Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Vejledning i valg af stumper til 2332cc

Tags:
No tags yet.

(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Er der nogen som har en let brugt, total iorden , 84mm krumtap til salg? Og self til T1 motor.
Skal være til T1 lejer og IKKE en bambus krumtap.
Kom vis hvad i ligger inde med og aldrig får brugt .
Og nogle ideer til hvad jeg skal bruge for at bygge sådan en motor!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) dennis_rol Member
Skrev for 18 years siden | | | |
hej niels erik jeg får en( 84mm SCAT Volkracer new one pice forged 4340 chromoly steel) krumbasker hjem slut næste måned var det noget??

PRIS: 5200kr

mvh Dennis_rol
-------------------------------------------
tlf.20 64 75 05 ml.7-15 mail : dennis@guwi.dk
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det lyder intresant- Er det til vw lejer?
Og ja til den pris er det noget!
Kan du måske senere skaffe andre stumper til min 2332 motor bygning-Pga fattigdom!! køber jeg lidt ad gangen og samler den når alle delene er i hus, og det forventer jeg sker til næste vinter.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) dennis_rol Member
Skrev for 18 years siden | | | |
ja det er med vw lejer
ja jeg kan sikkert overtale min nye ven til at tage på indkøbstur næstegang han skal derover

mvh Dennis_rol

ps sig lige til hvis du skal have den så bestiller jeg en til kan lige nås endnu
-------------------------------------------
tlf.20 64 75 05 ml.7-15 mail : dennis@guwi.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Undskyld jeg blander mig... men hvorfor skal det være med vw søler ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
dennis_rol skrev:
ja det er med vw lejer
ja jeg kan sikkert overtale min nye ven til at tage på indkøbstur næstegang han skal derover

mvh Dennis_rol

ps sig lige til hvis du skal have den så bestiller jeg en til kan lige nås endnu



Ja tak, hvis du er sikker på at det ikke er den asiatiske udgave, som scat også sælger- Men derimod den "rigtige":
Kurbelwelle Volksstroker II Typ-1 84mm für VW Pleuel
Det er nemlig den jeg ønsker mig!

Rasser: Jeg vil helst have lejer som jeg er sikker på at jeg kan købe til rimelige penge-Og så spare jeg sikkert også noget berabejdning i blokken.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Du er godt klar over at du skal "cleare" meget mere i blokken samt knasten med vw søler og plejlstænger da de har en større diameter.. Det er ligesom derfor man bruger chevy når man kommer op i den slags slag der.
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Vil du forklare mig ,så jeg kan forstå det! Hvad er forskellen på vw og chevy lejer.
Jeg gik ud fra at chevy søler var større, så jeg derfor må have blokken flugt boret- Og det vil jeg ikke da min blok er helt ny.
At jeg skal "grave " materiale ud for at få plads til krumtappen (og plejlstængerne) er jeg godt klar over, jeg regner dog med at købe nogle scat plejlstænger, som er til store motore-Jeg ved dog bare ikke endnu hvor lange de skal være.
Eller har jeg misforstået noget?
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Der bruges altid std vw lejer (mahle eller hvad du nu bruger) inde i blokken det er kun lejerne på plejlstængerne der er chevy de har en mindre diameter og derfor fylder krumtappen mindre når den drejer rundt inde i motoren.. 84mm med vw søler bliver noget snot da din knast bliver supertynd der hvor plejlstængerne skal passere samt loftet af blokken skal graves MEGET i...

fra. 5.5-5.7" er vist det mest normale. En 84mm kinatap med std vw søler på midten samt chevy søler ved plejlstængerne samt et sæt scat Hbeam stænger i 5.5-5.7 koster ikke en skid og lejerne ja de et bare std clevite lejer og de er skam ikke dyrere end Mahle eller hvad du nu køber.

Og JA kinatappen skal nok holde.. Der kører en masse 180-220hk motorer rundt derude med disse krumtappe og hvis de kan så kan du nok også.
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Så blev jeg så meget klogere-Tak .


Dennid_rol: Kan jeg ændre min bestilling til:Kurbelwelle Volksstroker II Typ-1 84mm für Chevy Pleuel
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 18 years siden | | | |
En kort stang giver dig mere moment og lavere omdrejninger men har nogle ulemper i et stort "vrid" pga. vinklerne når stemplet er i bund hvilket resulterer i en kortere levetid for dine plejllejer.
Af fordele har en motor med en kort plejlstang lidt sværere ved tændingsbanken fordi plejlstangen ikke står stille på helt samme måde på en lang gør men dette betyder også at der er mindre tid til at hælde føde ind i maskineriet.


