Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Syn af Type 2 med type 4 1700 motor.

Tags:
No tags yet.

(permalink) Split261 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

OK, ja det vidste vi jo ikke. Men så er der jo også de 30.000kr til ny afgift. Nu er jeg ikke så kendt i de nye busser, men kommer type 4 motoren allerede i 1972?

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) kaspersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Der bliver blandet rundt i regelerne her, 20% gælder kun ved motorskifte til større model. Du må stadig tune din originale eller en tilsvarende motor over 20%, så længe det er forsvarligt. Men det er altid en god idé at sætte sig ind i reglerne, for det gør de nye synsmænd desværre ikke. Men det er her du skal vise storhed og hive dokumentation frem, så de fatter at du har styr på reglerne.

-------------------------------------------
Nej Split du må "aldrig " tune over 20% uanset hvad.... når du så alligevel gør det så er det altiden konstuktiv ændring og kræver alt efter årg på bilen omfattende dokumentation.
Hvis den nye 1700 motor kommer fra en identisk bil model karaosseri udførsel så kan du frit lægge motoren i du kan så bruge vw egen dokumentation teknisk data på forskelle på de 2 biler så som andre bremser eller lign. hvis bremserne på de 2 biler fra fabrik 1600 og 1700 er født med samme bremser osv så de eneste der er ændret er anden motor skal der ikke betales ny afgift.skal der derimod andre bremser evt anden gearkasse så kan de blive tale om en meget lille afgift.

(permalink) Split261 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Nej Split du må "aldrig " tune over 20% uanset hvad.... når du så alligevel gør det så er det altiden konstuktiv ændring og kræver alt efter årg på bilen omfattende dokumentation. Hvis den nye 1700 motor kommer fra en identisk bil model karaosseri udførsel så kan du frit lægge motoren i du kan så bruge vw egen dokumentation teknisk data på forskelle på de 2 biler så som andre bremser eller lign. hvis bremserne på de 2 biler fra fabrik 1600 og 1700 er født med samme bremser osv så de eneste der er ændret er anden motor skal der ikke betales ny afgift.skal der derimod andre bremser evt anden gearkasse så kan de blive tale om en meget lille afgift.

Jo Kaspersen, det må man, men det du skriver passer jo ikke?
Hvis en bil er født med 50hk må du ikke lægge en motor i med mere end 60 hk uden at skulle betale afgift. Ligegyldigt om den kunne købes med større eller ej. Du skriver en meget lille afgift? Jo 30.000 er måske småpenge for dig, jeg syntes nu det er mange penge. Det er jo ny afgift af hele bilen og ombygning. De gamle regler var billigere.

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

er det en konstruktiv ændring vi er ude i - er der vel reelt chance for at den nye afgift bliver vuderert ud fra den aktulle nuværende salgs vudering, og ikke af afgiften af nyprisen i 72.

sker dette er 40000 der er mistet på motoren vel billigt sluppet - men ja da der ikke er noget der ligger fast mht afgiftberegningerne endnu - er der vel ikke nogen der reelt ved hvad der kan ske i den situation - dette er ikke noget jeg ved noget konkret om - men noget jeg ville ha i baghovedet der KAN ske.

en type 4 er kun et problem fordi du har lagt den i en årgang der IKKE kan være født med den - type 4 motoren kom kun i de sene modeller - havde du spurgt herinde havde du også fået at vide det kunne blive et stort problem til syn som reglerne er nu.

du kan jo også låne en 1600 og få din bus synet også ligge din egen motor i bagefter og håbe det går i mange år.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Split261 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Mig bekendt er det strafbart at opfordre til lovovertrædelser/Ulovlige handlinger. Der er desværre flere som bytter motorer alligevel. Men det bliver dyrt NÅR det bliver opdaget! Ikke kun hvis man er heldig ikke, at være med i en ulykke, men især HVIS man er. Lav det nu ordentligt og lovligt. Det er jo netop pga. dette, at Trafikstyrelsen nu vil lave hele systemet om. Det er jo ikke for sjov, at jeg har sat mig ind i reglerne.

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

En 72er kunne godt fåes med en 1700 type4 motor.

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

ok vidste ikke de var så tidlige - det er taget til efterretning ;-)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) t2pickup Member
Skrev for 9 years siden | | | |

bornholmer. 72 er den første årgang født med 1600ccm og 1700ccm med kaburator/66hk. indspøtning kom først på 1800ccm og 2000ccm 74-79.

