Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  dyre lærepenge motor 1600

(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

John, dobbeltportede 1300 toppe har samme ventilstr. som 1600, - med undtagelse af nogle ganske få, meget sene ´74 1303 motorer, som kun har 30 mm udst.

OK. Hvis toppene har revner mellem sæder og gevind, skal der andre til.
Til en 1600 vil jeg foreslå et sæt Revmaster eller AA500 støbninger. Det er de bedste på markedet efter min mening. Empi og GO1 toppene har nogen elendige ventiler og retainere, og når de er skiftet til en ordentlig kvalitet er toppene pludselig midst lisså dyre som et sæt af bedre kvalitet. Ety sæt Tims "Super stock" ville osse være et godt alternativ. de har 37,5 indsug, men nok så vigtigt 32 mm udst.
Bearbejdning af topstykker kommer jo an på hvilken effekt du ønsker. en 1600 med std knast, let nulrede toppe, udst og Kadrons kan jo nemt trække 65 hk og omkr. 130 Nm. Og det er rimeligt "billigt" at lave. Den samme 1600 med bearbejdede toppe tilpasset knastvalg, den rigige udst kan rykke 80-85 hk uden at omgangen blir alt for lumpy.
Går man lidt hårdere til værks og er ligeglad med at motoren lyder som en Harley i tomgang, så kan vi godt komme op under 100 hk, stadig med Kadron karbs. Men sådan een vil ikke være harmonisk, hvis den skal slæbe rundt på en campingvogn.

Ja, men Harleyén havde jo netop 2" primær rør allerede. En VW har 1 3/8", måske endda mindre hvis du tilfældigvis har "den rigtige" model varmekasser.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men du kunne jo indledningsvis kontakte Bo Alstrup og prøve at lokke ham til at hjælpe dig lidt på vej. Et godt råd ville være at få ham eller en af "os" til at samle longblokken og så lave resten selv. (Det vil typisk være billigere på den langebane) Så undgår du at lave alle de fejl, som rookies typisk laver. En VW motor en jo nem at samle,,,,, men mange "glemmer" alle detaljerne, og så bliver resultatet derefter.

My 02c.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ok, jeg gør jo mere i enkelt..

(permalink) anker Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Øv mistede da lige mit indlæg igen....
Så prøver vi lige igen. Har lige fået noteret og sorteret i jeres guldkorn...!

Jeg har lige haft fat i Bo Alstrup som vil hjælpe med at kigge og sortere/kassere i mine dele...

Jeg bor i nærheden af Aabenraa, Farmer og tak for gode input...!

Jeg skriver lige når jeg har været forbi Bo, så er jeg forhåbentlig blevet klogere...

(permalink) anker Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ang. udstødning og modstand på en Harley vs bobbel som vi skrev om før, så har hd'en 1 3/4" udgang... Mine udstødninger går fra 1 3/4" til 2" lige i starten af udstødningen og fik som sagt at vide at hvis der var modstand ville den øges i hk... Kører helt uden luftfiltrr og med tragt...blot til info....

(permalink) anker Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej herinde igen, så kom jeg lidt i gang med motoren igen, ved godt at det er længe siden jeg har skrevet, men måske nogle stadig følger med....?
Bunden er nu blevet samlet....
Jeg fandt en 9 år gammel tråd herinde hvor folk skrev at man kunne udregne kompressionen på csp´s hjemmeside, men jeg har lige et par ??
Hvis man skal udregne kompressionen hvordan/hvor/hvad skal udfyldes på siden..?
Har målt min vendehøjde til 1,4 mm
Bohrung må jo være 90,5 mm = (1600)
Hub.....?
verdichtung...?
brennraumvolumen in ccm...? ( jeg har fået fat i en sprøjte (ml) og fået lavet et plexiglas låg, som jeg også har læst et sted var en god ide til præcis måling. Jeg har ikke mine toppe hjemme pt, men hvis jeg måler volumen i toppen i ml, hvordan får jeg det indtastet i csp´s regneprogram eller kan en af jer udregne/fortælle hvor jeg ligger i kompression...?
Det er en std knast i, org krumtap, der kommer et sæt kadroner på og så en tri-mill udstødning, elektronisk tænding, men hvor meget kompression bør jeg ligge på...?
Hvis ikke der kommer svar herinde, prøver jeg at oprette en ny tråd, ville bare lige opdatere og oplyse at jeg stadig håber/regner med liv i mit "dyre lære penge projekt..." Tak for jeres mange gode råd her og alle de andre steder på trådene, har brugt en del tid herinde imens jeg har lagt med benet oppe pga operation i knæet....
Mvh Henrik Anker

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Max 8:1 med std. knast

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) anker Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tak Frank, det er noteret.
det passer vist ikke helt med de 90,5 mm jeg skrev, men hvordan regner jeg resten ud, har søgt lidt herinde, men har ikke helt fundet formlen. ...

(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

http://www.csp-shop.de/cshop/technik/ber_brennraum.php

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) anker Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hvordan finder jeg hub? Er det volumen når stempel er i bund....?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hub er tysk for slaglængde. En std. 1600 har 69mm.
Boring 85,5 på en std. 1600.
Du skal udregne volumen på cyl. Ligeledes på vendehøjden, som jo bare er en cyl. med en meget kort slaglængde. Topstykvolumen er du nødt til at udmåle.
I CSPs regnemaskiner skal du nok bruge punktum i stedet for komma. F.eks. 85.5 i stedet for 85,5mm.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) anker Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tak for hjælpen....
Det giver god mening for mig nu efter det blev skåret lidt ud i pap.... :-)

(permalink) anker Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej, motor er lagt i bil og kører/starter fint... har dog et par spørgsmål ang justering af kadronerne, se evt mit nyelige opslag "justering af solex kadroner" i forum...
Med venlig hilsen
Henrik Anker

PS Tusind tak for alle jeres info/råd, det var nok aldrig lykkedes uden disse...:-)


Reply

You must log in to post.