Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Renovering af styrehus?

Tags:
No tags yet.

(permalink) vwoderwat Administrator
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har et reserve styrehus til earlybay liggende, som jeg godt kunne tænke mig, at få renoveret. Der må da være nogen gutter rundt omkring i verden, som har specialiseret sig på dette. Er der nogen, der kan anbefales?

-------------------------------------------
Helsinki77 ØrleDeLaks69 Variant63
mikka_dahunga(ät)hotmailcom tlf 5o11o667 Hedehusene
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Kuhltek i England.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Her er det gjort på splitbus (kun bøsninger udskiftet - men det er som regel også kun dem der er slidt i stykker), men det er næsten identisk med det på earlybay. Du kan blot afmontere dit meget lettere, så du slipper for at ligge under bussen og skifte bøsningerne.

http://vwnettet.dk/topic/182966

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jan Koed har startet renovering af split og earlybay styrhuse op, men kun sålænge han har reservedele. Han viste mig en kasse med de lækreste nos reservedele til styrhuse.

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) vwoderwat Administrator
Skrev for 10 years siden | | | |

Det prøver jeg, Ronnie. Ellers må jeg se at følge Rassers guide.

-------------------------------------------
Helsinki77 ØrleDeLaks69 Variant63
mikka_dahunga(ät)hotmailcom tlf 5o11o667 Hedehusene
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har også renoveret mit spilt styrhus, ikke det vilde, afmontere, gøre rent, udskift om nødvendigt, som regel er snekken slidt tydeligt således du ikke er I tvivl om det.
Evt kan disse hjælpe dig, ikke billigt men en mulighed:
http://www.zf.dk
mvh Jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) ph Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg prøvede at bestille rep set og fik beskeden at de ikke sender til dk? Kan det være rigtigt.

(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Der er ingen bøsninger i et styrehus til en earlybay. Ihvertfald ikke på årgang 70-71.
Snekken kører direkte på alu-huset. Men det er ikke der slid opstår. Slid er på snekke eller sector aksel hvor de kører mod hinanden. De aksler skulle ikke være nemme at finde.
Køb ikke et renoveret fra udlandet et sted - de er bare pumpet med fedt så de er faste indtil du har kørt med dem en 3 måneders tid, så er den gal igen.
En anden løsning er at bygge om til et styrehus fra en latebay - de kan købes fra ny endnu.Det kræver der bliver ændret på bolthullerne i vangen.

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) vwoderwat Administrator
Skrev for 10 years siden | | | |

Latebay styrehuse har jeg nogle stykker liggende, det er værd at overveje. Det vil så sige, at med mindre der bliver sat nye snekke og aksel i, kan et slidt earlybay styrehus ikke renoveres?

-------------------------------------------
Helsinki77 ØrleDeLaks69 Variant63
mikka_dahunga(ät)hotmailcom tlf 5o11o667 Hedehusene
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Uanset om det er med bøsninger eller ej, så ville jeg bruge tiden på at skille det ad, og så vurdere hvad der er defekt.

En dygtig maskinarbejder kan vel også bore huset op i diameter og montere nye bøsninger, nu hvor det ikke er med løse bøsninger.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja selvfølgelig - smid ikke noget væk før du har skilt det af og set hvor slidt det er - gå på Earlybay.com og find de tråde der handler om det. Der er gode vejledninger også om den rigtige måde at justere det op bagefter.

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) Lars Olesen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

John har ret, det er snekken og tappen der kører deri som bliver slidt, ikke huset.
Mht ombygningen til late styrehus er det ikke så kompliceret, se evt: http://forum.earlybay.com/viewtopic.php?f=4&t=53236&hilit=late+box+conversion

Lars

-------------------------------------------
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Kan man så ikke redde det ved at dreje akslen ned i dia. og så montere bøsninger?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Lars Olesen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nej for det er ikke i enderne den bliver slidt, det er midt på snekken hvor tappen kører mest. et late styrehus har ikke 1 snakke og tap, men 2 snekker og ingen tap.

-------------------------------------------
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Aha.. Vi snakker forbi hinanden kan jeg høre :-)
Jeg troede i mente at den udgående aksel blev slidt fordi den kørte direkte i huset, og derfor tænkte jeg en løsning ville være at dreje akslen ned i diameter, og så presse bøsninger i huset.
Men det er da vildt at de bliver så slidt i selve snekken. Det må næsten være fordi de har kørt uden smøringen, for konussen er vel med leje som i et fra splitbus, og så drejer den jo bare med rundt i snekken. Min splitbus har kørt mange km, men der var snekken superfin, intet slid at spore. Men udgangsakslen havde derimod slidt bøsningerne i huset helt i stykker. Derfor troede jeg bare Bay styrhusene havde samme problemstilling. Konstruktionsmæssigt er earlybay og split jo ret ens.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Lars Olesen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

den jeg havde skilt af havde ikke leje på konussen.

-------------------------------------------
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det lyder da underligt at VW lavede designet ringere?

Jeg har lige vedhæftet et par billeder hvor du kan se det fra min split, der satte jeg et måleur på, og drejede konusen rundt for at måle om den var slidt. Der er den pakket med lejer indeni, og indtil nu her hvor du siger der ikke var lejer i dit - så ville jeg ha svoret at early bay var næsten identisk med splitbus styrhus (konstruktionsmæssigt).

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nå... jeg googlede lige "early bay steering box rebuild", og et af de første hits var et link til denne fine how to artikel: http://www.itinerant-air-cooled.com/viewtopic.php?f=45&t=11096

Der viser han det også adskilt, og man ser tydeligt at der er lejer i. Artiklen er iøvrigt rigtig fin læsning.

Her kommer måske også lidt af forklaringen på hvorfor du troede der ikke var lejer ved konusen i dit styrhus, samt hvorfor det var slidt i snekken:
"The peg is supposed to rotate inside the pitman shaft's arm. This is critical. When you are hauling on the steering wheel/shaft (worm track), the peg HAS to "walk" up or down the ramp, which it does by rotating along the ramped surface. If the peg is stuck like this one was, it will skid instead, much like a frozen sliding door roller, causing wear on the priceless worm."

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Alan Schofield har "tappen" :

http://www.alanhschofield.com/ourparts/prod_2850482-Steering-peg-211415223B.html

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) Griebel Member
Skrev for 10 years siden | | | |

.

ruller.jpg

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det ser ud til at Autocraft også er igang med dele :-)

image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) visti Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg drejer et par stykker i cylinder stål imorgen ;)

-------------------------------------------
Heavy Metal, Nogle Høre Det... Mens vi Andre Køre Det"
Aalborg - Flat IIII Garage
60664489 - Vis
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

nemlig ja

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply

You must log in to post.