Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  U-opkortede kitcars. VIDEN, ikke gisninger, søges!

Tags:
No tags yet.

(permalink) Skallerup S. Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote="vwanders"][quote:ed315272e5="Lindholm"]:?

Hvad med at en som snakker og forstår ærke-svensk, skriver til Dalhems ang. godkendelse på f.eks. en Mania..

Har de en, eller har de ikke en?

Det må være et af de første spadestik. Hvem vil påtage sig det? Jeg fatter ikke meget svensk.. :|[/quote:ed315272e5]


Det vil jeg gerne påtage mig.. :D

Jeg skriver til ham im morgen og så hører du / I nærmere..

Med venlig hilsen Vejle.
-------------------------------------------
Keep your dream alive.!!
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Fornemt..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Skallerup S. Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:20e2f7c968="Frank_Andersen"]det er byggesætsfabrikanten der skal dokumentere at det ombyggede køretøj opfylder gældende regler. Og længere er den ikke. Det er vel for pokker ikke svært at forstå ? .[/quote:20e2f7c968]

Hej.. Idet jeg skal skrive til Dalhems i forbindelse med denne diskussion.. ville jeg lige høre dig ad, hvad du præcist mener, at Kit fabrikanten skal dokumentere.. De kan vel kun dokumentere selve Kittet, altså karossen, at den er lavet på en eller anden bestemt måde som så skal godkendes.??

Resten af bilen som står for egen " byggeregning ", er vel byggerens ansvar...

Venligst præciser så jeg kan spørge ham mere direkte..


Med venlig hilsen Vejle..

PS. med byggeæt.. mener du så komplet bil.. ?? bliver der ikke blandet begreber sammen .. ??
-------------------------------------------
Keep your dream alive.!!
(permalink) microracerdk Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Som følge af dette indlæg blev jeg (igen) grebet af mania' forbien, og begyndte derfor at søge lidt på nettet, og kom frem til en mulig løsning, på problemet med "lange" kitcars, heriblandt MANIA.

I norge må de ikke lave "selvbyggede" biler (kitcars m.m.), men de må godt ombygge biler, så de gør det at de bruger det nederste stykke af bobbel-karosseriet, med roadster/cabriolet vanger, og hermed opnår den styrke som en alm cabriolet har, jeg vil umiddelbart tro det drejer sig om de nederste 10-15cm af karosseriet, dermed anses det som en ombygget bil og ikke en "selvbygger" i norge, idé'en er godkendt i norge, så måske det også er løsningen til vores bønner i DK.

I kan læse lidt om det på følgende link:NORSK MANIA

mvh, brian.
(permalink) Leif Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hej

med hensyn til godkendelse af nyt karosseri på original type 1 bund er det så ikke bare det her dokument nederst ?
http://www.kvisten.com/vwnettet/sbi_vedr_godkendelse_af_ombyggede_og_selvbyggede_personbiler.pdf


Mvh

Leif
(permalink) Eg Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:c4fa30abd2="Leif"]med hensyn til godkendelse af nyt karosseri på original type 1 bund er det så ikke bare det her dokument nederst ?
http://www.kvisten.com/vwnettet/sbi_vedr_godkendelse_af_ombyggede_og_selvbyggede_personbiler.pdf/quote:c4fa30abd2

[quote:c4fa30abd2="REN"]Der står jo netop ikke at de "skal" godkende noget.
Der står at Hvis der foreligger en svingningsanalyse fra fabrikanten, så kan bilen godkendes hvis bremser/hjulophæng ect. ect. bevarres.

Dvs. Svingningsanalysen er en forudsætning for videre godkendelse. [/quote:c4fa30abd2]


Citat: [i:c4fa30abd2]"Vedrørende udskiftning af karrosseri på VW, type1, skal oplyses, at Justitsministeriet har tilladt, at dette godkendes på baggrund af en svingningsanalyse, der viser, at køretøjets stivhed er uændret eller forbedret med det nye karrosseri, samt at det af det anerkendte prøvningslaboratoriums rapport fremgår, at der ingen steder i konstruktionen kan opstå utilladelige spændinger"[/i:c4fa30abd2]

Som jeg læser det: [i:c4fa30abd2]"Det er blivet tilladt at udskifte karosseriet på en VW type 1, såfremt der fremlægges en rapport fra et anerkendt prøvelaboratorium, indeholdende en svingningsanalyse, der beviser at køretøjets stivhed er bevaret eller forbedret"[/i:c4fa30abd2]...

