Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Debat - kan man være ligeglad

Tags:
No tags yet.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

har et etisk mellemværende med mig selv...

har haft en del interresserede på min bil efterhånden - men har fået oplyst at
et par stykker af dem - kun vil ha den fordi den er billig i forsikring og vægtafgift, og at den reelt nok bare skal bruges til at køres i sænk fordi der er 8 år til næste syn - ved godt jeg burde være ligeglad bare jeg får mine penge..
men det er jeg ikke helt alligevel - syntes det er lidt synd ...

er jeg den eneste der har det sådan ??
har sendt en køber hjem som var lidt for åbenlys med sine hensigter..
var det forkert ?

tænker på at grunden til de er billige er jo fordi det er en slags bevaringsværdig
kulturarv vi har som hobby ..

(den afviste køber blev dog sendt pænt hjem ,med en god forklaring om at det
er alt andet end billigt ,at bevare en gammel bil i god stand og driftsikker i 8 år.)

ved ikke om det er mig - men syntes tendensen er blevet forværret - måske pga
den påståede krise ..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) MonsterBoss Member
Skrev for 15 years siden | | | |

"har sendt en køber hjem som var lidt for åbenlys med sine hensigter..
var det forkert ?"

Bestemt ikke!
Begynder man at udnytte alle disse fordele ved at have en ældre bil, forsvinder de sikkrt nok i sidste ende...
Og hvis du finder en evt. køber der ikke er "god" nok til at overtage din bil, vil jeg da mene du er i din gode ret til at beholde den til en bedre viser sig..

(permalink) BKA Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ud fra et salgs mæssigt synspunkt kan man jo være ligeglad og køberen er jo i sin gode ret til at gøre med bilen hvad han/hun vil.

Men når man har det med de biler som en del af os herinde har, så er der da ikke noget forkert i at forsøge at undgå at bilen ender i hænderne på en der har andre hensigter med den....

Jeg kunne finde på det samme især hvis det er en gammel original bil :-) og har da også både købt biler og stumper hvor sælgeren havde det på samme måde som os....

Bjarke

-------------------------------------------
mailbjarke@gmail.com
SALG: http://vwnettet.dk/topic/152391
Vw 411 morfar cruiser.
(permalink) type1 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Syntes det helt okay.. Især hvis det en bil man har været glad for. Og ikke minste har brugt tid på :0)

Daniel

-------------------------------------------
loef@webspeed.dk 2860 Søborg Type 1 '67 One year only
(permalink) Heide Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja jeg har de som med piger, har man afskaffet dem en gang har man ikk lyst at se dem igen, med andre ord, jeg ville have det fint med hvis andre ville lave om, eller hva de nu havde lyst til på bilen, men så kommer der lige til det som type1 siger ja man har brugt meget tid på dem, og ville da sikkert ærge sig lidt, men det kan jo være at dem der køber dem evt ændrer eller renoverer noget man ikke selv lige havde muligheden eller pengene til.

Men jeg er da osse lidt bange for at nogen sikkert vil købe en gammel gammel bil fordi de er billige i forsikring osv, og så slet ikk laver noget ved dem, så går de jo i forfald det er jo i sig selv ret så ærgerligt

(permalink) Split261 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg syntes du er i din gode ret Ib, det er som det skal være, for hvis der kommer for mange som blot udnytter reglerne vedr vores hobby biler, går det også ud over os i sidste ende. Jeg har selv fravalgt disse "typer", men tit gør anskaffelses prisen også at kun de seriøse henvender sig.

Jeg er ikke enig i at de kan sammenlignes med en kvinde/pige, da der er flere kvinder end mænd på jordkloden, samt at der hverdag fødes nye piger, der bliver ikke bygget/født flere oval bobbeler, så selvfølgelig skal vi værne om bilhistorien, det er jo også lige nøjagtigt dét der gør, at vi har disse fordele. At vi holder gang i de gamle biler, ellers havde vi aldrig fået vores egne regler for syn, afgifter osv.
Split

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Larsson Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Altså Holmeren er vel i sin gode ret til at sælge dytten til den han vil, så der kan jeg (om lidt uenig) ikke se et problem.

