Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  1303S til hill climb

(permalink) Wayfarer50 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej folkens. Jeghar netop fået fingre i en `72 1303S, som jeg godt kunne tænke mig at bruge til lidt "hygge" race, som f.eks. hill climb for klassiske biler. Jeg vil gerne have strammet undervognen op, så den får bedre køreegenskaber til dette. Hvad vil i foreslå at bruge som en opstramning der vil egne sig til race? Er der evt. også en motor opgradering som ikke lænser min konto? Jeg har ikke den vilde erfaring med folkevogne, da jeg altid har gjort og haft amerikanske biler fra 1930-1950.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

det er en tung model at vælge - men betingelserne for bjergkvravlning er måske anderledes end andre typer race ?

der findes noget Kerscher gevind undervogn og sikkert også andet - og nej de fleste motorerer lænser nok ens konto - især hvis du er vant til V8.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Wayfarer50 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Kan det godt passe man skal give 8-10000,- for sådan en gevindundervogn? Er der ikke en fornuftig økonomisk måde at få 70-80hk.? Ang. sænkning, kan jeg se man kan købe et sænkningssæt med 4 fjedre, jeg troede man sænkede bagenden ved hjælp af torsionsstænger, men det er måske ikke gældene for en 1303s fra 1972? det skal lige siges at jeg ikke har fået bilen hjem på værkstedet endnu, for når den kommer kan jeg bare kigge, men jeg kan lige så godt få bestilt lidt stumper til når den kommer.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

hvis den skal køre hill climb skal det være lidt gode dele - og ikke noget kineser pis til gade brian biler - så prisen virker de rimelig...

og 70-80 holdbare hk koster vel 20-50000 - og det ved jeg godt man kan få meget V8 for - derfor jeg skrev det.

tror faktisk man kan lave en caner hill climber billigerer - især hvis man ikke går op i vægten - men igen - jeg ved ikke så meget om den slags race..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) tnt Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Undskyld jeg blander mig, da min viden er begrænset. Men jeg ved dog at jeg har købt en motor af VW morten for 18.000kr helt nyrenoveret, med lettet svinghjul, skarp knast, og chip tunet, og sikkert en masse andet, som jeg ikk kan huske eller går op i, men den levere ca 80hk. Jeg sparer den ikke ligefrem, og den funker bare altid - præcis som VW mortens motorer har ry for, alle jeg talte med kunne kun give en motor fra morten den varmeste anbefaling, hans motorer har et super ry. Så hvorfor ikke købe sådan en? Det er dog på hobby plan, men hør ham om ikke han er ved at bygge en.......?

-------------------------------------------
Hilsen

tnt
(permalink) Teis Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Chip tunet alligevel.

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) Wayfarer50 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Mht. sænkning, vil et sænkningssæt og nogle gasdæmpere så ikke give lidt mere sporty køreegenskaber?

(permalink) t3-mikkel Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Dig in..
http://www.aircooled.net/vw-handling-suspension-tuning/

-------------------------------------------

Dare to be different
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Vil os gerne hører lidt om en chip tunet type 1 motor..?

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) Genau Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg ville kontakte DASU att. Døren Duun Hist. Hill Climb, så du ikke bygger noget
der ikke er lovligt ifølge reglement.Der skal jo laves en hist. vognbog for at køre.

(permalink) Wayfarer50 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej. Jeg har styr på reglerne, da nogle kammerater kører hill climb. Homologeringsattest og vognbog bliver ikke interessant for mig, med mindre jeg bliver bidt af det og vil køre mere. Man må jo faktisk stille op i en historisk-korrekt standartbil med brandslukker og en kniv til at skære sikkerhedsselen, hvis uheldet skulle være ude. Skal jeg til at bygge en rigtig racerbil skal jeg selvfølgelig have historisk vognbog, og hvis den findes skal der bygges efter en homologeringsattest. Men jeg havde egentlig bare tænkt mig at køre med et par gange om året i bl.a. Munkebjerg, Silkeborg og på Fyn.

