Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  1956 :-) Oval "SilverGhost" / Type-1 1914 ccm turb

Tags:

(permalink) Rasser Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg er ved at være pissetræt af at give råd... fatter egentlig ikke hvorfor jeg giver råd til folk der alligevel ikke gider lytte - jeg er nok lidt naiv!

Der har aldrig været tale om at "jorde" nogen.... men hvis man kan hjælpe manden til at undgå nogle ganske generelle "fejl" vedr. tuning på luftkølede folkevognsmotorer så er det vel blot godt. Det er så bare pissetræls når hjælp og gode råd bliver opfattet som lort og lagkage.

Så byg da det lort og vis at man kan bygge den motor på den opskrift som er sprunget i luften for alle andre... bevis at dine dele er guldbelagte og at de modsat alle de andres kan holde til det umulige.

Men det er da ingen hemmelighed at en af de ting som man ofte gør ved en turbo motor er at sørge for at den nemmere kan komme af med gassen, eks. med montering af større ventiler. Når jeg siger at jeg ikke ved ret meget om turbo så er det da bare sandheden... men der er så også forskel på hvor meget folk ligger i deres udtalelser - nogle er måske ikke helt så gode til noget som de egentlig giver udtryk for. At jeg så vælger at underspille min rolle lidt her, det synes jeg blot er bedre end at udgive sig for at være superekspert der kan hive vanvittig mange heste ud af en std motor med forøget salgvolumen.
Men ok - i den perfekte verden hvor tændingsbanken og varme motorer ikke eksisterede og hvor std. dele kunne holde til flere tusinde omdr. mere end de var bygget til samt 4-5 gange så meget power..... ja så kunne jeg da også bygge ufattelig hurtige maskiner................. men det er da ikke i vores univers den verden findes.

åh jeg fatter ikke jeg gider sidde og spilde min tid på at diskutere det her - man skulle tro jeg sad og røvkedede mig med tømmermænd en søndag eftermiddag foran tv´et.......
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) LowriderMac Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Kan vi ikke bare lægge låg på alt det der?
Jeg beklager at jeg fik skrevet hvad jeg forsøger at opnå, og har da også slettet det igen for at stoppe alt det mudderkastning.
-------------------------------------------
https://www.dataerklaering.dk - Dataerklæring til din bil
(permalink) Rasser Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:827be8d701="LowriderMac"]Hej Spring.

Lad nu det hele være fortid. :-)
Jeg knokler videre som jeg hele tiden har gjort, selvom nogen af kommentarerne godt nok kunne få mig til at miste gejsten.
Men det hele ender nu nok ikke med helt lowbudget alligevel.
Jeg har hele tiden overvejet en lille knast, og det bliver en Engle W110 som jeg har fået anbefalet mange gange.
Toppe bliver nok heller ikke lige helt standard alligevel, for dem jeg har er defekte. Så skal jeg finde nogen andre, og når jeg alligevel skal det kan jeg ligeså godt finde nogle "rigtige".
Så toppe bliver højst sandsynligt nogle 044.

Men jeg kunne rigtigt godt tænke mig en kommentar til hvad i synes om sammensætningen af knasten og toppene. For jeg vil stadig have en motor der ikke skal spinne mere end 6000 omdr. max., også selvom det var uden turbo.
For jeg vil gerne have en momentstærk motor og derefter endnu mere moment med turboen.[/quote:827be8d701]

Lyder som om du alligevel har lyttet lidt til nogle af de råd folk har forsøgt at give dig. Det er sgu fair nok.

Normalvis siger man at en std. krumtap ikke holder til ret meget over 5000-5500 omdr. pga. den ikke er modvægtet, så det ville måske også være en af de ting man kunne overveje at skifte ud. (det er som sådan ikke krumtappen der ikke holder, men den "flexer" meget pga. ubalance og "banker" blokken og lejer i stykker. Ligeledes bør man altid udskifte vippetøjet, nærmere bestemt vippearmsakslen som vipperne sidder på, std. akslen holder kun vippearmene på plads vha. de fjederclips og man kan få nogle andre aksler (boltede vippearmsaksler) som har bolte i enderne og hvor selve vippearmene er shimset op, og derved undgår du at vippearmen bliver trykket ud til siden (og undgår derved katastrofal ventil/vippearm/stødstang/løfter/knast/styr osv. fejl). Man tilråder at udskifte til boltede vippearmsaksler når fjedertrykket/omdrejningerne forhøjes.

anyway... blot et par af de praktiske ting du bør overveje hvis du har planer om at kunne køre rimelig driftsikkert med motoren. De giver som sådan jo ingen effekt, men er "uundværlige" hvis man vil ha noget der holder.

