Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Slagsmål med Told og Skat. - eksperthjælp søges.

(permalink) kaspersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

P.S glemte lige at skrive

du kan ikke indregistrere din bil som veteran det er noget den automatisk bliver når den fylder 35 år.
Lige som du automatisk må stemme til folketingvalget når du er fyldt 18 år.

Men den kan indregistreres til veterankørsel som giver periodesyn hvert 8 år.

(permalink) Henrik_K Member
Skrev for 10 years siden | | | |

@Kaspersen: Ok :-)

PS. Har du Synsvirksomhed på Sjælland?

(permalink) kaspersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nej Midtjylland

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

EX: Min bus er importeret i midt 80 (som 20 årig) - dvs inden man kunne krydse af om det var et orginalt køretøj eller ikke - dvs jeg er lige så "godt" stillet som hvis den var afgiftbehandlet fra ny af som et værende dansk køretøj - dvs ingen umiddelbare problemer med en let ombygning der er foregået løbende over hele bilens liv.

hmm - godt nok for mig - men stadig nogen lorte regler for de fleste andre.

dvs i mener at den omtalte cab kun er røget i fedtefadet fordi den er toldsynet for nyligt - og at der er fejlagtigt krydset af at køretøjet fremtræder i orginal udgave - er det tilfældet har T&S jo egentligt ret - selvom vi nok alle er enige om at det er sgu liiiiige småligt nok.
og det stinker lidt af "justitsmord" om man vil...

oplysning for nogen, er at veteranafgiften iøvrigt ikke altid er den billigste importafgift - der er set busser der er sluppet billigerer i afgift ved alm import - ved dog ikke præcis hvor gældende dette er ved andre modeller...

men drop vetaranforsikring, drop veteran import, drop veteransyn og drop veteranklubber - når din bil ikke er 100% orginal = 75% af alle veteraner - er det ikke lidt summa summarum af dette ???

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Farmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Holmer, Jeg er ret sikker på, at det er korrekt med dit køretøj. Men nu har jeg pløjet regelsættet igennem en gang til, og jeg er ikke faldet over noget endegyldigt svar mht. om en bil der er betalt veteran afgift på, skal forblive original i tid og evighed. Nogen siger 2 år, ikke at det ikke er korrekt, men hvor har de det fra (?)

Og ja, rigtig mange af de biler der kører på 8 års syn er faktisk ikke lovlige. Eller kører hvertfald på et forkert grundlag. De skulle køre på alm 2 års syn. (De burde alle, uanset alder efter min mening. Men det er en anden sag.)

Kaspersen. God forklaring.

Mht. cabrioén, så er der vel ikke noget at gøre når først den er i systemet, andet end at slå på at, bilen ikke har misten sin originalitet. Skivebremserne kan og skal ikke være et problem, da den model er typegodkendt med skiver i DK. Endvidere er det en forbedring af den aktive køresikkerhed, og skal derfor ikke pålægges afgift.
Ellers må man jo betale ved kasse 1, derefter reeksportede den til feks Sverige, og få afgiften tilbage, og derefter køre den ind i det danske system på korrekt grundlag. Lidt bøvlet. Men hellere det, end at skulle lægge 60-70K i afgift for en almindelig cabriolet.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Split261 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Problemet er så, at man ikke får refunderet afgift på Veterankøretøjer.

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) DCCB Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det var mig der skrev i starten af indlægget, at jeg var blevet stoppet i min amerikaner.
Farmer - Du skriver det selv.
Min bil er importeret i 2007, hvor den stod original. Jeg har malet den om, ændret motorrum med kromdele (ingen tunning) + andre hjul. Det er altså 7 år siden min bil kom til landet og fik plader på.

Spørgsmålet er om jeg stadig er i fedtefadet, da det er "så mange" år siden, at min bil blev importeret.
Bilen blev dengang vurderet til 'middel' stand, idag ville den nok gå under 'høj'

(permalink) DCCB Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Farmer. Smid lige et link til regelstættet

(permalink) Farmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Split, - neej, men hvis der skal betales fuldt afgift, så er den jo ikke veteran længere, Ifølge T&S hvertfald (!)

DCCB. Jeg ved det simpelthen ikke. Jeg kan ikke finde noget svar på det. Der er rigtig mange der har skrevet og smsét om det samme. Jeg har spurgt et par steder, men ingen tør give et endegyldigt svar. Vi må ha fat i T&S juridiske afdeling tror jeg, for at få et svar vi kan bruge til noget.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Split261 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jo men det er jo så nummer 2 afgift som kan trækkes tilbage, ikke den allerede betalte?

