Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Karburator justerings spørgsmål for den øvede.

Tags:
No tags yet.

(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

44 weber kopi.
1915 motor type 1. 120 hk. Større ventiler skarp knast.
Mine karburator kører for fed, når jeg kører råddent æg på speederen.
Den gør det både på hoved systemet og på tomgangs systemet.
Når jeg gir gas passer blandingen., men ved landevej og motorvej går den noget for fed.
Jeg har prøvet op og ned med dyser, og det samme med svømmerhøjden, og akselrations pumpen blandeskruer osv , uden det har nogen effekt. Hvis jeg mager den ud på f. Eks tomgangs dysen, kører motoren ikke ordentligt, den har akselrations hul ved lave omdrejninger.
55 tomgang
135 hoved.
F 11
200 luft.
36 venturi
Jeg har ændret det lille hul hvor tomgangs dyser trækker sin luft fra. 112 std og nu er det 125.
Motoren kører sådan set fint. . Det eneste mærkbare symptomer er. Når jeg kører 120 =4000 omdrejninger på motorvejen, og giver ganske let gas, så (pludre) den 1 sek inden den tager gassen., dette giver lidt urolig motorgang på motorvejen. På landevej og bykørsel er der ingen symptomer, den kører let og fint.
Nogen forslag til at løse dette?

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Split261 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej Martin, du skriver den kører med for fed blanding, men hvad er co værdien? Det kunne også lyde som lidt tændingsproblemer.

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er ikke tænding. Jeg kører med en bredbånds sonde i udstødningen.
Under fuldgas akselration går den 12,9 Ca. Og under halv akselration Ca 13,5.
Så snart jeg kører råddent æg, går den ned på 11,5-12. Alt for fed.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hvad værdi ligger den på når du cruiser med de 4000omdr konstant på motorvejen, og hvad værdi har den når du kører med spjældet fuldt åbent på vej op gennem omdrejningerne?

Med hensyn til din blanding på tomgangssystemet, så har du helt fat i det rigtige ved at finde den korrekte tomgangs dyse ved at føle dig lidt frem, og så ellers magre den lidt ud på luftdysen dertil. Det samme har jeg gjort med godt resultat. Så får du god kørbarhed ved små mellemaccelerationer og samtidig fornuftig lambdaværdi (god brændstoføkonomi) ved stille og roligt fast cruise hastigheder. Men pas nu på med for store skridt på luftdysen, der skal ikke ret meget til før det har en stor effekt på tomgangsdysen. Jeg gik fra 110 til 130, men måtte ned på 120 igen for at det fungerede ok.

Det der så sker der hvor dit tomgangssystem er ved at miste sin effekt (typisk 2500-3000omdr), det er jo at hovedsystemet træder mere og mere ind, i takt med at tomgangssystemets effekt mistes delvis (og til sidst helt). I denne overgang mellem tomgang og hovedsystem, der har blanderørerene (emulsionsrørene) for hovedsystemet RIGTIG meget at sige (det har svømehøjden også, men den har du jo styr på).
Blanderørene har også meget at sige mht. hvilken blanding du har når du ligger og cruiser stille og roligt normalt på motorvej og landevej. Når du så smider gassen i gulvet og åbner spjældene fuldt op, så er det minimalt hvad du mærker til blanderørene, her er det næsten bare valget af dine hoveddyser, luftdyser og svømmehøjde der har noget at sige.
Hvis du eks vil ha magret den lidt ud der hvor du ligger og cruiser, men du ikke ønsker at magre den ud på fuld gas. Så kan du prøve dig frem med blanderørene. Meget meget firkantet, så giver større/flere huller i toppen magere blanding, og flere/større huller i bunden giver federe blanding. Prøv dig evt. frem med at bor et 2mm hul et sted i toppen af hvert blanderør, og prøv at kør en tur og se hvad forskel det giver. Du kan altid lodde hullet til igen bagefter.

