Ny bil købt, var rigtig glad, men ak... UPDATE... Sådan ser det ud...
tja generalisering eller ej ... de svejsninger der er lavet i den sticky der henvises til er ihvertfald direkte pinlige, man skulle jo næsten tro det var første gang vedkommende havde en svejsepistol i hånden.
Koldsvejsninger og bindningsfejl er dælme en dårlig kombo på noget som rent faktisk skal være sikkerheds mæssigt forsvarligt, at man har godkendt det der er mig en gåde !
Håller till stora delar med i diskussionen.
Bara bra med en diskussion om svetsning kontra säkerhet!
Läge för alla garagemekare att inse att svetsning är ett hantverk och kräver kunskap och träning.
Svetsarna i guiden på Meanbugs är rent av usla och borde faen inte få finnas i guiden än mindre få rulla på väg!
Bara för att det sitter ihop betyder inte att det håller!
troede guide viste hvordan forbroen skulle kortes op rent teknisk....læser det egentlig ikke som et kursus i hvordan man svejser, så er det ikke røv ligemeget. Måden de korter forbroen på er jo fin og man kan uden videre brugen guiden, og den slags visualiseringer har mange brug for inden de går igang
Synes heller ikke rigtig jeg kan læse mig til hvad han svejser med og hvad styrke han brugte på den aktuelle forbro, så hvorfor fanden bruger i tid på at diskutere kvaliteten af svejsearbejdet når det slet ikke er essensen i sticky'en???
Er der ved at gå lidt kællingesnak i den?????????
Naah. Tråden starter jo med en forbro der er knækket og så sad jeg bare og surfede lidt rundt i det forum der er henvist til.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
jo jo bevares, men den svenske guide handler om hvordan man kan korte en bærekugleforbro op....ikke hvordan man svejser.
Jeg tror godt jeg kan give fotografisk svar på en svejsning der ikke er brændt gennem eller hvad det nu hedder... Jeg kan ikke svejse sådanne ting... Dog vil jeg sige efter de sidste dages erfaringer, og de foto jeg har set af ligende "hjemmebyggede/modificeret" forbroer, er den svejsning på min bil ikke en lodning værdig...
Jeg kan alt fald se, at den sikkerhedsstandard vi har i DK, sammenlignet med den som Svenskerne bruger, er milevidt fra hinanden... Jeg har synsrapporten fra sidste syn, som er dateret 6. måned 2008, og der mange småting som en dansk synsmand aldrig ville godkende...
Ingen forlys, jo 1.5 meter frem når der er bælgmørkt... Jo jo, det kunne havde været bedre ved syn...
Ingen bliknlysrele, til trods for at den blev kasseret tidligere på grund af det manglede, hvilket det så stadig gør...
Der er et par andre ting også, ikke helt så grove, men alt i alt tyder det på, at efter DK regler, går "næsten" alt i Sverige...
Jeg har ikke fortrud jeg hentede bilen, som der også tidligere har været skrevet om, er der næsten stumper på det den kostede, dog for jeg kom i taknemmeligsgæld et par steder for at få den af færgen igen.. :-(
Den kommer på vejen når foråret igen er på kalenderen, desværre er min plan røget med en tur til MIB lørdag i den, så jeg parkere laaaaannngt fra klubhuset, da jeg ikke kommer i luftkølet.. :-)
det er jo ingen hemmelighed at nysynet i Sverige ofte betyder svinedumpet ved danske synshaller....sådan har det altid været
Jeg var klar over det, så det er ikke en stor overraskelse, dog havde jeg regnet med den kunne slæbe sig hjem... Man skal bestemt også sætte forventningen efter prisen..
Jag hade tänkt mig att nöja mig med ett enda inlägg i den här tråden. Jag antog att det var mina svetsar som hade spruckit och gjort att framvagnen gått sönder.
Det enda raka tyckte jag var att "erkänna" att jag gjort fel. Det jag såg på bilderna var rysligt dåliga svetsar, men jag antog som jag skrev tidigare att jag hade en dålig dag, det som jag inte kunde förstå var hur jag kunde lämna ifrån mig en framvagn med sänkningssatser som såg ut på detta sätt.
Jag har i stort sett gått och tänkt på detta ända sedan i måndags och jag har mått skitdåligt över detta. Jag är ingen mäster-svetsare, jag tittar mycket på bla era renoveringar och svetsarbeten och tränar för att bli en bättre svetsare/plåtarbetare, de sista dagarna har jag nog mer funderat på att börja spela golf eller nåt dylikt.
Alldeles nyss så satt jag återigen och tittade på bilderna på framvagnen, samt de bilder jag tog på framvagnen när jag hade byggt den, det som inte stämmer är vinkeln på sänkningssatserna, när jag byggde den satt dom nästan nedåtvinklade men på de senare korten på framvagnen sitter dom mer uppåtvinklade, jag ringde till den killen i Meanbugs som hade bilen tidigare och frågade om han verkligen inte kapat och svetsat om sänkningssatserna, han förklarade att enkompis till honom hjälpte honom att svetsa om sänkningssatserna på framvagnen, detta eftersom bilen blev alldeles för låg med sänkningssatserna i den vinkeln jag svetsat in dom i.
