Hestekræfter kontra moment - en f
Artiklen er tyvstjålet fra:
http://www.sveva.dk/sfv/teknik/teknik01/hkmoment01.asp
(til de ikke amerikanerbilskyndige: sb er en chevy smallblock v8, BB er en Big Block)
Biler vs. Hestekræfter, - og det mystiske, - men sammenhængende begreb Moment
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
cool - har diskuteret det mange gange med kkwa - og min konklusion må være at jeg vil ha en "big block boxer" :wink: til MIT behov . ud over det blev jeg egentligt ikke ret meget klogerer mht til hvor momentet blev af. ud over at det kan udskrives på en lap papir som en kurve..
Kunsten må de være at få flest kg pr Hk
og ikke flest Hk pr kg
Hvis man altså vil køre cuiserstil og ikke racerstil :?: :?: :roll:
kg er li m drejningsmoment er li med Nm - så :idea: og ikke fliser ikke begagerummet
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
[quote:e97cc06fd8="Bornholmer"]
Kunsten må de være at få flest kg pr Hk
og ikke flest Hk pr kg
[/quote:e97cc06fd8]
Så synes jeg du skal lægge en 25hk 1200ér i en stor bus og lægge en masse bly i bunden... :lol: (griner for vildt)
Så er dine kg/hk da for vilde :twisted: he he
[quote:5ad10534c6="Bornholmer"] ud over det blev jeg egentligt ikke ret meget klogerer mht til hvor momentet blev af. ud over at det kan udskrives på en lap papir som en kurve..
[/quote:5ad10534c6]
Effekten ved et givent omdrejningstal er lig en konstant gange med omdrejningstallet gange med momentet! Dvs. når du fx flyttet momentet op i rpm båndet(vha. knast oa.) vil effekten ligeledes blive flyttet op i rpm båndet, men blive forholdsmæssigt størrer end momentet pga. både rpm og moment er øget - derfor giver det hk at bygge en screamer...
Når du kigger på din momentkurve er arealet under den et udtryk for effekten- det gælder så om at lægge gearskiftene så man altid for mest muligt areal under moment kurven...
Duus
Mage til vrøvl har jeg aldrig hørt..
hentyder du til mig Anders?
8) Nej nej, ham der har skrevet den lange smøre!
okay - mht til tal og kurver er der lidt Tom Cruise over mig - fra filmen Days of Thunder , Jeg går mere op i hvad pedalen kan - end hvad udskrifterne fortæller :mrgreen: selvom det unægteligt hører sammen
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Det er vist også det eneste tidspunkt der er noget Tom Cruise over dig.. :lol:
Ja ja, han er sq blevet godt rystet rundt af alle de V8'ere. I udgangspunktet må målet da være at få en så jævn momentkurve som muligt på hele omdrejningsskalaen - uanset om det er til gade eller race. Gearskift koster sekunder, og dem er der mange af hvis du skal køre Nürnburgring. For at sætte lidt billede på, så var Ducati helt suveræne i Superbike klassen, hovedsageligt pga. mere moment = "længere gear". Noget andet er så at holde motoren i optimal effektkurvem men det går ikke altid i en skarpt kurve, og der er momentstodderne allerede væk. Et gearskift i Superbike betyder man "står stille" i 5-10 meter. Så jeg er altså ikke [i:5ed44ec04b]helt[/i:5ed44ec04b] enig med Astro-far.
Og ja, ved godt det ikke er et mc forum - sorry 8O
Trigger
"Uanset om motoren er en lille SB eller en stor BB,
vil enhver ændring du foretager som øger det samlede moment, uværgeligt gå ud over bilens accelerations ydelse, - ligesom selvfølgelig en hver ændring du foretager som ændrer bilens Hk. kurve i (modsat) ned af gående retning, vil give samme negative resultat. "
????
Er det kun mig der synes det lyder lidt vrøvlet ???
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Jeg syntes at den lange smøre mestendels er sort snak..
Der eksistere et helt fast forhold mellem effekt (kW) og moment(Nm).
Frit fra leveren mener jeg at det er:
2*pi*Moment*omdrejningstal
----------------------------------------- =Effekt
60000
Så at begynde at adskille begreberne som der lægges op til er i mine øjne noget fordrukkent vrøvl.
Er der heste ved et givent omdrejningstal, så er der også moment.
R
hvordan forholder det sig så med f.eks motorcykel motorer? Jeg synes tit man ahr hørt at de ikke egner sig til bil-brug pga de mangler moment - men har nok hk!?
(At de så ikke er bygget til/kan holde til bil-brug er en anden sag)
Det der er med motorcykelmotorer er at de typisk har meget lille volumen, og derfor mangler momentet. Til gengæld har de masser af topeffekt, men det starter først ved 10K omdr eller deromkring og det kan man jo ikke bruge i en bil..
Der er et naturligt forhold imellem en motors slagvolume og dens moment. Samtidig har motorer med stor slaglængde stort moment og motorer med stor boring har forholdsvis stor topeffekt.
Men det som klovnen her lægger op til er jo at hvis man har en bil med 200 Hk og 2 Nm, så er den hurtigere end en med 200 Nm og 2 Hk.. (Lidt overdrevet, meeen..)
Det eneste der ville ske når man slap koblingen, uanset omdrejningstal, er at motoren ville gå ud..!
Moment og effekt hænger unægteligt sammen, og er udtryk for to faktorer i motorens måde at trække på..
Som hovedregel er det jo sådan at motorer bygget til høj effekt laver deres peak højt i omdrejningsskalaen, og motorer lavet til stort moment laver deres lavt i skalaen.