Også på blanderørene har jeg lavet ændringer, så jeg på samme måde som på tomgangssystemets ændringer, får lidt mere mager blanding ved cruise. Jeg kører med gamle Dobbelt solex 40 PII-4 karburatorer, og de kommer med 4 lige store huller fordelt ned over røret, jeg endte så med at bore et hul i toppen af blanderøret, med ca. samme dia. som et af de 4 eksisterende huller.

Men pas nu på med måling af Air Fuel Ratio, du må ikke kigge for meget på tallene, og så ende med at gå på kompromis med kørbarheden og throttle respons for bare at hente lidt økonomi.

Hvad siger din AFR måling lige i det øjeblik den pludrer?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hov, jeg kan se du har svaret på dine målinger mens jeg har siddet og skrevet ovenstående indlæg :-)

Kan du ikke lige uddybe med ca. hastigheder samt hvad omdrejninger motoren kører med når du laver målingerne?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Har du prøvet med en 140 eller 145 hoveddyse og evt. 180 luft, eller lignende?
Hvordan kører den med det? for umiddelbart kan du da godt give den en smule mere på hovedsystemet, uden at den går hen og bliver for fed.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Fedt med affaffaringer Rasmus.
I morgen laver jeg nogle nøjagtige målinger ved bestemme hastigheder.
Jeg troede egentligt at jeg havde fundet et godt kompromis, hvor den kører rigtig fint, men jeg kørte en lang tur på motorvejen her til aften, og opdagede symptomet, at den pludre noget når jeg (meget) let rører gassen.
Må jeg give dig et ring i morgen, når jeg er i gang med at justere.?

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg har ingen luftdyser, så jeg har ikke kunne ændre andet end dyser.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg ville prøve med andre hoved og luftdyser inden jeg gjorde mere ud af det.
Du kan jo evt. lodde dine luftdyser til, og bore dem op, og rette til med rival.
Umiddelbart ville jeg prøve med større hoveddyser. Eller har du prøvet det?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg har prøvet større hoveddyser 150.. Men så går den endnu mere fed.
Når den pludre, kører jeg 4000 omd. Der burde den kører 100 procent på hoved systemet.
Jeg er helt sikker på at den pludre pga for fed blanding.
Er det muligt at du har et billede af den del af dysen jeg skal bore i?
Jeg er ikke helt skarp i hovedsystemet.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

enig. med 4000omdr kører den på hovedsystemet. Samtidig er du så langt oppe i omdr. at jeg vil tro du skal koncentrere dig mest om en kombination af hoved og luftdyser på hovedsystemet.

Hvis du har prøvet forskellige størrelser af, så kan du måske prøve af med ændringer på blanderøret, men gem lige det til du er sikker på du har prøvet af med dyser først.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Kan du hjælpe med et billede af en opdelt hoveddyse (hele den komplette hoved streng) hvor jeg kan se hvad de forskellige ting hedder?
Jeg ville gerne bore i det rigtige

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Du kan kigge på denne side som eksempel http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=441053

Der er ret detaljeret beskrivelse af størrelser og huller på blanderørene.

Men jeg tror altså du skal prøve af med dyser først.

Iøvrigt er min sammenligning med weber og Solex ikke ret god, for Solex blanderøret er håbløst stenalderagtigt sammelignet med Webers blanderør.
Hvis ikke du kan få den ønskede effekt ved skift af dyser, så kunne det evt. være du skulle dykke lidt dybere ned i hvad de forskellige blanderør kan og ikke kan, og så måske prøve at bestille nyt derudfra (eller modificere dine eksisterende).

Systemet er ret "enkelt" bygget op - Luftdyse i top, benzindyse i bund, blanderør midt i mellem (halvvejs oversvømmet med benzin - afhængig af svømmerhøjden), aftrækskanal ud til "hjælpeventurien" fra "blanderøret kammer"

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Så nu er jeg stået tidligt op, her på min normale kirke dag

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

(vwnettet) oploader kun halvdelen af det man skriver. Mystisk.

