grundindstilling CU type4
Jeg skal til at have min CU motor startet op, og så er det jo ganske snedigt at den er indstillet grundlæggende:
-Jeg antager at ventilerne stilles med samme afstand som t1 motoren- yes/no?
-Hvor sidder tændingsmærket?
-tændingsrækkefølgen er vel også den samme som på t1, så findes der et mærke på strømfordeleren svarende til cyl. 1 (som på t1 fordeleren)
Michael
Er den ikke med hydrauliske løftere ? De skal forspændes 1mm. (1 omgang på skruen)
På blæserhjulet eller remskiven. Det bør sidde på remskiven og så skal der være en skala på blæserhuset, bagfra.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ok tak, hvad med strømfordeleren?
Nå ja, den har et mærke på kanten, som de fleste Bosch-fordelere.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
nu har jeg været ude og kigge (igen)
-Mærket på strømfordeleren er fundet....
-forspændes en mm? betyder det at når der er kontakt mellem stødstangsrør og vippetøj så skal den lige have en omgang mere på justerskruen?
-Det mærke der skulle være på viften kan jeg ikke se- Jeg har gennemgået blæserhjulet minutiøst og der er på ingen måde nogle hakker i der bare har antydning af at ligne et tændingsmærke....ingen skala heller i øvrigt. Skal jeg have "blæserhuset" af???
Ja, hvis den er med hydrauliske løftere er grundindstillingen en mm. forspænding.
Stødstang, ikke stødstangsrør.
Du drejer stødstangen med fingrene og så når den bider giver du skruen en omgang mere. Eller mærker at det ingen spillerum er og giver den en omgang.
Du skal selv stadig gøre det efter tændingsrækkefølgen.
Der skal være et mærke i den sorte stålremskive der trækker generatoren. Den har sådan én ikke ? Og så er der skruet eller nittet en skala på blæserhuset.
Hvor kommer motoren fra ? Før eller efter 1980 ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank_Andersen skrev:
Er den ikke med hydrauliske løftere ? De skal forspændes 1mm. (1 omgang på skruen)
.
Hvis den ikke har været skildt ad er det vel ikke nødvendigt at stille på vippetøjet når det er med hydrauliske løftere. Eller er det bare et dårligt råd jeg har fået på et tidspunkt?.
Hilsen Lennart
nu har jeg taget lidt billeder- det gør det lidt nemmere
det første billede: jeg peger med skruetrækkeren på den rille som remmen til generatoren ligger i og der er ved gud intet mærke overhovedet.
Det andet billede- her har jeg fjernet blæserhuset og der sidder et mærke inde bagved (peger med kuglepen), men uanset hvor længe jeg bliver ved med at dreje på remhjulet kommer der ikke noget referencepunkt frem
Nej Haardberg. Men jeg er bare så irriterende at jeg bare svarer på det der bliver spurgt om. Jeg tænker ikke af mig selv at den ikke har været adskilt. Det må folk selv om.
Hmm. Der bør være et hak, måske er det et rundt hak, i den allerbageste store runde kant på remskiven.
Hvis der er et hak i blæserhjulet er det nok et "0" grader. Men man skal ikke skille blæserhuset ad når den ellers sidder i bilen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Mærket på remhjulet skal bruges. Så samler du blæsehuset igen. Så skal der være en gradskala skruet på ydersiden af blæsehuset hvor 0 er i ca. kl 1030 pos. Hvis gradsksalaen mangles er du påén. dem er der nemlig ikke så mange ag mere.
T
Frank_Andersen skrev:
Nej Haardberg. Men jeg er bare så irriterende at jeg bare svarer på det der bliver spurgt om. Jeg tænker ikke af mig selv at den ikke har været adskilt. Det må folk selv om.
.
Det har jo ikke noget at gøre med at være irriterende når man svare på det der bliver spurgt til :-) kom også kun til at tænke på det da han havde en salgsannonce på selvsamme motor som han annulerede. Men nok OT snak tilbage til Hendrixx emne
Hilsen Lennart
Hvis alt er gået galt kan man jo måle "nul" på stempeltoppen.
