Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Indstilling af karburator

Tags:
No tags yet.

(permalink) elpres Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej, roder lidt med min 1303, da den på det seneste har opført sig lidt unormalt, mht at den havde svært ved at tage gassen.
Har nu skiftet tændrør, kabler, platiner og har haft karburator af og renoveret den med nye pakn. M.m.
Den kører bedre nu, men nu har den ligesom svært ved at komme ned i omdrejninger når man gir den gas.. Jeg har prøvet at indstille karburatoren efter en guide på nettet, men måske er det her problemet ligger.
Nogen der har et par tips?

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

grundindstilling på juster skruerne er helt i bund og 2½ omgange ud..

men går dit speederkabel gnidningsfrit ?

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Ja jeg ville også foreslå om kablet er for stramt. Prøv at løsne kablet helt og se om det hjælper. Ellers vil jeg prøve at grundindstille gasspjældet. Det skal være lukket i tomgang og så skal stopskruen lige netop røre ved chokerens trappe når chokeren er varm og slået fra. Ellers virker tomgangssystemet ikke.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) elpres Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Ja, jeg prøver lige det med kablet.. God ide. Vender tilbage ASAP.

(permalink) gugge Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej.
Grundjustering af gasspjæld foretages med en tændningslampe
Hilsen gugge

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Den fremgangs måde kommer du til at forklare nærmere

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) fvee Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Ja det har jeg aldrig hørt,det lyder spændende.

(permalink) gugge Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej alle !
Forklaring ved telefon
61369736
Hilsen gugge

(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej.
Det er nu ikke forkert hvad Gunner skriver, men der kræver selvfølgelig
en nærmere forklaring.
Når vi taler om karburatorer med luftomløb; PICT 3 og 4 har vi jo lært,
at justerskruen til gasspjældarmen ikke må røre tandbuen
på chokerakslen når motoren er varm, Grunden er jo, (udover en eventuel fejljustering af
CO-indholdet) at hvis gasspjældet ikke er lukket vil der ske en tændingsforstilling via
vacumdåsen allerede i tomgang.
Da motorer med luftomløbskarburatorer er kendt for at lave et accelerationshul ved
Igangsætning, som, udover fejl ved karburering, også har forbindelse til tændingsanlæget,
Jo større fortænding jo mindre acc-hul, er det af stor betydning at gasspjældarmen
Justeres således, at spjældet i tomgang er lukket, MEN VED MINDSTE BERØRING
Af speederpedalen giver mulighed for en tændingsforstilling via vacumdåsen i retning
Af højere fortænding.
Vedlagte skrivelser er udarbejdet af Serviceskolen på Østerbro, og blev udleveret til
Kursister (stort set på alle typer kurser), da det var, og stadig er et problem.
I virkeligheden burde vores ”grundlærdom” have været:
Gasspjældskruen må godt røre tandbuen, men ikke så meget at det påvirker vacum-
reguleringen i tomgang, og dette kan kun kontrolleres med en tændingspistol.Se pkt.11

karburator type 2 dbp.jpg
karburator type 2 dbp_0001.jpg

-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) gugge Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej.
Ja det er almindelig lærdom som VW mekaniker.
Men ved acchul er der mere der skal grundjust
hilsen gugge - Det kan Torkild nok også forklare

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Okey. God forklaring. Jeg undrer mig bare over at man er ude efter at se hvornår avanceringen begynder. Altså at der er det vakuum der skal til. Når man foretager indstillingen uden slangen på ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) gugge Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej
Der skal være slange på, Ved en eller to årgange var der 2 slanger på
Men teknisk meddelelse blev til en slange og ny dåse
gugge

(permalink) fvee Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Just. acc røret til rigtig sprøjte billed.
Svømmer højde! er det det mål der skal opnås når motoren kører?
for så er forklaringen forkert.Det er rigtig at slangen skal afm.men så skal studsen blokeres
med en finger inden overdelen løftes af ellers løber det benzin der er over nåleventilen ud og derved bliver svømmerhøjden forkert.Eller??

ellers 40257965

(permalink) elpres Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hvis nu vacum dåsen er dårlig på fordeleren. Hva er resultatet så på kørslen?

(permalink) elpres Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Ok lige en update herfra,
Igår prøvede jeg at skifte platiner og stille dem til 0,40 med en søger, stille tændingen statisk med slukket motor. (Med en prøvelampe)
Og endvidere skiftede jeg tændspole, vacumdåse og kondensator.

Jeg kørte så rundt i den og den kørte bedre og jeg var glad. Lige indtil at jeg skulle køre ungerne i børnehave her til morgen.
Den hakker lidt og hoster lidt med kold motor, og tager ikke gassen sådan helt.
Efter jeg havde afleveret børn, starter jeg den og den mangler ligesom trækkraft, og jeg er nødt til at gasse op, for at få den kørende.
Når den først er oppe i fart er den frisk nok, men der føles noget let tøven indimellem.