-------------------------------------------
tlf.40528995 8250 skæring Type2 camper/bus 72er. t2pickup@gmail.com
(permalink) Solmex Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvordan er man egentligt stillet rent lovmæssig, hvis man bruger en standart 1200 blok, knast og krumtap men øger kubik-størrelse ved at smide større cylindre/stempler på, så man ender op med 1470 ccm og små 60 hk? :)
Bare nysgerrig om man er kriminel, hvis man valgte den løsning :)

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) kaspersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej Split :: Du må stadig tune din originale eller en tilsvarende motor over 20%, så længe det er forsvarligt::

Når nu det ikke er for sjov du har sat dig ind i reglerne hvor finder du så lige denne regel..
jeg har også prøvet at sætte mig ind i reglerne men nok mest for sjov så..

Rene72 hvis den kunne fås med denne motor må der også findes data fra vw på en model født med denne motor så er der jo ingen problemer.

(permalink) kaspersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvordan er man egentligt stillet rent lovmæssig, hvis man bruger en standart 1200 blok, knast og krumtap men øger kubik-størrelse ved at smide større cylindre/stempler på, så man ender op med 1470 ccm og små 60 hk? :)
Bare nysgerrig om man er kriminel, hvis man valgte den løsning :)

Til Solmex hvis du spørger split261 så bare gå amok blot du syntes det stadig er forsvarligt.

hvis du spørger mig så bliver det noget med maks 20% effekt forøgelse. over 20% skal der dokumentation for effekt forurening bilens egnethed osv.

(permalink) Rene72 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja, jeg kan heller ikke se problemet, undervogn og bremser er de samme. Jeg ville vælge en anden synshal..

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) Christian Rasmussen. Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg kan jo ikke vælge en anden synshal.

Synsmanden ha jo sat det helt store igang. Så hvis jeg køre i en anden synshal. Popper det samme info op på deres skærm. Når de slår den op i computeren.

-------------------------------------------
Bay Crossover 72.
Fyn
(permalink) Hummel Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja Men hvis den anden synsmand ved lidt mere, så kan han jo godt se at den bil i den årgang kom med den motor. Så burde han kunne se det var den tidligere synsmand der var galt på den..

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hmmja, du har åbenbart valgt et synssted, som både ved for lidt om pågældende, og samtidig er en regelrytter. (Det er nu til dels forståeligt, for som Frank skriver, så er Færdselsstryrelsen ikke ret samarbejdsvillige nu om dage, især ikke hvis vi taler gråzone.)

That said så synes jeg personligt det er voldsomt, hvis du har pløjet 40K i en alm 1700 type 4. Så havde jeg nok taget tyren ved hornene og bygget en 2 liters. Men det er mig.

Split og Kaspersen, i har begge lidt ret, og er begge lidt forkert på den. For der er (eller kan være) flere regelsæt i spil.

Rasmussen, RING. Det er meget nemmere at få alle data over tlf.
Jeg er ved tlf efter kl ca. 1400.

Hummel. Held og lykke ;-)

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Split261 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvis du følger kaspersens fejlagtige råd, bliver det dyrt i afgift og bøder. Ligesom den 72 Cab. 20% effektforøgelse kræver ny afgift. Men kaspersen, hvis du nu læste reglerne rigtigt, så ville du forstå dem bedre.
Jeg tænker at 40.000kr til renovering er mere end en standard 1700 med omkring 80 hk. Den må indeholde noget mere end standard stumper. Til sammenligning har jeg en fin type 4 1700ccm med Porsche køling, nyrenoverede topstykker og generator, samt 2 dobbelte 40mm dellorto med nye pakningssæt til ca.halv pris.

Når du nu kender reglerne så godt kaspersen, så ved du jo også HVEM som skal godkende om det nu også er forsvarligt? Lad mig hjælpe dig lidt : Du mener man selv kan afgøre det? Jeg mener det er i samråd med synshallen og fabrikaten/importørens forskrifter.

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) kaspersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Farmer Der findes til dato kun det ene regelsæt som der står beskrevet i synsvejledningen og det er et faktum. om det andet regelsæt så er dit opfundet til brug ude på den jyske hede det vides ikke.

I princippet kan alt lade sig gøre at få lovlig gjort de økonomiske omkostninger er i de fleste tilfælde dog så store at det ikke er realistisk.

men der er udsigt til at nogle ting bliver lidt nemmere i fremtiden andre nok lidt mere bøvlet..

Det er dog et stor problem med alle de biler der kører ulovlige rundt hvor folk tror de er lovlige enten forde de har synet det flere gange eller jamen der er betalt afgift af den store motor men virkeligheden er måske ved at indhente gamle folkevogne når de nu snart ikke har flere harleyer og jagte de regelryttere inde ved skat.

