Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvad skal jeg bruge?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Outlaw Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg skal ha hovedrenoveret en 1300 DP. Min plan er 1600 cylinder kit osv, men vil jo gerne være sikker på resten er i orden. så vil gerne lige give blokken/krumtap osv nye lejer og det der skal til.
Men hvad skal jeg bruge af lejer? Er der ik lige en af jer experter der kan listen i hovedet? (og vi snakker kun til selve blokken) Skal vide hvilke lejer og hvor mange af hver :)

Håber i gutter kan hjælpe :D

Kan måske nævne for en god ordens skyld at motoren er en 1300 doppelt portet fra en 1303. Ved ik om det har så meget at sige, men nu ved i det :)

-------------------------------------------
Type 1 1964
(permalink) Allan 2000 Frb Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ring til vores sponsorer de ved hvad du skal bruge og prisen på det
Allan

-------------------------------------------
allangottsche@gmail.com
+4520401518
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Indtil har jeg brugt følgende på et lave en 1500 motor

8 nye ventilstyr
4 nye indsugningsventiler
ventilsædearbejde
hovedlejer
knastlejer
plejlstangslejer
oliepumpe
1600 cyl. sæt
stempler
stempelringe
stødstangsrør
pakningssæt
tændrør
tændkabler

så kommer der så karburatorer, strømfordeler, sandblæsning af køleblik, maling af køleblik, varmekasser, udstødning, luftfiltre, eksternt oliefilter og alt det andet jeg endnu ikke har købt.

alt det for en enkeltportet 1600 med to enkelte karburatorer.....

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Outlaw Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg køber helt nyt 1600 cylinder kit + helt nye komplette topstykker. Resten kommer hen af vejen, skal lige ha helt styr på hvad jeg mangler. Men ville bare være sikker på at blok og indmad var helt i orden, så den skal ha nye lejer og hvad der nu hører til. Men tak for svar indtil videre :)

-------------------------------------------
Type 1 1964
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 15 years siden | | | |

du skal inden du splitter blokken måle om der er ende slør. Kig i Rassers tråd, der viser han et set up med måleur så du kan se hvordan du måler det.

Når blokken er splittet skal du måle alle slidflader på kanst, krumtap osv for at se om de er slidt eller slebet til understørrelse tidligere. Du kan finde mål og tollerancer i original håndbøgerne. Har du ikke dem kan jeg hjælpe dig med dem.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Outlaw Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Super :) 1000 tak Søren. Jeg vender tilbage når jeg er nået lidt længere

-------------------------------------------
Type 1 1964
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tjek lige om blokken er ok inden du køber dig fattig i stumper. Der er desværre stor sandsynlighed for at sådan en gammel fætter den er slidt op.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja blokken kan med 99% sikkerhed ikke genbruges. Og SørenJ: Mener du ikke udstødningsventiler. Det var da altid dem vi skiftede fordi de knækkede. Indsugningsventilerne blev altid bare slebet (ventilslibemaskine) og genbrugt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Min blok kunne godt genbruges.

Nope. Udstødning var i orden, mens indsugning sagtens kunne have været slebet. Pris forskellen mellem at få dem slebet (jeg har ikke lige adgang til en ventilsliber) og købe nye var meget lille. derfor blev de skiftet. Ellers er jeg helt med på at de normalt er udstødning som ikke kan genbruges, men disse holder sig inden for vw anvisninger for slid mål.

Nu må vi selvfølgelig se hvordan min motor holder i det lange løb.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Jesper M Member
Skrev for 15 years siden | | | |

skal nye ventiler ikke også slibes til sammen med toppen?? eller er jeg helt gal på den?

-------------------------------------------
Beach Buggy: http://vwnettet.dk/topic/133268
Bobbel 64'er: http://vwnettet.dk/topic/148902
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har ventilsædeværktøj så jeg sikrer at ventilsæderne passer til ventiler. Det hjælper at tjekke at ventilerne lukker ordentligt ved at burge farve. Jeg mener faktisk at vw skiver at nye ventiler ikke behøver at blive slebet når der er lavet sædearbejde. Der er faktisk også mål for hvor bred en trædeflade ventilerne må have i sædet. Det kan tjekkes i de orginale manualer.

De ventiler jeg ikke bruge var så hule i hovedet at en hjemme slibning med sugekob og slibepasta på ingen måde var nok

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Vi skiftede altid udstødningsventilerne pga. af at det mest normale havari på en VW var at den tabte et ventilhovede. Vi gik ud fra at det kom af en form for metaltræthed og det havde vi ikke mulighed for at kontrollere. Så altid 4 nye af dem.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg kan godt følge Frank, for med hensyn til justering af ventiler for hver 5.000 km er jeg blevet fortalt, at man med fordel kan notere sig hvilke ventiler der der står stramt. Hvis den samme ventil, som oftes en udstødningsventil og som oftes på cylinder 3 pga. dårlig køling, står stramt 2-3 gange i træk (eller flere gange hvis man tør vente så længe...) kan det være tegn på at den er metaltræt og bør udskiftes for ikke at risikere at den taber hovedet som på dette billed.

Hilsen
Torben

stempel.jpg

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com

Reply

You must log in to post.