U-opkortede kitcars. VIDEN, ikke gisninger, søges!
Som en opfølgning på alle de kitcar-diskussioner der er, og har været, her på vwnettet.
Vi har allesammen læst de indlæg hvor der står at en Mania eller whatever ikke kan synes fordi den er på lang bund.. Men INGEN er så vidt jeg ved kommet med håndgribeligt bevis på dette.
At VW's buggygodkendelse er på opkortet bund ved vi alle, men hvem siger at de lange ikke kan godkendes?
Jeg vil opfordre dem som HAR PR
Hej vwanders...
Rart at se nogen der ikke bare "råber", det kan man ikke / det må man ikke...
Jeg har snakket med en tekniker indenfor bilsyns myndighederne for nogle måneder siden, og han sagde at der som så ikke var noget problem i at syne en lang bund - såfremt FABRIKANTEN af kittet havde en godkendelse, som så skulle følge med kittet.
Hvis en sådan godkendelse ikke forefantes fra fabrikantens side, skulle bilen forbi teknologisk institut, og have udført en svingnings måling, dette koster "naturligvis" en pose penge, men der var altså ikke nødvendigvis noge problem i en godkendelse, det der oftes var problemet med "lange" modeller, var at det ofte var cabriolet'er, og dermed ikke den store afstivning fra karossen's side, det kunne derfor blive nødvendigt at forstærke bunden, for at komme indenfor de "normer" som lovgivningen kræver til svingninger. - men eftersom at lovgivningen siger at en ombygget bil (læs:kitcar/buggy) ikke ændres i årgang ved ombygning, skal den altså kun opfylde de gældende krav som var i detailforskrifter for motorkøretøjer i det pågællende år (etc. 1968), derfor burde det ikke være så svært at opfylde de nødvendige krav.
Men jeg ville også gerne se de papir'er der siger at det ikke kan lade sig gøre...
Mvh, brian.
Hej
Jeg har for tiden lidt gang i Leo Nielsen fra teknologisk institut. Mht. min ide med en SuperSevenBuggy. Han siger at den lange bund i sig selv ikke er et problem. En svingningsanalyse er hellerikke tvingende nødvendig. Det han hæftede sig ved, er sidekollisions-problematikken!
Har tit tænkt på, om en VW cabriolet ab fabrik er ekstra forstærket i bunden? Der var måske nogen der skulle have fat i VW for at høre, om den er ekstra forstærket, da den jo nærmest må være "ren" bund, når døren er åben, og så meget kan den vel hellerikke stive af når den er lukket! Hvis den er ekstra forstærket, kunne man måske lave disse efter VW-forskrifter!?
Jeg taler og skriver flydende tysk, så jeg har faktisk tænkt mig en dag at gøre noget ved det.
Kunne jo være lidt flot, hvis VW kunne komme med en standartgodkendelse af uopkortet bund til uopkortede kits. Ville da være en fin gestus fra VW til alle os VW-elskere i hele verden!
Ha en god dag
Supersteff
Hvis det bliver aktuelt,og der gives besked i god tid,lægger jeg meget gerne en aften ,eller en hel Lørdag i sådan et projekt,bor ikke så langt fra VWAnders,mener også nu må det være tid til virkelig og få det undersøgt til bunds(har dog ikke selv planer om noget i den stil)
Jo men det er korrekt at det er fabrikanten af byggesættet der skal dokumentere at bilen overholder EU-krav. Så de byggesæt der handles og kører i EU bør ikke være noget problem. Men få papirerne med, en kitcar kan ikke komme ind under den "forenklede praksis" for brugte biler fra EU og E
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
hej frank
det du siger er det at hvis man køber en bil i ?? sverige og den der oppe er godkendt så burde den også kunne blive det i dk...
lad os tage en mania med svenske plade og nysynet i sverige
skulle den så kunne kører igennem hos dig eller andre med synsvirksomhed ..
carsten.
p.s.
har selv været varm på sådan et dyr siden jeg så den første gang til bug stop skagen i 92 eller 93 ??kørte da buggy og syntes mania kunne blive total fed som næste bil..
