Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Starter-konvertering 6 volt til 12 volt

Tags:
No tags yet.

(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Når en VW skal ombygges fra 6v til 12v løber man ofte ind i problemet med
starteren. En 12v starter passer ikke med bøsningen i huset og svinghjulet
har 130 tænder istedet for 107.(enkelte 12-og1300 fra 1966 har faktisk
en 6v starter med den tynde aksel og drev til 130-tands svinghjul).
Mange lader den gamle 6v starter sidde og føder den med 12v!
Udover at bilen nu lyder som en Toyota (eller det der er værre) når den starter
holder starteren ikke til den behandling i længden.
Det bedste er naturligvis at skifte bøsningen i huset til den tyndere starter-
aksel og skifte svinghjulet, men det er så en større operation!
Det er nemmere, og lige så holdbart at ændre den gamle 6v starter til 12v.
Forudsætningen er at du har en 12v starter med samme ydre dimensioner som
6v starteren.
-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Super indlæg....

Mvh
Mr-M
-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) AC Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Når en VW skal ombygges fra 6v til 12v løber man ofte ind i problemet med
starteren. En 12v starter passer ikke med bøsningen i huset og svinghjulet
har 130 tænder istedet for 107.(

Så tager man og sæter en extra bæsning i den bøsning som sider der i fårvejen,
og så speiller det bare med en 12V starter det har jeg på min :)
-------------------------------------------
Mobil nr: 25154378
http://www.kit-car.dk
http://www.buggyforum.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja AC, men du kan ikke "bare" skifte starteren hvis din starter er beregnet til 130 tænder og din motor har 109 (som er det rigtige tal)

Og til den foreslåede ombygning:

En 6 volt starter holder uden problemer til 12 volt. Det har vi brugt i mange år til at starte store motorer. Hvis motoren er stor og svær at turne er det ikke noget problem. Det største problem er faktisk at den løber for hurtigt på en std. motor og ødelægger startkransen på svinghjulet.
Hvad siger du fordelen er ved din ombygning, for det lyder spændende.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 17 years siden | | | |
Super indlæg Torkild
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Frank.
Dine betragtninger vedrørende starterens elektriske levetid er for så vidt
rigtige, dog må det altid betragtes som en nødløsning at bruge en 6v starter
i et 12v anlæg.
Jeg kender ingen eksempler på, at man fra fabrikantens side har monteret en
6 v starter og derefter tilsluttet den et 12v anlæg!
Derimod brugte man tidligere på mange amerikanske svære lastvogne (og kampvogne)
med 6v anlæg med flere akkumulatorer i parallelforbindelse at koble disse
i serie under starten for at opnå 12v, men der blev altid benyttet en 12v starter.
Fordelen ved dette var at strømforbruget (og spændingsfaldet)kunne nedsættes og ledningskvadratet kunne halveres.
Nå! fordelen ved min ændring af VW starteren er umiddelbart at man ikke skal
udskifte svinghjul og starterbøsning. Udskiftning af svinghjul kræver jo både
en afmontering af motor, en ny udmåling af aksialspil på krumtappen, og ofte
en bearbejdning af koblingshuset.
For en mekaniker eller dreven hobbymekaniker er dette jo ikke noget stort
problem, men mange i dette forum råder ikke altid over fornødent værktøj
eller ekspertise, hvorfor en ændring af starteren er ret problemfri.
Yderligere skal man huske, at hvis man fordobler spændingen over en given
modstand (indrykningsrelæ/feltspoler) fire-dobler man strømforbruget (Ohms lov).
Dette kan også have en væsentlig betydning for startkontakt/kontaktpunkter i tændingslåsen.
Fordelen er også at starteren ikke løber hysterisk rundt, med de følgeskader du
selv nævner.
Kort sagt mener jeg man opnår alle fordele, ved den af mig nævnte ombygning,
uden det helt store arbejde.

venlig hilsen

Torkild.
-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Okey, men det var fordi du sluttede dit første indlæg med at starteren kører hurtigere,
Men åbenbart ikke så hurtigt som en 6 volt på 12 volt ?

Hvad er det for nogen startere til en VW hvor 6 volt og 12 volt har samme diameter ?
Eller er det fra et andet bilmærke ?

Altså fra 68 har 6 og 12 volt VW samme diameter, drev og svinghjul, men der før ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Jensen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Torkild fra Osted

Du nævner Ohms lov: U = R x I
Det betyder at hvis modstanden er fast og spændingen fordobles, så fordobles(og IKKE firedobles) strømmen også.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jensen skrev:
Hej Torkild fra Osted

Du nævner Ohms lov: U = R x I
Det betyder at hvis modstanden er fast og spændingen fordobles, så fordobles(og IKKE firedobles) strømmen også.


Det var nok bremselængden han tænkte på ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Frank.
Vi taler naturligvis om startere til luftkølet VW af fabrikatet Bosch.
(VWW´s egen produktion af startere fra firmaet Garbe-Lahmeyer kører jo uden starterbøsning).
Diameteren som du omtaler varierer ikke, hvorimod længden af feltspolehuset
kan variere. Derfor skriver jeg også at de ydre dimensioner skal være de samme.
Altså: F.eks. en 6v starter fra en 61´r kan udenvidere forsynes med feltspolehus
og indrykningsrelæ fra en 68´r eller nyere, hvorefter starteren kan køre med
12v driftspænding uden problemer, men med et lidt højere omdrejningstal, p.g.a
de lidt tykkere viklinger på det eksisterende "6v" anker.

venlig hilsen

Torkild.
-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Til Jensen og Rasser (og andre).
Som gammel kørelærer og mekaniker bøjer jeg mig i støvet.
Da både kinetisk energi og elektrisk energi er naturkræfter
er det effekten der fire-dobles!
Som nævnt, hvis hastigheden fordobles, fire-dobles bremselængden
Fordobles spændingen over en given modstand fordobles strømmen
også, og effekten W fire-dobles. W=VxA.

venlig hilsen

Torkild
-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg vil da bare sværge på at når jeg kigger i en dynge startere, til VW, så kan jeg kende de gamle 6 volt på at de er tykkere.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Frank.
Sikke nu et arbejde at sætte mig på, men jeg fik da ryddet op i min
bunke af gamle startere.
Jeg har 12 stk 12v startere og 16 stk 6v. De er alle 91 mm i diameter.
Men! jeg har faktisk også en 6v på 100 mm i diameter, så de findes altså!
Den sidste kan selvfølgelig ikke konverteres, for som jeg skrev:
De ydre dimensioner skal være de samme.
Tak for en udbytterig dialog!

venlig hilsen

Torkild.
-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) Bulli 69 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Torkild, nå så fik du sorteret lidt i bunken af startere.

Mvh Henning
-------------------------------------------
Folkevogne bliver altid bygget om.
Men er også flotte originale.
vw 1300 69 vw 1300 go-kart
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er jeg da ked af. Dem på 91mm er så nok alle ens at se på, bortset måske på længden. De passer så nok til 130 tands svinghjul og er fra 68- hvor både 6 og 12 volt kører med 130 tænder.

Den tykke er så til 109 tænder og findes kun i 6 volt. Den findes så, som du vist nok nævnte af fabrikat VW og kendes på at den store B+ er vinklet 45 grader og ikke bruger starterbøsningen i gearkassen, og kun kan bruges til at kaste efter naboens hund.
Den havde en medfødt defekt i drevet med 9 kugler i et snekkedrev, hvor VW anviste at man skulle fjerne 3 af kuglerne for at få dem til at virke. Men godt blev det aldrig.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.