Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  T 4 motor projekt

Tags:

(permalink) MchAlf Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hejsa Dude ....

Jeg har et gl. sæt org. reservedels kataloger + div.

Hygge...
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nå så fik jeg skildt motoren lidt ad.

jeg måler 68 mm i slag 92,5 mm i diameter dvs 92,5/2=46
4,6*4,6*3,1415*6,8*4=1808 ccm

toppene måler i indsugning 41 mm og udblæsning 34 mm og er uden umidelbart skader eller andet

cylindrene har stadig små krydsgående slibe streger. og er uden nogen former for fejl.
stemplerne er helt sorte på toppene. ellers ser det også fint ud inden i motoren. det jeg kunne se gennem cylinderhullerne. kansten hade ingen slibe mærker der var til at se og der var IKKE hydrauliske ventilløftere JUBI
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
:D
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
hvis du maaler efter er det nok 66mm i slag og 93mm boring

Tilykke, du har faaet dig en 412Smotor..!

skil den ad, rens den, skift de dele der ikke er gode nok (hoejest sansynligt er det hele ok incl. lejer, det der er mest skroebeligt er knast og loeftere), saml den igen med en god evt hjemmebygget udstoedning og to db. Webere/dells
-saa har du over 100hk for smaa penge..!
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 19 years siden | | | |
hov det var mig der ikke havde faaet logget ind....
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hey lækkert.

så er toppene og det hele altså fint (hvis der ikke er slitage problemer) deltyperne er gode.

har købt indsugnings manifolds + en 009 fordeler måske skulle det have været en 050 fordeler men skidt med det. hvilke kabs vil i anbefale. 44 webber/40 delorto mindre? større??

bør jeg skifte knást hvis jeg gerne vil have en bundtrækker. (uden at forøge slaget)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ikke for at så skår i glæden. Læg mærke til at stemplerne er hule. Topperne og ventilerne er sikkert 412S men den er lavkomprimeret. Vist nok 75HK så vidt jeg husker.
Du skal ikke køre med mere end 40mm. karb. Og nej du skal ikke skifte knast for at få mere bund.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
ja det opdagede jeg også idag da jeg tog dem af for at rense dem. men jeg lader dem bare være.
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Sjovt som en karb der er forkert indstillet kan kokse en motor til. i højre siden af motoren var der to pæne stempler og topstykker med en tynd sort film. i venstre side var topstykker og stempler belagt af et tykt lag koks og aflejringer. var et helvede at få af.

jeg har besluttet mig for at jeg ikke åbner blokken. kan kigge ind i den nu og der ser så pænt ud over det hele. kansten har det fint og lejerne har det nok også fint da selve krumtappen drejer så let så man skulle tro at den stod på skøjter smurt med olie på en frosen sø.? forstod i den? :D

desuden så er blokken også tæt så der er faktisk ikke grund til at åbne den.

de bolte som spænder topstykker og stempler og blok sammen. dem kalder man vist strækbolte ik? skal de skiftes hver gang at man piller topstykkerne af eller hvad?

har aldrig skildt en motor ad før og jeg kører bare efter instinkt. og det jeg har læst runt omkring på nettet.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nej der er ikke strækbolte på en luftkølet VW.
Strækbolte er typisk opgivet til at skulle spændes til et moment og derefter med nogen grader
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
OK tak
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
nå ja jeg tænkte på at jeg ville fortsætte dette emne nu hvor al historien er her.

har efterhånden fået samlet diverse dele sammen til min motor. har lige fået speedertræk fra usa. alt i alt har jeg skaffet:

Webber 36 mm idf prof ny renoverede og incl 2 renoverings kit men godtnok fra en alfa.
speedertræk af typen Hex bar-- helt ny.
manifolde ser pæne ud og er som den slags nu skal være

alt i alt med fragt og andet:
2283,14 Dkr.

på det nederste billede ses blæserskjoldene som jeg langsomt har fået mig slebet gennem. alle steder med rust er blevet børstet af med en roterende stålbørste på en lufttryks dremmel. og derefter grundet med anti rust spray flere lag er påført.

og blæser huset er også blevet grundet, sølvfarve larkeret og derefter klarlak.det er blevet meget pænt men fortryder dog at jeg ikke sleb dem plane som leopol har det.

har ikke besluttet mig for farven endnu.
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
forresten jeg læste et sted at man kunne få lavet lidt om på svinghjulet (noget med at høvle lidt af det et eller andet sted) hvorved at det var nemmere at få ind i gearkassen?? nogen der ved hvorledes og hvem der kan.
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
lidt billeder efter farmers request.
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
:o
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
:o
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Svinghjulet kan jeg lette for dig, det gir lidt bedre speader respons, kan også ta lidt af bagsiden så du får mindre bøvl med at fræse i gearkassehuset..

