God dag.
Du har da i det mindste ramt dimensionerne med karburator og udstødning ift ventilstørrelsen. Men hvis kravet bare er godt 110 hk, så er det da de forkerte toppe etc du har valgt. Eller osse skal du bare montere dem som der er og lade motoren gi´det den vil. 110 hk kan man jo nemt lave med et sæt std toppe der har fået lidt kærlighed.
42 x 37,5 mm ventilstr er lidt en "farisær" set ud fra et gennemsnits synspunkt, fordi udst siden faktisk har en tendens til at blive for effektiv med den downside, at motoren ikke trækker særligt meget moment før den kommer op i den sidste tredjedel af knastens arbejdsområde. Det kan man kompensere for både i portningen og med kompression og knast og udstødningsvalg. (Hvis man bruger ventilkombinationen på en stor motor, feks en 2275, med den rette knast etc, så begynder de at trække moment igen, fordi lufthastigheden på indsugningen kompenserer for udstødningens "overeffektivitet"
En 2054 med de stumper, en knast a´la W120 (Jeg bruger sjældent Engle nu om dage) og et sæt fornuftigt bearbejdede toppe med 42/37,5 ventiler skal rykke 145 - 155 hk. afh. af kompression og stage. Momentet kan man så lege lidt med bla. gennem ændring af ILC, split løft og måske split duration på knasten.
Erfaring kræver øvelse. Meeen det var måske ikke det helt rigtige sæt topstykker at starte ud med. Der er for mange faldgruber for en uerfaren, medmindre du VIRKELIG læser på lektien.
Til sammenligning: En 2165 buggy motor. FK8 knast CNC round port toppe, 40/35 mm ventiler, 9,5 kompression, 44 Idf, 1 5/8 TT udstødning. Dejlig kørbar med masser af punch allerede fra godt tomgang: http://bugfans.de/forum/resources/dam-2165/36261
1955 Buggy motor, Web 110/163 knast på 105 LC, stage 1 by me 043 toppe, 40/35 mm ventiler, 9,5 kompression, modificerede 40 mm Idf 70, 1 5/8 JP rustfri sidewinder. Masser af bundmoment, men stopper tidligt: http://bugfans.de/forum/resources/image/37184
1914 type 1. Web 110 knastaksel, 044 toppe, stage II by me, 40/35 mm ventiler, 9,8 kompr. 40 Dellorto, 1½" CSP Super comp udst. http://bugfans.de/forum/resources/line/36272
1600 type 1. Web 163 special grind, 0,472/0,425" ventilløft, Std 040 toppe, portet stage II by me, 9,5 kompression, 40 mm Dellorto, 1 3/8" Al´s merge header m. 2" TT fat boy. http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1145708.jpg
2165. Web 86B, CB Mini wedge toppe, 42/37,5 ventiler, 10-1, 45 Dellorto, 1 5/8 merge header m. Magnaflow potte. 170 hk v. 5900 omdr. 215 Nm v. ca. 4700 omdr.
Dette kan måske hjælpe dig med at få en ide om hvad der er mulighed for med de grejer du har, hvis du spiller dine kort rigtigt.
God weekend
T