Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
11:23 LMLeere: 5x205 skivebremser
10:04 Martin madsen77: Køleblik 1200
09:53 Frank_Andersen: Ballo17. Stil spørgsmålet i tekniske spørgsmål
09:43 ballo17: Motor AR106556 og F 0470265 ved I hvad det er for nogen motor
19:14 vwpower: Motor
10:24 ploug: testing.... 1.....2.......
23:03 1-0654961: fvee: Det virker upåklageligt - selvom jeg var sent oppe aftenen før.... ;-)

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  dyre lærepenge motor 1600

(permalink) anker Member
Skrev for 2 years siden | | | |

Jeg fik købt mig en 1600 motor i sommers og har så løbende købt/samlet stumper til renoveringen af den... Fik den fornylig samlet med nye lejer, ny org. knast, nye løftere osv. Det som jeg ikke fik gjort var at måle selve krumtappen inden jeg samlede bunden... Har så lige haft monteret svinghjulet og kan mærke/måle ca 0,20 mm sluk op/ned i svinghjulet( og JA, jeg er godt klar over at det er dyre/bøvlede lærepenge!!) Når jeg trækker i aksial retningen er der 0,76mm slør uden de 3 skiver (som måler 0,86mm tilsammen) som vel skulle ligge omkring 0,66 mm i stedet for, ik?? 0,07-0,12..?
Jeg har fået tvangshonet mine cylindre og med nye stempelringe og de overholder mål...
Da jeg så er ved at slibe sæder til de nye ventiler, er der en dyb krart i det ene sæde, så mine topstykker er nok ikke meget værd....
Kan man redde blokken med noget ny op boring,flugtboring eller burde jeg købe en helt ny blok og hvor/hvad? Hvis jeg alligevel skal have nye toppe, så overvejer jeg at investere i et sæt 1776 eller 1835 cyl. + toppe og så få blokken opboret samtidig....
Kan nævne at jeg også har investeret i et sæt solex kadroner og en elektronisk tænding...

PT. = lettere fortvivlet, kunne godt lige bruge et spark/slag i den rigtige retning....

Nogen der har lidt gode råd/input....slag/spark...?

Skriv/ring og meget gerne på min mobil 21264434

Mvh Henrik

(permalink) SJN Member
Skrev for 2 years siden | | | |

Når du samler ny motor skal du jo købe de shims de sidder bag svinghjulet i den rigtige størrelse. Du kan ikke regne med at genbruge de gamle. De er tilpasset motoren da den blev samlet sidst. Flugtboring er jo kun hvis ikke din blok holder mål, har du kontrolleret det inden du samlede??
Du skal have målt om det er din krumtap eller blok der ikke holder mål før du går videre...

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 2 years siden | | | |

Det lyder som om krumtappen er slebet op til overstørelse lejer -( eller hedder det understørelse når det er krumtap ?).
Hvordan passede plejlstængerne på krumtappen?
Måske skal du bare have andre hovedlejer.
Men der er kun en vej - skil det hele af igen og mål,mål,mål

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) anker Member
Skrev for 2 years siden | | | |

hold da op, det var hurtigt! :-)

Jeg var lige ude i værkstedet og det ligner at det er mellem leje/krumtap der er slør, men må ha skidtet skilt af igen og få det ordentligt opmålt... Kan man få overstørrelse leje i mange mål eller skal/kan man dreje af krumtappen så den passer med et andet leje....?

(permalink) anker Member
Skrev for 2 years siden | | | |

plejlstænger var/er uden slør med de nye std lejer, men ja, kan da håbe på at jeg kan nøjes med udskiftning af nye lejer (igen), men så i over/under størrelse denne gang..
Vil man altid slibe en krumtap eller kan man få lejer i mange størrelser?

(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 2 years siden | | | |

Man sliber kun en krumtap hvis det er nødvendigt.
Og ja du kan få lejer i mange under/overstørelser. Og fabrikater.
Holdte blokken mål?

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) anker Member
Skrev for 2 years siden | | | |

skal have det hele skilt af igen inden jeg kan opmåle, har selvfølgelig pakket den, men har dog ikke nået at montere cylindre... Jeg gir lige en update en af de kommende dage når jeg har haft tid til at rode lidt med den igen....

Takker mange gange for hurtig info...
Mvh Henrik

(permalink) fvee Member
Skrev for 2 years siden | | | |

Slebet krumptap ned = understørrelse lejer
Flugtboret blok = overstørrelse lejer

(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 2 years siden | | | |

Har du husket at justere aksialslør for knastakslen?
Det er fedt at bygge motor, men jo mere viden man får, jo svære er det at bygge en.

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) anker Member
Skrev for 2 years siden | | | |

Ja,må da sige at man lærer en del undervejs og mangler sikkert rigtigt meget endnu, man rart at vide hvordan det hele hænger sammen... Jeg har ikke justeret knast, fandt en org. ny jeg monterede med nye lejer, men ellers ikke noget shimsen på den, skal måske lige læse på lektien igen inden jeg samler den igen, har du et guldkorn eller er det beskrevet i manualen....?
Tak til fvee for opklaring af korrekt benævnelse...