En lang stang flytter dit moment højere oppe og giver dig flere omdrejninger på motoren.
En lang stang giver dig også længere tid med stemplet i top og i bund hvilket giver plads til mere "føde" i cylinderen hvis du har den rette knast, topstk, komressions kombination.
Fordelen ved en lang stang er at den ikke har så ekstrem en vinkel når stemplet er i bund hvilket er bedre for plejllejerne. Tændingsbanken skal du ikke være bange for da din bil ikke vejer 1500kilo så jeg ville gå efter en lang plejlstang. Evt en 5.6" så ligger du midt i det hele. ;)

Vil man derfor lave en campingsvognsslæber bruger man korte stænger men vil man ud og gi den rigtigt meget gas bruger man længere stænger.

Jeg kan ikke råde dig til noget når jeg ikke ved hvilke stumper du regner med at bruge og hvad du vil med din motor men jeg kan da godt prøve at lave mit "drømmesetup"

Hvis det var mig der havde en buggy "gud forbyde det" (Nu tager jeg lige pis på alt den snak om buggyer) ville jeg nok lave noget hen af det her.

Ny Blok
84mm Scat krumtap med en dejligt ultralet svinghjul og en black magic kobling samt en stage 2 trykplade
5.7" Scat H-beams med ARPM bolte
FK10 knast med 1-1.4 vipper og ligeskårede knasthjul
CB Wedgeports 44/37.5 nuldrede lidt med lidt sædearbejde. (går ikke ud fra du vil ofre et sæt MS230 fra JP-Motorsport)
94mm Mahle B sæt men var der penge ville jeg nok opgradere stemplerne.
1.1-1,2mm vendehøjde
mellem 10.5-1 og 11-1 i kompression jeg ville absolut ikke gå lavere.
Et ordentligt 48mm karburatorsæt

Endvidere skal der selvfølgelig tilføjes en hel masse små nullerting af god kvalitet så tingene hænger sammen.

Får man hængt alle delene rigtigt på og nuldret alle hjørnerne er man også meget meget hurtigt ude af hullet med sådan et setup der mang skal ihvertfald have nosset godt i det hvis ikke det kilder i maven når den får gas.

Der er med garanti 100 andre mennesker der ville gøre tingene anderledes jeg ville nok også gøre det lidt anderledes hvis jeg skulle bygge en "race" motor til boblen men til en buggy der også skal køre på vejen nærmere vi os et lækkert setup.

Jeg kunne iøvrigt aldrig finde på at bruge penge på et hestekræft slugende Porscheblæs og hvad man nu kan få af smarte sager der ligner en million.

Puha den blev lang og klokken mange jeg må hellere kigge den efter igen imorgen for at se hvor meget vrøvl jeg har fået skrevet.

/K

(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Takker mange gange. Hvis der er andre tunings eksperter derude som har indput til KKWA`s meget fine liste, så ville det være dejligt. Jeg har ikke bygget en 2332 motor før- kun 3 stk 1914. Så hvis jeg kan finde vejledning til indkøb af de rigtige stumper, ville det være dejligt.
Når nu jeg vil handle ind " langsomt" så har jeg jo muligheden for at undgå fejlkøb. og ende op med et fornuftigt resultat.
Motoren skal bruges hver dag ,hele sommerperioden, og deltage i 1/8 mile drag race 3-4 dage om året-Der er ikke planer om at køre 1/4 mile.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Fast Engines...by Mark Herbert

http://cal-look.com/index2.html
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
under "tecnical"....
(permalink) dennis_rol Member
Skrev for 18 years siden | | | |
taler lige med ham og ser om de har det som du skal bruge niels erik

vender tilbage tirsdag

mvh Dennis_rol
-------------------------------------------
tlf.20 64 75 05 ml.7-15 mail : dennis@guwi.dk
(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvis dit engelsk er noget værd kan du evt. læse lidt om plejlstangsemnet her i en lille artikel skrevet at John Connolly.

Rod Length for Performance Engines
by John Connolly


So what is the relationship between power and rod length? Any other sage advice on building a 2110 that will not likely see 5000 or more RPM? For instance, heads and carbs?

With a rpm powerband that you need, use the shortest rod you can get. Stock or even Porsche length.

All else being equal, a longer rod moves the powerbanD UP higher in the rpm range, and a shorter rod is torquey at the low rpm band.

If you have some spare parts, assemble this (or imagine it if you can see in 3 space well): an assembled engine with a long rod on one journal, and a short one on the other. Deck height is the same (adjusted, of course). Now, as the cylinder fires, and the piston moves down say, .060", you will see the short rod engine moves the crank MORE crank degrees because of the short rod, and the long rod moves barely at all. Imagine a rod length of 0, and a rod length of infinity to better understand this.

As a result, the long rod pistons "dwells" at TDC longer, and allows the pressure to build up. Obviously at high rpm this is good for maintaining power since the short rod engine would have the piston halfway down its stroke in no time (no push)! Conversely, the short rod engine at low rpms and high loads will not ping and the engine has "leverage" to spin the crank, where the long rod engine "stalls".

