Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Slagsmål med Told og Skat. - eksperthjælp søges.

(permalink) kenneth p Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Der står vel faktisk her at hvis køretøjet er betalt afgift på INDEN det blev veteran er det en helt anden sag, eller tager jeg helt fejl?

image.jpg

-------------------------------------------
56´er projekt
61´ragtop... Tlf 40831782
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvis i læser § 10, og især stk. 4, og derefter § 7 a, stk. 3, og holder det op mod § 7 a, stk. 2, så vil i hurtigt se et mønster, eller mangel på. Den pågældende sag med amerikaneren er en sag som man har været klar over ville kunne skabe præcedens. Derfor har retten valgt at følge Skat´s krav for "husfreds skyld" så at sige. - Og det ER altså ikke det samme som at det er korrekt.
That said. Eftermonteringen af en kompressor ER et kildent punkt. Det skal gøres MEGET "korrekt" for at være lovligt overfor T&S, og det skal ALTID indføres som konstruktive ændringer på registreringsattesten. det handler igenigen om dokumentation.
Jeg gætter på at det er der læsset er tippet til Skat´s favør.
Ud fra §10 og §7, med den ordlyd de har nu, vil jeg til enhver tid anfægte at en importeret vogn skal stå som importeret (original) i tid og evighed. Jeg ville også kræve en meget specifik redegørelse for hvornår en vogn overskrider grænsen for værende ikke original.
Men lur mig om ikke der kommer en ændring af ordlyden i nær fremtid. Der bliver jo så nødt til at inføre en skæringsdato, da man ikke må lave en lov med tilbagevirkende kraft.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

I går aftes fik jeg fra en påliderlig kilde at den grænse skulle være 2 år.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kenneth p Member
Skrev for 9 years siden | | | |

2år siden den er afgiftbetalt? Chevroleten i retssagen er toldsynet i 2007

-------------------------------------------
56´er projekt
61´ragtop... Tlf 40831782
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Er det egentlig ikke underordnet, om der er tale om:

- en ”dansk bil” der nu er blevet veteran, og som man så efterfølgende laver en lettere ombygning på, eller:

- en importeret bil der kommer til landet i original stand og toldsynes som veteran. Og hvor man så efterfølgende laver en lettere ombygning på.

Vil Told og Skat ikke i begge tilfælde kræve afgift af ombygningen..?? Eksemplet med den Chevrolet beskrives jo således (at den kommer til landet i original stand).

Og er det efterhånden ikke bare således, at, alt der ”klinger” veteran bare er et NO GO – toldsyn; indregisteringer og forsikringer..! Der er jo ingen restaturerede biler der står fuldstændigt som ved 1. indregistrering.

Er stadig overrasket over at T&S kan finde på at klippe pladerne på en veteranbil der kører med historiske korrekte alu fælge..

En skam at begrebet ”veteranforsikring” ikke findes på huse. Så kunne man jo finde en ”original ruin” og komme til at bo forholdsvis billigt...

(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Nej. Der er der den store forskel ligger

En dansk bil er registreringsberettiget med fuld afgift
En importeret veteranbil er registreringsberettiget med lempet afgift

Beløbenes størrelse er ligegyldig
Forudsætningerne er forskellige

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) martin Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg synes det er skrevet om flere forskellige oplevelser her på tråden, der viser at selv om bilen er født dansk, så kan Skat kneppe en,hvis bilen ikke er original.
Eller er det kun biler der er blevet importeret som veteran, er derved er de sluppet billig med afgiften?

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Split261 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Prøv at læse mit indlæg igen, der står det hele beskrevet.

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Lige et detalje spørgsmål.

Er det de samme forudsætninger, der gælder for:
- en bil importeret indenfor EU, som
- en bil importeret udenfor EU..?

(permalink) Split261 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Yes, det er kun told/moms til forskel, plus evt. typegodkendelser mv.

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

OK; vil det så sige, at, det forholder sig således, at:

- køber man en vw bobbel (veteran årgang) i Sverige, så skal der betales ekstra afgift, såfremt man sætter et sæt historiske korrekte alu fælge på.

- men køber man en vw bobbel (tilsvarende årgang), som altid har været dansk indregistreret, så kan man frit sætte et sæt tilsvarende alu fælge på, uden at skulle betale afgift af "ombygningen"...

(permalink) Kim-Nielsen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

jeg tror faktisk ikke det har nogen betydning om bilen er importeret eller om den altid har været dansk. Som jeg forstår det kommer man til at betale afgift fordi de mener man snyder med den grønne afgift og kører 8 års syn under falske forudsætninger hvis de kan påvise at bilen ikke er original.

er vel det samme hvis jeg har en dansk født golf som er indregistreret med en 1.4 liters motor, hvis jeg så skifter motor til en 2.0 skal jeg vel også indberette dette og betale afgift ??

(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg kunne også godt tænke mig at spørge cabriobobbel, angående mødet med T&S ved DHB arrangementet:

"Spurgte T&S ind til hvorvidt bilen er blevet importeret, eller om den altid har været dansk indregistreret..?"