(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 2 years siden | | | |

Når du får skilt det hele ad igen så start med motorblokken - det er meget vigtigt at den overholder alle mål - gør den ikke skal den flugtbores - og måske mere. Og så få den rengjort. Jeg ville hive alle propper i oilekanalerne (der er meget skidt derinde selv efter en tur med hedvandsrenser) og så skære gevind og sætte propper i.
Når blokken er klar har du noget fornuftigt at bygge på, og så kan du gå videre med krumtap, knast osv osv.

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) anker Member
Skrev for 2 years siden | | | |

Så blev blokken adskilt. Jeg kan mærke slør mellem leje og krumtap, det var tydeligt efter jeg fik tørret oliefilmen af, nok derfor jeg ikke har tænkt mere på det.... Skal ud til en kammerat som roder en del i motor, han vil hjælpe med at måle og tjekke slør....
Endnu engang tak for input og for at i ikke helt har taget håbet fra mig endnu...

(permalink) martin Member
Skrev for 2 years siden | | | |

Det hedder sig, at alle enhver kan lave en folkevogn, de er simple, og lige til at gå til.
Men sandheden er en helt anden, når det kommer til den lille boxer. Der er rigtig mange ting, man skal have styr på. Stort set hver eneste komponent i motoren, skal kontrolleres og måles.. Hvis der er den mindste fejl, vil motoren hurtigt gå i stykker.
Jeg synes du skal læse grundigt op på, hvad der skal gøres inden du samler den.
Et af problemerne ved motoren er, at der er tonsvis af elendige reservedele, som har gjort det svært at vide, hvad der dur, og hvad der ikke dur.
Der er flere her på siden som er meget hjælpsomme, og som gerne hjælper over telefonen.
Jeg har haft stor hjælp af fvee her på siden+mange andre.
Der er også masser af bøger og hjælp på YouTube.
Men det vigtigste er MÅL.
blokken SKAL være 100 procent i orden, ellers dur projektet ikke.
Start med at tage et stykke frisk papir. Mål alt op, og skriv ned, så har du noget at snakke ud fra, når du skal have support.
Blokken spændes sammen, og måles ud med 2 punkts måler.
Håber dette hjælper dig lidt.
Jeg har en tråd her på vwnettet
(sådan bygger jeg min 1915) måske kan du bruge lidt info derfra

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) anker Member
Skrev for 2 years siden | | | |

Hej Martin...
Jeg må ind og kigge lidt på din 1915 motor,når jeg har fri, jeg kan ikke åbne den på mobilen...
Det var slet ikke meningen at bunden skulle ha været skilt af, men den var ringere end først antaget, men skulle starte et sted... Det startede bare med at jeg skulle lave min bil om til 12 volt, så må siges at det er grebet lidt om sig... Jeg har skam også respekt for jer der har rodet/bygget motorer, jeg kender godt holdningen med at det er bare lige..., har selv kørt Harley i mange år og det minder lidt om samme holdning...
Takker for input og gode råd, som sagt er jeg hoppet lidt ud på dybt vand og er rigtig glad for hjælpen er i forumet...

(permalink) fvee Member
Skrev for 2 years siden | | | |

En skam du bor så langt væk,for jeg kan en masse Coyboy triks.
Som man siger: De gl. VW mekanikkere fra den tid da der kun var Typ.1 2 og 3 stod lige efter Tryllekunsteren i Fagbogen. HiHi

(permalink) anker Member
Skrev for 2 years siden | | | |

ja, det kan der være noget om... :-)!
Ja, jeg kunne godt bruge en cowboy i det sønderjyske.. :-)

Fik målt lidt her til aften ude hos min kammerat... Det ser ud til at blokken holder mål og det er krumtappen der er slidt, men ikke mere end den kan reddes med en slibning til understørrelse lejer. Jeg tænker på at køre ud til et cylinder service firma og vise/snakke med dem hvad det vil koste. Kan se en ny krumtap ligger på ca. 2500,- måske jeg kan finde en god brugt, men er efterhånden lidt nervøs hvad jeg får mig anskaffet... Er vi enige om at en 1300 og en 1600 std.krumtap er ens??
Det ene sæde i topstykket er også færdig, kan det skiftes eller må jeg erkende at der skal nyt topstykke til...??

Meningen med denne motor var egentlig bare at jeg kunne få en motor med 12 volt og så med lidt mere trækkraft end de 34 hk jeg har nu og så samle sammen til en større motor efterfølgende. Jeg mener stadig at det må være bedst at starte med en god motor og så må lak og bling bling komme senere, i modsætningen til hvad fruen mener, men der er jo så meget kvinder ikke forstår... :-)

Jeg har fået tilbudt en 1300 motor dobbeltportet uden endeslør hos en kollega til 2500,- overvejer at købe den og så håbe på at jeg kan bruge krumtap og få lavet toppe om til 1600, hvis det passer sammen/kan tilpasses og så lave 1300´ern om til ca. 1776 eller 1835 ccm...eller mere?? Synes det ser bedst ud hvis man kan se på blokken at det er en 1300 og så "gemme" de ekstra kubik...