(permalink) tnt Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ku ikk lade være - at skrive chiptunet;-))

-------------------------------------------
Hilsen

tnt
(permalink) Silverfox Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Wayfarer50, prøv at se her, Jo Viggo fra Norge, har deltaget i mange Hill Climb løb i Danmark, i sin 1303 S, og jeg har fulgt ham i flere år. Her er et link til hans side, god fornøjelse:
http://www.buaas-motorsport.com/

-------------------------------------------
VW 1303 Big 1973, named Futte, medlem af "Skovsøens Helte" & VW Club Fyn. Location Assens Fyn DK
(permalink) Wayfarer50 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Silverfox. Jeg har godt læst på Jo Viggo`s side. Har også set ham køre i munkebjerg et par gange, og han har faktisk lavet alt det jeg gerne vil, han har dog lavet det på én gang, hvilket jeg ikke lige vil starte med (penge du ved). Jeg tror jeg sætter sænkningssæt, gasdæmpere og gadeslicks på, til at starte med. Jeg vil justere undervogn og motor så godt ind som det nu kan, med de små ændringer. Jeg håber at det vil hjælpe til lidt mere sporty køreegenskaber. Laves der mon et færdigt sikkerhedsbur til folkevogn, eller skal det laves til bilen? Jeg ved at til Escort, Golf, Cortina, Mustang, Kadett og mange andre kan man købe et færdigt bur, som blot skal boltes/svejse i! Hvilken udstødning vil være det bedste valg ang. effekt og lyd?

(permalink) Silverfox Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Wayfarer50, Du kan købe et færdigt bur, det er nok billigst i England, prøv at søg efter det, udstødning, tarmslyng med en potte der er afstemt til motoren, god fornøjelse, du kan også skrive til Jo Viggo, han er en flink og behjælpelig gut. ;.)

-------------------------------------------
VW 1303 Big 1973, named Futte, medlem af "Skovsøens Helte" & VW Club Fyn. Location Assens Fyn DK
(permalink) duck Member
Skrev for 10 years siden | | | |

hvad med at købe min rallybobbel - der er lavet bur osv... skal bare males og samles

http://vwnettet.dk/topic/157260

-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac? http://duckshouse.dk
(permalink) Wayfarer50 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

duck - det var ikke min plan at gå ud og købe en decideret racerbil. Jeg vil bare lave den til lidt hyggerace, så den også stadig kan bruges som godt-vejrs-bil. Jeg har en Chevrolet fra `50, men vil gerne have en mere "almindelig" veteranbil også, og derfor faldt valget på en bobbel.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Køb en gevind undervogn fra Kerscher/CSP. Der er papirer på, dvs. du får ikke problemer ved vognkontrollen. Personlig er jeg mest til Koni dæmpere, men til decideret race er nok især Spax interessante, da de kan justeres "udefra". Bilstein er for stive til den slags kørsel, efter min smag hvertfald. Grænsen mellem "greb og sidelæns" bliver alt for skarp, fordi dæmperne faktisk er for hårde på inbound. Og det har vist sig flere gange, at en lidt blødere inbound faktisk giver højere svinghastigheder, fordi undervognen lissom får lov at arbejde, og derved trække bilen nedad så at sige.
Mht. motoren/motorkraft. - Hvis du "bare" vil køre i for sjov klassen, bliver du jo lagt ind efter vægt/kraft forhold. Så kan du for såvidt komme med en std 1600. Det er nok ikke så sjovt, men teoretisk set. Et sæt dobbelt 36 mm Webere eller Dellorto, sammen med nøje udvalgte bolt-on stumper kan bringe en ellers frisk std 1600 op på en 70-74 hk. og ca. 120 Nm. Det er da bedre end 50 ;-) Hvis du er klar på at skille motoren ad og begynde at lege med knastaksel og bearbejdning af topstykker, kan du relativt billigt komme på ca. 110 hk Som feks denne her:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1145708.jpg
Stadig på 1600 kubik, og stadig absolut gadevenlig.

Reglerne under appendix K er blevet lempet en anelse, så det feks nu er lovligt at bruge 48 IDA fremfor de sjældne 46 IDA. Ligeledes er der såvidt jeg kan læse mig frem til osse løsnet lidt for brug af andre ventilstørrelser end std. på indsugningen hvertfald. Så man kan idag lave omkring 150 hk indenfor Appendix K. Meeen, det koster :-)

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.