Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".
23:22 Rotaxmeincke: cles1

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Spg. til installering af ekstern oliekøler

(permalink) Lange Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej,

Jeg søger praktisk erfaring omkring installering og placering af en ekstern oliekøler i forbindelse med en konverteret type 4 motor.

Umiddelbart kan jeg se folk har placeret oliekøleren ved gearkassen, men er det optimalt og "rigeligt" til at køle - her tænker jeg luftflow/gennemstrømning?

På min 356´er har jeg mulighed for at placere køleren i forreste skærmkasser som de tidligere 911´er, men kan det gøres med olieslanger eller skal jeg igang med en rørbukker?

Billeder og praktisk erfaring er meget velkomne :)

//Lange

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) martin Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Som Nr 1 skal du lave ordentlige rør /Slange, med klemte terminaler og gevind i enderne.. Aldrig Spændebånd!
Hvis du kan finde en oliekøler der kan sidde under motor/gearkasse, er der rigtig meget luft derunder, men alt efter højden på bilen, kan dette være problematisk. Jeg har en 90 mm høj køler under boblen, og der er go plads.
I skærmene er der ikke meget køling, med mindre du sætter en blæser på.
Jeg kører også en version hvor der sidder en køler bag ved baghjulet, i bagskærmen. . Den skal beskyttes godt pga snavs fra hjulene.
Men en go løsning er at sætte den ved siden af gearkassen, og så have en termostat styret blæser på. . Det er nemt og det virker.
Us autoparts sælger dem komplet.

Jeg ved god at 911 3,2 84 til 89 har køler i højre forskærm, men den køler ikke meget, dens størrelse taget i betragtning, og det er dyrt og besværligt at trække rør op til den.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Lange Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej Martin,

Tak for indsparket.

Min tanke var at trække "bløde" slanger helt ud til fronten. Oliekøleren i frontskærmen var mest for det clean-look, en 356´er har 2 luftindtag, hvor der burde komme nok luftgennemstrømning igennem.
Har du et billede af monteringen ved siden af gearkassen for illustration?

Jeg har læst om brug af en aflang Mercedes køler under gearkassen, dette er lidt problematisk på min bil da den er rimelig lav bagtil.

De "klemte" terminaler, kan man selv udføre det, eller skal der en specialist til den del

luftindtag.jpg
oilcooler.jpg

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) martin Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvis du kan lave det som på billedet, og du har et luftindtag, vil det kunne virke. Det er stadig er opgave at få slanger til at se pænt ud under bunden af bilen.
Firmaet Dunlup hiflex hjælper altid mig med slanger og terminaler. . Først tager jeg ind og køber de fittings jeg skal bruge, samt den rigtige Slange, derefter tager jeg hjem og laver det hele i den rigtige længe, monterer det hele løst på bilen, og så ind og få dem klemt. Man kan ikke selv (klemme) dem.
Husk at puste dem grundigt rene, inden montering.
Tror ikke at jeg har et billede af køler ved gearkasse, og selv om jeg havde, kan jeg ikke lægge dem op på vwnettet.
Du kan ringe for mere info, evt send SMS, så ringer jeg dig op. 40314060

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvor stor er din motor?.

Har kørt med dtm blæsehus og en ekstra type 4 olie køler ved gearkasse. Kølede fint, det var på en 1910 type 4. Og med spændebånd.. Men idag ville jeg heller være safe than Sorry.

Har an fittings og frontmonteret Mercedes oliekøler idag på min 1303 med 2,6 type 4. Samt Ahnendorpf termostat på blokken. Ser også ud til at køle ok.
1303 er dog nem at lave frontmonteret på, da jeg fik sat forpanel i med gæller. Det var nogle US modeller født med.

Min gode ven, som du nok også kender.. kørte i tidernes morgen med 2 type 4 oliekølere ved gearkassen på tunet 1800 type 4 virkede også fint.

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Lange Member
Skrev for 9 years siden | | | |

@Martin: Det kan godt være jeg giver dig et kald når jeg kommer længere i processen. Vi er stadigt i udviklingsprocessen ;)

@Henrik: DTM-blæsehuset har jo den fordel at den eksisterende oliekøler kan bruges som på et blæsehus med doghouse.
Din "nye" 2,6L har du samme DTM system på den? Mener jeg kan huske du fik lavet den med Porsche-køling...?
Hvis Mercedes-køleren er det eneste du har installeret så bør en 2.0L også kunne køles med kun en køler ude i frontskærmen.

