knastaksel spørgsmål?Og et om kr
Som nævnt i en anden tråd , har jeg købt en 1914 motor med 308/w130 knast.
Er der nogen som har erfaring med denne knast, jeg har indtil nu kun kørt men en 286(tror jeg nok den hed) Hvilken forskel kan jeg forvente-Tomgang- ydelse-omd, kender i denne knast så skriv lige hvilke fordele og evt ulemper den har.
Et andet spørgsmål. Skal den lille alu pakning mellem krumtap og svinghjul, sidde på når jeg måler slup i krumtappen, eller skal jeg måle slup uden ,og så sætte den på når det samles endeligt?
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Hvis du tager en 286´er ud af en motor og sætter en 308´er i skal du være forberedt på et få en motor med lidt mindre moment og med lidt held samme effekt ved at lidt højere omdrejningstal.
Hvis du derimod tilpasser motoren til den skrappere knast får du mere moment og mere effekt.
Kan du se min pointe ? Det kan man ikke bare sammenligne.
Hvis din motor har O-ring i svinghjulet skal du slet ikke bruge den pakning. Men hvis dit svinghjul er fra før 66-67 skal du have den i ved udmåling
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Er der flere bud?- Jeg har ikke nogen o-ring på svinghjulet! Det har min 1300 fra 70 heller ikke - og heller ikke min 1600 fra ca 78, har faktisk aldrig set et svinghjul med o-ring.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Så må du se efter igen. Svinghjul efter 67 har en o-ring "indeni" hullet til krumtappen. Dem uden har et "trappetrin" som så passer på et trin på krumtappen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg har kørt med 308 knast på min 1914, og jeg var ikke vild med at køre med den, jeg synes først den træk ved 5000omdr, og jeg bryder mig ikke om at ligge der oppe hele tiden, skal du op ad en bakke, og ligger på 3000 omdr så er du nød til at gear ned hvis der lige skal ske noget. Men som Frank skriver kan man sikkeret pussle lidt med tingene så det kommer til at køre.
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
Pusle er måske ikke ordet. Den skal have noget mere kompression end vi måske er vant til på gaden. Men så kommer bundtrækket også.
5000 er for sent til gadebrug.
De første tunede 1600 motorer jeg var med til at lave havde 10-10,5 til 1 og vi brugte Scat C45 knaster. De trak fra 3000 omdr.
En 308 graders USA knast skal nok op på 10,5-11 for at virke. Prøv at tage en kompressionsprøve med sådan en knast i og 9 til 1. Så tror man motoren er slidt op.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank. Skal jeg forstå det sådan at hvis der er en not inden i svinghjulet, så skal der sidde en o-ring der? Og hvis der sidder en o-ring så skal den tynde alu pakning mellem krumtap og svinghjul ikke bruges? Nu har jeg læst afsnittet om montering af svinghjul , i min haynes værksteds håndbog(biblen)
Og der står at den alu pakning er vigtig(selv om jeg ikke kan se hvad gavn den gør)
Den omtalte o-ring, ligger den i et normalt pakningssæt til t1?'Jeg har et sæt , men det ligger på mit arbejde, så jeg kan ikke bare lige se efter.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Når man går op i eks. en w130 er der flere ting man skal overveje:
- Motoren kommer op at køre i højere omdrejninger, og der kan være chance for at møllen drejer så hurtigt rundt at den smider et af blæserbladene (de flyver lige gennem blokken). Løsning kan være at få en svejset mølle på, eller evt. sætte powerpulley på så man "gearer" møllen aut. ned. Eller bruge begge dele!
- en så hidsig knast kræver også nogle ordentlige toppe der kan suge noget saft, så hvis man skal kunne udnytte hele knasten er det vigtigt at man har toppe og karburatorer der passer dertil.
- Og som Frank skriver er det ekstremt vigtigt at have kompression noget højere for at vække knasten op. (jeg tør dog ikke gå helt op på 11:1 ;-) )
- Krumtap med tilbehør skal være forberedt på de ekstra omdr. samt afbalanceret med svinghjul og trykplade, og jeg ville umiddlebart ikke satse på at køre med en w130 på en std. krumtap (Bare min personlige vurdering)
- Kobling og trykplade bør også være "opgraderet" til at håndtere de ekstra Hk.. men nu er det nok ikke så slemt da en buggy jo er ret let.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Jeg har ikke opgraderet til w130. Den sidder i den longblok som jeg har købt-og den har kørt. toppene er med større ventiler - jeg ved dog ikke hvor store,da de er monteret, men til efteråret sætter jeg nok mine 044 toppe på, jeg har et sæt weber 40 med 36 mm venturi. Min kobling er en kennedy stage 2, så den kan nok holde. Jeg har heller ikke nogen anelse om hvilken komp. der er , men den bliver da målt når jeg får sat motoren på.