Der er selvfølgelig også tusinde andre ting... men det ovenstående er din bedste sikring mod de mest almindelige fejl der begås når der tunes luftkølede vw motorer.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:902fe0d4bf="LowriderMac"]Kan vi ikke bare lægge låg på alt det der?
Jeg beklager at jeg fik skrevet hvad jeg forsøger at opnå, og har da også slettet det igen for at stoppe alt det mudderkastning.[/quote:902fe0d4bf]

Lyder som en god idé at glemme det..... men lad da være med at slette det. Det er da nok at du siger du har ændret mening med nogle af tingene - det kræver sgu nosser - cool nok
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) LowriderMac Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det lyder godt ;-)

Jeg har skam også lyttet, det er der ingen tvivl om. Har også hele tiden vidst hvad der var bedst. Men økonomien skal også følge med.
Men bortset fra det, hvad siger du så til sammensætningen af Engle W110 og 044 toppe?
Stadig med udgangspunkt i moment...
-------------------------------------------
https://www.dataerklaering.dk - Dataerklæring til din bil
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
044 og 110, har jeg kørt med ,men dog uden turbo- og det virker fint. Det var først da jeg dum som var "fyrede" maskinen op på 7000 omd i frigear,at der skete ulykker: Svinghjulet (4 stifter) gik løs, og smadrede blok+krumtap+svinghjul.
Man bliver klog af skade- men sjældent rig.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) LowriderMac Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Er det let nok at lave 8 stifter istedet? Har ikke rigtigt kikket på det, men havde tænkt at gøre det.
-------------------------------------------
https://www.dataerklaering.dk - Dataerklæring til din bil
(permalink) Rasser Member
Skrev for 18 years siden | | | |
præcis som Niels Erik skriver så kan man også få problemer hvis man anvender alm. 4-stiftet svinghjul/krumtap. "Tunings krumtapper" er normalvis med påsvejsede modvægte og så er der boret 8 huller i krumtappen således at svinghjulet (som selvfølgelig også er boret tilsvarende) sidder bedre på ikraft af 8 stifter istedet for 4.

En 69mm std. krumtap med påsvejsede modvægte og boret for 8 stiftet svinghjul koster ca 2000 kr.... Den bedste investering du kan give din motor ifølge min overbevisning.

og for ikke at smide det hele overbords, så få svinghjul/krumtap afbal. af en proff. (koster ca 1000 kr)

men du kan også gøre som du havde planer om i starten og køre std. knast. så kunne du blot nøjes med at få boret krumtap/svinghjul for 8 stifter (borelære kan købes for overkommelige penge)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Tunings knaster?? Du mener vel tunings krumtapper.
Du kan købe en "bore lære" til 8 stifter hos csp.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) LowriderMac Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Så er hele manifolden færdig. Der kan seriøst trykkes noget luft igennem den :-).
Den er lige svejst færdig, så nu skal den bare slibes helt glat og lakeres i bilens farve. Men det må vente til jeg er færdig med de andre manifolder.
-------------------------------------------
https://www.dataerklaering.dk - Dataerklæring til din bil
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvordan klarer du olie-tilførsel/fraløb til turboen?
(permalink) LowriderMac Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det ved jeg ikke helt endnu. Jeg skal lige læse hvor andre gør det.
Havde først tænkt at tage olien efter den har været ude i oliekøleren i fronten af bilen, men så kom jeg til at tænke på at olien kun løber derud hvis den bliver for varm. Så ikke så smart :-)
-------------------------------------------
https://www.dataerklaering.dk - Dataerklæring til din bil
(permalink) Duus Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Har du monteret carbon-seal i turboen?
I så fald, hvordan gøres det og hvad koster sådan en?

Duus
(permalink) LowriderMac Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nej det har jeg ikke. Men jeg er 99% sikker på at turboen har det. Den er købt til en ældre Saab 90, og efter hvad jeg har læst mig til så skulle de have carbon-seal i modellen der slutter omkring 83.
-------------------------------------------
https://www.dataerklaering.dk - Dataerklæring til din bil
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Olien tager du bare ved olietrykskontakten. Der skal ikke ret meget til.. Omvendt med afløbet - det må gerne være stort. Olien skummer meget op og fylder en del mere på retursiden.. Når det er drawthrough er det nemmest at lade det løbe ned i hullet hvor den originale benzinpumpe sad..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Og T03 i Saab før '90 har kulskive..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) LowriderMac Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg har ekstern oliekøler og oliefilter.
Men jeg købte bilen uden motor, så hvor tager jeg olien til det? Er der ikke noget med en adapter eller noget man sætter istedet forden originale oliekøler?
Men så tænkte jeg at hvis det er tilfældet, så løber olien ikke altid igennem filtret medmindre den er godt varm.
-------------------------------------------
https://www.dataerklaering.dk - Dataerklæring til din bil
(permalink) birke Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Der er noget med at man ikke skal fjerne den originale
oliekøler. Det har at gøre med hvordan luften strømmer forbi
topstykke og cylinder.

Udtag: med et nyt oliepumpedæksel
Retur: bor et nyt hul til en oliekanal og skær gevind i.
(skal laves i adskilt stand så du kan rense delene bagefter).

Smut ud til Bugservice med dine blokke
Dennis kan sikkert lave det for en lille skilling eller
vise dig hvor det gøres bedst, hvis du vil gøre det selv.

Mvh Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) birke Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hov, der er vidst også noget med at kanalen fra oliepumpen
skal stoppes til.


Mvh Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Du kan lige tage en kigger her:

http://www.customspeedparts.de/content/en/technic/oelsystem.php

Der er vist hvordan du kan sætte dit system op med filter og køler

Mvh
Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Eg Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hej,

Smider lige et par turbo-billeder jeg faldt over. Håber det er ok at jeg bruger din tråd...

[img:9f1b4f4069]http://users.telenet.be/buggyboys.treffens/fotos/events/2005/bitburg/groot/BTBG0021.jpg[/img:9f1b4f4069]

[img:9f1b4f4069]http://users.telenet.be/buggyboys.treffens/fotos/events/2005/bitburg/groot/BTBG0022.jpg[/img:9f1b4f4069]

[img:9f1b4f4069]http://users.telenet.be/buggyboys.treffens/fotos/events/2005/bitburg/groot/BTBG0025.jpg[/img:9f1b4f4069]

[img:9f1b4f4069]http://users.telenet.be/buggyboys.treffens/fotos/events/2005/bitburg/groot/BTBG0027.jpg[/img:9f1b4f4069]

Kan ikke lige se om den sidste er med sprøjt eller om der gemmer sig et par karburatorer et sted derinde?
(permalink) LowriderMac Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det er ok :-)
Jeg kan bruge timevis på at glo på sådan nogle motorer og få ideer.
Jeg har en million billeder på min pc :-)
-------------------------------------------
https://www.dataerklaering.dk - Dataerklæring til din bil
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Cabben er med indsprøjtning og NAAAAWWWSSSSSS !
Og quick as lightening. Den er fra VW Paradise. Har lige glemt hvad ejeren hedder.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:ea65fd4ac2="Farmer"]Cabben er med indsprøjtning og NAAAAWWWSSSSSS !
Og quick as lightening. Den er fra VW Paradise. Har lige glemt hvad ejeren hedder.
T[/quote:ea65fd4ac2]

et eller andet Laufer (eller noget i den stil) ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:e20cb0e1b3="Farmer"]Cabben er med indsprøjtning og NAAAAWWWSSSSSS !
Og quick as lightening. Den er fra VW Paradise. Har lige glemt hvad ejeren hedder.
T[/quote:e20cb0e1b3]
Er det ikke Ritchie Webb's?? Fra england?
Mener jeg så den på SPA

Jeg mener Jason/Chris Lauffer's er rød og med bur..

Ligemeget, Cabs der laver 9'ere er MEGET cool..
-------------------------------------------

Reply »

You must log in to post.