Personligt ville jeg gå ud i laden og finde et blæserhjul fra en personvognsmotor. Der er nemlig mærker i.
Så ville jeg sætte det på krumtappen, sætte motoren til top. Liste hjulet af og sætte hjulet på fra CU-motoren og så lave nogen nye mærker, på blæserhus, remskive, osv.
Måle diameteren, regne omkredsen ud. Omkredsen er PI gange diameteren.
F.eks. diameter 300 så er omkredsen 942mm divideret med 360, så er én grad 2,6mm.
Så fra nul og til 7,5 grad skal der være 19,5mm.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ja det er selvfølgelig rigtig Frank, men hvorfor er der ikke det mærke du snakker om....der er ikke slebet i remhjulet eller noget. Opringelsen på motoren kender jeg ikke, men det må vel næsten være fra en bus slut 70*er, start 80'erne, men jeg ved det ikke. Kom den type motorer med manglende tændingsmærke på remhjulet eller er der ingen forklaring???
Jeg ved det ikke. Motoren er for ny til at jeg har arbejdet med dem medens de kørte i type2. Der kan jo også være brugt dele fra andre årgange.
Jeg har altid smidt det hele væk og brugt krumtappen og plejlstængerne :)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
hæhæ jo jo men der er desværre ikke så mange 1700 motorer at plukke heller....det kunne nu ellers være en sjov kombination at prøve en dag....
Uha! Den har en god lyd sådan en std. 90-100 HK type4 motor og så kører den til Syd-Yemen og retur uden at man tænker over det, bare giv gas :)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
jamne hvordan er det frank, tager du bare krumptap og plejstænger og smider over i en 1700 blok? bruger deu 1700 stemplerne og topstykkerne eller er vi ude i noget større blok/topstyk. bearbejdning?
Smider og smider. Vi brugte jo typisk 1800 S, 412S om du vil. Så skulle topperne jo ikke bores. Det skal blokken jo ikke på nogen af dem, men topperne skal bores hvis man bruger 1700 topper.
Så købte vi et sæt nye 914 stempler/cyl. og fik 1971cc.
Busmotorene havde jo tit ødelagt topstykker og knast/løftere, så de kunne købes for små penge. Så fik man en billig krumtap med plejlstænger og lidt ekstra smådimser.
Men billig ? Jeg har da brugt alle de penge jeg kunne skrabe sammen i 20 år på store type4 motorer, så det vel egentligt tosset.
2,4 og 2,6 var jo ikke nok såh -
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ok jeg kan godt se det kommer til at løbe op- Måske man bare skulle holde sig til t1 motorer. Det er sgu da til at forstå og finde ud af :-)
takker for hjælpen so far
Næ det er faktisk sværere med type1. Det er da derfor jeg har opgivet type1 motorer, det kan jeg sku ikke lave. Jeg kender teorien, men du får mig ikke til at lave sådan en. Hatten af for dem der kan få sådan en til at holde.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
tja hvad tuning angår har du nok ret- er ikke så dreven i det, men en std. t1 motor er sgu ligetil, men det er jo nok hvad man har rodet mest med- nyt er jo altid anderledes i starten. jeg har lige haft remhjulet af t4 motoren, og efter det har ligget lidt i motorrens og tørret godt af så kom der faktisk et tændingsmærke frem...nu har jeg da i det mindst cyl1 toppunkt at gå efter. Som du skrev før så skal tændingen på c1 stå 7,5grader før top???
Her er et billede af remskive og skala.
jeg har en reserve 2.0cu motor til at ligge til at tage stumper fra, og der sidder en scala på den hvis du mangler en
Jah, 5 grader, 7,5 grader eller -
Det var bare gammel vane at jeg sagde 7,5 grader. 27-32 grader ved 3000 omdr. uden vaccuumslangen på.
Men hvis man stiller den 5-7 grader statisk, så rasler den i gang. Eller det er ikke derfor den ikke kan starte ihvertfald.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.