Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tromle / skivebremser ?

(permalink) Leif Bjørn Lønborg Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej.

Jeg overvejer at ombygge bremserne på min buggy fra tromle - til skivebremser.
Men jeg er rent faktisk lidt i tvivl om, hvilke fordele der er ved skivebremser contra tromle.
Jeg forsøger lige at nævne nogle tanker:
1. Skivebremser er lettere at reparere.
2. Ingen problemer med at få skivebremser til at bremse ens.
3. Har skivebremser bedre bremseegenskaber.
4. Jeg har engang oplevet at tromlebremser bremseevne forsvandt fordi bremsebelægningen fadede. Jeg endte 20 meter inde i et krat på campingpladsen ved Ajstrup Strand i min gamle 57´ bobbel, som forlængst er afgået til de evige VW - marker.
5. Der er mere vedligehold på tromlebremser ( rensning & justering ).
6. Skivebremser "sviner" mere på fælgene.

Så spørgsmålet er derfor:
Kan det svare sig at konvertere til skivebremser ?

Billedet er af min første VW. Ombygget med stor bagrude og lodrette forlygter, og lakeret i Tropengrün L60D

min frste folkevogn.jpg

-------------------------------------------
VWenlig Hilsen
Leif mob: 22 91 44 16
email: spybuggy@gmail.com
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Det er een af de bedste ting jeg har lavet på min VW.
Bedre bremseegenskaber: ja.

Skiver har ikke samme tendens som tromler til at blive for varme (og dermed lavere bremseevne) ved gentagne hårde opbremsninger fra høj fart.

Man kan sagtens leve med tromlebremser, skiver er bare bedre.

Mvh Anders

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 7 years siden | | | |

jeg regner med at det er bremserne på forhjulene du vil opgradere.

Bagakslen klarer sig fint med tromlebremser.

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Den eneste rigtige fordel er at skivebremser bedre tåler flere opbremsninger. Tromlerne bremser fint og ja bevares de skal justeres meen på en STD. Bil med 40hk ville jeg køre med tromler.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) ibdanmark Member
Skrev for 7 years siden | | | |

hvis du bygger om,og det er en bærekugleforbro du har,så har jeg et sæt originale spindler du kan købe

-------------------------------------------
bred buggy nu med spær
flere airbag frie zoner i dk
40753159
(permalink) krolokke Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Tror såmænd ikke at du vil kunne mærke forskel i din buggy hvis du har standard motor,men hvis du har lyst,ja så gør det;-)Et eller andet skal vinteren bruges til.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hvis/når man monterer skiver foran på en buggy, så er det vigtigt at tilpasse bagbremsernes effekt til forenden. Ellers vil man opleve at buggyen skrider over forhjulene, fordi bremse effekten nu er for stor på forenden. afh af hjulstr, vægt på frontklods etc. er det nødvendigt med hjulcylindere fra 19- til 22 mm bagpå for at få en god bremsebalance. Og SÅ kan den bremse.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Leif Bjørn Lønborg Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Kære VW "Freaks".
Iøvrigt: Har en freak de samme egenskaber som en nørd har ?
Min motor er hvad angår størrelse og knast ganske standard hvad der nu var på en VW 411 E.
Altså W 1700ccm 59kW/80HP.
Så egentlig synes jeg at den "fortjener" at få skivebremser foran :)
TIL: ibdaanmark - vær så sød at skrive til min email: spybuggy@gmail.com
Til: Torben the FARMER - godt forslag. Jeg har "kun" 17 mm hjulcylindre på bagbremserne.
Så et hop i hjulcylinderdiameter fra 17 > 22 mm er en forøgelse på ca. 30 %.
Og iøvrigt T A K for nogle gode responses´ses`

Leif

-------------------------------------------
VWenlig Hilsen
Leif mob: 22 91 44 16
email: spybuggy@gmail.com
(permalink) dRjENSEN74 Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Er der ikke nogen problemer mht syn, hvis man bygger om. Eller er det helt ok?

-------------------------------------------
Notchback 1500 S '64
(permalink) Leif Bjørn Lønborg Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej.

