Min 1200 er begyndt og klappe lidt ventilerne og ville så justere dem lidt.
Mit spørgsmål er så, justere man cyl 1 når cyl 4 "lapper" over også vidrer som på
en række 4 motor?
Hye
73´ 1303 Cab
73´ buggy
58´ Type 1
Min 1200 er begyndt og klappe lidt ventilerne og ville så justere dem lidt.
Mit spørgsmål er så, justere man cyl 1 når cyl 4 "lapper" over også vidrer som på
en række 4 motor?
Hye
Nej på sådan en motor justerer du 1eren når 3eren overlapper - 2eren når 4eren overlapper og omvendt over for hinanden.
Du kan også når du har justeret 1eren dreje remskiven BAGLÆNS for så er det automatisk 2eren der stå for tur og så 3 og 4 - det er tændingsrækkefølgen bagfra.
Man stiller ventiler på en given cylinder, altså både ind- og udstødningsventilen, når den står til tænding. Altså når begge ventiler er LUKKEDE, og hvis motoren kørte, ville tænde på den cyl.
Cyl. 1 og 3 (de to forreste) cyl. 2 og 4 (de bageste) "følges ad". Hvis I har set en knastaksel ville I forstå hvorfor.
Når ventilerne på 1´eren overlapper kan man stille 3´eren og når 2´eren overlapper kan man stille 4´eren. Og omvendt.
Overlapper vil sige at hvis man drejer motoren lidt frem og tilbage og samtidig kigger på de to ventiler, kan man se at den ene er ved at lukke og den anden er ved at åbne.
Okay, jeg takker for svar.
Det er 0,15 med kold motor, ik?
Hye
jo!
Ikke de gl. 12oo 25/30 hk de skal just. 0,10. De første 1200 34 hk/1500 de skal
just 0.20.
Hmmmm... Hvordan ved man hvor det skiller... motornummer eller hvordan...
Jaeh. VW kommer med en del ændringer først i 60´erne og på ombytningsmotorer er der også lavet noget om.
Jeg ville stille dem 0,15 og så leve med det.
Se, lige mit problem... Jeg har en 58, men motor er ud fra nummer 61 så vidt jeg kan luske mig til... Den har jeg lige stillet 0,15, men synes den bliver varmere end ellers, og synes også den har fået en meget mere hård lyd... Nu er jeg ikke så garvet endnu, hvordan ser man forskel på 25/30HK og 34 HK
Sorry HYE at jeg låner din tråd, håber du måske får noget ud af det også ;-)
På 25/30 hk er generatorfoden en del af motorblokkens støbning. På 34 hk kan generatorfoden afmonteres.
Du skal finde en original rep.håndbog. Det med ventilspillerummet er noget med om vippetøjets sokkel på topstykket er rundt eller firekantet og der er sågar også nogen der skulle være mærkede med en lille blikplade -- ?!
Okay, sådan... Jeg har en rep. bog, men den angiver 0.2 som jeg husker det, men på motoren er der monteret mærke der angiver 0,1... Wiikiiivwnettet... Fantastisk...
Så stiller du den med sindsro på 0,10mm. Det er jo nok en ganske almindelig type1 motor, fra 61- og frem, der så skal stå 0,15mm. HA! Efter fabrikkens normale anvisninger.
Blikpladen var noget der var sat på vippetøjet. Jeg har aldrig set det.
You must log in to post.