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Ken_Nielsen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

I det her tilfælde med Cab'en, så holder jeg med Hagen, der er forskel på at ombygge en bil til "HotRod" og så at have nogle ordentlige skivebremser på sin bil, saml lidt fælge og sænkning... Mon ikke T&S er på dybt vand? I den kendelse med HotRod'en der er linket til står der bl.a. noget om at:

"de ændringer, der er foretaget på køretøjet, efter deres antal og karakter samlet set ikke kan anses som almindelig vedligeholdelse."

Og på cab'en er der jo slet ikke tale om hverken det antal eller den "karakter" af ændringer som der var på den omtalte '69 Chevrolet...

Så mon ikke også en evt. domstol vil betragte ordentlige bremser og hjul som alm. vedligeholdelse, hvis det kommer så vidt? Vi har da også alufælge på vores hverdagsbiler, det er jo ikke at regne for nogen større "ombygning"...

Men det er da lidt vildt, hvis der ikke står andet i loven end at bilen skal stå som ved 1. registrering, så er det jo det den skal. Også selvom en flink dame hos T&S har sagt der jo selvf. er en bagatelgrænse, så er det jo ikke sikkert at Hr. Betjent synes det samme, han skal vel bare forholde sig til det der står i loven. Og så er det vel i skattesager iøvrigt sådan at T&S ikke skal bevise din skyld, men dig der skal bevise din uskyld, og så er det jo os der står med problemet når vi skal forsøge at påvise hvordan vores biler helt nøjagtigt er leveret engang i tidernes morgen.

Her ville det være rart hvis MHS kom på banen og måske forlangte at der blev defineret hvad der er rimeligt at gøre indenfor "afgiftmæssig veteranstatus". Alle veteranbils ejere går jo og kæler for deres biler på den ene eller den anden måde.

Jeg har en svensk boble jeg skal have betalt afgift af på et tidspunkt, så det ville være rart lige at få det her under kontrol inden det løber løbsk! :-)

-------------------------------------------
mobil: 60608016
(permalink) m.b Member
Skrev for 10 years siden | | | |

jeg er ved at betale afgift af min importeret camper fra 1971, hvad er forskellen i afgift om den bliver afkrydset som original eller ikke original

-------------------------------------------
tlf 51689944 Email fasanvej35@gmail.com
(permalink) Ken_Nielsen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

m.b.:
Ifølge hvad Bornholmer skrev så måske slet ikke så meget forskel i kroner og øre, men det må man da også kunne finde ud af hvordan det beregnes, de må jo tage højde for at det er noget gammelt l... Forskellen er måske bare i om den SKAL stå som ved 1. registrering, eller om du må sætte andre fælge på...?

-------------------------------------------
mobil: 60608016
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Torben (Farmer), der er altså stadig noget jeg ikke er helt med på. Du skriver således:

”Og ja, rigtig mange af de biler der kører på 8 års syn er faktisk ikke lovlige. Eller kører hvertfald på et forkert grundlag. De skulle køre på alm 2 års syn.”

Hvordan skal det forståes..? Hvorfor er der mange biler på 8 års syn der ikke lovlige eller kører på forkert grundlag, når de (ifølge Kaspersen) godt må være kraftigt ombygget – herunder tagsænket mv..???

(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja den forstår jeg heller ikke, for hele ideen med 8 års syn er jo netop at det tilbydes til de biler der jo ikke kører ret langt pr. år - og desuden er hobbykøretøjer, der jo passes og plejes noget bedre end hverdagsslideren.
Det må da også have været tanken dengang de åbnede op for 8 års synet.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Ghia Svendsen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Står i samme båd som m.b, og det er sgutte nemt at vide hvor krydset skal stå. Bil er en Karmann Ghia Cabrio, skal sænkes moderat med porsche fuchs alufælge samt ikke org. farve og læder indtræk. Hvad skal man ?

-------------------------------------------
70´ Ghia Cabrio under opbygning, første luftkølede :-)
larssvendsen67@gmail.com
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

I håb om ikke at blive lynchet så svare jeg lige for Torben, men naturligvis for egen regning.

Citat: Og ja, rigtig mange af de biler der kører på 8 års syn er faktisk ikke lovlige. Eller kører hvertfald på et forkert grundlag. De skulle køre på alm 2 års syn.

Der er rigtig mange biler der ikke er original biler som er ombygget, bl.a. med smallet og skam sænket undervogn, større motor end 20% reglen tillader. Derudover "pimpet" indtræk, farve, hjul mv. Ændringer der muligvis er foretaget efter veteransyn. Det gør dem ikke nødvendigvis lovlig, ej heller fordi synsmanden har været flink. Derudover er der mange af overnævnte der også køre på veteranforsikring. Både veteransyn og veteranforsikring fordi det er billigere.
Fordi man har valgt den billigste og mest bekvemme løsning er det ikke ensbetydende med at det er lovmæssigt korrekt.