Jow måske . . men . .
Jeg tror bare, at jeg ved en "fejl kommer til" at gøre det alligevel, fordi jeg betragter ombygningen som en oplagt forbedring.
Der står ikke noget nogen steder om at min buggy "kun" havde tromlebremser ved sidste syn.
Og næste gang at buggyen skal synes i år 2022, har jeg forlængst glemt alt om den ombygning.

Til den tid er jeg nemlig en gammel mand på 72 år :)

-------------------------------------------
VWenlig Hilsen
Leif mob: 22 91 44 16
email: spybuggy@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hvis buggyen er bygget på en årgang der allerede havde 4 x 130 boltmønster fra ny, er der ingen problemer. Bare man husker at få det noteret som konstruktiv ændring v. syn. - Og du kan jo "altid" - dvs. en gang om året, køre til syn og få noteret konstruktive ændringer.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) fvee Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Husk HOVEDCYLINDEREN (Fortryk)!!!

(permalink) Leif Bjørn Lønborg Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej fvee.

Jeg forstår ikke lige hvad du mener . . så . .

Der er du lige nødt til at komme med lidt flere detaljer. :)

VH. Leif

-------------------------------------------
VWenlig Hilsen
Leif mob: 22 91 44 16
email: spybuggy@gmail.com
(permalink) 1-0654961 Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Jeg vil på ingen måde sige John (fvee) imod - dertil har han for meget og jeg for lidt erfaring. Vil dog blot lige nævne, at min 68'er 1500 kører med en "almindelig" hovedbremsecylinder uden fortyk. Og dette uden problmer.....

(permalink) Leif Bjørn Lønborg Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej.

Jeg har aldrig hørt noget om at en hovedcylinder skal have et fortryk. Og såfremt at den skal have dette fortryk, hvordan kontrollerer man så om hovedcylinderen har dette fortryk ?
Men såfremt det viser sig, at hovedcylinderen ikke har dette fortryk, hvad skal/kan man så gøre for at hovedcylinderen bliver en glad en af slagsen - altså med fortryk :)

Leif

-------------------------------------------
VWenlig Hilsen
Leif mob: 22 91 44 16
email: spybuggy@gmail.com
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 7 years siden | | | |

på min jagtvogn som har skivebremser sku der en stører hovedcylinder på.stempler i bremsekaliber er jo størere.ingen problem ved syn.man skal bare have en masse papiere med.jeg spurte færselsstyrelsen og de godkente det

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) Leif Bjørn Lønborg Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej.
Jeg har snakket med fvee John Øhlers om hvad han mener, og jeg tror at det er sådan at !
Tromlebremser har fjedre til at trække bremsebakkerne retur, og derfor er hovedcylinderen til tromlebremser indrettet således at den danner et ganske lille fortryk.
Skivebremser derimod "giver sig" kun i gummitætningen omkring stemplet inde i caliberen, og gummitætningen levner kun en ganske lille frigang mellem skiverne og bremseklodserne.
Altså - såfremt en tromlebremsehovedsylinder med fortryk bruges ifm. skivebremser, risikerer men at klodserne ikke får frigang nok til at bremseskiverne kan dreje rundt.
Ret mig hvis det forholder sig anderledes.
:) Leif

-------------------------------------------
VWenlig Hilsen
Leif mob: 22 91 44 16
email: spybuggy@gmail.com
(permalink) fvee Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Fuldstændig rigtig.På 1 kreds hovedcyl. til skivebremse er hovedcyl. mærket med et blå
bånd.
På nogle 2kreds m/tromlebremser er der i udgangen mont. en fortryksventil.
Senere var det enstattet af et (lille) hul.
John.

(permalink) fvee Member
Skrev for 7 years siden | | | |

PAS PÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!! pr 1/1-2017 nye regler vdr. ombygning og syn.
Det er ikke for at være negativ MEN det er dumt at ofre penge på noget der ikke kan synes/godkendes/forsikres. Se reguletiv på Motorhistorisk Samråd.
John.

(permalink) Leif Bjørn Lønborg Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej.

Jeg har fundet Auto Consults uddrag af de nye regler:

http://www.autoconsult.dk/downloads/Bil.pdf

:) Leif

-------------------------------------------
VWenlig Hilsen
Leif mob: 22 91 44 16
email: spybuggy@gmail.com

Reply

You must log in to post.