Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Irs på splitbus.

Tags:
No tags yet.

(permalink) krolokke Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Som så mange andre er jeg ved at bygge Irs på bussen årgang 67,foran har jeg originalt setup og så er det bare hvad jeg gør bagunder? Jeg har nogle bagbremser 5 x 205 tromler ø 232mm med 30 mm bakker? eller fra en 1303 komplet men der mangler jeg så boltmønstret;-) Så siger folk at type 3 bremser er perfekte men kan se at folk leder konstant efter ankerplader så et alternativ vil være dejligt....Byd ind venner og godt nytår

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

byg BUS IRS - størrre og bedre bremser , der skal dog skæres og snittes lidt - som der ikke skal med type1 IRS.. Til gengæld har alle reservedele 211 reservedelsnummer.

også KAN bussen hæves til normal højde forholdvis nemt, og kan sænkes ekstremt vist man vil.
feks straight axel kan kun sænkes og ikke hæves ret meget. Til gengæld er BUS irs desværre ofte en lidt kostbar løsning - men er pengene værd.
https://www.creative-engineering.com/index.php?page=shop.browse&category_id=13&option=com_virtuemart&Itemid=26

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Prøv Busthomas. Måske har han et earlybay bagtøj liggende fra en 68'er...

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) krolokke Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Skal lige nævnes at jeg har justebar springplates-1303 arme og 1303 stubaksler-1303 trækaksler og en gearkasse ligeledes fra boblen;-)

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

ja men det kan da sælges igen - det er ok at man skifte mening.. ;-)

gearkassen er stadig brugbar.

du kan også sætte porsche skivebremser på i bag - men så er det billigerer at skifte til bus IRS..

der er mange muligheder også alligevel ikke.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nu ved jeg at krolokke er ret langt med sit irs setup bygget på type 1 dele, så det er nok lidt sent at 'ombygge'. Så hvad kan han få at gode bremser til det setup ?.

Men kan klart anbefale bus irs.
Jeg hjalp en kammerat med at bygge irs fra en 68' bus på en 65' bus.
Og her skar vi ingen steder.
Vi brugte dette kit
http://www.boxwagen.co.uk/index.php/products/category/224/32
lejehus, trækaksler osv kom fra en 68'.
CSP sælger et par flanger så man kan bruge type2 trækaksler på type1 gearkasse

Man kan faktisk bruge både ankerplader og tromler fra splitbus på det setup, dog skal man forøge hullet I midten af ankerpladerne. Lige nu kører bussen med earlybay bremser på den ene side og splitbus på den anden :-) og den bremsede fint til syn. (vi kunne ikke skaffe en 68' ankerplade)

Det er en superfin løsning. Det kan dog være svært at skaffe lejehus.
R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ser ud til at disse dele stadig er der
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39521

Kan være han er frisk på nogle type 1 dele.

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Lasslo Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jag kör med typ1 IRS och org splitbus bromsar, med en typ3 bromstrumma.
Bromsskölden, backar och allt inne i bromsen är från bussen, den enda modifiering som är gjord där är att jag flyttade över en förstärkning från typ1 bromsskölden. Se bild.
Sen passade typ3 trummorna rakt på, när jag svarvat bort en "fläns" i innerkant av trumman.

-------------------------------------------
Splitbuss 65
Karmann Ghia 57
http://www.flachflieger.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

det ser snückt ud Lasslo - god ide , hvilket årgang bus er Bromsskölden ifrän ?

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Lasslo - Er type3 og Type2 bremser ikke i forskellig diameter? Jeg forstår ikke hvordan du har fået det til at passe sammen med bakker fra type2 og tromle fra type3

/Rasmus

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

fejlpost

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det kan godt være dette spørgsmål ikke lige passer ind eller er dumt..:)
Dette billed er fra min bus, er det originalt opsætning på en Early fra 70 af..?
Syntes ikke jeg kan huske at jeg havde 2 hjulcylindre på den første bus jeg havde.

Eller er det dette i bygger på en split..?

image.jpeg

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) Lasslo Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Bornholmer - bromsskölden är org från min 65a buss.

Rasser - det skiljer faktiskt 2mm i diameter, bussen har 250mm och typ3 har 248mm. Om jag minns rätt. Men mina backar var slitna mer än en mm, så det gick fint

-------------------------------------------
Splitbuss 65
Karmann Ghia 57
http://www.flachflieger.com
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Brian; såvidt jeg husker er det samme type bremser foran fra 64'- 7/70'.
Nogen bays havde så bremsekraft forstærker på til tromlebremserne, fx Henriks 10/69' deluxe. Min 6/68' havde ikke.