.. Glæder mig til at prøve lidt forskelligt af..

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Super cool og informativt indlæg i to.

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej Rasmus Må jeg ringe dig op, og få 5 min af din tid?
Har du et Tlf.?

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) samba Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Forrige år byggede jeg en 2276 for en kunde. Den satte jeg spanske 44idf på. Den blev også ved med at drille, uanset hvad jeg prøvede blev den ved med at opføre sig som om den ikke var synkroniseret rigtigt. Ved tomgang og fuld gas gik den fint.
Det bedste resultat var når den gik meget fed. ( det hele bliver meget følsomt vis man hænger sig meget i benzin økonomi/lambda)

Det sidste jeg gjorde var at sætte nogle italienske gamle 40 mm på. Velvidende de ikke var store nok. Men så kørte den bare MEGET bedre. Dog fadede den hurtigt ud i omdr. Men dejlig kørbar i alle områder.( ingen pludren)

-steve stage 1 toppe
-FK 8 knast

-------------------------------------------
65" 21w deluxe. 2276ccm
83" porsche 911 3.0 sc
54 type 1 (projekt)
(permalink) samba Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Kører selv med 44 idf italien på min egen motor. De kører også rigtig godt, men skal jævnligt justeres lidt.
Kan sagtens køre 10 - 12 på literen med 165 hk.

Det jeg bøvler mest med på mine egne er gas fra tomgang så gør den det som du beskriver. Og det er ikke fedt ved bykørsel!!

Hvad ændre det Martin, hvis du gir den en større hoved dyse ?
Afhjælper det ikke noget af pludren?

-------------------------------------------
65" 21w deluxe. 2276ccm
83" porsche 911 3.0 sc
54 type 1 (projekt)
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Fuuuuuuuck hvor det driller. . 8 timer har jeg brugt i dag, og nu kører den dårlige end da jeg startede..
Jeg kan ikke engang komme tilbage der hvor jeg startede. . Karburator opfører sig fuldstændig ustyrlig. . Selv ved den mindste ændring af dyse/luftrør mm, så går den fra at være nogenlunde elendig, til at dårligt at kunne køre.
Jeg skal nok skrive hvad hvad jeg har prøvet, når jeg har løst problemet.

Opfølgning i morgen.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg kan konstatere så meget, at tomgangs dyser har stor indflydelse, selv ved 4000 omd.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Er der en der har info omkring den foreskrevne svømmerhøjde på 44 weber?

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Boxer Service Member
Skrev for 8 years siden | | | |

http://www.piercemanifolds.com/category_s/317.htm
http://cal-look.no/lounge/index.php?topic=12904.0

Svømmerhøjden skal være 10mm. Tror du skal have karburatorerne af igen og rense dem.
Det er ikke usædvanligt at der kommer skidt i kanaler mm efter et stykke tid.

/Rolf

(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Mange tak.
Jeg kan se at min svømmerhøjde står som beskrevet i bogen.
Jeg har nogle forskellige teorier jeg vil afprøve i dag.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg har fået tæmmet æslet. . Nu kører den rigtig godt, og blandingen passer ved bykørsel, og alt akselration. Den går en smule fed ved landevej/motorvej, men ikke mere, end at tændrør ser flotte ud.
Jeg har prøvet alle mulige ændringer på blanderør /luftduser/hoveddyser/tomgangs dyser /svømmerhøjde osv. . Jeg har lavet en orginal bosch strømfordeler, og rettet lidt på Speedertrækket, og det har (alle små) gjort en stor forskel.
Men det har været tidskrævende, midt i alt justeringen, begyndte den at hænge lidt i den ene nåledyse, dette forstyrrede helt vildt, da den ændre symptomer umotiveret.
Men alt i alt, har jeg en motor, stort set uden akselrations huller, og den trækker SUPER godt helt nede fra, og op til 6000.
Glæder mig til at få den på rullefelt.

-------------------------------------------
karmann martin

Reply »

You must log in to post.