Godt initiativ!
...ellers skulle der udnævnes en til at tage en snak med Bent om hvad han ved omkring emnet...? Så få en snak med ham og skriv fakta ned og så post dem herinde...
...bare en ide...(selvom jeg godt ved at bent har travlt..især for travlt til den slags spørgsmål)
Nej en bil kan ikke godkendes i DK bare fordi den har været registreret i et andet EU land. Jeg har engang forsøgt at finde info, fordi jeg ville bygge en engelsk kitcar, og jeg kan huske at jeg fandt noget om at der findes 2 EU direktiver at godkende biler efter. Det generelle, som Ford Mondeo'er og Golf'er etc er godkendt efter, men crash test og hele svineriet, og et "valgfrit" direktiv til brug for køretøjer fremtstillet i mindre serier. Der er som sagt valgfrit, det betyder at medlemslandene selv må bestemme om de vil benytte sig af det - kan i gætte hvad Danmark har valgt?
Så der er ingen tvivl det gælder om at bibeholde "årgangen" på bunden - hvis de lige pludselig vil lave bilen om til en årg 2005, så skal den crashtestes.
Nej det jo netop det jeg siger den ikke kan.
Læs vejledningens afsnit 14 under "forenklet praksis"
http://www.fstyr.dk/sw22949.asp
Hvis man vil lave og ændre osv. kan I ligesågodt lære at kende vejledningen. I skal ikke læse i "detailforskrifter" de gælder kun for det enkelte år.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej.
Jeg er så småt begyndt at forberede mig.. og jeg går hele vejen.. Men det kan tage LANG tid før jeg er færdig.. så jeg venter spændt på at høre om og se hvad der sker.. Jeg undersøger selv og skriver så snart jeg har nyt.. RIGTIG godt at få startet det her op.. det får indflydelse på mange projekter tror jeg.. Jeg vil også løbende opfatere på min hjemmeside, om hvilke godkendelser, undersøgelser m.v. der skal til og jeg er næsten 100 % sikker på at det kan lade sig gøre at få sådan en godkandt..
http://www.seves.dk
Mania Kitcar...
Hilsen Vejle.
-------------------------------------------
Keep your dream alive.!!
[quote:4bcb97e7cc="Frank_Andersen"]
Hvis man vil lave og ændre osv. kan I ligesågodt lære at kende vejledningen. I skal ikke læse i "detailforskrifter" de gælder kun for det enkelte år.[/quote:4bcb97e7cc]
Så vidt jeg forstår, så beholder man årgangen, og dermed må det vel også være den pågællende lovgivning efter vw-bunden's årgang man skal opfylde :roll:
Hvis man kigger i denne "vejledning", så står der jo enligt sort på hvidt at de skal godkende en ombygning af vw t1, så længe bremser -hjulophæng osv. er bevaret, hvorfor kan man så ikke få den godkendt med det stykke papir i hånden?http://www.kvisten.com/vwnettet/sbi_vedr_godkendelse_af_ombyggede_og_selvbyggede_personbiler.pdf
[quote:3c0f76a7ce="microracerdk"][quote:3c0f76a7ce="Frank_Andersen"]
Hvis man vil lave og ændre osv. kan I ligesågodt lære at kende vejledningen. I skal ikke læse i "detailforskrifter" de gælder kun for det enkelte år.[/quote:3c0f76a7ce]
Så vidt jeg forstår, så beholder man årgangen, og dermed må det vel også være den pågællende lovgivning efter vw-bunden's årgang man skal opfylde :roll:
Hvis man kigger i denne "vejledning", så står der jo enligt sort på hvidt at de skal godkende en ombygning af vw t1, så længe bremser -hjulophæng osv. er bevaret, hvorfor kan man så ikke få den godkendt med det stykke papir i hånden?http://www.kvisten.com/vwnettet/sbi_vedr_godkendelse_af_ombyggede_og_selvbyggede_personbiler.pdf[/quote:3c0f76a7ce]
fordi der ikke er nogen som har prøvet!!!!!
det er jo osse det Anders mener alle snakker og der sker ingen ting
hvad med ham som havde en tilsalg på et tidspunkt
hvad med den blev kørt til syn!!!
så kommer der da facs på bordet og vi ved alle hvor vi står
han for jo ikke køreforbud hvis ikke de vil godkende den kun besked om at det ikke kan lade sig gøre eller det kan
og hvis det er de 450 kr der trykker så lad hatten gå rundt
hvor betaler vi!!!!!!!!
jj
Jeg er med på at give en skilling til det.