Since the piston "timing" is different on the two respective engines they have different characteristics regarding camshaft selection and timing requirements. Also, the shorter engine will "pull and push" the charge thru the ports harder, running out of "breath" at a lower rpm while the long rod engine keeps pulling! VW managed to incorporate this characteristic on the T-4 engines which have a VERY short rod, which is ideal for the heavy bus. Obviously high rpms are a "no no" on this engine without a rod change (and length change). Some high rpm engines use insanely long rods to "slow" the piston down to keep parts together and power up at these rpms. The biggest drawback is engine size, since we can only move the piston pin up so far (the ring stack gets in the way) to keep things close to the same size.

Lastly, rod bearing life is shorter on short rod engines, and so is piston and ring life (due to the side loads associated with the "extreme" angles the short rod engine's see).

Hope this makes some sense. This is one aspect of engine knowledge that most people are clueless about.

(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Dobbeltpost
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg forstår skrevet engelsk og tysk-og indimellem også Dansk!!
Og mener at denne tråd efterhånden er guld værd for dem som vil bygge store motore,
Mere mere Tak
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Selbstverständlich verstehen Sie Deutsches.
Sie sind der Gründer der sonderbaren Buggyvereins von Norddeutschland. Eller det der.. ;)

(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det er nu ikke nordtyskland jeg kommer fra-
Jeg er nede fra lolland,hvor roerne de gror,og de gror og de gror
Og jeg har ikke grundlagt noget som helst!Nemlig
Bare fordi at du er landfast med tyskerne-behøver vi andre ikke at være det.he he
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Touche! ;)
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Du skriver at knasten skal berabejdes, for at få frigang til plejlstængerne!
Vil det sige at der skal slibes/drejes af knastakslen? Og i givet fald, hvor meget taler vi om?
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nej der skal ikke drejes af knasterne men af akslen. Hvor meget der præcis skal drejes af ved du først efter at have lavet et "mockup" med krumtap, plejlstænger og knast i den ene blokhalvdel. Hvis ikke du drejer af akslen banker bundstykket af plejlstængerne ind i din knast og så kan din motor ikke dreje rundt. ;) Du skal nok også tage en smule højde for at tingene "flexer" en smule når det går vildt for sig så det skal ikke være alt for tight fit.

Evt. vil jeg råde dig til at registrere dig på http://www.shoptalkforums.com og lave et indlæg under vw street and drag racing. Der er så mange dygtige fyre derinde der gerne hælder en hel masse "hemmeligt" information ud over dig hvis du spørger pænt. Der er meget lækkert brugbart information som man ikke lige kan hente på vwnettet da Danmark kun har en fåtal af rigtigt dygtige vw motortunere.

Jeg har suget en hel del teknisk gennem tiden uden at have samlet ret mange motorer og støder jeg på et problemer jeg ikke lige kan løse så spørger jeg på shoptalks.

Rasser brugte også shoptalks samt en masse sund fornuft og et par hænder der var skruet rigtigt på til at opnå hans superfede resultater med hans 1914. ;)



(permalink) Rasser Member
Skrev for 18 years siden | | | |
KKWA skrev:
En kort stang giver dig mere moment og lavere omdrejninger men har nogle ulemper i et stort "vrid" pga. vinklerne når stemplet er i bund hvilket resulterer i en kortere levetid for dine plejllejer.
Af fordele har en motor med en kort plejlstang lidt sværere ved tændingsbanken fordi plejlstangen ikke står stille på helt samme måde på en lang gør men dette betyder også at der er mindre tid til at hælde føde ind i maskineriet.


En lang stang flytter dit moment højere oppe og giver dig flere omdrejninger på motoren.
En lang stang giver dig også længere tid med stemplet i top og i bund hvilket giver plads til mere "føde" i cylinderen hvis du har den rette knast, topstk, komressions kombination.
Fordelen ved en lang stang er at den ikke har så ekstrem en vinkel når stemplet er i bund hvilket er bedre for plejllejerne. Tændingsbanken skal du ikke være bange for da din bil ikke vejer 1500kilo så jeg ville gå efter en lang plejlstang. Evt en 5.6" så ligger du midt i det hele. ;)

Vil man derfor lave en campingsvognsslæber bruger man korte stænger men vil man ud og gi den rigtigt meget gas bruger man længere stænger.

Jeg kan ikke råde dig til noget når jeg ikke ved hvilke stumper du regner med at bruge og hvad du vil med din motor men jeg kan da godt prøve at lave mit "drømmesetup"

Hvis det var mig der havde en buggy "gud forbyde det" (Nu tager jeg lige pis på alt den snak om buggyer) ville jeg nok lave noget hen af det her.

