"There´s no replacement for displacement"... som man siger ;-)
Jeg ville gå efter en tunet 912 motor på 1883cc (altså renoveret/bygget på din origniale motor). Så ser den fuldstændig std. ud, men giver pænt med kræfter. Til dit brug hvor du skriver "boulevard-ræs" og lidt frisk landevej, så kommer du virkelig til at mærke de ekstra cc, og de kræfter der følger med. Du behøves ikke engang at gå amok med en vild knast (og dermed lidt mere hysterisk motor, og knap så kørbar), fordi du jo nu går så meget op i cc, at du kan mærke forskellen.
Dine Solex er nogle gode karburatorer, du kan få dem renoveret og boret op i størrelse, og så vil de passe den større motor fint.
Du slipper også for alle de nye problemer der opstår hvis du eks. vil bruge en type1 eller type4 motor, da alt køleblik osv. stadig bare er det originale.
Men det er bare sådan jeg ville gøre - Solex og 1883cc ;-) - Det havde jeg selv gjort hvis pengene var til det.
Din 912 motor er i forvejen den beste model af 616 motortypen, den har de bedste topstykker, krumtap, oliekanaler osv. - så klart værd at bygge en holdbar motor på.
Nedenstående cylindersæt, lidt arbejde med topstykkerne, opborede solex, en godt valgt knast, ny alu oliekøler, Bursch udstødning, samt en masse andre småting - så er du altså rigtig godt kørende!
http://lnengineering.com/index.php/products/aircooled-cylinders-pistons/porsche-356-912.html?p=3