Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  U-opkortede kitcars. VIDEN, ikke gisninger, søges!

Tags:
No tags yet.

(permalink) REN Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ok. min vurdering af problematikken er som følger:

VW har i sin tid fået lavet en svingningsanalyse af en opkortet bund. Her er der efter min vurdering to mulige måder det er gjort på.
1) de har godtgjort at resonansområderne ved opkortning ikke har rykket sig væsentligt fra en std vw.
I en "eftergørelse" af denne fremgangsmåde vil problemet for "os" være at vi [i:740f8b2fe2]ikke[/i:740f8b2fe2] har nogen data på en std vw at sammenligne med.

2) de har godtgjort at en teoretisk påvirkning ikke sætter den opkortede bund i resonanssvingninger. (t. eks. kørsel på betonslabs med 100kmh)
Her vil vores problem være at vi ikke kender noget til den teoretiske påvirkning Werket i sin tid hat påtrykt bunden..

Summasumarum. Hvis man kunne skaffe den tekniske rapport VW i sin tid har opnået godkendelsen på, kunne man relativt let eftervise en nødvendig afstivning for at opnå samme svingningtal med uforkortet bund, Før den ligger på bordet tror jeg skutte rigtigt på ideen.

R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) JBI Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:09e650459e="REN"]
Summasumarum. Hvis man kunne skaffe den tekniske rapport VW i sin tid har opnået godkendelsen på, kunne man relativt let eftervise en nødvendig afstivning for at opnå samme svingningtal med uforkortet bund, Før den ligger på bordet tror jeg skutte rigtigt på ideen.

R[/quote:09e650459e]

enig i ovenstående.
Man kunne også vende problemet om og ligge pres på (dahlhems "stavning") og oplyse dem at et forestående salg på måske 10-15 kit årligt ville være muligt i DK såfremt de lavede en udgave der var 280mm kortere, (jeg skriver 280mm da godkendelsen svinger fra 280 til 380mm) det ville klart være det letteste.

JBI
(permalink) jpwest Member
Skrev for 19 years siden | | | |
280mm kunne man måske trylle dem væk i karossen,måske ved og flytte bagenden,ja hvad ved jeg,så lige den Hotrod Pickup som J.J fik synet ,og den gav jeg ikek mange chancer,sååå muligheder er der da
(permalink) jpwest Member
Skrev for 19 years siden | | | |
¨Men bortset fra det har det været en skide god tråd som har kommet ud med mange forskellige synspunkter og forslag,og ike alt det mundhuggeri som ellers tit er set her,men dog ser jeg ingen løsning på det som det hele stertede med :)
(permalink) Eg Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg synes det er godt med noget gåpåmod og skitser over hvordan det kunne løses, men vi mangler stadig en meget vigtig detalje: Der er ingen der ved hvad en svingningsanalyse er, eller? Hvis en svingningsanalyse har noget med udbøjning af bunden at gøre så er microracers skitse ikke helt så tosset, men er det derimod et spørgsmål om hvornår der opstår resonans så tror jeg at forstærkningen skal se meget anderledes ud

[quote:b0cc51b055="REN"]de har godtgjort at resonansområderne ved opkortning ikke har rykket sig væsentligt fra en std vw.
I en "eftergørelse" af denne fremgangsmåde vil problemet for "os" være at vi [i:b0cc51b055]ikke[/i:b0cc51b055] har nogen data på en std vw at sammenligne med.

Summasumarum. Hvis man kunne skaffe den tekniske rapport VW i sin tid har opnået godkendelsen på, kunne man relativt let eftervise en nødvendig afstivning for at opnå samme svingningtal med uforkortet bund, Før den ligger på bordet tror jeg skutte rigtigt på ideen. [/quote:b0cc51b055]

Enig...Vi bliver nød til at finde ud af hvad det er VW rent faktisk efterviste dengang de fik en opkortet bund godkendt. Når vi ved hvad de gjorde kan vi forsøge at gøre samme nummer med en længere, men forstærket, bund...uanset om det er beregninger eller fysiske eksperimenter...

Personligt tror jeg på at der er tale om et eksperiment, da beregninger på et emne som en type 1 bund er temlig komplekse(og dengang havde man nok ikke fine simuleringsprogrammer som man har idag)

Så 10.000$ spørgsmålet står der stadig: Hvad er en svingningsanalyse? En måde svaret kan findes på er, som REN skriver, at forsøge at fremskaffe den rapport fra VW der fik en opkortet bund godkendt...Nogen ideer til hvordan vi gør det?
(permalink) Biffo Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Man kunne måske også vende spørgsmålet om ...
For at myndighederne kan godkende en konstruktion, må der findes nogle specifikke krav der skal være opfyldt. Det må være er dette sæt af krav der er nødvendige at få oplyst. Hvordan myndighederne konstaterer kravene opfyldt ( bl.a. svingningstest ) må fremgå af samme sæt af krav.

