Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".
23:22 Rotaxmeincke: cles1

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Ombygning af splitbus bagtøj til irs type1.

Tags:
No tags yet.

(permalink) ClausBendix Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Har hørt så meget godt om irs bagtøj på splitbus,
så er nu gået i gang med at bygge det på min bus,
har mailet lidt med Rasser,og der fik jeg nogle gode råd,
bussen er nu skilt ad og bærearmene er nu renset helt ned og er hos maleren,
træk akslerne er også skilt ad,og renset og skal have nye Manchetter og fedt.

image.jpg
image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------

1965 Split bus 13 vinduers delux
clausbendixhansen@yahoo.dk
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

laver du det der tysker stil med spændebånd rundt om torsionsrøret - hvilke bagbremser har du så valgt ?

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) ClausBendix Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja jeg laver det med spændebåndet,
jeg vel have type3 tromlebremser bag,men mangler bakker og det der skal bruges til bakkerne,
har siddet lidt og søgt på nettet,men kan ikke lige finde det,er ikke lige en haj til at søge.

image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------

1965 Split bus 13 vinduers delux
clausbendixhansen@yahoo.dk
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 9 years siden | | | |

her er lidt

http://vwnettet.dk/topic/209188

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ser godt ud Claus.

Det er en god ide med at spænde A-arm beslag fast, istedet for at fjerne gafler.

Hvorfor køber du ikke bare Type3Henriks bremsebakker, han har sikkert også småtingene.
Ellers har jeg måske.
http://vwnettet.dk/topic/209188
Såvidt jeg husker passer 1303 bremsedele også, altså fjedre osv.

R.
Ahrr.. slået af Polledreng på knallerten

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) ClausBendix Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja jeg glæder mig til at prøve det,og det kan også godt være jeg ringer til dig og få nogle fif.

-------------------------------------------

1965 Split bus 13 vinduers delux
clausbendixhansen@yahoo.dk
(permalink) ClausBendix Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Efter ryg problemer, travlhed hjemme og på job,og en god ski ferie,må jeg i gang igen,hvis jeg skal skal ud og køre snart.

image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------

1965 Split bus 13 vinduers delux
clausbendixhansen@yahoo.dk
(permalink) ClausBendix Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Er det normal at man skal bukke og brække varme rørene lidt,for at få holderene til bærearmene på plads ?.

image.jpg
image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------

1965 Split bus 13 vinduers delux
clausbendixhansen@yahoo.dk
(permalink) Clausenvw Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja...
Og sørg for at få beslag helt ind til arme der bærer gear/motor
Ellers får du justeringsproblemer med sporing til sidst ...

God arbejdslyst, den kommer til at køre markant bedre :))

-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det er snært, men vi skulle ikke volde varmerør. Nu monterer du det ikke på hovedet vel?

Ham Claus jeg lavede det for er i hvert fald superglad for det.
Så kan du snart sætte efter mig, næste gang vi ses på motorvejen.

Men i forhold til StraightAxle kan jeg nu ikke mærke forskel..måske hvis jeg tager en rundkørsel med 80km/t :-)
R.
Det skal sidde sådan:

boxwagen.jpg

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) ClausBendix Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej Lars,jeg høre du har solgt jeres bus,det er jeg ked fa at høre,men håber bare du har det godt.
Hej Ronnie, tror jeg har vendt dem rigdigt, nu sidder de der i hvertfald,jeg stak et koben ind under varmerøret og vippede bunden lidt,så kunne jeg vride dem på plads,har sat dem parelel med de arme der holder motor-gearkasse,så godt de kunne.

image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------

1965 Split bus 13 vinduers delux
clausbendixhansen@yahoo.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja de skal bare bøjes lidt. Jeg endte faktisk med at skære mine fri fra beslaget ude på motorgaflerne og svejse fast igen i ny position. Så kunne jeg flytte dem lidt bedre, og derved også justere beslagene lidt længere op og få en bedre camber vinkel på hjulene. Hvis du justerer selve IRS beslaget op, så får du mindre negativ camber, og hvis du justerer det ned så får du selvfølgelig mere negativ camber. Jo mere du sænker den i bag, jo mere har du behov for at justere IRS beslaget op. Men hvis nu du bare holder dig ca til std. højde, så er det slet ikke noget problem at få en fin camber vinkel på baghjulene.
Og som Lars også siger, så bank dem helt ind mod motorgaflerne. (som du også viser på dit sidste billede)

Det kommer til at køre som en helt anden bil. Glæd dig :-)

