KKWA skrev:
En kort stang giver dig mere moment og lavere omdrejninger men har nogle ulemper i et stort "vrid" pga. vinklerne når stemplet er i bund hvilket resulterer i en kortere levetid for dine plejllejer.
Af fordele har en motor med en kort plejlstang lidt sværere ved tændingsbanken fordi plejlstangen ikke står stille på helt samme måde på en lang gør men dette betyder også at der er mindre tid til at hælde føde ind i maskineriet.
En lang stang flytter dit moment højere oppe og giver dig flere omdrejninger på motoren.
En lang stang giver dig også længere tid med stemplet i top og i bund hvilket giver plads til mere "føde" i cylinderen hvis du har den rette knast, topstk, komressions kombination.
Fordelen ved en lang stang er at den ikke har så ekstrem en vinkel når stemplet er i bund hvilket er bedre for plejllejerne. Tændingsbanken skal du ikke være bange for da din bil ikke vejer 1500kilo så jeg ville gå efter en lang plejlstang. Evt en 5.6" så ligger du midt i det hele. ;)
Vil man derfor lave en campingsvognsslæber bruger man korte stænger men vil man ud og gi den rigtigt meget gas bruger man længere stænger.
Jeg kan ikke råde dig til noget når jeg ikke ved hvilke stumper du regner med at bruge og hvad du vil med din motor men jeg kan da godt prøve at lave mit "drømmesetup"
Hvis det var mig der havde en buggy "gud forbyde det" (Nu tager jeg lige pis på alt den snak om buggyer) ville jeg nok lave noget hen af det her.
Ny Blok
84mm Scat krumtap med en dejligt ultralet svinghjul og en black magic kobling samt en stage 2 trykplade
5.7" Scat H-beams med ARPM bolte
FK10 knast med 1-1.4 vipper og ligeskårede knasthjul
CB Wedgeports 44/37.5 nuldrede lidt med lidt sædearbejde. (går ikke ud fra du vil ofre et sæt MS230 fra JP-Motorsport)
94mm Mahle B sæt men var der penge ville jeg nok opgradere stemplerne.
1.1-1,2mm vendehøjde
mellem 10.5-1 og 11-1 i kompression jeg ville absolut ikke gå lavere.
Et ordentligt 48mm karburatorsæt
Endvidere skal der selvfølgelig tilføjes en hel masse små nullerting af god kvalitet så tingene hænger sammen.
Får man hængt alle delene rigtigt på og nuldret alle hjørnerne er man også meget meget hurtigt ude af hullet med sådan et setup der mang skal ihvertfald have nosset godt i det hvis ikke det kilder i maven når den får gas.
Der er med garanti 100 andre mennesker der ville gøre tingene anderledes jeg ville nok også gøre det lidt anderledes hvis jeg skulle bygge en "race" motor til boblen men til en buggy der også skal køre på vejen nærmere vi os et lækkert setup.
Jeg kunne iøvrigt aldrig finde på at bruge penge på et hestekræft slugende Porscheblæs og hvad man nu kan få af smarte sager der ligner en million.
Puha den blev lang og klokken mange jeg må hellere kigge den efter igen imorgen for at se hvor meget vrøvl jeg har fået skrevet.
/K
Lige en lille rettelse til den udemærkede forklaring.... Vinklen du snakker om når stemplet er i bund vil vel altid være "180 grader" (eller lodret-direkte om du vil), men derimod vil accelerationen/stempelhastigheden være større med en lille plejlstang fremfor en stor!
Plejlstangens vinkel vil ALTID være den samme når stemplet er i top og bund... men ved eksempel vis en 1/8 rotation på krumtappen vil vinklen på plejlstangen være meget mere stejl på en lille plejlstang - og derved er der også større acceleration på stemplet (stempelhastighed). Når det så går rigtig rigtig vildt for sig med meget små plejlstænger i forhold til slaglængden så bliver plejlstangsvinklen/stempelhastigheden så ekstrem at man risikerer stemplet flyver af helvede til.
Mener at de kloge hoveder ikke anbefaler en plejlstangs/slaglængde forhold på under 1.6
(5.6" plejlstang / 84mm krumtap = 1.69)
(5.5" plejlstang / 84mm krumtap = 1.66)
osv. osv.
Som du også skriver - jo kortere forholdet er, jo større er slidet på stempel/cylinder/ringe/lejer.
På Mantorp 2006 så vi en Finne der nok højst sandsynligt lå på grænsen af hvad et mahle stempel kunne klare af stempelhastighed (kombineret med høje omdr.)... han endte i hvert fald med et stempel der skød ud gennem motoren på vej ned af strippen.