Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Pro/street motor, hvor mange HK skal man ha???

(permalink) Soren912 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej

Jeg søger en motor til min 912´er, den har oprindelig 95 heste og er en 1.6 L motor, men jeg søger en ny, med lidt ekstra skub i, men jeg er som mange andre ret HK fikseret, men har jeg fejl hvis jeg søger en motor med 200 heste til sådan en bil, birde jeg revurdere min opfattelse af HK kontra NM og måske nøjes med mindre HK og så flere NM....

Så det jeg egentlig søger er svar på hvad HK og hvad NM og L man skal gå efter når man søger ny motor og bilen skal bruges til kørsel i midtbyen og lidt ude på landet med lidt frisk på gassen.... Som en hverdags bil der bare kører

Håber i kan hjælpe!!!

Mvh Søren

sorenjohansen83@gmail.com

10689422_10153658873562524_4459385429527600478_n.jpg
10354084_10153658873492524_8761847502097888953_n.jpg
1975072_10153658873362524_5211847189941384329_n.jpg

(permalink) bang Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg ville nok selv bygge eller få en bygget som lige passer efter hvad du søger. Ville nok gå efter en 2,4 type 4 med lidt knast og så ikke mere end 10:1 i comp. Og så 44 idf. En 140 hk og et godt moment og kørbar i byen

-------------------------------------------
tlf 22971295
(permalink) martin Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Som tiderne er lige nu, skal ALT være så originalt som muligt, for at der kan sælges igen.
Du skal få bygget en motor, der passer til bilens historie. Evt en motor der ligner en orginal fuldstændig , men bare optimeret indvendig.
Hvis det så ikke tilfredsstiller dine fart ønsker, så sælg bilen , og køb en 911er.
Jeg skriver det fordi jeg gør selv forkert, HVER gang jeg bygger en bil. Stor uoriginal motor, masser af HK,, og så er der bøvl hver gang det skal sælges. Hvis du bruger 5o-75oookr på en fed stærk motor, så er din bil mindre værd, og meget svær at sælge.
Så tag at overvej projektet nøje, inden du brænder penge af.
Mvh Martin

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Clausenvw Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hejsa

Jeg er helt enig med Martin..
Hvilken 912 har du..er det en early - op til 69 så hold den original eller få lavet en fed motor tæt på org. men der kan lidt mere evt. hos disse:
http://www.ahnendorp.com/index.php?language=en
Dem har jeg selv gang i, også med 912 motor
eller sælg den og køb 911, 912 er snart lige så meget værd som en god brugt 911

har du en 912E med type 4 motor, kan du vist ikke få bedre køb på en top motor som den du har spurgt på herinde - der er godt nok meget motor for pengene...

Mvh Lars

-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja du kan jo få bygget en 1.9L 912 motor der ser helt original ud, men stadig leverer i omegnen af 50% mere effekt. Det er som Martin også er inde på, måske en god løsning. Hvis du har fremtidig salg i tankerne?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Soren912 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Tak for de mange fine svar:-D

Bilen er en 912´er fra 68 altså en SWB, jeg har renoveret den fra top til tå og den står som et glansbillede, alt er originalt dog har jeg sænket den og sat et bar krom rial 16" fælge på den (Er det muligt at vedhæfte billeder her inde)?

Jeg har pt den originale 912 motor i på 1.6 L og den yder 95 HK, men jeg savner lidt mere power i den, ikke at jeg skal bruge den til race, men lidt ekstra skub må der gerne være.

Jeg har pt ingen planer om at sælge den, jeg har desuden brugt alt for lang tid og penge på den pt, så salg er bestemt ingen mulighed.

Så hvad gør en klog og hvad gør jeg?

(permalink) Clausenvw Member
Skrev for 9 years siden | | | |

FLOT BIL !! helt rigtig højde også ...
Jeg ville gå efter Rasser´s forslag på motor..

-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ville nok "nøjes" med et big bore cylinder kit (1720 ccm). Det kan gøres forholdsvis nemt og uden de helt store udgifter. Bliver det alt for voldsomt, er der jo også kedelige "issues" omkring T&S (afgift) samt forsikringsproblemer osv.

Super flot bil iøvrigt - er meget misundelig..