Vh Spring, uden login...

Ring til mig på 22332091 hvis du er int..
(permalink) Blob Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hvad skal du have for det?

Det kunne muligvis være interresandt.
(permalink) cardude Member
Skrev for 18 years siden | | | |
JA jeg bukker mig i støvet for det var faktisk en 66 mm slag. jeg ved ikke helt hvorfor jeg ikke kunne måle det mens at krumtappen var i blokken.

er det overhovedet noget værd at renovere en 1,8 litter. var det ikke nemmere fx at sælge den hvis det var en 2,0.

Hvordan finder jeg ud af hvordan at knasten er til motoren? nu hvor jeg har den ude.

lejerne ser rimeligt slidt ud så dem skifter jeg.

ellers noget jeg skal vide inden at jeg skifter lejer og samler blokken igen.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Køb et alm. 412S cylindersæt og en lidt skrappere knast. F.feks en Web 163. Fræs 1 mm af toppene. Så skal der nok komme pænt skrald i den
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Dahl Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hej Cardude....

Du kan godt lave en fornuftig motor selvom den kun er 66 i slag....

Jeg har nogle brugte men helt iorden stumper liggende fra et "66" projekt

Det består af 95mm cylsæt med stempler (flade i top) plejlstænger, krumbasker og lejer

kom og kig jeg bor ikke så langt fra dig.

/kasper
-------------------------------------------
doddern@hotmail.com
(permalink) cardude Member
Skrev for 18 years siden | | | |
en scat 270 graders ville da være ok sammen med en 2L motor der skal bruges til gade brug (sådan weekend) eller skal den lidt højere 276 eller 280 (er ved at finde ud af at jeg vil have en 71mm slag med 96 boring) 2056 ccm

gidder ikke bygge en 66 mm slag til min buggy.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Got what you need.
ring eller send mig en mail.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Nord-Jyden Member
Skrev for 18 years siden | | | |
:P

Det er sq et spændende projekt du har gang i der !

Nord-Jyden
(permalink) cardude Member
Skrev for 18 years siden | | | |
nå så er jeg begyndt at samle motoren. alle deler er nu indkøbt.

krumtappen er samlet og jeg havde skruet blokken sammen.

men så skete der noget jeg opdagede at jeg havde glemt at lægge lejerne i den ene side af blokken til knasten så jeg skildte den ad igen (efter at den havde stået siden i gård aftes) så limen skulle tøres af og der skullet noget nyt på. men så satte jeg lejrene i og gav den noget mere camlube. og inden at jeg skulle samle den så tjekkede jeg self lige om alle lejerne sad korrekt i til krumtappen. det gjorde de.
men jeg lagde lidt mærke til at sådan som mærkerne på drevet til knasten sad, kunne det da ikke passe at man dreje krumtappen og så passede det.
så jeg tjekkede lige og drejede krumtappen og kunne konstatere at den var omkring 6 hakker forkert!! og jeg ved at jeg var MEGET påpasselig med at det passede for ellers så passer det helle ikke sammen. det jeg så fandt ud af var at når krumtappen havde taget to omgange så var kansten ikke gået 1 omgang. så jeg talte tænderne på knast drevet var der 56 tænder som der også var på de gamle type 4 knast drev jeg havde. på den del af drevet der sad på krumtappen var der kun 25 tænder. 25 går ikke op i 56 eller jo hver 25 gang at krumtappen havde taget 1 omgang så ville det passe.

jeg fandt så ud af at det gamle drev til krumtappen havde 28 tænder det går tilgængæld op i 56 noget så nydeligt som hver anden gang som det bør være på en 4 takter.

problemet ligger i at jeg havde bestilt mange småting fra csp i tyskland og deriblandt drevet på krumtappen (som er helt nyt) de havde kun en model så jeg tænkte at det nok var det samme til type 4 og type 1. og eftersom at jeg i samme ordre besilte drevet til knasten så måtte de da kunne tænke selv og give mig noget der passer sammen men nej!

men så bruger jeg bare det gamle drev jeg har for det fejler vidst ikke noget jeg ville bare gerne have mest muligt af indmaden til at være nyt.

udover det så går det faktisk meget godt med motoren alt (UDOVER den pokkers dyre udstydning) er købt og skal bare samles nu. der kommer flere billeder:

dette billede er fra i aftes lige inden at jeg samlede bloken. vel og mærke for at skille den ad igen her til eftermiddag.

Reply »

You must log in to post.