Men skulle jeg se det fra en eventuel købers syn, kunne det godt være jeg ville mene det var en anelse underligt.....altså enten vil han sælge eller også vil han ikke!

Man kan jo ikke tvinge en køber af en bobbel til at have samme "kærlighed" til gamle VW'er som vi har her.
Og så få er der altså heller ikke i verden.

Men som en der elsker de gamle VW'er kan jeg udemærket følge Holmeren i hans logik, synes dog bare at hvis den skal sælges, så skal den sælges, og så må man give slip eller beholde !

Hvis det nu er for at have råd til en bil, og ikke blive rippet i diverse afgifter og forsikringer, så er en gammel bobbel da ikke noget dårligt bud....set fra en måske "ny" bilists øjne.

Det er DYRT at have bil i de første år.
Jeg betalte selv en mindre rumraket i forsikring for min første Fiat en-komma-ingenting.

Idag har jeg en Buggy med næsten 3 gange så mange heste for omkring 1/5 af prisen.

Uanset mening, kan vi da nok alle blive enige om, at fra en "ny" bilists syn er det en god og billig måde at få startet på hvis kronerne er få....

(permalink) VW-Royce Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Har absolut ingen hæmninger, hvad angår den type salg.

Hvis jeg fornemmer at folk vil køre mit arbejde til skrot om 4-8 år pga. manglende vedligeholdelse af en klassiker/veteran, så kan de lade den stå.

Jeg vil hellere sælge billigere, til en jeg ved vil fortsætte arbejdet med at holde den kørende, fremfor at sælge til fuld pris og vide vognen/mc'en dør inden for de næste par år.

Så fortsæt du bare med den gode vilje, Bornholmer. :)

MVH Royce

-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig
(permalink) TroelsBP Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Lad være med at sætte bilen til salg, hvis du ikke kan tåle at den nye ejer måske ikke vil passe den som du selv ! Det kunne jo også være, at den nye ejer skiftede mening over tid og blev klogere.... Jeg mener bestemt ikke det er OK hvis en sælger nægter at sælge varen p.gr.a "dårlig mavefornemmelse". Sælg eller tag bilen af markedet. Go' søndag.
T

-------------------------------------------
Mobil: 2838 7757
(permalink) Doktor Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg kan snildt følge Bornholmer i hans måde at tænke på - det er jo lidt som med ens børn... de skal jo også helst have det godt når de er "flyttet hjemmefra".

Hvis man har gået og puslet om og plejet en gammel vw, så vil man da helst sælge til en som har samme holdninger til bilen som en selv - og så er det da ok at man kun vil ha' at den går til "et godt hjem" og får en god tilværelse.

Jeg ved godt at jeg måske gør bilen lidt menneskelig, men har vi alle ikke lidt følelser for de gamle biler, fyldt med sjæl??

Doktor

-------------------------------------------
Status på VW-opsparing: Mål: 35.000,- Opnået: 500,-
Mangler: 34.500,-
(permalink) ThaRock Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du må endelig ikke sælge din fine oval, til en der ikke er interesseret i andet en et billigt køretøj, med 8 år til syn, det er ofte sådanne typer der ikke gider vedligholde og passe disse gamle biler. Vi skal værne om de regler der er givet os, omkring 8 års syn, billig vægtafgift og forsikring.

Der skal nok ikke mange uheld på banen, med dårligt/uforsvarligt vedligeholdte veteranbiler, for vores 'venner' på Christiansborg begynder at få ideer....

Nu når foråret melder sit komme, skal der nok dukke den rigtige køber op, der vil passe på den fine bil.

/Ricco
EksilBornholmer

(permalink) MissMary1980 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Drenge.

Jeg har jo ikke selv været i den situation at have gået og nusset om en gammel bil og derefter skulle sælge den. Til trods herfor kan jeg sagtens forstå Bornholmerens følelser omkring salget og de mulige købere.

Vi taler om gamle, unikke biler, som der kun er x antal tilbage af. Jeg synes, at man bør have en vis respekt for disse biler og forsøge at bevare dem, så man også i fremtiden kan se gamle VW'er på gaden, og ikke blot bruge dem til køre i smadder, fordi det er en billig løsning på at have dyt i nogle år.