Jeg tænker lige højt..:

jeg har pt:

1 sæt solex kadroner som nye
1 tri-mill udstødning
1 komplet nyt elektronisk tænding

mangler:
??? hvad vil i anbefale... Jeg går ikke efter mange omdrejninger, men en motor der er stabil og har et godt bundtræk(skal gerne kunne trække en campingvogn)...

(permalink) anker Member
Skrev for 2 years siden | | | |

Så lige dit projekt 1915 ccm, Martin det er dæleme gennemført arbejde!

(permalink) SJN Member
Skrev for 2 years siden | | | |

Prøv da at tage en snak med Jakob spring. Han kan klare det hele for dig. http://Www.gbot.dk

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) anker Member
Skrev for 2 years siden | | | |

Hej Søren,ja det kan godt være at en tur til Århus er godt givet ud, jeg har faktisk været deroppe og kigge på en 1835 motor,men mente at det måtte kunne gøres billigere, men som sagt før, dyre lærepenge for mig, da forskellen ikke er så stor mere... Det så ellers godt ud det han havde lavet....

(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 2 years siden | | | |

Hvad bil skal motoren i ?

Kører selv med Tri mill på en 1600 med 2x 32 solex (type 3 karbs) engle 100 knast og portning af toppe. Den går ganske godt med fint bund træk.

Men jeg synes(og det er jo en smagssag) men at Tri mill larmer noget i det. Motoren sidder i en cabriolet.

1300/1600 krumtap er ens. Efter min mening skal du holde dig fra at købe en ny eftermarked, kender flere vw venner der har haft bøvl med det. Find en god brugt tysk krumtap. Din kammerats motor lyder til at være et godt bud, men du ved det jo først når det hele er skilt ad :O)
Den kan laves om til 1600 ved skift af cyl sæt, karburator/manifold og så fræsning af toppene, koster ikke alverden

Ventilsæde kan skiftes ja, Jakob (Getbackontrack) laver selv total renovering af topstykker og har alt det nødvendige for at kunne lave reparationen, hvis ikke du selv vil.

Kan godt forstå at du i første omgang tænkte at en nybygget tunet vw motor koster mange penge, men du er også selv ved at få øjnene op for hvorfor :O)

Er sikker på du nok skal få det hele i hus.

Jeg ville, hvis jeg skulle have lavet en bundtrækker type 1 i dag vælge 1914 cyl sæt og så standard knast eller en meget mild

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) anker Member
Skrev for 2 years siden | | | |

Hej Henrik
Motoren skal i en type 1,1300 bobbel fra 66...
Tror jeg køber kollegaens motor og så bruger krumtap og toppe derfra og håbe(og måle!)at det virker. Vil gerne ha udboret/ombygget en 1300 for at "skjule" de flere kubik...
Kan man bearbejde 1300 toppe til henholdsvis 1600 el 1914?
Jeg er nok lidt skadet af larm"musik", det må gerne brumme og især hvis der er en "større" mening med det...
Det vil sige at man stadig kører med std krumtap på en 1914...?
Har luret lidt på eaglen-w100, men den må i den næste motor, har læst/hørt at den går fint hele vejen og ikke mindst i tomgang...

(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 2 years siden | | | |

Ja 1300 toppe kan bruges både til 1600/1776/1835/1914. Det handler om hvor meget de bliver fræset op

Og ja til standard krumtap med 1914. Det kan være en god ide at sende krumtap/svinghjul/kobling til afbalancering før montering i motoren, koster ikke alverden mener 1000-1500, kan bl.a. laves ved Westspeed

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) anker Member
Skrev for 2 years siden | | | |

Kanon, tak for tilbage melding, Henrik.! Jeg skal ud til en i dag i Aabenraa og høre ham af ang udskiftning af sæde og så høre ham af ang opbygning af større motor efterfølgende. Han laver næsten ikke andet end motorer, må høre ham af om han er frisk på et vw 1914 projekt... Hvis du/i kender andre i nærheden af Aabenraa som har tid/lyst/forstand på opbygning af en evt 1914 motor, vil jeg gerne høre nærmere, selvfølgelig mod betaling(gerne jyske dollar). Skal ud og kigge på den 1300 motor senere på ugen... Det er en dobbelt portet, er det ikke at foretrække fremfor singelportet?

(permalink) anker Member
Skrev for 2 years siden | | | |

Status

Hmm bliver da klogere og klogere og fattigere fattigere. ..

(permalink) anker Member
Skrev for 2 years siden | | | |

1600 blok skal flugtbores Før den kan bruges, men det kunne han sagtens
mine 1600 toppe duer ikke, håber jeg kan bruge dem fra 1300 så jeg kan få min 1600 køreklar imens jeg er i gang med 1914 motoren
1600 krumtap slidt, men kan redde med 1. Understørelse leje

Planen er så at bruge 1300 til projekt 1914 motor, så nu må jeg I gang med at nærlæse hvilke stumper der skal i...


Reply »

You must log in to post.