Når først man har været gennem besværet med at ha fundet alle de nødvendige stumper, og fået det hele monteret, så er der nærmest kun fordele. Eneste ulempe er at det ikke er helt så nemt at køre ekstremt sænket med IRS, der har straigtaxle lidt nemmere til at få lidt frigang selvom den er sænket HELT i kælderen.
Men ellers er det superfedt, masser af fordele:
- Klart bedre køreegenskaber
- Hurtig skift af gearkasse
- Er stadig på hjul selvom gearkasse er ude af bilen
- Kun olie i gearkassen, så færre utætheder ;-)
- Justering af cambervinkel på baghjulene
- Mulighed for at køre enten std. højde eller sænket, uden at få en underlig camber vinkel på baghjulene.
- "frit" valg mht. gearinger
- Mere lydløs
- osv. osv. osv. :-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) ClausBendix Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja jeg glæder mig også,har prøvet monteret svingarme,hvad har i andre gjort med bremse slangerne-rørne,
Har også prøver at samle en trækaksel,men jeg syntes den låser i kuglerne,hvad gør jeg forkert.

image.jpg
image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------

1965 Split bus 13 vinduers delux
clausbendixhansen@yahoo.dk
(permalink) Clausenvw Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej Claus...

Jo tak ..har det fint :)
Bremser lavede jeg som de originalt er på 1303 ...det passer fint det setup på split også
Se evt. Her ...helt nede i bunden af siden
http://vwnettet.dk/topic/142730/page/6

-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
(permalink) ClausBendix Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej igen,ja det ser godt ud,er det også alm,bremseslanger fra 1303,du har brugt,de ser gode lange ud.

-------------------------------------------

1965 Split bus 13 vinduers delux
clausbendixhansen@yahoo.dk
(permalink) ClausBendix Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Er ved at sætte nye lejer i bærearmene,har lige et spørsmål skal den sorte dims der holder nållejerne lidt fra hinanden,skal den blive sidene,tror den er lavet af meget hårdt plast,der er også nogle i de gamle men de er lavet af stål,??

image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------

1965 Split bus 13 vinduers delux
clausbendixhansen@yahoo.dk
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Den skal blive siddende, det er en del af lejet. Det hedder et lejebur....

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) ClausBendix Member
Skrev for 9 years siden | | | |

1000 tak,jeg tænke det nok,men var i tvivl da den var lavet af hårdt plast,

-------------------------------------------

1965 Split bus 13 vinduers delux
clausbendixhansen@yahoo.dk
(permalink) Waehrens Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Lad mig lige forstå det ret? For at kompensere for negativ camper justere I det inderste beslag til bærearmen op?

Jeg har jo samme undervogn på min Earlybay bortset fra at jeg ikke har et løst beslag. Jeg har også lidt negativ camber som kunne rettes lidt:)

Det giver jo god mening! Jeg burde nok skære mine originale beslag af og sætte justerbar på.

- Casper

(permalink) ClausBendix Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja det er rigtig,men ved ikke hvad Camberen skal stå.og ved ikke hvor meget det betyder for køreindskaberne.?

-------------------------------------------

1965 Split bus 13 vinduers delux
clausbendixhansen@yahoo.dk
(permalink) ClausBendix Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tror jeg må ud og skruge lidt,hvis jeg skal nå at køre lidt i år.

-------------------------------------------

1965 Split bus 13 vinduers delux
clausbendixhansen@yahoo.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg har knap 2 graders negativ camber på min i bag. Det kører rigtig godt synes jeg. Jeg kan ikke få mindre camber ud af min justering, men hvis du ikke skal køre lige så lavt som mig, så vil jeg tro du kan ramme ca. 1 grad negativ camber. Hvis du satser på det, så tror jeg ikke du rammer helt skævt.
Hvis ellers bussen står på et helt plant gulv, så kan du med en retteskinne på fælgen og en iPhone app, nemt selv indstille camber vinklen. Det er lidt sværere med spidsningen/spredningen på hjulene, men forsøg at rette det ens ind ved at flugte dækket frem mod fordækkene, når du sidder bag bussen og flugter det fremad.
Ellers er det forbi et værksted og få den 4 hjuls udmålt. Men vær forberedt på at instruere dem i hvordan man justerer det i bag, de plejer at ligne et stort spørgsmålstegn :-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) ClausBendix Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nå men der skete da lidt i dag,men fandt ud af at jeg mangler de 2 holder til håndbremsen,der er skruget på ankerpladen,surt.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------

1965 Split bus 13 vinduers delux
clausbendixhansen@yahoo.dk
(permalink) krolokke Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej Claus,kunne du linke til der hvor du har købt beslag til bærearme,just,fjederplader og evt skrive en liste til hvad der skal bruges til ombygning...evt fejl og mangler så vi andre ikke skal opfinde den dybe tallerken igen ;-)
Mvh Bjørn Kroløkke

(permalink) krolokke Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Du må gerne sende til min mail mike@kroloekke.dk hvis det er bedre;-)Evt. hvis der er andre der har lavet samme ombygning så ville det være dejligt med info,hvor tingene købes:fjederplader-beslag til torsionsarme-5 huls tromler der passer til 1303 aksler osv osvog hvad der skal bruges generelt.
på forhånd tak.


Reply »

You must log in to post.