(permalink) Ken_Nielsen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det der med at en veteran bil skal stå som ved 1. registrering, det er da en fuldstændig vild formulering, der er jo ingen bagatelgrænse.
Hvad så hvis man har ekstra blinklys på en bil som er leveret med afviservinger? Det må man så ikke? Eller hvis man har sat hvide dæksider på? Så har man allerede overtrådt den regel? Så er der jo ret hurtigt ingen 'veteranbiler' i Danmark. Dvs. det de prøver at opnå er måske at vi alle skal betale alm. fuld vægtafgift osv. af vore biler?

Eller er der alligevel altid 1/4 vægtafgift på biler over 35 år, uanset om de er registreret som veteran eller ej? For så forstår jeg da ikke lige formålet med de her regler, udover at de kører hetz mod alle gamle biler i Danmark.

-------------------------------------------
mobil: 60608016
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Kvart vægtafgift har kun noget med alderen at gøre, det er ligegyldigt hvordan den er indregistreret.
Og held og lykke da med at bevise hvordan diverse biler har set ud ved 1. registrering. I det omtalte med cabrioboblen kan den jo godt ha haft de fælge på, den kan også ha haft std. stålfælge eller sprintstars. Det vil jo ikke kunne bevises, hverken af Skat eller ejeren..

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Gør det til en vane at få synsmanden til altid at tage billeder af bilen ved toldsynet. Det er der jo ellers kun krav om hvis bilen skal bedømmes over eller under middel. De billeder skal så stemples og underskrives af synshallen med dato på. Og medbringes til SKAT.
At diskutionen om skiver eller tromler kan man undre sig over bliver ved at dukke op.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Spørgsmål/svar der landede i min mail i dag:
Spørgsmål fra kunde i en synshal:
En dansk indregistreret USA veteranbil fra 1968 Chevelle SS.
Han vil gerne lovligt have en større motor lagt i,
hvordan er det nu med reglerne for op til de 20% og over de 20% effekt forøgelse. Er der lempelser for veteranbiler ?

Svar:
Nej, der er ingen lempelser for veteranbiler (og veteranmotorcykler), bortset fra at der ikke er noget at dokumentere mht. støj og luftforurening, men altså ikke mht. sikkerhedsmæssig egnethed eller registreringsafgift.

Tværtimod er der den skærpelse, at der skal betales fuld registreringsafgift ved enhver konstruktiv ændring (herunder selv om effektforøgelsen er mindre end 20 %), hvis de er brugt importerede som originale veterankøretøjer til nedsat registreringsafgift (fx ud fra afkrydsning heraf ved toldsynet).
Det har I sjældent mulighed for at se efterfølgende, men det har SKAT, så I kan kun advare om det.
Man kan dog se på selve registreringsattestens tolddato, om den er så ny , at der er risiko for at kunne være betalt nedsat registreringsafgift for original veterankøretøj.
En del Harley-ejere er faldet i den fælde, og afsløret ved SKAT´s razzia´er.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvis man nu har en bil, som altid har været dansk indregisteret, og som så bliver 35 år. Den får så automatisk nedsat vægtafgift - fint nok. Men får den ikke også samtidig automatisk "veteran status" - og dermed 8 år mellem hvert syn..?

Og skal man, for at undgå denne "veteran status", så aktikt gøre opmærksom på dette ved de periodiske syn - altså fortælle at den endelig IKKE må få veteran status, men blot skal fortsætte som "almindelig ældre bil" (og dermed syn hvert 2. år)..?

Altså således, at man kan have en over 35 år gammel bil der, i T&S´s øjne, IKKE behøver at: fremstå som ved 1. indregistrering...

(permalink) Kim-Nielsen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Mega surt for de personer der er løbet ind i disse problemer. Har dog i dag talt med medarbejder ved told/skat som mener det ikke bliver noget vi vil se og høre om ofte. Virker til det kan blive svært for dem at bevise hvordan bilen præcis har været udstyret da man købte dem for over 35 år siden. Han anbefaler også at klage da mange af de medarbejdere der tager disse biler i stik kontrol ikke ved meget om de forskellige vetéran biler og der selvfølgelig vil være bagatel grænser. Virker bestemt ikke til de vil "jagte" alle der int sig for veteranbiler , men han anbefalede mig at betale afgift løbende hvis man ændrer ting som bremser,motor,open air o.s.v . Hvis man er i tvivl om de ting man ændrer er afgifts berettiget kan man høre skat ( gerne over mail så man har det på skrift) . Vil dog indrømme jeg ikke selv vil kontakte dem hvis jeg skifter fælge til alu eller laver 12 v i stedet for 6 volt, men det er jo en afgørelse man selv må træffe

(permalink) Split261 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

8års syn skal man selv ændre, det sker ikke automatisk.

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ok, det sker så ikke automatisk (det med veteran status og 8 års syn), men kun den del med nedsat vægtafgift. Så hvis en dansk bil blot fortsætter i systemet som værende "almindelig gammel bil", så er det ok med div. moderate ændringer..

