Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  kan jeg bruge denne motor olie bør jeg bruge den ?

Tags:

(permalink) vw1303s Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej vwnettet dette er ikke en ny tråd om motor olier men bare et direkte spørgsmål
Gulf Classic Oil - 20W/50 indeholder 2400 ppm zink et ret højt tal kan jeg forstå jeg har en 1200 fra 63 og en nyere 1600 med let portede toppe kan denne olie skade min motore ? er det en olie i ville bruge.... har jeg forstået ret at en t1 motor skal have 1200 ppm eller mere. hvad hvis man buger olier der ligger på 700-1000 ppm zink kan det skade motoren ? eller kan for meget ppm
fandt en test i dag fra et porche forum fra 2007.hvor der var lavet kemi test med følgende resultater
alle under de 2400ppm som gulf reklamere med

brad penn 20w50 zn:1214-1540 P: 944-1319 ppm svinger fra 1200 med plus 2-300 ppm
Elf HTXretro 20w50 zn:432 ppm p:345
Castro Classic XL 20w50 zn:726 P:622 ringede til dem idag de sagde at der er 1000 ppm zink i denne olie ?
Swepco 306 20w50 zn:1420 p:1341
Vantage V67S 20w/50. Zn:1800ppm ifølge castrol jeg ringede til

på forhånd tak

-------------------------------------------
Caspar.j.vw1303s@gmail.com
Nordsjælland
http://www.vw-bluelady.dk
(permalink) Christian Rasmussen. Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Lytter lige med

-------------------------------------------
Bay Crossover 72.
Fyn
(permalink) Lange Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Brug du bare den

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) kew Member
Skrev for 9 years siden | | | |

hvorfor 20W50 og ikke 15W40 ?

-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
(permalink) jens vejen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej jeg er blevet anbefalet af bruger 15/40. Da jeg køre hele året.

-------------------------------------------
Vw 1200 jeans. WHY WEAR JEANS WHEN YOU CAN DRIVE THEM.:)
VWKLUB NORD. Tlf. 42334216
(permalink) vw1303s Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Mit ? Var ikke om 20w50 var det rigtige valg jeg har brugt
20w50 i 17 år nu.. spørgsmålet Gik på om jeg kan skade min motor med gulf olien som
Har 2400ppm zink?
Vh Caspar

-------------------------------------------
Caspar.j.vw1303s@gmail.com
Nordsjælland
http://www.vw-bluelady.dk
(permalink) kew Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja det er dit spørgsmål, men jeg tænker hvorfor vil du bruge 20w50 ?

Alt det med kemi er måske lige en tand for kompliceret til de fleste ( Inklusiv mig )

Nu har jeg altid kørt med en rimelig kvalitets olie 15w40 og der er blevet mange 1000 km uden problemer, så måske det er lidt over kill til at begynde at gå op i zink indhold, men det jo bare mine tanker

Men der da et interessant emne.

-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
(permalink) vw1303s Member
Skrev for 9 years siden | | | |

hej kew hvorfor ikke bruge 20w50 ? har brugt det i min 1303 i 17 år og i 3 år på min 61 de køre fint holder tætte drypper ikke olie
kørte med 15w40 det første år på min 1303 der dryppede det en del

-------------------------------------------
Caspar.j.vw1303s@gmail.com
Nordsjælland
http://www.vw-bluelady.dk
(permalink) vw1303s Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej Vwnettet det er længe siden jeg har været herinde hvor er alle folk henne ? er de på andre forum eller vwnettet lidt stille iøjeblikket ?
havde håbet på lidt flere indput ;-)
vh Caspar

-------------------------------------------
Caspar.j.vw1303s@gmail.com
Nordsjælland
http://www.vw-bluelady.dk
(permalink) vwanders Member
Skrev for 9 years siden | | | |

For at svare på dit spørgsmål - Det er fuldstændigt ligegyldigt. Du skader ingenting.

VWNettet er ikke hvad det var engang.

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) vw1303s Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg Takker for svar .-)

-------------------------------------------
Caspar.j.vw1303s@gmail.com
Nordsjælland
http://www.vw-bluelady.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

20/50 er for tyk. En vw motor er bygget til at køre med er sae20 om vinteren og en 30 om sommeren hvis vi taler om at køre i dk. Hvis man kigger på oliefabrikanternes data om viskositet på deres olier kommer en 10/30 tæt på. Problemet kan så være at de 10/30-er man finder i dag ikke har de rigtige additiver til en gammel motorkonstruktion. Derfor vælger mange en 15/40.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Jesper M Member
Skrev for 9 years siden | | | |

På mine luftkølede VW'er har jeg altid kørt med Duckhams 15/40, men den er sikkert ikke bedre end andre. det skal nok bare ikke være en fuld syntetisk.

