Hvad værdi ligger den på når du cruiser med de 4000omdr konstant på motorvejen, og hvad værdi har den når du kører med spjældet fuldt åbent på vej op gennem omdrejningerne?
Med hensyn til din blanding på tomgangssystemet, så har du helt fat i det rigtige ved at finde den korrekte tomgangs dyse ved at føle dig lidt frem, og så ellers magre den lidt ud på luftdysen dertil. Det samme har jeg gjort med godt resultat. Så får du god kørbarhed ved små mellemaccelerationer og samtidig fornuftig lambdaværdi (god brændstoføkonomi) ved stille og roligt fast cruise hastigheder. Men pas nu på med for store skridt på luftdysen, der skal ikke ret meget til før det har en stor effekt på tomgangsdysen. Jeg gik fra 110 til 130, men måtte ned på 120 igen for at det fungerede ok.
Det der så sker der hvor dit tomgangssystem er ved at miste sin effekt (typisk 2500-3000omdr), det er jo at hovedsystemet træder mere og mere ind, i takt med at tomgangssystemets effekt mistes delvis (og til sidst helt). I denne overgang mellem tomgang og hovedsystem, der har blanderørerene (emulsionsrørene) for hovedsystemet RIGTIG meget at sige (det har svømehøjden også, men den har du jo styr på).
Blanderørene har også meget at sige mht. hvilken blanding du har når du ligger og cruiser stille og roligt normalt på motorvej og landevej. Når du så smider gassen i gulvet og åbner spjældene fuldt op, så er det minimalt hvad du mærker til blanderørene, her er det næsten bare valget af dine hoveddyser, luftdyser og svømmehøjde der har noget at sige.
Hvis du eks vil ha magret den lidt ud der hvor du ligger og cruiser, men du ikke ønsker at magre den ud på fuld gas. Så kan du prøve dig frem med blanderørene. Meget meget firkantet, så giver større/flere huller i toppen magere blanding, og flere/større huller i bunden giver federe blanding. Prøv dig evt. frem med at bor et 2mm hul et sted i toppen af hvert blanderør, og prøv at kør en tur og se hvad forskel det giver. Du kan altid lodde hullet til igen bagefter.
Også på blanderørene har jeg lavet ændringer, så jeg på samme måde som på tomgangssystemets ændringer, får lidt mere mager blanding ved cruise. Jeg kører med gamle Dobbelt solex 40 PII-4 karburatorer, og de kommer med 4 lige store huller fordelt ned over røret, jeg endte så med at bore et hul i toppen af blanderøret, med ca. samme dia. som et af de 4 eksisterende huller.
Men pas nu på med måling af Air Fuel Ratio, du må ikke kigge for meget på tallene, og så ende med at gå på kompromis med kørbarheden og throttle respons for bare at hente lidt økonomi.
Hvad siger din AFR måling lige i det øjeblik den pludrer?