Så med andra ord är jag inte ansvarig för de dåligt isvetsade sänkningssatserna på denna framvagn.
Jag hoppas ni tror på mina ord, jag har bett den "första" ägaren av bilen att intyga att det jag skriver stämmer, jag kan lägga upp bilder på hur sänkningssatsera satt när jag lämnade ifrån mig bilen ifall ni inte tror på mig, jag är absolut inte ute efter att skylla ifrån mig.
Jag är i nuläget bara glad över att jag inte var den som var ansvarig detta. Jag har dock en lång väg att gå innan jag blir en riktigt bra svetsare, men jag jobbar på det. Hursomhelst så hoppas jag kunna sova gott ikväll, för det har jag inte gjort sedan i måndags
mvh
Erik Nyman
Den kommer på vejen når foråret igen er på kalenderen, desværre er min plan røget med en tur til MIB lørdag i den, så jeg parkere laaaaannngt fra klubhuset, da jeg ikke kommer i luftkølet.. :-)
Der er ingen undskyldning bror mand, du har mere end en luftkølet..
Eneste gyldig grund til at køre vandkølt er hvis der regner ;-))
VW Type 1,1952 Ragtop - VW Type 3,1972 Fastback
lassegustavsen@hotmail.com -2239 4077- Nordjylland
Oldeschoolvw skrev:
Jag hade tänkt mig att nöja mig med ett enda inlägg i den här tråden. Jag antog att det var mina svetsar som hade spruckit och gjort att framvagnen gått sönder.
Det enda raka tyckte jag var att "erkänna" att jag gjort fel. Det jag såg på bilderna var rysligt dåliga svetsar, men jag antog som jag skrev tidigare att jag hade en dålig dag, det som jag inte kunde förstå var hur jag kunde lämna ifrån mig en framvagn med sänkningssatser som såg ut på detta sätt.
Jag har i stort sett gått och tänkt på detta ända sedan i måndags och jag har mått skitdåligt över detta. Jag är ingen mäster-svetsare, jag tittar mycket på bla era renoveringar och svetsarbeten och tränar för att bli en bättre svetsare/plåtarbetare, de sista dagarna har jag nog mer funderat på att börja spela golf eller nåt dylikt.
Alldeles nyss så satt jag återigen och tittade på bilderna på framvagnen, samt de bilder jag tog på framvagnen när jag hade byggt den, det som inte stämmer är vinkeln på sänkningssatserna, när jag byggde den satt dom nästan nedåtvinklade men på de senare korten på framvagnen sitter dom mer uppåtvinklade, jag ringde till den killen i Meanbugs som hade bilen tidigare och frågade om han verkligen inte kapat och svetsat om sänkningssatserna, han förklarade att enkompis till honom hjälpte honom att svetsa om sänkningssatserna på framvagnen, detta eftersom bilen blev alldeles för låg med sänkningssatserna i den vinkeln jag svetsat in dom i.
Så med andra ord är jag inte ansvarig för de dåligt isvetsade sänkningssatserna på denna framvagn.
Jag hoppas ni tror på mina ord, jag har bett den "första" ägaren av bilen att intyga att det jag skriver stämmer, jag kan lägga upp bilder på hur sänkningssatsera satt när jag lämnade ifrån mig bilen ifall ni inte tror på mig, jag är absolut inte ute efter att skylla ifrån mig.
Jag är i nuläget bara glad över att jag inte var den som var ansvarig detta. Jag har dock en lång väg att gå innan jag blir en riktigt bra svetsare, men jag jobbar på det. Hursomhelst så hoppas jag kunna sova gott ikväll, för det har jag inte gjort sedan i måndags
mvh
Erik Nyman
Jeg sætter meget stor pris på din ærlighed Erik, især da vi jo ikke har haft et mellemværende/handel... Men at du alligevel har taget dig tid til og skrive på dette indlæg... Jeg slap meget billigt, når nu den skulle gå i stykker, og priser mig da bare lykkkelig over jeg ikke var i fart... Det som nok måske er det værste er at den/de som har ændret den forbro har gjort det på en udgave med malteserkors på, og gutten jeg købte bilen af, har også solgt den som værende en Meanbeam forbro, hvilket jo desværre har gjort, at den type forbro ikke har fået den bedste omtale, samme kan siges om mange danskeres opfattelse af hvordan biler bliver lavet i sverige... Nu skal jeg ikke feje alle over en kam, men to har haft denne bil bare inden for 6 mdr, og begge har givet udtryk for at den ikke havde graverende fejl, ud over de ting som høre til bilens stil...
det var ja som ägde bilen då Oldeschoolvw gjorde framvagnen.
ja kan intyga att INTE han är "slyldig" till dessa svetsar.
när jag montera min sänkta spindlar så stod bilen på backen i högsta läget och då sa en kompis till mig att de va inga problem de kan han fixa, ja tänkte att det va ju jätte bra eftersom ja inte kan svetsa, så han tog framvagnen och åkte och svetsa om den, jag lita ju självklart på att han visste vad han höll på med men nu ser man ju att detta inte stämmde! han kommer inte få röra min framvagnar igen!