Min kæreste, JJStorm, og jeg har jo selv netop købt vores første bobbel og det skal da ikke være nogen hemmelighed, at det har været af betydning for den beslutning, at en sådan dyt er billig i afgift og forsikring. Men for os har det hele tiden været i tanken om at nusse om og bevare den fine, gamle bil, hvilket vi allerede er i fuld gang med.. :o)

Herudover så mener jeg, at man er i sin fulde ret til selv at bestemme, hvem man sælger hvad til....

God søndag!

Marianne.

-------------------------------------------
mariannefuglsang@hotmail.com
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg kan overhovedet ikke følge den tankegang der siger "bevaringsværdig kulturarv" - enten er bilen til salg eller også er den ikke !!
At stille krav til hvad og hvordan den skal bruges efter et evt salg er jo helt hen i vejret - hvor går grænsen ?
Må den bruges til stockcar race?
Må den bygges om til Baja ?
En lille tagsænkning ?
Må den blive malet rød.. eller blå... eller grøn?
Må den blive sænket ?.. eller hævet ?
Hvilke fælge må der evt monteres?
Hvilken olie må der egentlig hældes på motoren ?

Det blir noget af en kontrakt der skal skrives hvis der skal skaffes sikkerhed for det.
Og jeg går ud fra man skal skrive under på der ved et evt vidresalg skal være helt de samme krav til næste ejer... ca de næste 100 år ud i fremtiden.

John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 15 years siden | | | |

godt skrevet John . er bilen sat til salg så har man også sagt farvel til følelserne , forstår godt Bornholmer men så lad være med at sælge . man ejer jo heller ikke alle sine ekskoner

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

det er ikke så meget min egen bil jeg er bange for at den går til grunde - det
er mere ordningen som sådan , og den generalle indstilling til bevaring af gamle biler. min egen bil var bare et nærliggende eksempel.
men der er mange gode svar - jeg frygtede det så værre ud.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) BKA Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Når en bil er solgt så er det helt den nye ejer der bestemmer, ja.

Men dette gik vel mere på om man kunne tillade sig at sorterer i eventuelle købere ud fra et interesse mæssigt synspunkt!

Hvis de fordels ordninger der er for veteranbiler blir misbrugt i for stor grad ved at bilerne blir brugt som hverdagsbiler eller blir totalt ombygget så de hverken kan genkendes som det ene eller det andet, så varer disse fordele jo nok ikke ved da de jo er sat op ud fra et bevaringsmæssigt synspunkt.

-------------------------------------------
mailbjarke@gmail.com
SALG: http://vwnettet.dk/topic/152391
Vw 411 morfar cruiser.
(permalink) multen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Lige en ting - er der nogen fordel ved en veteranbil, hvis den ikke er veteranbilsforsikret? Fordi en veteranforsikret bil, må slet ikke bruges til nogen form for hverdagskørsel (fx til arbejde) - i følge forsikringen, så vidt jeg er informeret. - At dette sikkert, som så meget andet, kan omgås osv og at en fin bil, kan blive mishandlet eller kørt i sænk alligevel er noget andet.

Iøvrigt ville jeg selv have det dårligt, med at sælge en fin gammel bil, til "den forkerte type". - Det er et godt spørgsmål det der og en svær situation, salget kan jo trække ret langt ud.

Mvh Michael

-------------------------------------------
multen@pc.dk SALG: http://vwnettet.dk/topic/198382 KØBES: http://vwnettet.dk/topic/186969
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

sælger man biler til over 100000 kr eller derover er det jo ikke noget problem ,
men i den billige række som feks vores er det måske. derfor er det her det bliver taget op. og ikke i et porsche eller mercedes forum.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 15 years siden | | | |

Multen, men kan jo bare lade være med at veteranforsikre.. Det har min oval aldrig været.. I øvrigt så forsvinder vores biler jo aldrig. De bliver jo bare bygget op igen! så det må vel afhænge af hvorvidt man mangler pengene!
Jeg kan slet ikke se problematikken?

