34 pit3 og jeg kunne godt forestille mig at den får for lidt. Hvis den køre for merget vil den også blive for varm. Jeg lavede som sagt samme fejl på min første motor og det kostede 2xcylindersæt (det var før nettet. Lyder sgu helt gammel nu).
Bare en tanke.
Hilsen Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Peter. Jeg er 100% sikker på, at jeg ikke har lavet samme fejl. Jeg har nemlig ikke råd til at smadre 2 cylindersæt :-)

Nej, jeg ved det faktisk ikke. Jeg talte en del med Bent ved Kit & Buggy om cylindersæt inden jeg købte dette og han sagde at jeg ikke umiddelbart behøvede ændre andet. Han ved hvilken karburator jeg kører med - jeg købte renoveringskit til den i samme omgang. Skruerne på karburatoren står meget tæt på standard. Omkring 2½ omgang ud.

Dyserne er standard og det kan da godt være der er et problem der. Så vidt jeg kan læse mig til, så er det jo ikke en karburator, som er blevet brugt til 1600-motorer originalt.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Alt andet lige vil jeg tro at du skal have en lidt større (+10-15) hoveddyse til de flere kubik.
Jeg vil også tro at man evt. skal bore hullet i gasspjældet op for at få den lille karburators tomgangssystem til at opføre sig ordentligt med de flere kubik.
Måske den også skal have en større tomgangsdyse.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

prøv at hive tændrørne ud og se hvilken farve de har..

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det kunne godt tænkes. Jeg prøver at give kit & buggy et kald i morgen og hører hvad han selv har af erfaring med det.

(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

De er kulsorte Meinertz. Jeg har haft 1, 3 og 4 ude. 2 kunne jeg simpelthen ikke komme til med min tændrørsnøgle. Jeg må have fundet mig en anden....

Her er et billede af tændrøret fra cylinder 1. De to andre var lige så sorte, så mon ikke røret fra cylinder 2 også er det. Det er helt nye Bosch. W8AC hedder de. De har vel kørt 100 km, så de burde jo ikke se sådan ud.

tndrr 1.jpg

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Man kan jo håbe på at røret på cyl.2 også er sort. Så har den også kørt på det.
Man kan ikke bruge tændrørsfarven til noget med mindre motoren har været på motorvej og ikke kørt tomgang.
Lad være med at skrue tændrør i et varmt topstykke. Jeg har en teori om at topstykkerne revner måske når de trækker sig sammen på tændrøret når motoren køler ned. Og stål arbejder ikke så meget som aluminium.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Der har ikke været tegn på, at den ikke har kørt på alle cylindre, så røret fra den sidste cylinder ser nok ud på samme måde. Motoren er kold.

Men hvad kan gøre dem så sorte på så kort tid? For fed blanding? Det taler vel imod større dyser?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

De bliver sorte med det samme du starter motoren. Hvis de er rene og fine er det fordi de bliver skyllet rene af benzin der ikke er brændt af.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) sbe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så kom posten forbi med en ny termostat. Den er jo noget anderledes i udformning og så vidt jeg ved, skal jeg have skåret den ramme af, som sidder på holderen, så jeg kun har den nederste del tilbage, er det korrekt? Hvordan med justering, når jeg sætter termostaten på?

Jeg har i øvrigt ikke oplevet problemer med motoren i de dage jeg har kørt uden termostat, men jeg har godt nok heller ikke kørt så mange kilometer i den, så den er sikkert ikke blevet så varm.

(permalink) fvee Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Er det den rigtige remskive? Stil cyl 1 på ØD det kan godt være svært.
Chek så om tændingsmærket passer.

(permalink) Gert Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Og hvad endte det med? Hjalp det med den nye termostat eller kører du uden?

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback

Reply

You must log in to post.