Erik "Oldeschoolvw" kan andas ut och ta de lugnt efter som han INTE är skyldig, eftersom det var min kompis som gjorde detta STORA misstag och han kommer få veta de!!
Så kom forbroen af bilen. OG det står ret klart, selv for mig som ikke har det store begreb om svejsninger, men det er så tydeligt at der ikke er svejset med tilstrækkelig styrke, og kanterne er 90 grader i snit, i stedet for en faset kant til og ligge fugen i...
Ellers synes jeg ellers den ser hederlig ud, dog kan jeg se øverste rør også er knækket, så det er nok ikke et ny opstået problem... Blot har turen ombord på færgen været dråben... Bilen havde tilbagelagt ca 80 kilometer til færgen inden vi hentede den, mon ikke gutten der kørte den tur skal være mere end almindelig glad for det gik godt...
Lige et lille stemningsbillede fra en dejlig efterårsdag...
Nogen der ved om der ligger et auto ophug i Pandrup :)
Mvh bh
MIB Aalborg
25747518
MIB Aalborg
25747518
Har du fundet andre ubehageligeheder i den bil? Eller er den frisk nok?
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962
41791477
Har ikke fundet andet en et par små huller i inderskærm foran... Bunden er super fin, både indvendig og udvendig...Rammehoved er fin... Bagdæk er total blanke på indvendig side, men det er nok ikke så underligt... :-) Ellers bare nogle småting som noget lys, ledninger og en lille service eftersyn på motoren, ventildæksel pakninger m.v. og så lige et gearskift som trænger til en strammer...
Så alt i alt, efter den første oplevelse med den, synes jeg bedre om den.. :-) Nu prøver jeg og få en til og sætte den forbro sammen igen, så jeg lige kan rulle en lidt længere tur i den, så kan jeg bruge vinteren på alle de småting...
Har med interesse fulgt indlæget.
Så vidt jeg kan se er forakselrøret totalskadet. Der må ikke være vulker eller buler i forakselrørene. Jeg ved ikke hvordan det er nu, men tidligere kunne man ikke få bil synet hvor forakselrøret har været bukket.
99557244
Hej.
Pæn bil, men ville det ikke være det bedste at købe en ny forbro ? Der var en der havde skrevet til dig med en forbro.. Så risikerer du heller ikke at den crasher igen ?
Hilsen Skallerup.
Vejle.
Keep your dream alive.!!
vwcamp skrev:
Har med interesse fulgt indlæget.
Så vidt jeg kan se er forakselrøret totalskadet. Der må ikke være vulker eller buler i forakselrørene. Jeg ved ikke hvordan det er nu, men tidligere kunne man ikke få bil synet hvor forakselrøret har været bukket.
Røret er ikke bukket, men har hvad der ligner overflademærker... Røret er helt ret, og ser man inden i, er mærkerne ikke synlige... Jeg har heller ikke bestemt mig endeligt endnu om den forbro sidder på bilen næste sommer når den skal på plader...
Jeg skriver også "har været bugget" de buler/vulker der er i røret betyder at du ikke længere har den oprindelige styrke.
99557244
har sagt det før. smid den forbro langt væk. sådan noget gammelt lort reparere man ikke på.helt ærligt se på den...tag dig sammen.
Gustavsen Som Lotu-jonas så rigtigt skriver smid den ad H til.
Nu du har slebet den af, har du taget yderligt noget af styrken af metalet væk.
Mere end du måske tror.
Jeg ved godt at billeder snyder, men det ser ud som om der er gravrust i den.
Herregud en forbro koster ikke meget mere end 4 tankfuld Bensin. Så kan du køre glad uden at skulle spekulere på om det holder. Det drejer sig ikke kun om at ha en gammel bobbel der ser sej ud, Nææ den skal også være så sikker som vi nu engang kan lave dem.
Mvh Kenneth
Helt enig, og som jeg nok ikke har skrevet tydeligt nok, bliver sammenføjningen kun til en prøvetur, da jeg venter på en som skal få en ny bro hjem til den... Meeeen desværre er ikke alle de danske VW stumpe pushere lige hurtige... Ingen nævnt... Jeg fik kun en tur rundt på havnen inden vi kørte den på færgen, om derfor kunne jeg godt tænke mig inden vinteren og trille den varm, for og se om der dukker noget på, og det tror jeg den holder til... Men en permanent løsning har ikke været tanken...
Og for historiens skyld, kan jeg hvert fald sige, at en malteser forbro har det hvis aldrig været, den kan vist betegnes som "skiltetunet"...