Jesper

-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) multen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jep, jeg forstår Jesper. Men hvis man ikke veteranforsikre er der så nogen økonomisk fordel? - som jo lidt er indgangvinklen for disse "spekulanter", som vil have en bil med lang tid til syn.

Nej, de biler, som om mange år er, om end mere interessante end de er i dag, skal der nok være ligesindede, som genopbygger til den tid. Så måske du har ret.

Men jeg ville stadig have det bedre, med at overlade "en fin bil" til en ligesindet person. At han så pga oversatsning i en finanskrise tid (or whatever), sælger den til et skarn, kan jeg ikke gøre ved. - Men man har gjort sit bedste, men i sidste ende, nok kun for ens egen forfængelige samvittighed. - Og tilmed haft meget sværere ved at sælge bilen og fået tilsvarende mindre for den. Såh... tankevækkende er det da :-)

Mvh Michael

-------------------------------------------
multen@pc.dk SALG: http://vwnettet.dk/topic/198382 KØBES: http://vwnettet.dk/topic/186969
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja, jeg ville nok også sige nej tak hvis der kom en og sagde han skulle bruge den til en happening hvor man skal se hvor lille klump jern den kan blive til.. Men det jo nok de færreste der gør det! Og så vil jeg gerne se den der gider pendle i en boble året rundt de næste 8 år! Dem er der sgu nok heller ikke så mange af..
Hvis incitamentet er den lave vægtafgift bliver de nok også hurtigt klogere, når de kun kan få den til at gå 8 på en liter! Og i øvrigt skal vedligeholdes meget mere end en moderne bil!
Nææ lad dem bare købe den, kører i den et par år hvor den sikkert bliver sat til salg igen!
Så er det bare at købe den tilbage…. Det kunne jo gå hen og blive en fin lille Business!

Jesper

-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Enig med jer om at biler skal sælges til nogle som vil bevare dem.
Har i regnet på hvad hver enkelte km koster jer?
Vi har bla en Peogeut 206 HDI, forsikring 4900 dk kr og vægt afgift 1960 om året. Den køre 30.000 km om året og koster pr km:
6 øre i vægt afgift og 16 øre i forsikring pr km.
En af vores vwer koster 512 dk kr i vægtafgift og 654 dk kr i forsikring. Nu køre den langtttt fra 6000 km om året men hvis vi tager udgangs punkt i max 6000 km så giver det:
8 øre i vægtafgift pr km og 11 øre i forsikring pr km.
Dertil skal lægges at HDIèr går ca 20 på literen og vwèn ca 10 km på literen.
Det viser jo at det ikke er billigere at køre i vwèn men vi køre i vwèn fordi det er sjovt og dejligt. Og regner vi med at hver af vores biler kun køre ca 1000 km om året bliver regnestykket kun meget værre jo.
mvh jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) Unold Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg vil give bornholmer ret men er det ikke fordi de fleste af os anser os selv som kustoder?
Vi ønsker jo bare at andre også kan få glæde af vores biler i fremtiden. Det er rigtigt at man kan bygge en bil op igen men der bliver mindre og mindre tilbage af det der er værd at bevare.
Til sidst er der kun plastikbiler og svejseklatter tilbage.

-------------------------------------------
3550 Slangerup
Mobil:29686449
unold@mailme.dk
(permalink) mille Member
Skrev for 15 years siden | | | |

I forevejen synes jeg det er svært at tage beslutningen om at sælge sine biler..

Men hvis jeg nu havde en gammel split fra 1950- fuldstændig orginal og urørt og ville sælge den.. Så ville jeg godt nok give mig selv nogle kolde omslag til panden hvis der kom en der havde en ide om noget tag chopping og en pink farve..

....så ville jeg vente til denne rette købere kom, lige meget hvor meget jeg manglede penge :-)

(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvis jeg solgte min bil og fik den pris jeg ville ha ville jeg egentlig ha det bedst med at den nye køber sat ild til den og kørte den i havnen. Synes ikk det er særlig fedt at se en anden cruise rundt i den bil jeg har bygget fra bunden, men jeg er nok bare en egoist på det område.

Mvh Spring.

-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk

Reply

You must log in to post.