John, dobbeltportede 1300 toppe har samme ventilstr. som 1600, - med undtagelse af nogle ganske få, meget sene ´74 1303 motorer, som kun har 30 mm udst.
OK. Hvis toppene har revner mellem sæder og gevind, skal der andre til.
Til en 1600 vil jeg foreslå et sæt Revmaster eller AA500 støbninger. Det er de bedste på markedet efter min mening. Empi og GO1 toppene har nogen elendige ventiler og retainere, og når de er skiftet til en ordentlig kvalitet er toppene pludselig midst lisså dyre som et sæt af bedre kvalitet. Ety sæt Tims "Super stock" ville osse være et godt alternativ. de har 37,5 indsug, men nok så vigtigt 32 mm udst.
Bearbejdning af topstykker kommer jo an på hvilken effekt du ønsker. en 1600 med std knast, let nulrede toppe, udst og Kadrons kan jo nemt trække 65 hk og omkr. 130 Nm. Og det er rimeligt "billigt" at lave. Den samme 1600 med bearbejdede toppe tilpasset knastvalg, den rigige udst kan rykke 80-85 hk uden at omgangen blir alt for lumpy.
Går man lidt hårdere til værks og er ligeglad med at motoren lyder som en Harley i tomgang, så kan vi godt komme op under 100 hk, stadig med Kadron karbs. Men sådan een vil ikke være harmonisk, hvis den skal slæbe rundt på en campingvogn.
Ja, men Harleyén havde jo netop 2" primær rør allerede. En VW har 1 3/8", måske endda mindre hvis du tilfældigvis har "den rigtige" model varmekasser.
Nu ved jeg ikke hvor du bor, men du kunne jo indledningsvis kontakte Bo Alstrup og prøve at lokke ham til at hjælpe dig lidt på vej. Et godt råd ville være at få ham eller en af "os" til at samle longblokken og så lave resten selv. (Det vil typisk være billigere på den langebane) Så undgår du at lave alle de fejl, som rookies typisk laver. En VW motor en jo nem at samle,,,,, men mange "glemmer" alle detaljerne, og så bliver resultatet derefter.
My 02c.
T