Og hvis den w130 knast er noget møg til min motor , så bliver min 286 sat i i stedet-men først når denne sesson slutter. Nu skal jeg bare ud og køre , det er sommer og solen skinner.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
[quote:2ef6461dec="niels-erik"] Jeg har heller ikke nogen anelse om hvilken komp. der er , men den bliver da målt når jeg får sat motoren på.[/quote:2ef6461dec]
Det kan du ikke.. Du skal måle/regne nu inden den bliver samlet..
Du tænker på kompressionstrykket. Der bliver snakket om kompressionsforhold.. Det er to ting. :wink:
Ja Niels Erik, der er en rille indeni svinghjulet til en O-ring. Og den bør være i pakningssættet.
De alu-pakninger og papirpakninger skal kun bruges op til 66-67.
Og Rasser. Det er ikke et spørgsmål om at turde. Det er nødvendigt for at knasten virker. Men det hele skal stadig passe til benzinen. Hvis du kan køre 9:1 ved en 286 kan du måske køre 10-10,5 med en 308 graders på gadebenzin. Det er ikke sort og hvidt.
Alt det vrøvl Gene Berg skriver om tunede motorer med 6,5-7:1 passer ikke.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Takker for svarene, samler motoren i morgen. Tag lige og kryds fingre for mig.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
[quote:0a94e9bb0d="Frank_Andersen"]Ja Niels Erik, der er en rille indeni svinghjulet til en O-ring. Og den bør være i pakningssættet.
De alu-pakninger og papirpakninger skal kun bruges op til 66-67.
Og Rasser. Det er ikke et spørgsmål om at turde. Det er nødvendigt for at knasten virker. Men det hele skal stadig passe til benzinen. Hvis du kan køre 9:1 ved en 286 kan du måske køre 10-10,5 med en 308 graders på gadebenzin. Det er ikke sort og hvidt.
Alt det vrøvl Gene Berg skriver om tunede motorer med 6,5-7:1 passer ikke.[/quote:0a94e9bb0d]
Jeg kan sagtens følge dig (mht. statisk/dynamisk kompression) men på et tidspunkt begynder man jo at komme så farligt højt op i kompression at der er fare for at man får lavet noget lort der pinger og ikke kan times ordentligt, derfor snakker jeg om at turde ! (jeg prøver med 10,3:1 så må vi se hvad maskinen siger til det). Men jeg er helt enig med dig Frank - der skal mere kompression til jo "større" knasten er, og det hele skal passe sammen.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
hej med jer
jeg tillader mig lige at komme med et tillægs spørgsmål.
når man lave så høj kompression vil man så ikke være mere udsat for tændingsbanken eller det er måske ikke problemet med så skarp en knast ??
Og hvad med varmen måske ikke et problem i en buggy men hvis den nu sad i en bobbel eller bus??
Der er statisk og der er dynamisk komp.
Den statiske er den du måler ud fra forbrændingskammer, cylstørrelse osv.. Den dynamiske komp er den faktiske komp du har når det hele drejer rundt og ventilerne åbner og lukker.
En skarp knast har typisk mere overlap mellem ind og udst ventil hvilket lukker komp ud og giver en lavere dynamisk komp.
Altså jo mere overlap din knast har jo højere statisk komp skal du have for at det virker... Og nej statisk komp på 10-1 giver ikke tændingsbanken hvis den rent faktisk kun er 8.5-1 dynamisk..
Vwanders du skriver man skal måle/regne ud hvad kromppression er inden man samler.Jeg har aldrig tunet vw motor, jeg har kun samlet en del standard motor, men jeg sætter og tænker på hvad kromp er på dem jeg samler det har jeg faktisk aldrig tænkt på.
Men er der en der vil fortælle mig hvordan man måler /regner det ud, eller henvise til et sted på nettet hvor man kan se det, så kunne jeg jo lære det også. På forhånd tak
Troels
Cylindervolumen+vendehøjdevolumen+topstyk.volumen, Divideret med vendehøjdevolumen+topstykvolumen
Eks.
En 1600 motor (1584cc) med 50cc i topstykket og 1mm vendehøjde = 6cc og bare nogen runde tal i hovedet:
396+6+50 = 452
50+6 = 56
Komp. = 452:56 = 8,0:1
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
8) Ja, og rent teknisk gøres det så ved at øge eller sænke volumen af forbrændingsrummet i topstykket. Hvis du vil hæve kompressionen, så skal du fræse hullet i toppen dybere, så cylinderen går længere op i toppen. Hvis du vil sænke kompressionen, kan du lægge shims imellem, så toppen løftes.
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
[quote:2b341bb700="birke"]
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia