Råd i forbindelse med EFI projekt baseret på MegaSquirt.
Der har været en del snak om MegaSquirt (MS) her på vwnettet og der er en del, som har givet udtryk for at de ville igang med noget el-sprøjt med MS som platform, men hvor mange har rent faktisk givet sig i kast med det på en type1 motor? Ved at Danborn har rodet med det og fået det til at virke, men hvem har ellers?
Grunden til jeg spørger er at jeg overvejer at sætte MS på en std. 1600 for at se hvad man kan få ud af det. Ikke så meget for at få en vild og voldsom motor, men mere for at få noget erfaring med MS og hvilke fordele og ulemper der er ved det. Senere kunne det være sjovt at udvide med en større motor og måske med noget turbo og noget el-tænding også, men i første omgang er det bare for at se hvad en helt std. 1600 kan levere med et sådan system.
Hvad har folk af erfaringer med hvilke spjældhuse, dyser, benzinpumper, sensore, placering af disse osv. der skal til? Jeg skal bare ha' lavet den nemmeste og billigste løsning, rent mekanisk, for at kunne komme til at lege lidt med MS. I mit tilfælde er min stærkeste side helt klart elektronikken, som jeg ikke mener bliver det store problem, men vil godt ha' nogle råd i forbindelse med valg af alle motordelene.
Nogen der kan hjælpe med disse spørgsmål?
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Come on! :)
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Smid en PM til enten HenrikGM eller Danborn jeg tror det er dem der ved mest om MS herinde..
Har lige kigget noget mere på MS og er ikke så nervøs for at det giver problemer mere ...ser ud til at være ret ligetil hvis man man har lidt elektronik og software i blodet. Men mangler stadig nogle gode råd til hvilke spjældhuse, dyser, benzinpumper osv., der vil egne sig godt? ...og hvordan er det nemmest at lave manifolden?
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Det nemmeste er da altid at bruge den org. manifold.
Fjerne "indmaden" fra karb. og bare bruge spjældet.
Og så skal du vælge om du vil placere 1-2-4 dyser et sted.
Bare for at prøve. På en luftkølet kan det måske blive et problem at finde et sted at anbringe en føler der kan give et realistisk mål for hvor varm den er. Altså for at fortælle det til styringen. Olien er nok for langsom. Jeg ved ikke om man kan bruge topstyk.temp til noget.
Jeg har kørt med CBs indsprøjtning og der skulle man bare bore/lave gevind i topstykket.
Jeg kunne godt lave mekanikken, men min kæde hopper af med det elektroniske, og alle de smarte hurtige udtryk. Loging, mapping, osv.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg er absolut heller ikke ekspert, men jeg ville synes det var logisk at bruge komponenter fra en "lignende" motor - altså en relativt doven 1600 motor med indsprøjtning - jeg nævner i flæng gamle Forder, Opeler, Peugeoter osv..
Ellers ville det nok være sjovt at prøve at få VW's egen D-jet indsprøjtning fra Type 3 optimeret med en MS styrebox og elektronisk tænding!
De hænger desværre bare ikke på træerne herhjemme.
Held og lykke med det!
Frank> Jeg har tænkt på den løsning med at bruge karben som spjæld, men kan ikke lige udtænke hvordan speeder positionen kan aflæses der...måske det bare er mig der ikke ved hvordan man "plejer" at gøre det?
Ang. dyser bliver der nok 4 dyser...så er der i hvert fald styr på sprøjten.
Når det kommer til alle de "dyre smarte udtryk" som du siger :) så har jeg vist styr på dem...er ved at være færdig som civil ingeniør i elektronik og har derfor rodet en del med elektronisk styrring af alt muligt. Det grej der sidder i MS systemet er ikke meget anderledes end hvad man bruger til styring af alt andet fra vaskemaskiner til jetfly. :)
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
[quote:7d7db2319e="warp"]Jeg har tænkt på den løsning med at bruge karben som spjæld, men kan ikke lige udtænke hvordan speeder positionen kan aflæses der...[/quote:7d7db2319e]
Med et potentiometer på spjældakslen. Ganske normalt på moderne biler..
Frank> Lige ang. temperaturen er det så ikke muligt bare at tage den der hvor olien er varmest? ...eller vil det at olien er "langsom" gøre at der er risiko for at køre motoren for lean når der gives gas?
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Anders> Jamen det kan jo ikke være nemmere så. Det er også den metode man bruger allemulige andre steder til at bestemme position i forskellige systemer. Bare smide den ind på en AD converter og så kører det 100% :)
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Jeps..
Ang temperaturen, så er Franks forslag om topstykketemp. nok det bedste.. det brugte VW selv, sammen med en sensor monteret direkte på blokken. Så er det nok en blanding af de to signaler ECU'en bruger. Jeg ved ikke om det er af nogen særlig gavn på en standardmotor, men på turbomotorer bruger man tit EGT sensorer (exhaust gas temp) altså en temperaturføler i udstødningen, så tæt på topstykket som muligt. Det er jo der temperaturen stiger voldsomt hurtigt når motoren arbejder.
Lige en ting.. Et normalt gasspjældspotentiometer har indbyggede kontaktfunktioner for tomgang og fuldgas, så det nemmeste er nok at bruge et "rigtigt", selvom det nok koster lidt mere end et standard elektronik-potentiometer.
Anders> Kan godt være at det er det nemmeste at sætte en sensor i topstykket hvis vw allerede har vist at det virker.
Havde heller ikke regnet med et almindeligt pot-meter ...de har det vist ikke så godt med rystelser og fugt :) så det bliver nok noget med at hugge en fra en gammel bil med sprøjt som er lavet på samme måde.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Du kan jo nemt køre rundt om vinteren hvor olien ikke bliver mere end 40-50 grader og det varer for længe
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Kan man ikke sætte et rent mekanisk styret indsprøjtning på som der sider på min gammle passat fra 84 der er der ikke ret meget teknik der er to microsvits på gasspjælet og en termofølger til chokerdysen og det virker
Arnaa
-------------------------------------------
per@arnaa.dk 20317427
arnaa> Det kan man sikkert, men det er jo netop ideen at slippe for så meget mekanik som muligt og i stedet lade MS styre sagerne.
Stoler mere på elektronik en mekanik! ...nu får jeg sikkert alle de gamle rødder på nakken...hehe
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
[quote:90dfbc66e6="warp"]arnaa> Det kan man sikkert, men det er jo netop ideen at slippe for så meget mekanik som muligt og i stedet lade MS styre sagerne.
Stoler mere på elektronik en mekanik! ...nu får jeg sikkert alle de gamle rødder på nakken...hehe[/quote:90dfbc66e6]kan kun sige at min passat har kørt over 400000 uden problemer og med mig ved rattet de sidste 11år og over 200000km men det kan da godt være at man har mere muligheder med el men i sidste ende er det vel en smages sag hvad der er bedst skal jeg ikke sige det er op til de kloger menesker her på nettet
Arnaa
-------------------------------------------
per@arnaa.dk 20317427
Det er ikke fordi der er noget galt med dit set up eller andre set up, men mit projekt går udelukkende ud på at få afprøvet megasquirt på en std. type1 motor så derfor skal det være elektronisk.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Afhængigt af om du laver closed loop eller ej, så ville jeg nok finde en god wideband O2 sensor først og så bygge resten af systemet op om den. De er svinedyre så hvis du finder en i en skrotbil så smid lige en PM med mærke/årgang ikke :-) (De har 6 ledninger på)
Alm lambda-sonder funker ikke rigtigt godt da outputtet, groftsagt, ligger på enten "0" eller "1". og egentligt kun fortæller dig om du køre fed eller magert..
R
Alt det andet sensorværk kan købes hos bosch. (eller mere i megasquirt ånden, rives af en skotbil hos en hugger..)
Omtalte throttlesensor må da sidde i alle biler med elektronisk sprøjt. eks. motronic Alfaer/fiatter
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
REN> Sjovt du lige bringer O2 sonden på banen. Sidder lige og roder med om det skal være NB eller WB sonde jeg skal anvende. Har mest lyst til at køre med en WB O2 sonde, men som du siger er de dyre og det er ikke en forudsætning med WB for at det virker, men det er jo heller ikke rigtigt sjovt med en NB sonde :) ...ved sQ ik' helt hvad jeg skal starte med.
Ved du evt. hvilke biler der er født med wb O2 sonder? ...det kunne jo være at man var heldig og finde sådan en så.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Hvorfor ikke bygge et system der er forberedt til closed loop, men som kan køres på mappen alene. det kan man vel godt få justeret nogenlunde ind ud fra nogle basis data. (Temp, Tacho, spjældvinkel + Motordata: Regne, regne regne => Pulsvidde + injection tidspunkt)
Jeg skal lige sige at jeg ikke har rodet med megasquirt (endnu, for det er planen med mit oxy projekt), men jeg har på et tidspunkt været igang med mit eget til en diesel, vha en NB-lambda og et developerboard fra Atmel.
R
(desværre ved jeg ikke hvilke biler der køre med WB sonder..derfor også bemærkningen med PMéren når du finder en)
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
Regner også bare med at køre på VE mappen normalt, men når den skal tunes vil en wide band sonde kunne give en meget mere optimal tuning. Har ikke tænk mig at skulle ud i noget realtime feedback fra O2 sonden som justere VE tabellen under normal kørsel. Der skal man ha' ild i nogle kalman filtre og noget model-halløj for motoren...det er vist lidt for langhåret i dette projekt. Ligger godt nok og roder med de ting i mit speciale som EE ingeniør, men tror jeg skal lade det blive på studiet...hehe :)
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
[quote:51f7c21c95="REN"]Afhængigt af om du laver closed loop eller ej, så ville jeg nok finde en god wideband O2 sensor først og så bygge resten af systemet op om den. De er svinedyre så hvis du finder en i en skrotbil så smid lige en PM med mærke/årgang ikke :-) (De har 6 ledninger på)[/quote:51f7c21c95]
Volvo 2000, 2.3 L & 2.4 L C70 Turbo.
Volvo 1999-2000 S80: 2000 L6-2798cc 2.8L F/I Turbo
Volvo 1999-2000 S80: 2000 L6-2922cc 2.9L F/I Vin B6304F
Volvo 1999-2000 S80: 1999 L6-2798cc 2.8L F/I Turbo
Volvo 1999-2000 S80: 1999 L6-2922cc 2.9L F/I Vin B6304F
Porsche Carrera 911 GT3
Volvo 1999 S70 2.4T
VW 2000 Beetle 1.8 turbo
VW 1.8T and 2.8L VR6 VW Golf, Jetta and Turbo Beetle (AWW & AFP motors only)
Cadillac Catera.
VW 2.0 L
Kilde:
http://www.megasquirt.info/PWC/lsupur.htm
Hvis du finder en hel Carrera GT3 hos en skrothandler så tag mere end den sensor...ik?! :wink:
Hej VWenner :)
Jeg er i skrivende stund ved at motere MS på min 2,1 wbx
Meningen er det senere skal over på en 1,9 wbx med kompressor og andre fine sager , men jeg vil lige køre MS'en ind på min std. motor først, så jeg lige lære det at kende.
WB-Lamdasonden købte jeg på ebay for 200 euro (ikke så galt syntes jeg :roll: ).
Spjældpot-meteret har jeg taget fra en Fiat Croma, som er et eksternt pot-meter(fra bosch), dvs. det forbindes til spjældet via en arm med kugleled i begge ender (kugleled som passer på fartpilot kuglen på et std. wbx spjæld). Det eneste arbejder er at finde et sted at skrue potmeteret fast... nemt ik !?
Derudover er alt stort set std.
Btw. er der nogen som ved, om der er noget at hente ved at skifte benzintryksregulator fra 2,5 til 3 bar ?
Jeg ville mene, at så længe dyserne kan levere nok ved 2,5 bar, er der ikke noget at hente :roll: :?:
...så skulle det være fordi benzinen bliver forstøvet bedre og dermed brænder bedre !?
Regner med at få afprøvet MS setup'et mellem jul og nytår :P
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
WBXmanden> Jeg vil gå udfra at trykket i benzin systemet er afstemt efter dysserne så jeg tror ikke der er noget at hente ved at skifte pumpe. Måske hvis motoren er boret op og der er portet noget i toppene så kunne det være man kunne hente noget ved at skifte dysser og pumpe, men det skulle jo kun være hvis dysserne ikke kan levere nok sovs.