Til min Amerikaner går jeg meget op i Zink indholdet, da de ellers er meget slemme til at æde knasten (med mindre man køre med rulleknast). her vælger jeg Vantage V67S 20/50 da den har de 1800ppm (mener også det er en Castrol som er modificeret). ville også helst køre med en 15/40 i denne, men har ikke kunne finde nogen som laver kvalitet med højt Zinkindhold i en 15/40.

-------------------------------------------
Beach Buggy: http://vwnettet.dk/topic/133268
Bobbel 64'er: http://vwnettet.dk/topic/148902
(permalink) martin Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jesper n..
Vantage v67s laver både 20w50 og en 15w40 i samme serie, med 1800 ppm.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tager lige denne tråd op igen...

Jeg har lige bestilt 20L Vantage v67s 20w/50 hjem til min 90hk 356 motor, i håb om den så drypper lidt mindre med olie end den gør nu.

Bliver den for tyk, eller kan jeg godt køre med denne. Kører kun sommer selvfølgelig...

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Kører samme olie på samme type motor - supergod olie! Brug du bare den med ro i sjælen. Tror dog ikke på at den løser dit oliespild :-(

Hvis man eks. spørger John Benton fra http://www.bentonperformance.com/services , så foreslår han også en 20/50 olie til de 356/912 motorer han bygger. Det er godt nok til mig ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg spurgte om olie og Zddp for et stykke tid siden
http://vwnettet.dk/topic/214355/page/2
Nu har jeg kørt en del kilometer med Rimula og ekstra shot zddp uden problemer.
Jeg kan ikke lige se ppm indhold i Rimula, det er vist ret højt.

Ja, Vwnettet har en moderne lillebror på facebook, men helt personligt synes at det her forum giver de bedste svar på især teknik spørgsmål.
R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja, Rimulaén er faktisk liige på grænsen til at være god nok til std motorer ud af dunken. 900 ppm if memory serves. Men jeg anbefaler et skvæt additiv oveni, for at være på den sikre side. Rent smøre/tryk/kølemæssigt er det en af de bedste all fleet olier på markedet.

Castrol´s V67 15W/40 er absolut den bedste til alm og noget tunede VW motorer, hvis der skal stå Castrol på dunken. Additiv pakken er til den høje side, og det har faktisk en lille indflydelse på evnen til især at aflevere varmen i køleren. Men det er da bedre end for lidt.

Rasser, nu holder Benton jo osse til i Californien. Der har de liiidt højere temperaturer end her. Endvidere har 356éren jo en kæmpe oliepumpe, så vi har generelt ikke behov for det sidste i viscositeten, medmindre man kører en tur til Italien lige midt i sommervarmen. Så kan der bestemt være en ide i det.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Jesper M Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Kan kun finde castrol v67s'en som 10w-40 eller 20w-50.
Ville meget gerne bruge denne i en 15w-40, hvor har du set den farmer?

Mvh JM

-------------------------------------------
Beach Buggy: http://vwnettet.dk/topic/133268
Bobbel 64'er: http://vwnettet.dk/topic/148902
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg har kun set den via en fyr, som kom forbi, hvor vi legede lidt med forskellige opsætninger. Han sagde at han kørte på V67 15W/40. Så det går jeg ud fra var/er korrekt. Det kan da være at det reelt var en 10W/40. Hvis det er tilfældet forklarer det faktisk noget andet, som jeg undrede mig over. - Ka´vær jeg lige skal have ham gået på klingen og hørt efter om han er sikker i sin sag.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tak for svar forresten... Jeg bruger dermed min v67 20w/50 til min 356 motor, og bekymrer mig ikke længere...

Om det er overkill eller ej under vores temperaturforhold skal jeg lade være usagt, så længe jeg ikke skader noget, så er jeg glad. Jeg kommer nok alligevel ikke til at køre ret mange kilometer, og de fleste nok ved udendørstemperaturer på 22 gr.C, og derover, og koldstarter foregår også ved min. 20 gr.C, da det er minimumstemperaturen i min garage, året rundt.

Dog ærgeligt hvis den skal blive ved med at dryppe olie, men det må jeg leve med...

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Som Rasser også skriver så burde motoren ikke dryppe på grund af den olie. Find ud af hvor det kommer fra og tag den derfra.


Reply

You must log in to post.