Det er myndighederne der er serviceorganisation overfor borgerne - ikke omvendt. Derfor er det deres opgave at definere krav og metoder - så må vi overveje om vi kan leve op til dem.

Som jeg ser det, vil det være godt om dem, der allerede har en kontakt i
"systemet" går videre, og finder det regelsæt.
Det må være vejen frem - inden vi begynder at svejse rør sammen :D

Biffo
(permalink) microracerdk Member
Skrev for 19 years siden | | | |
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:ab76c53f6a="microracerdk"]
(permalink) microracerdk Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:da33a3a359="Eg uden login"]Men....det forstår jeg ikke helt...bunden kan jo umuligt blive mindre stiv hvis man piller karossen af den?[/quote:da33a3a359]

Hvis du piller det orginale vw karosseri af så mister du en hel del stivhed, du har jo ikke noget fast matriale til at støtte på siderne af bundfiler'ne, samt at det orginale karosseri også støtter på forbro og "støddemper tårne" bag. der er jo også en grund til at vw har lavet cabriolet forstærkninger i paneler/varmekasserne på karossen på en cabriolet.
(permalink) Eg Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:2f8e4ac3d5="microracerdk"][quote:2f8e4ac3d5="Eg uden login"][quote:2f8e4ac3d5="microracerdk"]
(permalink) microracerdk Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hej eg.

bunden må jo naturligvis blive mere "slatten" uden karosse, men jeg kan forestille mig at ved at opkorte den opnår man en stivhed der er acceptabel, for de respektive myndigheder...

Jeg kan forestille mig at årsagen til at man har været nød til at lave den svingnings analyse på den korte bund i tidernes morgen er fordi at du gør bunden mere stiv end en std. bund uden karosse, da en FOR stiv bund vil blive stresset ved vibrationer, vil den på et tidspunkt risikere at briste, og eftersom at den afkortede bund jo afvigere fra den oprindelige test som vw har lavet i forbindelse med udviklingen af boblen, har det været et krav fra myndighederne at der så kom en ny test på den kortede version.

Det er lidt svært at forklare, men håber du forstår den lidt "krøllede" smørre :?
(permalink) SJN Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nu har der været en del snak om EU og godkendelser, men hvad hvis man havde en godkendelse fra USA, på det kit man gerne ville bygge.... ville det kunne bruges på lige fod med dem der er udstedt i EU ??

Underforstået her er altså at kittet er fra USA.....
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Azzaco Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Der må ligge noget papir over godkendelse af bunde der bliver forstærket til cab. Her tænker jeg på test over netop denne form for forstærkning der jo er godkendt. Uden at kende de nærmere regler for netop cab. forstærkningen, ville jeg da mene at det er den vej man skulle. Der er klare tal på karosseriplades evner og dim. og det skulle ikke være vanskeligt at regne på. Det kunne jo være at der ikke skulle mere til en et enkelt buk mere i pladen ude i panelet.

Feks. hvordan får de mennesker der bygger rod godkendt deres vilde projekter, der skal holde til betydeligt mere. Kontakt deres klub og hør dem ad.
-------------------------------------------
http://www.karrosseriteknik.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Bunden er ikke forstærket på en cab. Det er karrosseriet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Azzaco Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:797eaac16a="Frank_Andersen"]Bunden er ikke forstærket på en cab. Det er karrosseriet.[/quote:797eaac16a]
Ok, tak skal du have. På de biler jeg har arbejdet med hvor det er krævet en lidt stivere karrosseri er der i nogle punkter i panelet lavet nogle stykker karrosseriplade på 20-30 cm i længden i enderne af panelerne. Udformningen er simpel. Bilen kan stadig arbejde i karrosseriet. Mit forslag ville være 2 stykker karrosseriplade punktsvejst i hver sin ende af panelerne på 28 cm stykket. Men det skal lige siges at jeg har ikke regnet på det. Bare en ide....
-------------------------------------------
http://www.karrosseriteknik.dk
(permalink) Azzaco Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:3d120871bf="Frank_Andersen"]Bunden er ikke forstærket på en cab. Det er karrosseriet.[/quote:3d120871bf]
Ok, tak skal du have. På de biler jeg har arbejdet med hvor det er krævet en lidt stivere karrosseri er der i nogle punkter i panelet lavet nogle stykker karrosseriplade på 20-30 cm i længden i enderne af panelerne. Udformningen er simpel. Bilen kan stadig arbejde i karrosseriet. Mit forslag ville være 2 stykker karrosseriplade punktsvejst i hver sin ende af panelerne på 28 cm stykket. Men det skal lige siges at jeg har ikke regnet på det. Bare en ide....
-------------------------------------------
http://www.karrosseriteknik.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvis du nu kigger efter på en type1 cab. Rigtigt efter. Så vil det komme bag på dig hvor mange forstærkninger der er lavet og bilen så endda stadig kører som to pund pølser.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.