Veteran reglerne er en lempelse for veteranerne og ikke et smuthul for "costumkonstruktivgørdetselvnørder".

Veteranstatus betyder bl.a. at du jf. TS gerne må køre ned til stranden og spise en is, men ikke køre til købmanden og købe en pakke is. Altså ingen dagligdags persontransport.

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Kaj Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Spændende (læs: skræmmende) tråd.. Et par indspark til noget af ovenstående:

Der bliver snakket om afgift retur længere oppe, da jeg boede i Norge ville jeg tage en dansk veteranbil med og fandt ud af at man ikke kunne få afgift retur på en dansk bil hvis den er over 35. års grænsen, i praksis fra dens 34. år? Så jeg tror ikke at man kan få noget retur om den så er afgiftsbehandlet almindeligt eller på veteran vilkår. I øvrigt trækker de jo også min. 8500,- /15%.

Det er en god pointe at det ikke altid er billigst med veteranvilkår, i hvert fald i enkelte tilfælde. Jeg færdes også på et Mercedes forum hvor jeg fik afgiftsberegnet en bil på almindelige vilkår og en anden på forum fik beregnet en magen til på veteranvilkår året efter, den kostede det dobbelte i registreringsafgift!!

Kan se frem til et nyt salgsparameter i annoncerne for veteraner ligesom svenskerne skriver "Svensk-solgt" på biler der ikke er brugtimporterede, en bil der har været dansk fra ny er jo pludselig en del mere attraktiv end en tilsvarende importeret..

-------------------------------------------
ex '68 T2 pickup
'53 oval
'87 T3 2,1WBX
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nogen gange når jeg bliver grebet af sund fornuft, så misforstår jeg reglerne....

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det vil altså sige at, såfremt man vælger at indregistrere sin minimum 35 år gamle bil som veteran (på skat.dk eller ved periodisk syn), så må den gerne være :

buggy hotrod bobbler tagsænket undervognssænket hævet store eller små hjul mv. For Veteran reglerne er jo en lempelse for veteranerne og ikke et smuthul for "costumkonstruktivgørdetselvnørder"..

Ja, det virker jo meget logisk....

Stadig er det ikke klart for mig, hvorfor nogle kører på veteranstatus (inkl. 8 års syn) på forkert grundlag..? Men det ligger måske udelukkende i at man så bruger bilen mere end man må, herunder at køre ned til købmanden og købe en pakke is...

(permalink) Cisse & Celinas Far Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Mon SørenJ kikker med her;-)

-------------------------------------------
20697035 Kalundborg
dennisdarre@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej igen.
Henriksen. - Ja det er korrekt hvad jeg skriver, for som udgangspunkt kan en bil med konstruktive ændringer ikke godkendes til veteran syn (8 år) Men det kan de så alligevel, .... eller, dvs det blir de hvertfald. Om det er fordi vi tolker loven forskelligt, eller om det er mig eller dem der er forkert på den, tør jeg næsten ikke spå om længere.
Endvidere. Hvis man tager en Beach buggy, feks med en bund fra en 1969 bobbel, og har bygget den om til buggy og synet/toldbehandlet den i 2010, så kan den teoretisk set ikke komme på 8 års syn før i 2050, fordi den er betalt fri med identitetsændring i - 2010. Men det ser T&S åbenbart bort fra, og lader dem køre på den oprindelige 1. indreg dato (!)

Som nævnt tidligere må jeg eller en anden få forfattet et brev med nogle specifikke spørgsmål til T&S juridiske afdeling, for at få det sort på hvidt, hvad og hvordan de tolker reglerne på nøglepunkterne, så kan vi få noget håndgribeligt at gå ud fra, som vi kan bruge som grundlag for hvad der er rigtigt og forkert.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Søbæk Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det sgu da helt umuligt for en privatmand at kende de forskruet regler!.
Ens pligt mig i røven når de er skruet så forvirret sammen så end ikke synsmænd kan finde ud af det længere!...

(permalink) Elnef Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvis den pasus jønke nævnte tidligere i tråden er lov så skal den stå som ved første reg og så er de da ligeglade med om det er historisk korrekt eller om skivebremser er en forbedring eller vedligeholdelse osv første reg er første reg og står den ikke sådan så glem 1/4 vægtafgift veteranforsikring og 8års syn

(permalink) Holm´s Garage Member
Skrev for 10 years siden | | | |

luk nu denne tråd

https://www.google.dk/?gws_rd=cr,ssl&ei=BfCfU_TIIoa_ygP33YCwCA#q=slagsm%C3%A5l+told+og+skat

-------------------------------------------
56 Type 1 Judson, 58 Type 1 Okrasa, 64 Type 3 Variant
http://www.holmsgarage.com
Ragbugs(a)gmail.com

Reply »

You must log in to post.