Som jeg [b:c4fa30abd2]IKKE[/b:c4fa30abd2] tror det skal læses: [i:c4fa30abd2]"Det er blivet tilladt at udskifte karosseriet på en VW type 1, da der er blevet lavet en rapport af et anerkendt prøvelaboratorium, indeholdende en svingningsanalyse, der beviser at køretøjets stivhed er bevaret eller forbedret"[/i:c4fa30abd2]

...pick one... :wink:
(permalink) microracerdk Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg har lige snakket med den danske impotør af mania-kittet, og der foreligger ingen dokumentation fra fabrikanten, Han fortalte mig dog at hans idé havde været at få den synet i england el. tyskland, som "single approval" og dermed skulle der ikke være problemer dansk godkendelse ifølge ham, Han har dog ikke nogen mania kits som vi kan prøve det danske system med, da han solgte sit eget project for et halvt års tid siden, men hvis han blot havde haft den stadig, ville nan nok godt have ladet en flok fra vwnettet klargøre den til det "offentlige"...
Han kunne ligeledes oplyse mig at der ikke rigtigt er nogen afstivning i selve karosseriet, men at han havde afstivet bunden med vanger...

Nogen der har en idé om den metode som nordmændne er bruger er brugbar i DK? (se tidligere indlæg).
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Igen læs i afsnit 14
Når jeg siger at byggesætfabrikanten skal fremlægge dokumentation er det fordi I skal bede om at få den med til byggesættet. Hvis ikke den findes kommer I selv til at skaffe den fra et prøvningsinstitut. Hvis ikke fabrikanten eller leverandøren kan det, skal I lade være med at købe byggesættet.
I skal nok søge efter byggesæt fra især England og måske Tyskland. I Sverige kan de indregistreres som amatørbygget køretøj og det kan I bruge til noget.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Eg Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:4c3461f7d7="Frank_Andersen"]Igen læs i afsnit 14
Når jeg siger at byggesætfabrikanten skal fremlægge dokumentation er det fordi I skal bede om at få den med til byggesættet. Hvis ikke den findes kommer I selv til at skaffe den fra et prøvningsinstitut. Hvis ikke fabrikanten eller leverandøren kan det, skal I lade være med at købe byggesættet.[/quote:4c3461f7d7]

En flyvsk tanke: Hvad med om man lavede et "forstærkningskit" til en uopkortet bund og så fik lavet analysen på en bund uden karosseri men med dette kit?

Der er helt sikkert nogle folk herinde som har evnerne til at lave det praktiske mht svejsning osv...Men mon ikke også der sidder nogle ingeniører e.l. som er i stand til at regne på den her slags? I såfald er det jo "bare" et spørgsmål om at finde ud af hvilke krav der er til resultatet af en "svingningsanalyse" og så finde ud af/beregne om det er praktisk muligt at lave et "bolt-on" kit som eksempelvis kan skrues/svejses på undersiden af bunden...Det vil åbne muligheden for rigtig mange forskellige forskellige typer af karosserier(incl et utal af kitcars, hotrods osv)

...bare en tanke...
(permalink) jpwest Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det du mener EG en universal ramme som boltes oven på bunden ,som man laver en svigningstest på ,evt en typegodkendelse???? ideen er vel ikke så tosset ,så kan man smide hvad karrosse det skulle være på???
(permalink) Eg Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:7000eaae9d="jpwest"]Det du mener EG en universal ramme som boltes oven på bunden ,som man laver en svigningstest på ,evt en typegodkendelse???? ideen er vel ikke så tosset ,så kan man smide hvad karrosse det skulle være på???[/quote:7000eaae9d]

PR
(permalink) jpwest Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tjaaaa den skal vel bare udgøre det for en karosse fra den orginale bil????så kan man vel få synet med en krydsfiner?s kasse på?? men så let skal det nok ikke være
(permalink) Eg Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:c603f30dc1="jpwest"]Tjaaaa den skal vel bare udgøre det for en karosse fra den orginale bil????så kan man vel få synet med en krydsfiner?s kasse på?? men så let skal det nok ikke være[/quote:c603f30dc1]

Njea, som jeg læser det tidligere nævnte citat, så står der at bilen skal have samme eller bedre stivhed. Hvis man så har et stykke papir fra et eller andet prøveinstitut at en VW type 1 bund med et "forstærker-kit" monteret lever op til dette, såååeh er det jo underordnet hvilket karosseri der er på...Det vigtige er kombinationen af type1 bund og "forstærker-kittet"...
(permalink) jpwest Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tjaaaaaa jeg kan godt lave det ,men andre skal beregne diminsjoner og udførelse,er jo ike helt ligegyldigt hvordan det bliver sat sammen,både stivhed og vridning skal der beregnes på
(permalink) Biffo Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det er sgu da endelig en konstruktiv tanke..
Den ide er bestemt værd at gå videre med - en uafkortet, forstærket og typegodkendt bund. Derefter i princippet frit slag for valg af karosse :D

Istedet for at hælde vand ud af ørene over Mania´en - ku´ det være godt at få hældt nogle tanker og beregninger ud over VW nettet..