(permalink) Split261 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Nu er der mange forskellige regelsæt som skal overholdes end kun dem i detailforskrifterne. De er jo bare generelle til alle typer køretøjer som skal indregisteret. 20% reglen står flot beskrevet på f.eks. Skats hjemmeside.

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) kaspersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

split261

Vi er helt enige om det er en ganske almindelig dansk vw vi snakker om intet andet er nævnt i dette indlæg korrekt ??

en bil der er dansk fra ny vil ikke blive pålagt ny stor dyr afgift og jeg ved da ikke hvad i truer med(da den jo ikke er importeret med lav veteran afgift) prøv for fanden at læse synsvejledningen omkring henvisningspligten ved syn og konstruktive ændringer motor bytte osv.
Ellers kører der godt nok mange golf 2 ombygget til diesel eller t4 ombygget til diesel og tdi som der venter en mega bøde og afgift.eller octaviaer ombygget til 1,8 turbo

(permalink) kaspersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

og som beskrevet længere oppe i tråden kan effekt under 20% medfører afgift hvis der er ændret andre ting som bremser og gearkasse og den kan blive lidt dyrere men under 20 % ingen problemer jeg har efterhånden henvist en del biler med ombyttet motor over 20 % som er kommet af med o kr i ekstra afgift for motor ombygningen
omvendt hvis du ingen ting gør og bliver stoppet så bliver det træls = dyrt.

Split jeg taler ikke om detailforskrifterne men om synsvejledningen

(permalink) kaspersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Motor
- Når motoreffekten (målt i kW eller hk) som følge af motorudskiftning og/eller
motorombygning er forøget med over 20% i forhold til den originale effekt.
Motortuning og montering af kompressor- eller turboaggregat anses i denne forbindelse
normalt ikke som motorombygning. Som eksempel kan nævnes udskiftning
af indsprøjtning, knastaksler og stempler samt bearbejdning af
topstykke(r) eller cylindre. Tuningen må også foretages på en anden motor end
den oprindelige, blot den »nye« motor er magen til den oprindelige.
Det anses derimod i mange tilfælde som motorombygning, såfremt tuningen
også omfatter væsentlige motordele af afvigende konstruktion, f.eks. et anderledes
topstykke eller en anderledes motorblok.
Motorændring sammen med andre ændringer
- Når motoreffekten (målt i kW eller hk) som følge af motorudskiftning og/eller -
ombygning er forøget – også med mindre end 20% i forhold til den originale effekt
– hvis der samtidig er foretaget en række andre ændringer.
De andre ændringer kan f.eks. være udskiftning til gearkasse, bremser eller
hjulophæng af afvigende konstruktion. I så fald kan der blive tale om, at bilen
anses for at have mistet sin afgiftsmæssige identitet.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hold nu op!
Jeg er klar over at man som synsmand er nødt til at forholde sig til synsvejledningen, og ved man ikke hvad der står i detailforskrifterne, så gør man sådan set ret i, at henvise til T&S, som så i mange tilfælde afgør sagen til 0 kr.

I den pågældende sag er man jo NETOP nødt til at se på hvad der står i detailforskrifterne for at kunne afgøre, hvad der går og ikke går. Dernæst har køretøjets identitet, firkantet sagt, noget at sige. Så man kan ikke bare pjøje en regel i hovedet på folk og sige "sådan er det". For i 9 ud af 10 tilfælde vi det ikke være korrekt.
Det er medvirkende årsag til, at der typisk opstår så meget forvirring om det, fordi de færreste ved hvad der står, og i gråzonerne hvordan T&S vil forholde sig.

Som jeg skrev før, Rasmussen, ring, så skal vi nok få redet trådene ud. Måske er du heldig.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Split261 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det kræver jo netop ny fuld afgift af bilen, ikke bare en mer afgift fra dansk til dansk ombygget. De regler har jo været fremme i flere år. Jo dette er mig bekendt et luftkølet forum?

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) kaspersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Torben du er godt klar over at synsvejledningen er detaileforskriterne + alle underregler eller hvad ?? så hvis du skal bruge noget skal det jo netop være synsvejledingen så du kan få alle lempelser samt stramninger med der måtte være.
hvis du ikke skal henvise til skat ved under 20 % så er det forde de ikke vi have afgift af så simpel en ombygning med eller uden luft.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja, jeg var lige hurtig nok. Der skulle have stået Skatteregler ifb. ombygninger. Men pointen er den samme.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply »

You must log in to post.