Det er da værd at prøve og så se hvad der sker og hvilken papir-mølle sagen havner i.
"JJ" har ret.....................
Hvis det står sort på hvidt at vi skal godkende en ombygget VW, vil jeg gerne lige have at vide hvor det står henne ?
Nu bevæger snakken sig derhen hvor Anders netop ikke ville have.
Jeg har svaret, som der også er sagt i starten af tråden, at det er byggesætsfabrikanten der skal dokumentere at det ombyggede køretøj opfylder gældende regler. Og længere er den ikke. Det er vel for pokker ikke svært at forstå ? Det behøver man ikke køre til syn med et "prøvekøretøj" for. Er dokumentationen tilstede eller er den ikke ? Hvis den ikke er, behøver man ikke køre til syn.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:66f975145f="Frank_Andersen"]Hvis det står sort på hvidt at vi skal godkende en ombygget VW, vil jeg gerne lige have at vide hvor det står henne ?
Nu bevæger snakken sig derhen hvor Anders netop ikke ville have.
Jeg har svaret, som der også er sagt i starten af tråden, at det er byggesætsfabrikanten der skal dokumentere at det ombyggede køretøj opfylder gældende regler. Og længere er den ikke. Det er vel for pokker ikke svært at forstå ? Det behøver man ikke køre til syn med et "prøvekøretøj" for. Er dokumentationen tilstede eller er den ikke ? Hvis den ikke er, behøver man ikke køre til syn.[/quote:66f975145f]
Hmm... det står vel i punkt 5 i den dukumentation jeg linkede til, det eer endda et papir fra sbi... :roll:
Hvordan skal byggesætsfabrikanten gribe det an hvis han vil fremstille den dokumentation som os danskere skal bruge?
Der står jo netop ikke at de "skal" godkende noget.
Der står at [i:e74a3c7d33]Hvis[/i:e74a3c7d33] der foreligger en svingningsanalyse fra fabrikanten, så kan bilen godkendes hvis bremser/hjulophæng ect. ect. bevarres.
Dvs. Svingningsanalysen er en forudsætning for videre godkendelse.
R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
[quote:5ded99af78="Frank_Andersen"] som der også er sagt i starten af tråden, at det er byggesætsfabrikanten der skal dokumentere at det ombyggede køretøj opfylder gældende regler. Og længere er den ikke. Det er vel for pokker ikke svært at forstå ? Det behøver man ikke køre til syn med et "prøvekøretøj" for. Er dokumentationen tilstede eller er den ikke ? Hvis den ikke er, behøver man ikke køre til syn.[/quote:5ded99af78]
Vil du med det sige, at hvis f.eks. Dalhem i Sverige ikke har en attest på sit " byggesæt " der opfylder gældende regler.. kan det ikke synes ??
Som i.. At hans Svenske byggesæt skal opfylde danske regler ?? eller hvis det var et tysk byggesæt skal det også følge danske regler ?? hvad med alle buggyer i forskellige størelser udformninger m.v. er det på baggrund af dise udenlandske fabrikanters attester, at bilerne er godkendte.. eller er det på baggrund af en dansk undersøgelse og efterfølgende attest og godkendelse ved rette myndigheder.. ??
For umiddelbart lyder det du siger lidt forkert i mine ører.. Man kan vel også producere sit eget køretøj og få dette godkendt og synet m.v. bare det opfylder tekniske krav, sikkerhed m.v.