(permalink) Hagen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Man kunne jo lave en stor type 4 motor, men lave den så den ligner den originale.

Det skal lige siges at det ikke er min motor. Det var bare en jeg fandt.

912-t4.jpg

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Den er nu ellers ret godt lavet den motor der, og ligner temmelig godt en 356.

- og så kan man endda sige, at man har en Porsche med en VW motor...

(permalink) Soren912 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Min første tanke var faktisk at få fat i en Type 4 motor med porscheblæs og 170-180 heste, men ja det er jo ikke ligefrem originalt, men måske en del mere sjov da man jo kan få masser af HK/NM
Men jeg er bare elektriker, så jeg har aldrig rodet med disse motor før og har faktisk heller ikke planer om at begynde, men hænderne er skruet rigtig på og det er jo relativ nemt at skrue en bil fra hinanden og samle den igen, det der tar tiden er at finde de rigtige stumper og så ta tiden med at få det lavet rigtigt første gang og jeg er nu helt tilfreds med resultatet af projektet! :-D

Men motoren mangler, den originale sveder en smugle og den trænger til nye karburatore fik jeg at vide, de var ret svære at justere (solex) og så trænger den til kobling og udrykker leje, med alt dette kommer vel sammen med den ny motor. Men den smed 95 heste da jeg havde den på rullefelt oppe ved Laulund i Hobro.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

What Martin og Clausen said.
En rundt regnet 1900 cc (1880 eller 1904 cc) 616 motor kan lave solide 130 hk i std look Den kan osse trække 170 hvis man vil ;-)Men så ser den ikke original ud mere. En godt og vel 2 liters kan trække ca. 150 hk i std look. Men 616éren er en dyr maskine at arbejde med. Men sårn eréd når der står Porsche på klappen.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Soren912 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja den type4 motor ser rigtig godt ud må man sige...!

Men er der nogen der har noget til salg, er jeg jo interesseret i at høre nærmere, evt på mail sorenjohansen83@gmail.com

Hvor manget kan den originale 4 trins 901 gearkasse holde til af effekt og hvad med trækaksler? hvad gør bobbel folket?

(permalink) Soren912 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Farmer: Det der er vigtigt for mig er at den kan bruges til at kører til daglig med, bruger den oftest til at tuller rundt i midt byen med og så ude på landet hvor den får lidt at leve af, den skal ikke bruges til race og jeg er allerede træk af at den skal ha så meget gas i lydskrydset for at sætte igang

Men et slag på tasken, hvad vil det koste at få renoveret den gamle motor ?

(permalink) warp Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ang. gearkasse så ville jeg ikke være bekymret. Den du har er mage til den 901 gearkasse, der sidder i 911'eren og den kom med 130 hk. standard og 160 hk i 911S. Er den originale gearkasse træt ville jeg få den renoveret.

...en gearkasse kan dog altid ødelægges hvis man kører med hovedet oppe i røven.

Og som andre har sagt så byg på den originale 912 motor, så holder bilen både værdi og du får en stærk og holdbar motor. Det er ikke billigt, men det er type 4 altså heller ikke!

Jeg har selv en SWB fra 1967 i Polo Red ;-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Soren912 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg kan godt se at flertallet mener jeg skal renovere min egen 912 motor og måske nøjes med lidt mindre HK end først tænkt, men er det en meget dyr løsning, som i helveds dyr så napper jeg nok en type4

Men hvem laver disse motore uden man bliver taget ved næsen, det skal jo være iorden og med de rigtige stumper hvis man skal igang!

(permalink) warp Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvad er dit budget? ...det er ofte det der sætter grænsen. ;-)

Jeg er ikke sikker på der er ret meget i prisforskel mellem at få renoveret/tunet den originale motor i forhold til at bygge en stor type 4.

Jeg har ikke personligt renoveret en 912 motor, men måske Rasser kan give lidt input ang. økonomien i det?
Jeg har tilgengæld bygget stor type 4 og det koster mellem 50 og 100 tusinde at bygge det du gerne vil.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Soren912 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg har søgt lidt rundt og er blevet kontaktet af 5-6 forskellige der har type 4 motor der er bygget og som jeg gerne vil ha dem, men det ku være fint at få den originale renoveret og tunet lidt, jeg har desuden en T2 bus der mangler en motor, så uanset hvad jeg vælger har jeg jo et sted den kan bruges hvis jeg fortryder.

Men det ku være fint at hører lidt om hvad det vil koste at få lavet en 912 motor, er det den man kan der 616?

(permalink) Clausenvw Member
Skrev for 9 years siden | | | |

En helt frisk pris fra dem jeg nævner længere oppe, er såfremt alle dine stumper kan bruges, men med et 1720 cylinder sæt, og en helt masse forbehold
ca. 8 - 10.000 Euro

-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg ville stadig holde mig til et big bore cylinderkit mv. Og så med den originale krumtap (1720 ccm). Så kører det ikke "af sporet" mht økonomien, originaliteten osv.

Så kan den renoveres for rimelige penge - her kan du se hvad et cylinder kit koster. Og det er et "bolt-on" kit.

http://www.ahnendorp.com/Porsche-356---912-Motorenteile-und-Bearbeitungen/Kolben-und-Zylinder-Saetze-13/AA-Performance-Kolben---Zylinder-Porsche-356-86mm-Alu-Biral.html

(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

En 1900 agtig 616 motor med ca. 130 hk. koster i omegnen af 70K. Med Nikasil cylindere ca. 20 oveni. En 2,0 plus, 10-15 oveni.
Feks en 2260 type 4 med 170 hk koster ca. 65K plus noget tid til at lave ny ind dækning i motorrum.

Jeg kunne for såvidt godt bygge begge typer for dig, men det kniber med tiden til det. Så jeg ville ikke kunne garantere at den var køreklar til foråret. Det ville afhænge af arbejdstrykket fra dem der betaler huslejen ;-)

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Soren912 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja det er ikke mange penge det så koster, men jeg må påregne nye weber i samme dur.....

Det den gamle fejler:

Den sveder lidt, karburatorene er slidte, udrykkerlejet er færdigt, den klier en lille smugle fra tændingen (kører med originalt).
Det er ting jeg vil ha styr på til næste sommer, samt lidt mere power

(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Et weber idf kit til gadebrug, er et nemt/sikkert valg mht karburatorer. Og de fungerer fint på en 356.

http://vwparts.aircooled.net/Dual-Weber-IDF-Carb-Kit-55-64-356-and-65-69-912-p/k291xe.htm

(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

"There´s no replacement for displacement"... som man siger ;-)

Jeg ville gå efter en tunet 912 motor på 1883cc (altså renoveret/bygget på din origniale motor). Så ser den fuldstændig std. ud, men giver pænt med kræfter. Til dit brug hvor du skriver "boulevard-ræs" og lidt frisk landevej, så kommer du virkelig til at mærke de ekstra cc, og de kræfter der følger med. Du behøves ikke engang at gå amok med en vild knast (og dermed lidt mere hysterisk motor, og knap så kørbar), fordi du jo nu går så meget op i cc, at du kan mærke forskellen.
Dine Solex er nogle gode karburatorer, du kan få dem renoveret og boret op i størrelse, og så vil de passe den større motor fint.
Du slipper også for alle de nye problemer der opstår hvis du eks. vil bruge en type1 eller type4 motor, da alt køleblik osv. stadig bare er det originale.

Men det er bare sådan jeg ville gøre - Solex og 1883cc ;-) - Det havde jeg selv gjort hvis pengene var til det.
Din 912 motor er i forvejen den beste model af 616 motortypen, den har de bedste topstykker, krumtap, oliekanaler osv. - så klart værd at bygge en holdbar motor på.

Nedenstående cylindersæt, lidt arbejde med topstykkerne, opborede solex, en godt valgt knast, ny alu oliekøler, Bursch udstødning, samt en masse andre småting - så er du altså rigtig godt kørende!
http://lnengineering.com/index.php/products/aircooled-cylinders-pistons/porsche-356-912.html?p=3

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Enig med Rasser. specielt når du har så speciel en bil. Hvis det nu var en ombygget boble eller andet ombygget var det noget andet.

Med Rassers opskrift kan du bevare bilens originalitet mest muligt

-------------------------------------------
mob 28940849

Reply »

You must log in to post.