Mange gange vil to biler med de to motortyper køre lige op med hinanden. F.eks lavede vi engang en "test" en dag på arbejdet, ned af Ballerup Boulevard med to meget forskellige biler. Mig i Subaru Impreza GT med 2,0 boxer med turbo, 218 Hk ved 4400 rpm/295 Nm ved 4000 rpm. Og en anden mekaniker i Honda Accord Type R med 2,0 række, 212 Hk ved 8300 rpm/275 Nm ved 8000 rpm.
Subaruen skød fremad som en raket fra starten, men når jeg skifter til 2. kommer der en Honda flyvende som først lige er begyndt at trække i 1. ! Og sådan går det op igennem gearene ned til det røde lys hvor vi lander med få meters mellemrum..
Long story short, så kan man ikke fornægte hverken det ene eller det andet, det handler om hvad man skal bruge bilen til.. Men jeg gad ikke og trække campingvogn over alperne i en Honda..! :wink:
[quote:67105cf9fc="vwanders"]Det der er med motorcykelmotorer er at de typisk har meget lille volumen, og derfor mangler momentet. Til gengæld har de masser af topeffekt, men det starter først ved 10K omdr eller deromkring og det kan man jo ikke bruge i en bil..
Der er et naturligt forhold imellem en motors slagvolume og dens moment. Samtidig har motorer med stor slaglængde stort moment og motorer med stor boring har forholdsvis stor topeffekt.
Men det som klovnen her lægger op til er jo at hvis man har en bil med 200 Hk og 2 Nm, så er den hurtigere end en med 200 Nm og 2 Hk.. (Lidt overdrevet, meeen..)
Det eneste der ville ske når man slap koblingen, uanset omdrejningstal, er at motoren ville gå ud..!
Moment og effekt hænger unægteligt sammen, og er udtryk for to faktorer i motorens måde at trække på..
Som hovedregel er det jo sådan at motorer bygget til høj effekt laver deres peak højt i omdrejningsskalaen, og motorer lavet til stort moment laver deres lavt i skalaen.
Mange gange vil to biler med de to motortyper køre lige op med hinanden. F.eks lavede vi engang en "test" en dag på arbejdet, ned af Ballerup Boulevard med to meget forskellige biler. Mig i Subaru Impreza GT med 2,0 boxer med turbo, 218 Hk ved 4400 rpm/295 Nm ved 4000 rpm. Og en anden mekaniker i Honda Accord Type R med 2,0 række, 212 Hk ved 8300 rpm/275 Nm ved 8000 rpm.
Subaruen skød fremad som en raket fra starten, men når jeg skifter til 2. kommer der en Honda flyvende som først lige er begyndt at trække i 1. ! Og sådan går det op igennem gearene ned til det røde lys hvor vi lander med få meters mellemrum..
Long story short, så kan man ikke fornægte hverken det ene eller det andet, det handler om hvad man skal bruge bilen til.. Men jeg gad ikke og trække campingvogn over alperne i en Honda..! :wink:[/quote:67105cf9fc]
det du beskriver der kunne lige så godt have været Danborn og mig på mantorp.....
Danborn med hans 2.1 wasserboxer med pænt stort moment men ikke så mange omdr at gøre godt med, og mig med min 1914 uden det vilde moment (160nm) men lidt flere omdr at gøre godt med.
Danborn var konstant hurtigst ude af hullet ligegyldigt hvad jeg gjorde , og så fulgtes vi pænt ad til stregen hvor danborn vandt 5 ud af 6 gange (desværre ;-).
2 vidt forskellige motorer der hver har deres charme
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Lige præcis.. Man må bygge sin motor som man godt kan lide den, og så må det være ordene.. 8)
Hvis en "ting" (som kunne være en bil) bevæger sig men en hastighed V og vejer m, har den en kinetisk energi på:
Energi = 1/2mVV
Hvis man accelerere bilen fra en hastighed til en anden hastighed, skal man bruge energi:
Formel 1
Energi = 1/2mV1V1- 1/2mV0V0
Energien er i joule, men da joule mest bruges af kvinder på slankekur, konvertere vi det til kW: Vi ved at:
w = j/s
så derfor:
kW = j/(1000s)
dette kombinere vi med formel 1 og får
formel 2:
kW = (m(V1 - V0)(V1+V0)) / 2000s
Så hvis man kan måle bilens vægt (inc alt !, dvs chaurfør, benzin osv), hvis man kan opsamle hastigheden på bestemte tider, kan man måle effekten der medgår.
Hk er opgivet ved en temperatur på 20C og et lufttryk på 1013 mb.Derfor justere man den målte effekt efter flg formel (3):
kWkor = kW(1013/lufttryk) x sqr((273+temp)/293)
Hvis man vil have omregnet til NM
formel 4:
Nm = 9550 * (kW/rpm)
Damn , hmmm ????
jeg går lige ud i værkstedet og banker lidt rust ;-)
det der einstein der, det skal sgu nok passe, er du teknikker in real life eller bare nørd ??
det tar jeg sgu hatten af for hvis du selv har udregnet den der, min matematik er ikke hvad den har været ka jeg se
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hej. tag en motor med en lille kobling/svinghjul og kør op af en bakke og hold 80 km t så skal man give lidt gas for at komme over , tag den samme motor og mont. en større kobling/svinghjul og kør samme tur og i vil se at i ikke skal give så meget gas for at komme over pga. at der er mere moment i et stort svinghjul men det har den ulempe bilen bliver langsommere i optræk
-------------------------------------------
(Er du fuld så tag bussen hjem)
T1 splitbus 1967 1.6 L
Vw Polo 2013