Har set lyset :D
Biffo
(permalink) Skallerup S. Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:30d5ce17ec="jpwest"]Tjaaaaaa jeg kan godt lave det ,men andre skal beregne diminsjoner og udførelse,er jo ike helt ligegyldigt hvordan det bliver sat sammen,både stivhed og vridning skal der beregnes på[/quote:30d5ce17ec]


Se eksempelvis på http://www.seves.dk/Larslorick.html

Der kan man se lidt af den afstivning han bl.a. har fabrikeret til karossen på hans Mania..

Men syntes din idé lyder fin...!


Hilsen Vejle.
-------------------------------------------
Keep your dream alive.!!
(permalink) jpwest Member
Skrev for 19 years siden | | | |
VWVette
er ikke så meget afstivning i det der,det foran er kun til Mac Persson affjedringen,han har jo fjernet vangerne som sigger der normalt,og så lidt til fronten,det bagpå er kun til motorklappen,selve bunden kan jeg ike så noget på ,måske jeg ike har kigget nok ,og de rigtige steder???
(permalink) microracerdk Member
Skrev for 19 years siden | | | |
JP har ret, der er ingen direkte afstivning af bunden, kun en opbygning til at holde forhjuls ophænget, men eller en rigtig fin mania, Men hvornår kommer der nogle billeder på af din (vwvette).
(permalink) Eg Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:132b34fb6f="Eg"]Det er heller ikke sikkert at det er praktisk muligt at lave...Men det er derfor vi skal bruge en til at regne på det....[/quote:132b34fb6f]

Man kunne stille det som projektforslag til ingeniørstuderende...Det vil naturligvis tage lidt længere tid(tidligst start til januar + 1 semester=næste juni), men til gengæld være gratis såfremt nogen vælger at lave projektet...

Jeg ved at bla. BuggyBoy har arbejdet på den "rørramme-racerbil" der står på AUC...Det her er vel ikke såååeh langt fra igen;-)

MVH
Thomas
(permalink) Skallerup S. Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:2c356e979c="microracerdk"]Men hvornår kommer der nogle billeder på af din (vwvette).[/quote:2c356e979c]


Hey hey..

Jeps.. jeg skrev osse i indlæget ovenfor at det var karossen.. med det mente jeg så glasfiberkarossen.. heh..


Der kommer billeder så snart jeg er gået i gang med at rippe Donorbilen..

Som skrevet på min HP er jeg lige startet op hele projektet.. Så der går nok lidt endnu.. og jeg arbejder desværre længe hver dag og ofte i weekenden..

Skal osse lige have købt et digi kamera når lillemor giver grønt lys...

Men hæng på, der er lys forude...


Hilsen Vejle.
-------------------------------------------
Keep your dream alive.!!
(permalink) jpwest Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nu ved jeg ikke om indlæget er kørt helt af sporet,men vil da lige tilføje at hvis det nogen sinde skal blive til noget så skal der findes ud af om det er en bund der skal forstærkes,eller en gitter(rørramme knustruktion) der er kæmpe forskel,jeg vil mene en orginal bund med forstærkning ville være det letteste og lave og få godkendt,om det skal være et vwnettet projekt eller laves af enkelt personer skal jeg ikke afgøre,men sammen må vi da kunne finde på et eller andte
(permalink) ploug Member
Skrev for 19 years siden | | | |
ja hvis bilen bliver bygget og skal testes - vil jeg da gerne købe en lille del - dvs skyde lidt mønter i projektet
-------------------------------------------

mobil nr: 22-26-03-12
(permalink) jpwest Member
Skrev for 19 years siden | | | |
hvis vi kun snakker forstærketbund,og der forligger en helt korrekt tegning,og jeg får en bund,såååå vil jeg næsten tro min mester vil være sponsor med matrialer værksted svejseværk,mod lidt pils og 6 rundstykker,og en kage til kaffen
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg kommer med c-måne.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) jpwest Member
Skrev for 19 years siden | | | |
*LOL*sådan nogen maskinarbejdere æder hvad som helst,selv citronmånder*G*tænk på de 2½L kaffe de får om dagen

Reply »

You must log in to post.