Ny Blok
84mm Scat krumtap med en dejligt ultralet svinghjul og en black magic kobling samt en stage 2 trykplade
5.7" Scat H-beams med ARPM bolte
FK10 knast med 1-1.4 vipper og ligeskårede knasthjul
CB Wedgeports 44/37.5 nuldrede lidt med lidt sædearbejde. (går ikke ud fra du vil ofre et sæt MS230 fra JP-Motorsport)
94mm Mahle B sæt men var der penge ville jeg nok opgradere stemplerne.
1.1-1,2mm vendehøjde
mellem 10.5-1 og 11-1 i kompression jeg ville absolut ikke gå lavere.
Et ordentligt 48mm karburatorsæt

Endvidere skal der selvfølgelig tilføjes en hel masse små nullerting af god kvalitet så tingene hænger sammen.

Får man hængt alle delene rigtigt på og nuldret alle hjørnerne er man også meget meget hurtigt ude af hullet med sådan et setup der mang skal ihvertfald have nosset godt i det hvis ikke det kilder i maven når den får gas.

Der er med garanti 100 andre mennesker der ville gøre tingene anderledes jeg ville nok også gøre det lidt anderledes hvis jeg skulle bygge en "race" motor til boblen men til en buggy der også skal køre på vejen nærmere vi os et lækkert setup.

Jeg kunne iøvrigt aldrig finde på at bruge penge på et hestekræft slugende Porscheblæs og hvad man nu kan få af smarte sager der ligner en million.

Puha den blev lang og klokken mange jeg må hellere kigge den efter igen imorgen for at se hvor meget vrøvl jeg har fået skrevet.

/K



Lige en lille rettelse til den udemærkede forklaring.... Vinklen du snakker om når stemplet er i bund vil vel altid være "180 grader" (eller lodret-direkte om du vil), men derimod vil accelerationen/stempelhastigheden være større med en lille plejlstang fremfor en stor!
Plejlstangens vinkel vil ALTID være den samme når stemplet er i top og bund... men ved eksempel vis en 1/8 rotation på krumtappen vil vinklen på plejlstangen være meget mere stejl på en lille plejlstang - og derved er der også større acceleration på stemplet (stempelhastighed). Når det så går rigtig rigtig vildt for sig med meget små plejlstænger i forhold til slaglængden så bliver plejlstangsvinklen/stempelhastigheden så ekstrem at man risikerer stemplet flyver af helvede til.

Mener at de kloge hoveder ikke anbefaler en plejlstangs/slaglængde forhold på under 1.6

(5.6" plejlstang / 84mm krumtap = 1.69)
(5.5" plejlstang / 84mm krumtap = 1.66)
osv. osv.

Som du også skriver - jo kortere forholdet er, jo større er slidet på stempel/cylinder/ringe/lejer.

På Mantorp 2006 så vi en Finne der nok højst sandsynligt lå på grænsen af hvad et mahle stempel kunne klare af stempelhastighed (kombineret med høje omdr.)... han endte i hvert fald med et stempel der skød ud gennem motoren på vej ned af strippen.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 18 years siden | | | |
KKWA skrev:
Nej der skal ikke drejes af knasterne men af akslen. Hvor meget der præcis skal drejes af ved du først efter at have lavet et "mockup" med krumtap, plejlstænger og knast i den ene blokhalvdel. Hvis ikke du drejer af akslen banker bundstykket af plejlstængerne ind i din knast og så kan din motor ikke dreje rundt. ;) Du skal nok også tage en smule højde for at tingene "flexer" en smule når det går vildt for sig så det skal ikke være alt for tight fit.

Evt. vil jeg råde dig til at registrere dig på http://www.shoptalkforums.com og lave et indlæg under vw street and drag racing. Der er så mange dygtige fyre derinde der gerne hælder en hel masse "hemmeligt" information ud over dig hvis du spørger pænt. Der er meget lækkert brugbart information som man ikke lige kan hente på vwnettet da Danmark kun har en fåtal af rigtigt dygtige vw motortunere.

Jeg har suget en hel del teknisk gennem tiden uden at have samlet ret mange motorer og støder jeg på et problemer jeg ikke lige kan løse så spørger jeg på shoptalks.

Rasser brugte også shoptalks samt en masse sund fornuft og et par hænder der var skruet rigtigt på til at opnå hans superfede resultater med hans 1914. ;)






Jeps det har jeg draget meget nytte af.. shoptalk er guld.

ps. man SKAL også prøvemontere (mock up) cylinder og stempel når man tester frigang mellem plejlstang og knast, så stemplets krydspind (centret af plejlstangs bøsningen) følger den perfekte rette linje gennem cylinderen. Testes der med en løs plejlstang ligger den bare og vipper løst, jeg mener den bør styres for perfekt resultat - Der er ingen grund til at tage for meget materiale af knasten.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply »

You must log in to post.