Smart Lasslo! Det er vist 'try and error', men virker det, så er det dejligt at kunne bruge sine gamle bus dele igen.

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) ClausBendix Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Til Brian . Kan jo godt være splitbus bremser, det er jo en splitbus forbro der på din Bay .

-------------------------------------------

1965 Split bus 13 vinduers delux
clausbendixhansen@yahoo.dk
(permalink) Lasslo Member
Skrev for 8 years siden | | | |

-------------------------------------------
Splitbuss 65
Karmann Ghia 57
http://www.flachflieger.com
(permalink) Lasslo Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jo, det var lite "try and error" :). Det är så jag brukar mecka.. Det är ju folkvagn vi skruvar, det är inte rocketsience direkt.

Det var bra att kunna använda alla gamla bromsdelar från bussen, då de var i bra skick. Till&med handbromsvajern är orginal och orörd.
Sen är det ju skönt att veta att man har de bromsarna bilen konsruerades för en gång i tiden.

Jag har gjort samma ombyggnad på en kompis 67a buss. Han hade nya bromsbackar, så där slipade jag lite på bromsbackarna, på "klackarna" som ligger emot hjulcylindern och justeringen. På så vis kom backarna lite längre in, och trumman gick fint på. Det tog inte många bromsningar innan backarna slet in sig och bromsade över hela belägget

-------------------------------------------
Splitbuss 65
Karmann Ghia 57
http://www.flachflieger.com
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jo det selvfølgelig rigtig Claus..:)
Tror at jeg har vacump bremse forstærker på, fandt en slange der løb op foran på min bus da jeg tog motoren ud.
Det lignede vacum slangen der var til bremserne på min 71'er

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) ClausBendix Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Lasslo, Hvorfor vender dine ankerplader på hovede??.

-------------------------------------------

1965 Split bus 13 vinduers delux
clausbendixhansen@yahoo.dk
(permalink) vsmeden Member
Skrev for 8 years siden | | | |

man er jo altid lidt nyskerig og læser så oplæget så lure man over ,, kunne manden ikke bruge jagtvogn trumler og ankerplader bag på ville det ikke løse problemet ?
bare mine 25øre

-------------------------------------------
vw club fyn.dk
1970 type 1 pickup betty.1973 type 2 panel bus
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Vsmeden; Jo, det kan bruges, men ville være en 'mellemløsning'.
Udgangspunktet er bussens org bagbremser (Ø = 250 mm og bakkebredde 50 mm).
Så bedste løsning på type1-irs er type3 tromler, da de er Ø = 248 mm og bakkebredde 46mm.
Så at gå ned i 232 mm og 30 mm bakker er mærkbart dårligere, men ikke umuligt at køre med. Jeg har selv kørt en del med 190 mm tromler og 40 mm bakkebredde, det virkede da..men ikke overbevisende ved 100 km/t.
Jeg har ikke prøvet 232 mm tromler, så jo Kroløkke skal bare prøve det, og er han ikke tilfreds, så laver han det om.

Jeg var igennem flere bremseopsætnnger før jeg var tilfreds.
Samme med dækvalg, styrhuse (5 stk) osv ...det er det sjove ved at lege med gammel bil !

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) krolokke Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Har et par løsninger på hånden pt.som Ronnie så rigtigt skriver så er det at prøve sig frem;-)anker pladen sidder med 4 bolte så mon ikke det er til at lave om;-)Det første jeg skal er at have bilen lavet og synet,men har valgt at lakere hele bunden samt at renovere alt der bliver monteret med nye bøs-bolte osv.Status pt er at alt er lakeret og genopbygningen så småt er igang,fandme dejligt at nå her til;-)

(permalink) Lasslo Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Clausbendix - handbromsvajern gick bättre förvi bärarm och svärd om jag vände up&ner på grejorna :)

-------------------------------------------
Splitbuss 65
Karmann Ghia 57
http://www.flachflieger.com
(permalink) ClausBendix Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Forstår jeg det rigtig , at dine bremse kabler ikke kan nå hvis dine ankerplader sad rigtig.

-------------------------------------------

1965 Split bus 13 vinduers delux
clausbendixhansen@yahoo.dk
(permalink) krolokke Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Har valgt type 1 bagbremser til at starte med og løber så ind i håndbremsekablerne??Jeg har fået 2 bøs/forlænger rør med,det er stadig ikke nok til at det passer,det virker til at inderkablet er langt nok men ikke det ydre;-)Nogen forslag?


Reply

You must log in to post.