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Devils Speedshop Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Du kan få alt det fittings du skal bruge til at lave det i mit firma, du kan handle online du kan bare maile mig ved spørgsmål.

http://Www.appfittings.dk

Christian Ulberg

-------------------------------------------
Christian Ulberg
http://www.Teamangoraracing.dk
AngoraRacing@gmail.com Tlf: 21291280
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jo det er Porsche køling.

Og ja ved godt det med dtm. Mangler lige at komme med til historien at efter der kom ekstra oliekøler på ved gearkasse faldt olietemp 15 grader på uret.

Hvis du laver 30 hk køling, hvorfor så ikke med doghouse og type 4 oliekøler ala dtm også en Ahnendorpf termostat på blokken.

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Lange Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg er kommet i tvivl om hvilken vej olien render i en type 4 motor, hvilket udtag er fremløb og hvilket er retur?

image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Henriks DTM var en generatiopn II. Der er senere kommet en generation III, som er markant bedre.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Henrik_K Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Lange: Kører du kun med ekstern oliekøler eller har du stadig oliekøler i hundehuset?

Vh, Henrik

(permalink) Lange Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Kører kun med ekstern oliekøler, og når sjældent 100 grader!
Jeg har bygget mit system om efter ovenstående billeder. Nu tager jeg olien fra en sandwich-adapter fra oliefilteret og videre til en termostat som styrer flowet frem/tilbage til oliekøleren

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Henrik_K Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ok.

Ved om ikke jeg tør at satse udelukkende på ekstern køler.

Jeg håber på at kunne bruge bilen til ferie osv. Så jeg kan være lidt nervøs ved for meget tomgangskørsel ved kø olign.

Kunne man ikke have taget olien ud ved det org. oliefilter? Er der en fordel ved at hive det ud ved oliefilteret?

(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg kører både med blæser i huset og ekstern oliekøler* (styret via sandwichadapterens termostat. Det er rart med køling ved kø osv.

Fordelen ved at føre det ud fra oliefilter er muligheden for sandwich adapter.

R.

* uden blæser.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Henrik_K Member
Skrev for 8 years siden | | | |

@Ronnie: Forstår jeg dig ret hvis du ikke har oliekøler i blæserhuset?

(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg har oliekøler i blæsehus, ligesom type1, bare en type4 køler, med slanger til org. udtag.
Og så en ekstern køler et par meter fremme boltet på torsionsrøret.

Sådan laver jeg også min 1700 type4.
R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg ville ikke gennemgå besværet med den interne oliekøler. Hvis jeg skulle lave en bobbel i dag ville jeg montere en Mercedes oliekøler ude foran. Teflonslanger på ca. den første meter i varmen ude ved motoren og almindelig gummislange resten af vejen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg husker det nu som mere besværligt at lave den eksterne køler:-) Med en blæser på ekstern køler, så går det vel.
Kunne være rart hvis man kunne nøjes med intern køler!
R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja det ville være rart.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lange Member
Skrev for 8 years siden | | | |

@Henrik: Mit første setup var med en adapter fra eksisterende olieudtag. Men gik fra det igen, da min egen lille lommefilosofi sagde mig det nok var bedst at have et konstant flow i den del af systemet, frem for at bruge den indbyggede oliereduktionventil.

Umiddelbart virker mit setup som det skal og muligvis en anelse for effektiv, men om det kan fungere på en 2 tons bus aner jeg ikke.

Jeg har hellere ikke problemer med varm motor ved kødannelse.

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Henrik_K Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg tænker at dit princip bør virke på en bus også. Man skal måske bare have en større køler på. Til gengæld har bussen mere plads underneden at placere denne i/på...

Har lige nærstuderet Jack Raby's video hvor han bygger en type4 om til opretstående køling. Her anvender han kun den interne - om end det er den org. type4 oliekøler.

Har du målt olietrykket efter du har monteret slanger og køler? Jeg tænker om oliepumpen skal ændres til en HD type.

(permalink) Lange Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Der sidder en 30 mm melling HD pumpe på min - dette var årsag til jeg gik med det andet setup.

Jeg har ikke målt trykket før den eksterne oliekøler blev monteret, men trykket følger omdrejningerne 2 bar og 2500 omdr., og daler så lidt når vi rammer driftstemperatur

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477

Reply

You must log in to post.