Men der hvor jeg stadig ikke er helt klar på reglerne (og beklager at jeg er lidt tung her..), er der hvor man har en bil, som altid har været dansk og som nu er over 35 år. I så fald man indregistrerer den som veteran (og dermed 8 års syn):
I hvilket omfang må den så afvige (i T&S´øjne) fra at "fremstå som ved 1. indregistrering" i forhold til hvis den ikke var indregistreret som veteran..?

Altså, hvis man vælger at indregistrere en minimum 35 år oprindelig dansk indregisteret bil med veteranstatus, medfører det så nogle begrænsninger for, hvorvidt den må afvige fra at fremstå som original, før det er afgift-berigtiget..?

(permalink) kaspersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

der er mange der har prøvet at forklare dette nu prøver jeg om det kan gøres kort og forståeligt.

"alle" importerede veteranbiler der er toldsynet ved 1st. syn i Danmark med afkrydsning i feltet original stand har betalt en lav afgift og det er dette valg der gør at hvis bilen senere ikke er original så opfylder den ikke skats regler for den lave afgift og plader inddrages samt ny afgift skal betales.

Alle kender vel alle disse autocampere der har betalt ny afgift som en personbil hvis de er blevet stoppe uden f.eks soveposer i bilen da de så ikke længere opfylder skats betingelser for at kunne være en autocamper.

registrering til veterankørsel og 8 års syn er noget helt andet og er skat uvedkommende det er en frivillig registrering ejere af køretøjer over 35 år kan foretage evt. sammen med et syn eller på skat.dk det medfører så at bilen kun skal periodesynes hvert 8 år men så begrænses ejeren i brugen af køretøjet så den ikke længere må bruges "normalt" men kun til lejlighedsvis kørsel

Nævnte vw er ikke som Volkswagen byggede den og her tænkes ikke på farve på bilen og sæder men på bilen altså den er sænket og der er ikke originale stålfælge på hvorfor der indtræder ny afgift da den ikke længe opfylder skats regler for den lavere import afgift.
Vi må nok se i øjnene at turen er kommet til os de har været i gang længe med motorcykler og amerikanerbiler autocampere osv.

En Buggy og kitcars er aldrig blevet toldsynet som værende original da de jo netop er ombygget og derfor også har betalt en højere afgift
når de er over 35 år kan de stadig registreres til 8 års syn grundet alderen.

En Dansk født bil kan køre på 8 års syn med andre hjul osv uden frygt(det kan alle biler over 35 år også import biler det er ikke 8 årssyn der er problemet men skat i forhold til billig afgift og originaliteten). dog skal alle konstruktive ændringer så som bremser sænkning (over 40 mm) osv.og der vil i nogle tilfælde kunne blive tale om en afgift på disse ændringer. Men 8 årssyn har kun noget med alderen at gøre samt at du så ikke må bruge din bil til andet end lejlighedsvis kørsel.

(permalink) Kim-Nielsen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

et rigtig fint og let forståeligt indlæg Kaspersen, Er der et sted på nettet man kan se om ens bil er dansk født eller importeret. Er jo mange af os der kun kender bilenes historie fra de sidste ejere og dermed ofte kun de sidste år

(permalink) Henrik_K Member
Skrev for 9 years siden | | | |

@Kaspersen: Jeg er ikke sikker på at Du fortolker reglerne helt korrekt. Du skriver at Veteranstatus'en kun har med afgiften af gøre (hvis jeg forstår dig ret). En forudsætning for veterantstatus er jo netop (udover alderen) - at køretøjet bliver kun bliver brugt lejlighedsvis og at den fremstår originalt. Bliver bilen brugt til daglig kørsel skal den periodesynes hvert andet år - ligesom alle andre køretøjer...

(permalink) kaspersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

kim-Nielsen i næsten alle tilfælde vil der på din reg. attest stå et dansk typegodkendelses nr hvis den er dansk født fra ny.. er feltet tomt er chancen for at den er importeret meget stor. Ved ikke om der også står noget omkring en tolddato bag på de nye attester.??

Henrik_K. veteranstatus kommer helt af sig selv når bilen bliver 35 år.

Billig afgift ved import kommer hvis der ved importsynet krydses af i feltet "originalt" hvilket kun kan gøres hvis bilen er original og det er her du risikere at blive nuppet af skat hvis bilen senere ikke længere er original. Og indtil videre kan senere være som i altid!!!

8 Års syn er en mulighed du som ejer af et køretøj der er registreret første gang for mere en 35 år siden kan vælge hvis du er villig til kun at bruge køretøjet lejlighedsvist. Dette gælder alle køretøjer der skal periodesynes buggy hotrod bobbler tagsænket undervognssænket hævet store eller små hjul altså for at tilvælge 8 års syn behøves bilen ikke fremtræde originalt da det bliver en mulighed du får når bilen fylder 35 år...

så er det en helt anden snak med forsikring som veteran der er flere og flere selskaber der vil have de skal være originale eller med tidstypisk udstyr hvis de skal veteranforsikre dem.
Men det er en helt anden snak og har ikke noget med synet at gøre som jeg ved noget om eller burde som indehaver af en synsvirksomhed.


Reply »

You must log in to post.