Altså.. alt i alt må det vel bero på en teknisk vurdering fra rette myndigheder om man vil acceptere sådanne køretøjer i danmark.. og ikke blot ud fra gamle retningslinier og love som synshallerne må holde sig til..
Regler er vel til for at man kan " snakke " om dem og kæmpe for at få dem tilpasset indefor sikkerhedsmæssige forsvarlige rammer... Som f.eks. ved at forsøge at få disse køretøjer godkendt... ??
Man har jo igennem årene også åbnet mere og mere op for Hod Rod folket og lempet reglerne på disse område mere og mere...
Så jeg vil mene at det kan betale sig, at få f.eks. en mania testet og forsøgt godkendt..
Sig til hvis jeg er helt ude i hampen...
Hilsen Vejle..
http://www.seves.dk
-------------------------------------------
Keep your dream alive.!!
[quote:e2d1d67c8e="Frank_Andersen"]Hvis det står sort på hvidt at vi skal godkende en ombygget VW, vil jeg gerne lige have at vide hvor det står henne ?
Nu bevæger snakken sig derhen hvor Anders netop ikke ville have.
Jeg har svaret, som der også er sagt i starten af tråden, at det er byggesætsfabrikanten der skal dokumentere at det ombyggede køretøj opfylder gældende regler. Og længere er den ikke. Det er vel for pokker ikke svært at forstå ? Det behøver man ikke køre til syn med et "prøvekøretøj" for. Er dokumentationen tilstede eller er den ikke ? Hvis den ikke er, behøver man ikke køre til syn.[/quote:e2d1d67c8e]
den misforstod du Frank den med "prøvekøretøj" :wink:
selvfølgelig skal de rigtige papir med
jeg regnede manden havde de papir fra bygger af der skal bruges
og så den den her
http://www.kvisten.com/vwnettet/sbi_vedr_godkendelse_af_ombyggede_og_selvbyggede_personbiler.pdf
og så kører til syn
men det er vel heller ikke den fra byggeren vi snakker om
det er vel om de vil godkende en kitcar på lang bund hvis alle papirene er i orden
men kør nu den bil til syn så vi kan kommer videre
jj
:? Dvs. hvis jeg har forstået alt dette korrekt. Så skulle denne ikke være noget problem at få indreg. da den er kortet op som en buggy?
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
[quote:a6859af677="Lindholm"]:? Dvs. hvis jeg har forstået alt dette korrekt. Så skulle denne ikke være noget problem at få indreg. da den er kortet op som en buggy?[/quote:a6859af677]
Hvis den er opkortet efter buggy vejledningen, så nej - ingen problemer, da der er godkendt dokumentation på den opkortning, realt kan du bygge hvad du end vil, og montere på en buggy bund, blot de gængse regler er overholdt...
EU-godkendt gælder også i DK
Svenskerne har et begreb der hedder "amatørbygget køretøj" Der går en buggy vist under i Sverige.
De afkortede buggyer i DK "kører på" en gammel godkendelse fra VW fra 1961, så vidt jeg husker.
Jo, du må gerne bygge din egen nye bil. Den skal så bare opfylde detailforskrifter for 2005-06-07 eller hvornår du bliver færdig.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
:lol: Nice..... Så blev man sgu osse lidt klogere i dag :wink:
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
[quote:4fd52aa1c7="Lindholm"]:? Dvs. hvis jeg har forstået alt dette korrekt. Så skulle denne ikke være noget problem at få indreg. da den er kortet op som en buggy?[/quote:4fd52aa1c7]
Præcis den bil holder på mit værksted og ER godkendt til syn mht. opkortning.
At den så IKKE er godkendt pga andre hængepartier er en anden sag.. :roll:
Den kommer fra sverige og er også forhåndsvurderet hos T&S til buggy-afgift - ca 13K.
(Nej det er ikke min...)
Nå, back on track!
Hvad med at en som snakker og forstår ærke-svensk, skriver til Dalhems ang. godkendelse på f.eks. en Mania..
Har de en, eller har de ikke en?
Det må være et af de første spadestik. Hvem vil påtage sig det? Jeg fatter ikke meget svensk.. :|