Jeg har lyst til at smide en anden karburator på, bare for at se hvad der sker. Men hvad kan man sætte på istedet for en solex 31 pict 4? Hvad passer på manifold flangen?

(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej.
Torkilds forklaring på justering af 31 PICT3/4 karburatoren er sådan set rigtig nok. Men med et par twists som er tillært gennem tiden.
1. På std motorer SKAL spjældet være helt lukket. Dvs helt ud med skruen til den slipper og så ind så den lige nøjagtig rører + ½ omgang. Den halve omgang er for at forhindre, at spjældet "kiler" sig fast ved hurtig slip af speeder.
2. Over tid er mange karburatorer irret til, og ligeledes dyserne. Især tilskudsdysen på tomgangs systemet har det med at lukke lidt til. Dernæst kan man ofte med fordel øge den med 0,05 - 0,1 for at minimere brændstofudfald ved lavt vacum i manifolden.
3. Skift tændspole til en model med noget godav i (Dvs IKKE en billig repro "Blå Bosch") dernæst øge gnistgabet på tændrør til min 0,7, gerne 0,8. OG til sidst udskifte platiner til et elektronisk modul, så du kan få noget kraft på gnisten, så den rent faktisk kan sætte ild til det der kommer ind, også under ikke optimale forhold. Min favorit er Pertronix Ignitor. Det er den dyreste af de "billige", men den med færrest fejl.
4. Indstil tændingen til 10 gr. BTDC og tilpas max avancering til 32 gr. U vacum.
5. Sørg for, at luft forvarmningen virker på luftfiltret. Man må godt snyde lidt og lade spjældet stå 5 - 10% åben hele tiden. (Dette kan især være en fordel hvis man kører med en repro udstødning, hvor manifold forvarmningen typisk ikke er hvad den burde være.)
6. Når dette er gjort, vil man ofte opleve, at motoren pludselig vil have mere at leve af. Så må man efter hovedsystemet, og måske øge hoveddysen med 0,25 - 0,5.

Når dette er gjort, så virker motoren garanteret igen. (Medmindre den er så slidt, at den ikke kan lave et ordentligt vacum i indsugningen selvfølgelig)

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) elpres Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Tak for dit gode svar farmer.
Jeg har lige et par spørgsmål, til det du har skrevet.
Mht til ignitor modul, er det så sådan noget her http://www.ebay.com/itm/VW-bug-electronic-ignition-package-VW-bus-electronic-Bosch-009-coil-plug-wires/172307973941

Dit punkt 5, ku du uddybe det lidt. Hvad er det for et spjæld du nævner? Choker?
Dit punkt 6, øge hoveddysen? Skal der så en anden dyse i?

(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Nej. Og slet ikke den skrammel fordeler der.
Du skal bruge Det her:
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=278901981369&rub1=Electric&rub2=Ignition%2CBreakerless%20Ignition&artnr=12755a&pn=0&sort=0&all=
Og:
905 105 111BC Ignition Coil 12V blue classic with clamp
Eller denne:
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=278901981369&rub1=Electric&rub2=Ignition%2CIgnition%20Coils&artnr=14675a&pn=0&sort=0&all=

Du kan købe det hos CSP eller mig. K&B Service har det nok osse.
5. Spjældet som bestemmer hvor meget forvarmet luft karburatoren får.
6. Jaah, det var lissom tanken.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) elpres Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Har kigget lidt på tændingen. Og blev lidt i tvivl om hvordan jeg måler max avanceringen?

(permalink) elpres Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Kan det passe at man måler max advancering ved ca 3500 omdrejninger i min?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Ja hvis man forventer at fordeleren giver max ved 3500. Kan man jo prøve at holde øje med den f.eks. op til 4000. Husk uden vakuumslangen på.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) elpres Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Lige en Update herfra.
Da jeg ville indstille max avancering, slog det mig at opstod en sjov/mærkelig suge lyd fra karburatoren. Så jeg prøvede at sprøjte noget skum rengørings halløj på, og ganske rigtigt så var der en utæthed ved det nederste spjæld hvor akslen går igennem karburatoren.
Så nu har jeg bestilt, betalt og monteret en ny solex 31 PICT 3 fra Brasilien (købt på ebay.de) Og sikke en forskel det gjorde.
Den nye karburator er meget fint følende hvad angår justering, så det var en fornøjelse at tune den ind.
Så tak for jeres svar, der ledte mig i den rigtige retning.

(permalink) elpres Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Er det iøvrigt normalt at benzin filteret imellem pumpe og karb bliver tomt, ved stilstand??

image.jpeg

(permalink) Dillen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Du må ikke sætte benzinfilteret på tryk-siden af pumpen!
Det skal sidde på suge-siden.
Gerne helt fremme under tanken, så evt. utætheder ikke giver unødige brandfarer.

Martin

(permalink) elpres Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Der sidder også et filter under tanken.. Måske skulle jeg bare afmontere filteret imellem pumpe og karb.
Er det dumt at det sidder der, grundet modstanden? Eller?


Reply »

You must log in to post.